کد خبر: ۳۱۰۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴

محاکمه پسر معمر قذافی خاتمه یافته است

محاکمه سیف‌الدین قذافی، پسر رهبر سابق لیبی، خاتمه یافته و قرار است روز سه‌شنبه، ٦ مرداد (٢٨ ژوئیه) حکم دادگاه اعلام شود.
آفتاب‌‌نیوز : اتهام سیف‌الدین قذافی ارتکاب جرایم جنگی در جریان جنگ داخلی منجر به سقوط رژیم سابق لیبی است و همراه با او، بیش از سی تن دیگر از مقامات حکومت سابق این کشور به عنوان متهمین این پرونده محاکمه شده‌اند.
 
براساس کیفرخواست، متهمان پرونده در جریان تظاهرات مسالمت آمیز علیه حکومت معمر قذافی در سال ٢٠١١ به خشونت علیه معترضان متوسل شدند که به کشته و زخمی شدن و بازداشت شماری از آنان منجر شد.
 
سیف‌الاسلام قذافی در طول محاکمه در دادگاه حضور نداشت زیرا یک گروه مخالف حکومت معمر قذافی در شهر زنتان همچنان او را در اختیار دارد و از تحویل او به مقامات قضایی خودداری می‌ورزد. به این ترتیب، محاکمه او از طریق ارتباط ویدیوئی انجام گرفته است.
 
شرایط نامناسب امنیتی باعث شده است که محاکمه در محلی محرمانه در ترابلس، پایتخت، برگزار شود و خبرنگاران از طریق ویدیو در جریان محاکمه قرار گرفته‌اند.
 
گفته شده بود که دستگیرکنندگان سیف الاسلام، انگشت سبابه او را قطع کردند. او در سخنرانی‌هایش در جریان اعتراضات لیبی، با تکان دادن انگشت سبابه، مخالفان را به سرکوب تهدید می‌کرد.
 
سیف‌الاسلام قذافی چهل و سه سال دارد و دومین پسر رهبر سابق لیبی است و در زمان حکومت پدرش، نقشی مهم در صحنه سیاسی آن کشور بازی می‌کرد و از عوامل اصلی سرکوب حرکت‌ اعتراضی علیه رژیم محسوب می‌شد.
 
پس از سقوط رژیم و کشته شدن معمر قذافی و پسرش، معتصم در اکتبر سال ٢٠١١، به دست نیروهای مخالف، سیف‌الاسلام تنها فرزند رهبر سابق لیبی بود که هنوز در داخل این کشور به سر می‌برد اما در ماه نوامبر همان سال، ظاهرا هنگامی که قصد خروج از کشور را داشت، توسط مخالفان دستگیر شد.
 
سیف‌الاسلام قذافی از جمله مقامات رژیم سابق لیبی است که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت آنان را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی صادر کرد اما دولت لیبی، با تاکید براینکه این افراد باید در داخل کشورشان محاکمه شوند، از تحویل آنان خودداری ورزیده است. دولت لیبی اطمینان داده است که محاکمه متهمان به صورت منصفانه و با رعایت ضوابط معتبر قضایی صورت می‌گیرد.
 
معمر قذافی هفت پسر و یک دختر داشت و گفته می‌شود که یک پسر و یک دختر را نیز به فرزند خواندگی قبول کرده بود.
 
از پسران قذافی، معتصم همراه پدرش به دست مخالفان کشته شد و سیف‌العرب در اثر بمباران هوایی نیروهای ناتو جان خود را از دست داد. گفته می‌شود پسر دیگر او خمیس نیز کشته شده است. ساعدی قذافی، پسر دیگر رهبر سابق لیبی که پس از سقوط رژیم پدرش به خارج گریخته بود سال گذشته میلادی به لیبی تحویل شد و در انتظار محاکمه به سر می‌برد. دو پسر دیگر او، محمد و هانیبال که ظاهرا دخالتی در امور دولتی هم نداشتند، همراه با سایر اعضای خانواده موفق به کسب پناهندگی در خارج از کشور شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین