کد خبر: ۳۱۰۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
بسته وزارت بهداشت برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اعلام شد

توضیح وزیر بهداشت درباره سفر فابیوس به ایران و پیگیری پرونده خون‌های آلوده

وزیر بهداشت ضمن اشاره به پیش بینی بسته‌ای جهت سرمایه گذاری خارجی در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها و ایجاد شرکت‌های دارویی مشترک در ایران در عین حال به پرسش خبرنگاران درباره سفر فابیوس به ایران و چگونگی پیگیری پرونده خون‌های آلوده پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر سیدحسن هاشمی در همایش تقدیر از مجریان برتر برنامه ترویج زایمان طبیعی و برترین‌های سلامت مادر و نوزاد با حضور در جمع خبرنگاران گفت: آمار سزارین در کشور از سال 70 تا 92 از 37 درصد به 56 درصد افزایش یافت به طوری که ما جزو معدود کشورها با شیوع بالای سزارین بودیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اقدامات طرح تحول سلامت در این زمینه افزود: در قالب طرح تحول نظام سلامت با تغییر تعرفه‌ها و تشویق ماماها و متخصصین، محدود کردن امتیازات و اعتبارات برای مراکز خصوصی و دولتی که شیوع سزارین در آنها بالا بود و با رایگان کردن زایمان طبیعی شاهد کاهش 10 درصدی میزان سزارین بودیم. البته در مواردی که پزشک تشخیص دهد که انجام زایمان طبیعی مخاطره‌آمیز است نباید به این موضوع اصرار کرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد که در زایمان اولیه هم در مراکز دولتی و هم در مراکز خصوصی باید به سمتی پیش رویم که میزان زایمان به روش سزارین در حد عدد بین‌المللی آن کاهش یابد.

کاهش میزان سزارین به زیر 20 درصد در مناطق کم برخوردار
هاشمی همچنین اظهار کرد: در بیمارستان‌های دولتی مناطق حاشیه‌ای کشور که کم برخوردار هستند، شیوع سزارین به زیر 20 درصد کاهش یافته است. امیدواریم زایمان بدون درد را نیز بتوانیم ترویج دهیم.

وی از اقدامات انجام شده در جهت ایجاد 365 مرکز برای زایمان بدون درد خبر داد و گفت: از این مسیر ما در آینده مادران و فرزندان سالم‌تری خواهیم داشت.

ادامه ایمن سازی مادران و کودکان با استفاده از مکمل‌های غذایی
وزیر بهداشت افزود: برنامه‌های دیگری نیز در معاونت بهداشت در راستای ترویج زایمان طبیعی داریم؛ مثلا استفاده از مکمل‌های غذایی برای مادران باردار و کودکان زیر دو سال حتما امسال ادامه پیدا خواهد کرد.

احتمال اضافه شدن دو واکسن در جهت ایمن سازی
هاشمی ادامه داد: در جهت ایمن سازی نیز تعداد واکسن‌هایی را که در گذشته وجود داشتند، ادامه خواهیم داد و واکسن جدید پنتاوالان را که در کمتر از یکسال گذشته در کشور استفاده می‌شود به کار می‌بریم. در عین حال امیدوارم طی دو سال آینده بتوانیم در مورد این واکسن به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز بهترین نوع واکسن پنتاوالان را در کشور وارد و توزیع می‌کنیم، گفت: شاید بتوانیم یک یا دو واکسن جدید را برای ایمن سازی به این چرخه اضافه کنیم.

هیچکس برای انجام زایمان طبیعی مجبور نمی‌شود
وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه هیچکس به اجبار هیچ خدمتی را انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: شاید یک عده‌ در مورد این مسائل نگران باشند که باید برای آنها توضیح دهیم. در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هیچ کس مجبور به انجام زایمان طبیعی نمی‌شود و بیمار، پزشک ، نوع و روش زایمان را تعیین می‌کند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در بیمارستان‌های خصوصی برای ترویج زایمان طبیعی گفت: در عین حال از جهت اعتباربخشی برای بیمارستان‌های خصوصی مشوق‌هایی را تدارک دیدند که در کنار آن نیز محدودیت‌هایی اعمال شده است. باید بین مراکزی که شیوع سزارین در آنها کاهش می‌یابد با مراکزی که شیوع سزارین آنها افزایش می‌یابد تفاوت وجود داشته باشد.

شیوع 90 درصدی سزارین در برخی بیمارستان‌ها
هاشمی ادامه داد: ما مراکزی داریم که میزان شیوع سزارین در آنها 90 درصد است، البته مبنای کاهش باید شیوع سال گذشته زایمان در بیمارستان باشد. مثلا اگر شیوع سزارین در بیمارستانی 90 درصد بوده باید سالی 10 الی 25 درصد از میزان آن را کاهش دهد. هدف ما در این برنامه رسیدن به نرم بین المللی سزارین در کشورهای پیشرفته است. نباید میزان سزارین ما از اروپا و آمریکا بیشتر شود و اگر این چنین بود نشان می‌دهد که ارائه دهندگان یا دریافت کنندگان خدمت کاملا همراه نیستند.

وزیر بهداشت یکی از مشکلات موجود در زمینه زایمان‌ها را ثبت دقیق آنها عنوان کرد و گفت: باید زایمان‌ها به طور دقیق ثبت شوند و بازخورد آنها نیز به جراحان و مراکز زایمان داده شود. بیمارستان باید بداند چه تعداد زایمان سزارین و چه تعداد زایمان طبیعی در آنجا انجام شده؛ چرا که دانستن این موضوع مسیر را مشخص می‌کند. بنابراین ثبت تولد‌ها باید به صورت دقیق انجام شود. البته به دلیل شیوع زیاد سزارین در کشور نباید انتظار داشته باشیم که به سرعت آمار سزارین به عدد مورد انتظار ما متمایل شود.

گزارش وزارت بهداشت درباره سیاست‌های جدید جمعیتی
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های جمعیتی و نقش وزارت بهداشت در آن گفت: مقام معظم رهبری در این مورد نه ناراحت بودند و نه معترض، بلکه یک نصیحت کردند و خطاب به من فرمودند شما مثل ما فکر می‌کنید، اما زیرمجموعه خود را نیز هماهنگ کنید. در همین خصوص ما گزارشی را تنظیم کردیم تا خدمت ایشان ارائه دهیم که نشان می‌دهد در حوزه بهداشت کارهای زیادی در زمینه سیاست‌های جمعیتی انجام شده و شاهد آن افزایش آمار متولدین است.

وی افزود: البته این کار، کاری است اغنایی و با بخشنامه حل نمی‌شود، بلکه باید مردم را متقاعد کنیم و مسیر را تغییر دهیم. مشکل وزارت بهداشت در خود مردم است. مردم برای بچه‌دار شدن مشکل دارند. برخلاف سیاست‌های گذشته که پیشگیری از افزایش جمعیت بود و وزارت بهداشت در آن نقش داشت، در زمینه افزایش جمعیت، وزارت بهداشت کمترین نقش را دارد و کاری است که باید توسط دولت و همه ارکان حکومت انجام شود. در بحث فرزندآوری مردم با عقل خود حساب و کتاب می‌کنند. بنابراین من فکر می‌کنم مقام معظم رهبری نصیحتی به ما کردند و من هم گزارشی را خدمت ایشان ارائه می‌کنم. اما باید پذیرفت که پیر شدن جمعیت کشور یک توهم نیست و دولت و مجلس باید به این موضوع توجه داشته باشند.

پاسخ وزیر بهداشت درباره سفر فابیوس به ایران و پرونده خون‌های آلوده
وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سفر فابیوس وزیر خارجه کشور فرانسه به ایران و پرونده مربوط به خون‌های آلوده گفت: من نه دیپلمات هستم و نه مهارتی در سیاست دارم؛ اما یک دستاورد ارزشمند در کشور به وجود آمده که بعد از آن مقام معظم رهبری در دو نوبت درباره آن صحبت کردند و من هم بارها گفته‌ام که افتخار می‌کنم همکار چنین افرادی هستم. وی افزود: آقای فابیوس شخصیتی بین‌المللی و برآمده از رای مردم یک کشور است. اتفاق ورود خون‌های آلوده به کشور در بیست و چند سال گذشته رخ داده است. حال اگر ما در بیست و چند سال گذشته ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم غرامت بگیریم، بزرگ کردن این موضوع در حال حاضر در راستای مصالح کشور و سخنان رهبری نیست. اگر این طور باشد زمانی که کسی از آلمان به ایران می‌آید می‌گوییم آلمان در جنگ تحمیلی فلان نقش را داشته، بنابراین واکنش ما باید در شان ملت و در راستای منافع ملی باشد و تبعیت خود را در عمل نشان دهیم.

نیاز وزارت بهداشت به 50000 میلیارد اعتبار برای رفع کمبود 70000 تخت بیمارستانی
وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی رفع کمبود 70 هزار تخت بیمارستانی، اظهار کرد: برای این کار ما رقمی حدود 50000 میلیارد تومان نیاز داریم که این رقم بیشتر خیالی به نظر می‌رسد؛ چرا که اگر به منابع دولتی فکر کنیم نمی‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم.

هاشمی ادامه داد: برای رفع کمبود این میزان تخت بیمارستانی باید از ظرفیت بخش خصوصی و کمپانی‌های بین‌المللی استفاده کنیم. راهی که در این زمینه وجود دارد و مشابه اقداماتی است که در صنعت برق، آب و کشاورزی انجام دادیم و سوبسیدی از بودجه عمومی به آنها اختصاص دادیم این است که این موضوع در بودجه عمومی کشور دیده شود. به نحوی که بتوانیم یارانه آن را تامین کنیم. باید تضمین کنیم که سرمایه و سود سرمایه‌دار بازمی‌گردد.

به گفته وی با بودجه دولتی می‌توانیم سالی 2000 تخت را به سیستم اضافه کنیم که این کار 40 سال به طول می‌انجامد. بنابراین امیدواریم دولت و مجلس در این زمینه فکر کنند؛ چرا که در تمام اعتبارات عمرانی کشور سهم سلامت سه درصد است.

از دولت انتظاری برای صرف دارایی‌های بلوکه شده ایران در حوزه سلامت ندارم
وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص صحبت‌هایی که در مورد آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران می‌شود و سهم حوزه سلامت از این دارایی‌ها، گفت: شخصا انتظار ندارم که دولت از این دارایی‌ها در حوزه سلامت هزینه کند؛ چرا که این دارایی‌ها باید صرف ایجاد اشتغال و رواج تولید در کشور شود و ما باید توقعات خود را مدیریت کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید زیر ساخت‌ها را درست کنیم. ای کاش یارانه‌ها به این صورتی که در حال حاضر پرداخت می‌شود، داده نمی‌شد و بخشی از آن صرف زیر ساخت‌ها و ایجاد اشتغال می‌شد. چرا که باید باور کنیم بیکاری یک معضل بزرگ در جامعه و در خانواده‌های ماست.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما در همین حد اعتباراتی که برایمان پیش بینی می‌شود راضی هستیم و اگر 60 تا 70 درصد همین اعتبارات نیز تخصیص داده شود به اقداماتی که به مردم قول انجامش را داده‌ایم، عمل می‌کنیم. البته به شرط اینکه این رونق ایجاد شود و ضمن توجه به اقتصاد درون‌زا سرمایه‌گذاری خارجی را هم آغاز کنیم. پس همه دستگاه‌ها و گروه‌ها باید به این موضوع فکر کنند.

بسته وزارت بهداشت برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران
وی با بیان اینکه در فرصت جدید کمپانی‌های خارجی مختلف باید در حوزه‌های متفاوت فعالیت کنند، گفت: ما بسته‌ای را برای سرمایه گذاری خارجی در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها و در ایجاد شرکت‌های دارویی مشترک پیش بینی کردیم. بنابراین شرایط جدیدی که برای ما ایجاد می‌شود بسیار کمک کننده است.

گشایش جدی در حوزه سلامت در صورت توافق نهایی
وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص آینده حوزه سلامت با توجه به توافق صورت گرفته، اظهار کرد: در توافقی که انجام شده گشایش زیادی برای حوزه سلامت ایجاد می‌شود؛ به این صورت که می‌توانیم مواد اولیه بهتری را برای ساخت دارو وارد کنیم یا در کشاورزی از سموم کم خطرتر و موثرتر استفاده کنیم. اگر سمومی را که در حال حاضر استفاده می‌شود به سموم جدید تبدیل کنیم اثرگذاری آنها بیشتر و عوارض آنها کمتر می‌شود.

هاشمی ادامه داد: وجود این توافق در زمینه آموزشی نیز بسیار موثر است و دسترسی ما به منابع تحقیق افزایش می‌یابد. بنابراین اولین حوزه‌ای که پیشرفت می‌کند حوزه دانش و پژوهشی ماست. ما شاهد رفتار غیرمنصفانه و ناجوانمردانه برخی از این کشورها بودیم که به سلامت ایرانی‌ها آسیب رساند. بنابراین در سایه توافق نهایی در صورتی که مسئولین امر آنرا تایید کرده و اتفاق افتد حتما گشایش جدی برای حوزه سلامت و سلامت ایرانیان را شاهد خواهیم بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین