کد خبر: ۳۱۰۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

لوموند دیپلماتیک: ایران قدرت برتر منطقه، با مردمی با فرهنگ و مرزهای امن‌ است

یک نشریه فرانسوی با اشاره به اینکه ایران هم اینک قدرت غالب منطقه است نوشت: ایران کشوری با مرزهای امن، مذهبی، دارای قومیت‌های متفاوت و با فرهنگ و نیز از لحاظ زبانی همگون پسند است.
آفتاب‌‌نیوز :
 نشریه فرانسوی «لوموند دیپلماتیک» در گزارشی ضمن اشاره به سی و شش سال خصومت ایران و آمریکا و تایید بر دست نشانده بودن «محمد رضا شاه پهلوی»، وقوع جنگ تحمیلی و حمایت واشنگتن از «صدام حسین» رئیس جمهور وقت عراق، حمله به هواپیمای مسافربری ایران و کشته شدن 290 انسان بیگناه،در دهه 80 میلادی، از ایران به نام قدرت منطقه یاد کرد.

این نشریه فرانسوی نوشت: بعد از کمک ایران به آمریکا در نبرد علیه طالبان در افغانستان، «جورج دابلیو بوش» رییس جمهور وقت آمریکا، ایران را کشور محور شرارت نامید. متعاقب آن نیز ایران با حمایت از شیعیان عراقی مشکلاتی را برای آمریکا در عراق ایجاد کرد. واشنگتن در عمل مقابله به مثل به دفتر دیپلماتیک ایران در عراق حمله کرد و برخی از کارمندان آن را دستگیر کرد.

بر اساس این گزارش،با بیرون رفتن تدریجی قوای نظامی آمریکا از عراق ،ایران حمایت خود را از حکومت هوادارش افزایش داد. همزمان با رشد برنامه هسته‌ای ایران این آمریکا بود که با بد افزارها به رایانه‌های این کشور حمله کرد و همزمان نیز تحریم‌هایی را علیه ایران و بخش انرژی این کشور تحمیل کرد.

لوموند دیپلماتیک نوشت: به طور خلاصه باید گفت که در 36 سال گذشته روابط ایران و آمریکا خصمانه و بی‌فایده بوده و بنظر می‌رسد هیچ کدام از طرفین از هم مزیتی نمی‌برند و شاید هردو کماکان متعهد به نبرد علیه هم  باشند.

این نشریه فرانسوی نوشت: همزمان با تلاش‌های آمریکا،ایران هم اینک قدرت غالب منطقه بوده که این مورد در حال افزایش نیز می‌باشد. البته حذف صدام حسین در عراق  و طالبان در افغانستان به صعود ایران در منطقه کمک کرد و حال کار بجایی رسیده است که واشنگتن از برخی فعالیت‌های ایران در عراق برای نبرد علیه داعش حمایت می‌کند. واشنگتن با وجود شکست  سریالی راهبردهایش در یمن،لبنان،سوریه از ایرانیان ملتمسانه می‌خواهد نقش محوری را در این مناطق داشته باشند و آن‌ها نیز البته این نقش را دارند.

 در ادامه این مطلب آمده است: با وجود خسارت‌های وارده بر اقتصاد ایران بواسطه تحریم‌های آمریکا، ایران در داخل کشور قدرتمند است و شاید بتوان گفت باثبات ترین کشور خاورمیانه است. ایران کشوری با مرزهای امن، مذهبی،دارای قومیت‌های متفاوت و با فرهنگ و نیز از لحاظ زبانی همگون پسند است.این کشور از بعد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 79 میلادی چندین انتخاب دموکرات را برگزار کرده و برخلاف دیگر کشورهای منطقه رهبران ایران هرگز بیم وقوع انقلاب اسلامی را ندارند زیرا این انقلاب را پیشتر انجام داده بودند.

به گزارش فارس،در بخش دیگر این مطلب با اشاره به دلایل هسته‌ای شدن ایران و موفقیت این کشور در حفظ این دستاورد آمده است: در حالی‌که این دیپلماسی بود که ایران و آمریکا را در این زمینه کنار هم آورد، اما مسئله پول و مادیات این رابطه را بیشتر می‌کند. ایران چهارمین کشور دارای ذخایر نفتی و دومین دارنده منابع گاز طبیعی است و آماده می‌باشد با رفع تحریم‌ها کار فروش حامل‌های انرژی را به بازارهای جهانی آغاز کند. رفع تحریم‌ها امکان داد و ستد تجار ایرانی را با بازارهای جهانی و برعکس فراهم می‌آورد.

لوموند دیپلماتیک در خاتمه نوشت: توافق ماه جولای ایران و آمریکا را دوست نمی‌کند .این توافق تنها درها را برای بزرگترین بازیگران منطقه و جهان باز می‌کند تا در زمینه مالی و تجاری روابطشان را بهبود بخشند و این بعد از 36 سال خصومت بین ایران و آمریکا در ناامن‌ترین منطقه جهان موفقیتی کوچک نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین