کد خبر: ۳۱۰۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
در نشست خبری مشترک با موگرینی

ظریف از آغاز دور جدید گفت‌وگوهای ایران و اروپا خبر داد

وزیر خارجه ایران از آغاز دور جدیدی از گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا که "گفت‌وگوهای سطح بالا" خوانده خواهد شد خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : محمدجواد ظریف عصر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که ما پیش از این و در سال‌های گذشته با اتحادیه اروپا گفت‌وگوهایی داشتیم تصریح کرد: در مقطعی این گفت‌وگو‌ها به نام "گفت‌وگو‌های انتقادی" مطرح بود و بعد از آن به عنوان "گفت‌وگوهای جامع" شناخته شد و همان طور که عرض کردم دور جدیدی از گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا شروع خواهد شد که این گفت‌وگو‌ها به نام "گفت‌وگوهای سطح بالا" مطرح خواهند شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: در آینده نزدیک این گفت‌وگوها در سطح معاونان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و معاون خانم موگرینی شروع خواهد شد و به تدریج در سطح وزیران ادامه پیدا می‌کند.

ظریف در ابتدای سخنان خود و با خیر مقدم به فدریکا موگرینی برای سفر به ایران گفت: ایشان قبلا به عنوان یک شهروند به تهران آمده بودند و اکنون به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این سفر را انجام دادند در شرایطی که فصل نویی از رابطه بین اتحادیه اروپا و تهران آغاز خواهد شد.

او با بیان این که ما با اتحادیه اروپا روابط گسترده‌ای داشته‌ایم خاطرنشان کرد: امیدوارم با عبور از بحران بی‌دلیل و غیرضروری از طریق توافق بین ایران و گروه 1+5 وارد مرحله جدیدی از روابط شویم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ظریف به گفت‌وگوی بیش از یک ساعته خود با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در این دیدار مباحث بسیار خوبی در مورد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داشتیم و همین‌طور بحث‌ها و گفت‌وگوهایی در مورد روابط آینده ایران و اتحادیه اروپا انجام دادیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به برخی از مباحث مطرح شده در این دیدار در ارتباط با اجرای برجام یا توافق وین گفت:‌ تا روز اجرای توافق باید اقداماتی از طرف ما و از طرف اتحادیه اروپا صورت بگیرد که البته این اقدامات از سوی هر دو طرف شروع شده است و اتحادیه اروپا متن برجام را مورد تصویب و حمایت قرار داد.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر این که دو طرف در زمان مناسب اقداماتی که متعهد شده‌اند را به خوبی و با دقت انجام دهند ادامه داد: در چند سال گذشته بیش‌تر بحث‌ها و گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا بحث‌های هسته‌ای بود و اکنون درصدد هستیم که فصل جدیدی از روابط را آغاز کنیم.

ظریف در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به موضوعاتی که قرار است در گفت‌وگوهای سطح بالا بین ایران و اتحادیه اروپا مورد مذاکره قرار بگیرد اشاره کرد و افزود: موضوعات مختلفی مورد توجه دو طرف جهت همکاری‌های آینده وجود دارد که از جمله این موضوعات شامل انرژی، حمل و نقل، تجارت، محیط زیست، حقوق بشر و بحث مبارزه با مواد مخدر است.

وزیر خارجه ایران با اشاره به گفت‌وگوهایی که بین ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با این موارد خواهد شد ادامه داد: در گفت‌وگوهای سطح بالا موضوعات منطقه‌یی را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد.

او هم‌چنین به بحث مبارزه با تروریسم نیز اشاره کرد و گفت: تروریسم و افراطی‌گری تهدیدی برای منطقه، اتحادیه اروپا و کل جهان است، چرا که این فرقه‌گرایی و تروریسم باعث گسترش خشونت در نقاط مختلف جهان از جمله اتحادیه اروپا شده است.

در ادامه این نشست ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی مبنی بر تعهد ایران برای اجرای کامل تعهداتش که در توافق وین قید شده است گفت: جمهوری اسلامی ایران هر زمان که تعهدی داشته به آن تعهد پایبند بوده که نمونه آن توافق ژنو بود که در طول 20 ماه گذشته ایران تعهدات خود را در ارتباط با این توافق انجام داده و این امری کاملا مشهود است.

ظریف در ادامه به پاسخ به این سوال گفت: مردم ایران نسبت به گرایش‌ها و سیاست‌های برخی از کشورهای غربی نگرانی‌هایی دارند و ضرورت دارد که کشورهای غربی به ویژه آمریکا با اجرای دقیق و جدی برجام و تعهداتی که برای آن‌ها مشخص شده تلاش کنند که بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به سیاست‌های خود را جبران کنند و از طریق این جبران فصل جدیدی نیز آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از این که این توافق مراحل قانونی خود را طی می‌کند به آن‌چه که تعهد کرده پایبند خواهد بود و نگرانی در این زمینه نداریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین