کد خبر: ۳۱۰۳۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱

باهنر: انتخابات مجلس خبرگان نباید سیاسی شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای گفت که تلاش می‌شود ترکیب این کمیسیون از طیف‌های مختلف سیاسی در مجلس باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا باهنر که در نشست خبری ماهانه جامعه اسلامی مهندسین سخن می‌گفت با بیان این‌که «اعضای این کمیسیون ویژه ظرف یکی دو هفته آینده انتخاب می شوند» از برگزاری جلسه‌ای بین حداد عادل، علی لاریجانی و خودش برای بررسی ترکیب این کمیسیون خبر داد و گفت: تلاش می‌شود این فراکسیون ترکیبی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مجلس باشد.

به گزارش ایسنا، وی همچنین با تأکید بر این‌که «نباید توافق هسته‌ای به چالشی برای ایجاد افتراق تبدیل شود» از فعالان سیاسی خواست این موضوع را دستمایه‌ای برای رقابت‌های انتخاباتی نکنند.

انتخابات مجلس خبرگان نباید سیاسی شود

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره انتخابات مجلس خبرگان که قرار است اواخر سال جاری برگزار شود، گفت: همه انتخاباتی که در کشور برگزار شده جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران بوده است. در کشور ما همه مسئولان یا با رأی مستقیم مردم و یا با یک واسطه انتخاب می‌شوند. لذا رأی مردم بالاترین قدرت در نظام سیاسی ایران است. طبیعتاً در همه انتخابات‌ها هم باید شادابی و طراوت وجود داشته باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مصوبه مجمع برای برگزاری همزمان برخی انتخابات‌ها، ادامه داد: بر این اساس در پایان سال جاری انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. طبیعتاً در همه انتخابات‌ها قانون و مقررات حاکم است و هرکسی وارد عرصه انتخابات می‌شود باید این قوانین را بپذیرد، ما همواره رقبا را دعوت به حضور در انتخابات کردیم و از اصلاح طلبان می‌خواهیم در انتخابات حضور یابند اما همه باید شرایط را بپذیرند.

باهنر با تأکید بر این‌که نباید انتخابات مجلس خبرگان سیاسی شود، افزود: مأموریت مجلس خبرگان مأموریت خطیر و سنگینی است و این مجلس پشتوانه ولایت فقیه است. تأکید ما این است که در انتخابات مجلس خبرگان مسائل را سیاسی نکنیم. ممکن است عده‌ای خواب آشفته ببینند اما ما باید مواظب باشیم که خواب آشفته آنها تعبیر نشود. البته خیال ما از نتیجه انتخابات خبرگان راحت است اما با انسجام نباید کاری کنیم که این انتخابات دوقطبی شود.

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از این نشست خبری درباره توافق هسته‌ای اخیر و مذاکرات، گفت: مسأله هسته‌ای از مسائل خطیر و مهم بوده و مجموعه نظام و در رأس آن رهبری با درایت و حساسیت این مسأله را مدیریت کرده‌اند و اکنون این موضوع به جای مناسبی رسیده است. البته مراحل قانونی هم دارد که هم مجلس باید آن را بررسی کند و هم شورای عالی امنیت ملی و در واقع باید مسیرهای قانونی را بگذراند.

وی با تأکید بر این‌که مسأله هسته‌ای نباید تبدیل به نقطه افتراق در کشور شود،‌ افزود: این مسأله یک مقوله ملی است و با امنیت، مصالح و منافع ملی ارتباط پیدا می‌کند لذا نباید به چالشی برای ایجاد افتراق تبدیل شود. البته در آمریکا بین جمهوری‌خواهان و دموکرات ها اختلافی درباره توافق هسته‌ای وجود دارد که البته برخی آن را دعوای زرگری می‌دانند اما در کشور ما این توافق نباید محل اختلاف باشد.

باهنر ادامه داد: مسأله هسته‌ای مقوله‌ای نیست که مجلس یک طرف و دولت در طرف دیگر قرار گیرد بلکه ان‌شاءالله هر تصمیمی قرار است گرفته شود حتماً تصمیم یکپارچه خواهد بود. توصیه ما این است که این موضوع را به دستمایه‌ای برای انتخابات آینده تبدیل نکنیم و آن را وارد رقابت‌های انتخاباتی نکنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به تصویب تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای در مجلس، ادامه داد: اعضای این کمسیون ظرف یکی دو هفته آینده انتخاب می‌شوند. جمع‌بندی ما در مجلس این بوده که اعضای کمیسیون ویژه ترکیبی از همه جریانات سیاسی از فراکسیون رهروان ولایت، اصولگرایان و اصلاح طلبان باشند تا جمع‌بندی جامع و مانعی وجود داشته باشد.

باهنر با بیان این‌که پیش از این مصوبه مجلس برای الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای با بیش از 95 درصد رأی نمایندگان به تصویب رسیده، یادآور شد: ان‌شاءالله بررسی تفاهم‌نامه هسته‌ای در مجلس هم قرار است به همین ترتیب باشد یعنی بحث‌های کارشناسی در این باره انجام می‌شود اما آنچه از مجلس صادر می‌شود تصمیم جامع و مانعی خواهد بود که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان روی آن توافق دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره جبهه پایداری نیز گفت: جبهه پایداری از جریانات فعال در کشور است و ما ‌آن را در زمره جبهه بزرگ اصولگرایی می‌دانیم. تلاش ما این است که همه اصولگرایان را به ائتلاف وارد کنیم. البته منظور ما از ائتلاف وحدت فلسفی نیست. بلکه می‌خواهیم در یک کار سیاسی مشارکت کنیم و به نقطه تعادلی برسیم. البته چشم‌انداز ما وحدت 100 درصدی اصولگرایان است اما ممکن است به این عدد نرسیم. این وحدت و ائتلاف هم بدان معنا نیست که همه طرفدار جبهه پایداری یا یک جریان دیگر شوند. ممکن است اختلاف نظرهایی باشد اما باید روی نقاط مشترک کار کرد و نه نقاط افتراق.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره فعالیت طیف احمدی نژاد در انتخابات آینده مجلس نیز گفت: احمدی نژاد و مجموعه طیفی که با ایشان کار می‌کنند تعریف حقوقی واحدی ندارند. بلکه طیف‌های متنوعی از درون آنها به وجود آمده. عده‌ای در دولت نهم با ایشان کار کردند و بعد جدا شدند، عده‌ای تا آخر با ایشان کار کردند و بعد از دولت دهم ارتباطی با ایشان نداشتند و عده‌ای آقای احمدی نژاد را به فرض قطع ارتباط با مشایی و عده‌ای دیگر احمدی نژاد را با مشایی قبول دارند. اینها فعالیت‌هایی دارند و سعی می‌کنند در استان‌ها هم نیروهایشان را جمع کنند اما این نیروها در یک کفه ترازو قرار نمی‌گیرند. اگرچه ما می‌توانیم با برخی از اینها کار کنیم.

باهنر فتنه و طرفداران فتنه و انحراف و طرفداران انحراف را خط قرمز مجموعه اصولگرایی عنوان و خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه با این دو گروه نمی‌توانیم مشارکتی داشته باشیم.

وی درباره شورای همگرایی اصولگرایان نیز خاطرنشان کرد: در طول چند دوره اخیر اصولگرایان هماهنگ‌هایی را با یکدیگر با اسامی مختلف داشته‌اند. در حال حاضر جامعه روحانیت تلاش میکند که این همسویی را ادامه دهد و با طیف‌های مختلف اصولگرایی مذاکره می‌کند که امیدواریم به سرعت به نتیجه برسد و همکاری منسجمی را انجام بدهد. البته رقابت‌ها در حوزه‌های انتخابیه کوچک شروع شده که لزوماً سیاسی نیست و گاهی قومی و یا حتی جنسیتی است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره نقش ناطق نوری در انتخابات آینده نیز تصریح کرد: دوستان اصلاح طلب ما اصرار دارند بگویند آقای ناطق اصلاح طلب است. ما مطمئنیم که فلز ایشان اصولگراست و از ایشان خواهش می‌کنیم که فعالیت سیاسی کنند. البته ایشان می‌گوید تکلیف شرعی نمی‌کند که فعالیتی داشته باشد و گفته که حتماً کاندیدا نمی‌شود. اما ما می‌گوییم مدیریت کنند و فعالیت سیاسی داشته باشند.

نایب رئیس در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بیشتر به کدام فراکسیون سیاسی مجلس (رهروان ولایت یا اصولگرایان) نزدیک است، گفت: کسی که می‌خواهد مجموعه یک طیفی را رهبری کند قاعدتاً اگر بنا باشد به یک طیف نزدیک شود طیف دیگری را از دست می‌دهد. بنابراین کسی که خودش رهبری می‌کند باید تلاش کند که طیف‌ها به هم نزدیک شوند. من هم نمی‌توانم به هیچ کدام آنقدر نزدیک شوم که طیف دیگر ناامید شود.

وی درباره این‌که آیا توافق هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد، گفت: در حالت عادی دو اصل قانون اساسی وجود دارد که بر اساس ‌آنها همه معاهدات بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد. البته استثنائی هم وجود دارد. اصل 57 قانون اساسی اختیارات مطلقه رهبری است و شورای عالی امنیت ملی که ترکیبی فاخر و سطح بالا دارد زیر نظر رهبری است و مصوباتش نهایتاً پیشنهاد به رهبری است و آنهایی لازم‌الاجراست که مورد تأیید رهبری قرار گیرد.

نایب رئیس مجلس یادآور شد: در حالت عادی اگر شورا وارد مسأله‌ای نشود حتماً باید مصوبه مجلس در معاهدات بین‌المللی وجود داشته باشد اما اگر شورا وارد شود و رهبری مصوبه شورا را تأیید کند ضرورتی ندارد که به تصویب مجلس برسد. مجلس هم پیش از این مصوب کرده بود که مقامات مذاکره کننده تفاهم‌نامه را تقدیم مجلس کنند. ابته نظر ما این بود که این به شکل لایحه باشد. آقایان ظریف و صالحی هم در مجلس گزارش دادند و تفاهم‌نامه را تقدیم مجلس کردند که البته تحت عنوان لایحه نیست. اما این مانع از ورود مجلس به جزئیات برنامه نیست.

سعی می‌کنیم مجلس تصمیم جداگانه‌ای نگیرد

باهنر ادامه داد: سه راه پیش روی مجلس وجود دارد. یکی تأیید صددرصدی، دومی رد آن و سومی اصلاح آن. البته مقوله اصلاح پیچیده است و شاید عملیاتی نباشد. بنابراین، قاعدتاً مجلس باید با دقت به جمع‌بندی بله یا خیر درباره توافق برسد. ما تلاش می‌کنیم مجلس تصمیم جداگانه‌ای نگیرد و مجموعه نظام با هم به یک نظر برسند.

وی در پاسخ به این‌که آیا اعلام رأی مجلس درباره توافق هسته‌ای قبل یا بعد از اعلام نظر کنگره آمریکا خواهد بود، گفت: این موضوع را بررسی می‌کنیم. در هر دو صورت منافع و مضراتی دارد. البته بحثی است که اگر قرار بود آنها زیر این توافق بزنند تا الان این کار را می‌کردند. به نظرم نهایتاً نتیجه بازی باید برد- برد باشد و هیچ طرفی نباید ببازد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباه لغو تحریم ها نیز خاطرنشان کرد: برداشتن تحریم‌ها تحولاتی را به وجود می‌آورد. البته معنایش الزام انجام معاملات نیست. تحریم‌ها بدین معنی بود که 5 کشور با شورای امنیت قطعنامه ظالمانه علیه ایران تصویب کردند که خودشان معاملات با ایران نداشته باشند و دیگران هم اگر معامله کنند مجازات می‌شوند. این در حالی است که صدها کشور در دنیا آرزومند ایجاد ارتباط اقتصادی با ایران هستند. اما اگر بنا باشد مجازات شوند نمی‌آید. البته همین 5 کشور هم خودشان رقابت سنگینی برای برقراری ارتباط اقتصادی با ایران دارند. اما ما رفتار خصمانه این کشورها را در زمان تحریم از یاد نمی‌بریم و اگر قرار باشد به برخی رفتارها ناپسند گذشته‌شان ادامه دهند ما هم رفتاری در خور آنها انجام می‌دهیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از نمایندگان در مورد این‌که اصلاح طلبان خط قرمز شورای نگهبان هستند، گفت: در مجلس طیف‌های متنوعی وجود دارد، همان طور که در زمان مذاکرات برخی از آنها می‌گفتند به به و برخی می‌گفتند اه اه، برخی می‌گفتند مملکت را فروختند و برخی آن را فتح‌الفتوح می‌دانستند. اینها افراط است و صدای مجلس نیست. شاید یک حزب بتواند بگوید که خط قرمزش اصلاح طلبان هستند اما برای نظام این‌طور نیست. بلکه خط قرمز نظام فتنه و انحراف است و اگر کسی بخواهد همه اصلاح طلبان را با چوب فتنه براند این را ظلم می‌دانم از آن طرف هم اگر قرار باشد همه اصلاح طلبان را منهای ارتباط با فتنه بدانیم درست نیست شورای نگهبان هم به وظایفش عمل می‌کند.

باهنر در پاسخ به سوالی درباره تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نیز گفت: تحقیق و تفحص خوبی صورت گرفته. تلاش ما در مجلس هم این است که در این قضاوت‌ها به کسی ظلم نشود. ما نباید در تحقیق و تفحص واژه‌های گردی به کار ببریم که آدم‌های دست پاک هم با بقیه با یک چوب رانده شوند. این‌که آقای زریبافان جلسه‌ بگذارد و از خودش دفاع کند هم موضوعی طبیعی است و مهم این است که نتیجه گزارش عالمانه، واقع‌گرایانه و عادلانه باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که گفته می‌شود مجلس قرار است به شکل صوری توافق هسته‌ای را بررسی کند، گفت: تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی توافق معنایش این است که می‌خواهیم توافق را جدی بررسی کنیم. حتی کمیسیون امنیت مجلس اعتراض دارد که این کار مربوط به این کمیسیون می‌شود. البته هنوز بحث است که دولت مکلف است لایحه رسمی بدهد یا گزارش ارائه شده کافی است. اما این‌که مجلس می‌خواهد صوری رسیدگی کند ظلم است و این‌طور نیست.

باهنر مسأله هسته‌ای را از سیاست‌های راهبردی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: این مقوله نباید موجب اختلاف در کشور شود. در کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای هم تلاش می‌شود دوستانی انتخاب شوند که هم آگاه و عالم باشند و تخصص لازم را داشته باشند و هم این کمیسیون ترکیبی از همه فراکسیون‌ها باشد. چند روز قبل من و آقایان لاریجانی و حداد در این‌باره مذاکره کردیم و تلاش ما این است که این کمیسیون ترکیبی از فراکسیون‌های رهروان ولایت، اصولگرایان و اصلاح طلبان باشد.

نایب رئیس مجلس درباره پول‌های آزاد شده ایران بعد از اجرای توافق نیز گفت: اعداد مختلفی در این زمینه گفته شده است. مثلاً دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که این جزو پول‌هایی نیست که دولت بتواند آن را خرج کند یا پولی که از نفت به دست می‌آید که 20 درصد مال صندوق توسعه و 14 درصد مال شرکت نفت است و 60 درصد به خزانه می‌رسد. نهایتاً مبلغی که می‌شود روی آن کار کرد نزدیک 30 میلیارد دلار است. البته ما برای حل مشکلات تولید و اشتغال پولی بیش از اینها نیاز داریم و باید تلاش‌های دیگری در جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بالا بردن گردش مالی بین‌المللی‌مان داشته باشیم و مراقبت کنیم پولی که به کشور می‌آید صرف واردات کالاهای مصرفی نشود چرا که این به تولید ضربه می‌زند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با گرامیداشت سالگرد عملیات مرصاد به طراحی این عملیات از سوی منافقین اشاره و خاطرنشان کرد: 25 سال از این عملیات می‌گذرد و سرنوشت کسانی که به ملتشان خیانت کرده‌اند و دین، انسانیت و شرفشان را فروختند روشن است. آنها دربدرهایی هستند که برای هیچ یک از جوامع انسانی پشیزی ارزش ندارند و بهترین دوستانشان صهیونیست‌های غاصب و آدمکش هستند.

وی با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنانمان در حادثه سیل گذشته، اظهار کرد: اینگونه حوادث نشان می‌دهد ما در پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه نقاط ضعف جدی داریم. از قوه قضائیه می‌خواهیم به سرعت این موضوع را رسیدگی کند و برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ در آینده اقدامات لازم انجام شود. البته همیشه احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه وجود دارد اما مدیریت بحران چطور در این حوادث عمل کند و خسارت‌های ناشی از آن را به حداقل برساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
امیدوارم سر حرفت باشی!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
اگرانتخابات دوقطبی یا چندقطبی نشود که انتخابات نمیشود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین