کد خبر: ۳۱۰۶۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰

روايت صفايی‌فراهانی از تحركات منتقدان هسته‌ای در مجلس و بورس: می‌خواهند سبد رای خود را پركنند

در فراز و نشيب مذاكرات مخالفان سرسخت توافق هسته‌اي در مجلس بيشترين فعاليت را داشتند اما ديروز مجلس شاهد فوران آتشفشاني از حملات و همجمه‌ها عليه مذاكرات به دليل ترجمه برجام بود اما اين بار ظريف و تيم مذاكره‌كننده هدف نبودند بلكه برجسته‌ترين چهره حامي مذاكرات و توافق، علي لاريجاني هدف توهين‌ها و حملات مخالفان بود.
آفتاب‌‌نیوز :
در اين مورد نظر محسن صفايي فراهاني نماينده مجلس ششم و فعال سياسي اصلاح‌طلب را جويا شديم. صفايي فراهاني اين رفتارها را طبيعي مي‌داند و ريشه آن را در دو چيز جست‌وجو مي‌كند؛ به خطر افتادن منافع شخصي و انتخاباتي كه در پيش است. در ادامه گفت‌وگوي «اعتماد» با صفايي فراهاني را بخوانيد.

تحليل شما از رفتارهاي اين روزهاي تندروها عليه رييس مجلس چيست ؟

به باور من اين‌گونه رفتار از سوي برخي منتقدان تندرو طبيعي و قابل پيش‌بيني بود. شرايط كشور در چند سال گذشته به ويژه در حوزه اقتصادي به دليل وجود تحريم‌ها بحراني و غيرطبيعي بود و حالا بعد از حصول توافق، بي‌ترديد اين شرايط به سوي عادي شدن خواهد رفت و هرچه كشور به سوي آرامش و ثبات اقتصادي حركت كند كساني كه اوضاع به هم ريخته سال‌هاي گذشته براي‌شان آب گل‌آلودي براي صيد ماهي فراهم كرده بود، برافروخته‌تر خواهند شد. واقعيت امر اين است كه وقتي بحران در كشور نباشد ارز چندنرخي نمي‌شود، منابع مالي براي سرمايه‌گذاري‌هاي سالم به وجود مي‌آيد و بسياري از اتفاق‌هاي مثبت ديگر در اقتصاد رخ مي‌دهد كه مي‌تواند موجبات نگراني سودجويان شرايط بحراني را فراهم كند. نتيجه توافق هسته‌اي آرامش و ثبات اقتصادي در كشور است و نتيجه ثبات اقتصادي بسته شدن راه سودجويان و همه كساني كه در زمينه واردات و صادرات كالا، نقل و انتقال پول و فروش مواد نفتي كشور پول‌هاي آنچناني به جيب زدند و از اين شرايط آلوده و نگران‌كننده مكانيسمي براي بهره شخصي خود ساختند حالا نگران و برافروخته هستند زيرا مي‌دانند اگر شرايط عادي شود مكانيزم‌هاي منافع آنها نيز برچيده خواهد شد و حالا تمام تلاش خود را به كار مي‌بندند تا به هر نحو و لحني شده شرايط را تغيير دهند و مقابل توافق و اجرايي شدن آن قدعلم كنند و اين اتفاق دور از ذهني نبود. واقعيت اين است كه بخشي از مخالفان سرسخت توافق كساني هستند كه برخلاف آنچه بيان مي‌كنند نگران منافع ملي كشور نيستند بلكه نگراني بزرگ‌شان منافع خودشان است. همه كساني كه دغدغه‌شان منافع ملي كشور است از اصولگرا تا اصلاح‌طلب از توافق هسته‌اي حمايت كردند زيرا براي همه واضح است كه اين توافق به نفع منافع ملي كشور است در نتيجه مخالفان سرسخت تنها نگران منافع شخصي خودشان هستند و ذره‌اي نگران منافع ملي نيستند.

بسياري معتقدند تندروها در شرايطي كه نمي‌توانند از متن توافق ايرادي بگيرند مشغول حمله به افرادي شده‌اند كه از اين توافق حمايت كرده‌اند.

چه دليلي وجود دارد در مقابل توافق كه همه مقامات در سطوح بالاي كشور از آن حمايت كرده‌اند و در واقع خط به خط مذاكرات با نظارت آنها پيش رفته و به توافق رسيده است اين‌گونه ايستادگي كنند؟ همان‌طور كه گفتم اين توافق در راستاي حفظ منافع ملي بوده است و به همين دليل مورد حمايت مقامات در سطوح بالا بوده است. اگر در اين توافق ما با دوگانگي در تصميم‌گيري روبه‌رو بوديم اين ايستادگي در مقابل توافق قابل توجيه بود و مي‌شد گفت در حمايت از فلان مقام اينقدر ايستادگي مي‌كنند. اما همان‌طور كه مي‌دانيد در مورد توافق هيچ‌گونه دوگانگي در تصميم‌گيري وجود نداشته و عزم و اراده كليت نظام به سمت توافق هسته‌اي بوده است. در چنين شرايطي عده‌اي با جنجال تلاش مي‌كنند تا حرف خود را پيش ببرند و فضاي كشور را براي اجرايي شدن توافق و روزهاي حساس پساتوافق متشنج كنند. مخالفان توافق در روزهاي پس از آن اراده خود را به كار بستند و به همين دليل در روزهاي منتهي به توافق و پس از آن بورس را تحت تاثير خود قرار دادند. خب توافق مي‌توانست حداقل براي ١٠ روز بورس را مثبت كند اما همين مخالفان هسته‌اي با يك برنامه‌ريزي سازمان يافته و فشرده طوري عمل كردند كه اين اتفاق رخ ندهد و اين نشان‌دهنده اين است كه مخالفان از همه ابزارهاي‌شان در اين راه استفاده خواهند كرد و مكررا به اين موضوع اشاره كرده‌اند كه منابع مالي كه در اختيار اين گروه اقليت وجود دارد مقدار قابل توجهي است و مي‌تواند مشكلات زيادي را در مقاطع كوتاه براي كشور ايجاد كند. كساني كه امروز مقابل توافق ايستاده‌اند بخش زيادي از حقوقي‌هاي بورس را در اختيار دارند و در روزهاي قبل و بعد از توافق با بازي كردن كدها تلاش كردند بازار را منفي كنند. براي كساني كه در بازار بورس فعال هستند به خوبي روشن است كه كدام ارگان‌ها دست به چنين اقدامي زدند و توانستند چند روز بورس را منفي كنند در حالي كه توقع بخش خصوصي فعال در بورس اين بود كه بتواند از اين فضا استفاده كند.

بهترين اقدام و راهكار در مقابل اين گروهي كه معتقديد مي‌تواند در مقاطع كوتاه براي كشور مشكل ايجاد ‌كند چه مي‌تواند باشد؟

به عقيده من براي بي اثر كردن اقدامات اينها هم بيداري و آگاهي ملت مهم است و هم نوع مواجهه رسانه‌ها با اينها. رسانه‌ها بايد بيش از پيش مراقب باشند كه در زمين بازي آنها نيفتند و هيزم آتش آنها را فراهم نكنند تا تبديل به ابزاري شوند كه حرف‌هاي آنها در جامعه تجلي پيدا كند. به عقيده من بايد با تدبير اين شرايط را از سر گذراند. براي عبور از اين شرايط ما نياز به گذر زمان داريم و اين مدت تنها تدبير مي‌تواند مقابل جنجال‌ها و بحران‌هاي كوتاه‌مدت مفيده فايده باشد.

فكر مي‌كنيد چرا رييس مجلس به عنوان يك چهره اصولگرا هدف حملات مخالفان توافق قرار گرفته؟

اين مساله هم كاملا طبيعي است. مخالفان توافق به خوبي مي‌دانند تنها در جناح اصولگرا مي‌توانند براي خود موقعيتي را دست و پا كنند و طبيعتا حمله آنها هم به آن ناحيه بيشتر خواهد بود و تلاش‌شان بر اين است كه در ميان اصولگرايان براي خودشان فرصت‌هايي را ايجاد كنند، به ويژه اينكه بايد توجه داشته باشيم كه انتخابات مجلس پيش رويمان است و اين گروه نيازمند اين است كه در حوزه انتخابيه‌شان تحركاتي را داشته باشند تا بتوانند توجهات را به سوي خودشان جلب كنند و سعي مي‌كنند برخي چهره‌ها در جريان اصولگرا را مخدوش كرده تا سبد راي خود را پر كنند.

فكر مي‌كنيد چقدر بتوانند در اين مسير موفق باشند؟

بعيد است كه ترفندشان موثر بيفتد. واقعيت امر اين است كه جامعه بيش از پيش نسبت به اين مسائل آگاهي پيدا كرده و تجربه چندين سال گذشته براي مردم به خوبي روشن كرده كه نفع چه كساني در شرايط بحراني سال‌هاي گذشته بوده است و بسياري از مفسدان اقتصادي همچون بابك زنجاني با پشتيباني چه كساني توانستند به منابع وسيع مالي دست پيدا كنند. بنابراين بي شك كار براي اقليت مخالف توافق در انتخابات آينده سخت‌تر از همه خواهد بود. بهتر بود اين گروه كمي معقول‌تر عمل مي‌كردند.

پيش‌بيني شما از رفتارهاي آينده اين گروه چيست؟

من معتقدم اين گروه به اقدامات خود ادامه خواهد داد و تا زماني كه شرايط اقتصادي كشور به حالت عادي و نرمال بازگردد مي‌توانند مشكلاتي را براي كشور ايجاد كنند زيرا همان‌طور كه بارها اشاره كردم منابع دولت محدود است در حالي كه اينها منابع بسياري را در اختيار دارند و يك نمونه آن ٣٠ درصد بورس است كه در اختيار اين گروه است و اين حجم از پول در هر بازاري مي‌تواند مشكل‌ساز باشد. چنين شرايطي دقت و تامل بيشتري را از دولت مي‌طلبد تا بتواند جلوي اقدامات اينها را از هر منفذي كه باشد بگيرد تا نتوانند افكار عمومي را درگير مسائلي كه خواست مخالفان است، بكنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
3
0
خپ پس معلوم میشه عکسش هم صادقه نه؟!!!
یعنی به مراتب قضیه توافق هسته‌ای خوراک تبلیغاتی برای موافقین خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
0
4
به نظرم دلواپسان وافراطیون ندانسته لطف بزرگی در حق مردم میکنند وزاویه بسیار زیاد خود با مردم را با شدت هر چه تمامتر واشکارا نشان میدهند (بر اساس عصبانیت زیاد)
و اینک نوبت مردم است که پاسخ محکمی بدانها در پای صندوق های رای بدهند
ومردم از اول انقلاب تا کنون نشان داده اند که در این زمینه بسیار عالی عمل میکنند
وهمه مدعیان سیاست را کاملا غافلگیر کرده و با رای خود بلوغ سیاسی خود را به رخ مسئولین کشیده اند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین