کد خبر: ۳۱۰۶۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

غارنشینی در قرن 21 +تصاویر

صنعت ساخت‌و‌ساز در افغانستان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته اما هنوز هم شمار زیادی از مردم در ولایت «بامیان» در وضعیت نامطلوبی زندگی می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : بامیان از ولایت‌های مرکزی افغانستان در 175 کیلومتری کابل قرار دارد و از نظر تاریخی و گردشگری جزء مناطق دیدنی جهان به شمار می‎رود. 

 مجسمه‌های بودا با قدمت 2 هزار ساله و مناطق دیدنی بسیاری مانند «بند امیر»در این ولایت قرار دارند.

به گزارش فارس، با وجود اینکه در سال‌های اخیر صنعت ساخت‌و‌ساز در افغانستان رشد چشمگیری داشته و بسیاری از شهرهای این کشور به سرعت در حال توسعه هستند اما هنوز هم شمار زیادی از مردم افغانستان در ولایت «بامیان» در وضعیت نامطلوبی زندگی می‌کنند.

زندگی برای مردم غارنشین بامیان افغانستان ساده نیست اما برای توریست‌ها، این مسئله بهانه خوبی برای رفتن به این منطقه است.

هزاران غار کوچک و بزرگ به اشکال مربع، مستطیل، مدور و شش ضلعی که در دل کوه‎ها وجود دارد، محل زندگی خانواده‎های فقیری شده که از فرط فقر به غارنشینی روی آورده‌اند.

این غار با سقف‎های گنبدی شکل خود که به صورت بسیار ماهرانه‎ای در دل کوه‎ها حفر شده روزگاری محل تعلیم، عبادت و ریاضت پیروان مکتب بودا بوده‌ است.

بسیاری از تزئینات، نقاشی‎ها و گچبری‎های داخل این غارها در طول سالیان دراز تخریب شده و یا مورد غارت قرار گرفته‌اند، اما همان مقدار باقی مانده می‎تواند رازهای بسیاری از خلاقیت، ذوق و هنر پیشینیان را به نمایش بگذارد.

برخی از این غار‎ها که حدود 1500 تا 2500 سال قدمت دارند، از طریق راهروها، دهلیزها و راه‌پله‎هایی به یکدیگر وصل شده‌اند که ساکنان آنها می‌توانستند از این‎ طریق با یکدیگر رفت و آمد کنند.

در بعضی از کتب تاریخی تعداد این غار‎ها که به آن «سموج» نیز می‌گویند به 12 هزار باب می‌رسد.

اکثر اهالی این منطقه به زراعت و پروش گاو و گوسفند مشغول هستند اما وضعیت اسفناک در این منطقه تا آنجا پیش رفته که بسیاری از آنها مجبور هستند با حیواناتشان در غار زندگی کنند. برخی دیگر که وضعیت بهتری دارند، غاری جداگانه برای حیواناتشان نیز دارند.

این در حالی است که پایگاه خبری «دویچه وله» چندی پیش تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد مردم بامیان در غار و خانه‌های چوبی و گلی روزگار می‌گذرانند، اما ماهواره دارند و از انرژی خورشیدی استفاده می کنند. به عبارتی، مدرنیته و تکنولوژی مدرن، به جای در و دروازه، از سقف وارد بامیان شده است!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
0
31
خودمان هم با اين همه منابع چنين زندگي ها را فراوان داريم نياز نبود از افغانستان بياوريد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین