کد خبر: ۳۱۰۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰

اراک قدیم چه شکلی بوده است؟

یک استاد شهرسازی معتقد است: در عکس‌های قدیم اراک، بیشتر فضای شهر مختص باغ‌ها بود ولی امروز به دلیل صنعتی شدن و تراکم جمعیت، فضاها به ساخت‌وسازهای غیر اصولی اختصاص یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
اسماعیل شیعه در آیین اختتامیه فراخوان طراحی پنج میدان اراک مروری بر زندگی گذشتگان در شهر اراک کرد و افزود: در گذشته با توجه به باغات متعدد و زندگی در خانه‌های بزرگ و کوچک با سبک و سیاقی که مختص زندگی ایرانی بود تعاملی نزدیک را در بین مردم شاهد بودیم ولی ورود صنعت از سال 1345 به اراک مقدمات تغییر سبک زندگی را فراهم کرد. این امر موجب بالا رفتن توقعات مردم، درگیر شدن آنها با کار طاقت فرسا و به وجود آمدن بستری برای بهره گیری بیشتر اقتصادی شد.

این محقق، روند صنعتی شدن را بستری برای بروز نازیبایی‌های اجتماعی از جمله دعوا، چشم و هم چشمی و حسادت ها عنوان کرد و اضافه کرد: این تحول در ادامه به حوزه ساختمان سازی و فضاهای شهری کشیده شد تا جایی که امروزه مناطق بالا و پایین شهری در اراک تعریف شده که این خود یک نوع نازیبایی در شهر محسوب می‌شود.

اراک قدیم چه شکلی بوده است؟

شیعه ادامه داد: در فضای شهری و معماری گذشته مردم تعاملی مناسب داشتند و نوع ساختمان‌ها خود به بروز محبت بیشتر بین ساکنین و مستولی شدن آرامش در زندگی شهری کمک می‌کرد.

وی، فقدان برنامه ریزی منطقه‌ای را عامل تراکم جمعیت دانست و عنوان کرد: این امر در راستای صنعتی شدن اتفاق افتاد. غریبگی شهرها را زیاد و تراکم جمعیت را افزایش داد و همه این عوامل موجبات ایجاد هرج و مرج و ناآرامی شهرها را فراهم کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پدیده‌ای به نام پارک از سال 1327 وارد ایران شد، بیان کرد: در گذشته مردم از فضای باغ ها بهترین و بیشترین استفاده را می‌بردند ولی با ورود مقوله پارک این زیبایی شهری نیز از بین رفت.

این داور فراخوان طراحی میادین اراک، فضای محدود شهری را از دیگر عوامل نازیبا، توصیف و اظهار کرد: در عکس‌های قدیم اراک، بیشتر فضای شهر مختص باغ‌ها بود ولی امروز به دلیل صنعتی شدن و تراکم جمعیت، فضاها به ساخت و سازهای غیر اصولی اختصاص داده شده است.

وی، آپارتمان‌های بلند را مشکلی برای ایجاد حس آرامش در شهر برشمرد و عنوان کرد: طبق تحقیقات انجام شده کسانی که در طبقات بالاتر زندگی می‌کنند به علت کم شدن فشار هوا از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند بویژه اینکه آپارتمان‌ها بیشتر شبیه قفس و کندوی زنبور عسل هستند.

شیعه، یکی از نشانه‌های نیاز انسان به طبیعت را شلوغی جاده‌های شهرهای صنعتی در روزهای پایانی هفته دانست و بیان کرد: انسان به گونه‌ای خلق شده که به طبیعت نیاز دارد.

این استاد دانشگاه، عدم توجه به ایجاد سایه در طراحی اراک را از موارد نازیبا شدن این شهر، عنوان و اظهار کرد: در طراحی ساختمان‌ها به نیمه کویری بودن اراک دقت نشده و راه رفتن در خیابان‌ها باید با تحمل تابش آفتاب همراه باشد.

شیعه پنجره های شیشه‌ای بزرگ را برای شهر آفتابی اراک نامناسب دانست و اضافه کرد: اراک به لحاظ معماری حرف‌هایی برای گفتن دارد و جهت طراحی شهری باید به این امر توجه کرده و از این پتانسیل بهره گرفته شود.

پدر علم طراحی صنعتی ایران نیز نورپردازی شهر اراک و پیاده روها را نامطلوب دانست و صنعتی بودن این شهر را دلیلی بر لزوم توجه به ایجاد روشنایی مناسب در این شهر عنوان کرد.

داورزنی در این آیین اقدامات انجام شده در زمینه مبلمان شهری اراک را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اقدامات زیادی انجام شده ولی باید کارهای بیشتری برای زیباسازی اراک انجام شود.

بنیانگذار طراحی صنعتی در ایران با این توضیح که کلیه وسایل زندگی انسان مرتبط با علم طراحی صنعتی است، بیان کرد: بهره‌گیری از طراحی‌های جدید که کم بودن فضا را مورد توجه قرار می‌دهند برای شهرهای امروزی مناسب است و می‌توانیم با تطبیق آنها با فرهنگ خود از طرح‌های جدید بهره بگیریم.

این استاد دانشگاه، گذری بودن استان مرکزی را یک فرصت برای استان برشمرد و افزود: از مناطقی در اراک بازدید کردم که برای جذب توریست پتانسیل خوبی دارند و با طراحی مناسب می‌توان از این مناطق بهره گرفت.

مهدی زندیه وکیلی، معاون امور عمرانی استانداری استان مرکزی نیز در این مراسم اقدام سازمان زیباسازی را یکی از اقدامات مهم شهری توصیف کرد و گفت: این اقدام زمینه مثبتی برای شهر اراک جهت رسیدن به جایگاه مطلوب در حوزه زیباسازی خواهد بود.

وی، زیباسازی شهر را از جمله حقوق شهروندی تعریف کرد و افزود: هر اقدامی که در حوزه شهری انجام می دهیم باید از این کانال عبور کند. نباید مردم را مجبور به تحمل طرح‌ها و اقدامات سلیقه‌ای نازیبایمان کنیم.

وی، معماری اسلامی را در سطح جهان شناخته شده دانست و بیان کرد: باید از این پتانسیل برای طراحی شهرها بهره گرفته شود و اصل را بر اصول معماری قرار دهیم نه اصول سلیقه‌ای.

معاون امور عمرانی استانداری بر لزوم اطمینان از اجرایی شدن طرح‌های انتخابی، تاکید و اظهار کرد: طرح هایی که زمینه و امکان اجرا شدن را ندارند مسلما کمکی به زیباسازی نمی‌کنند. باید این نکته را در نظر گرفت که بهترین تقدیر از طراحان، اجرای طرحشان است.

زندیه وکیلی خواستار نگاه ویژه به میدان شهدای اراک و در راس قرار گرفتن طراحی این میدان شد و عنوان کرد: استفاده از یک طرح بدیهی متناسب با نام میدان در شان مردم نیست و باید برای این میدان المانی طراحی شود که مردم را به تفکر در رابطه با شهدا و داشته‌های تاریخی اراک وادارد و به نوعی هوشمندانه انتخاب شود.

فاطمه عسگری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراک نیز فراخوان استانی سال گذشته را به علت عدم ارائه طرح‌های مطلوب ناموفق برشمرد و بیان کرد: به همین علت امسال فراخوان به صورت کشوری اعلام شد و شاهد ارائه آثار مطلوبی از 17 استان کشور بودیم.

وی، اراک را در حوزه زیباسازی، فقیر عنوان و نگاه ویژه مسئولین به سازمان زیباسازی را خواستار شد و تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان زیباسازی ارتباطی تنگاتنگ با مردم دارد و سیما و منظر شهری نیز بر روحیه مردم تاثیرگذار است لذا انجام مطلوب وظایف این سازمان، همکاری بیشتر با سازمان را می‌طلبد.

دبیر فراخوان طراحی پنج میدان اراک به عمر چهار ساله این سازمان در اراک، اشاره و بیان کرد: در این مدت سعی ما بر این بوده کارها و اقدامات زیربنایی را پایه ریزی کنیم و به آن بپردازیم.

عسگری به لزوم اعمال نظر اساتید و کارشناسان در پرداختن به زیباسازی شهری، تاکید و اظهار کرد: فراخوان گامی موثر در این رابطه است تا شاهد زیبایی اصولی پنج میدان شهر اراک باشیم.

وی، بهسازی سیمای میادین و دریافت تفکرات و ایده‌های خلاقانه با ایجاد رقابتی سالم را از جمله اهداف این فراخوان، عنوان و بیان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی طراحی میادین در اراک از دیگر مزایای این رویداد است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی اراک، بهره گیری از طرح‌ها را گامی جهت کاهش هزینه ها دانست و عنوان کرد: طرح های سلیقه‌ای بعد از مدتی کارآیی خود را از دست می‌دهند و باید هزینه‌ای دوباره صرف بازسازی و یا بهسازی آنها شود و اقداماتی از جمله اعلام این فراخوان به نوعی جلوگیری از صرف هزینه دوباره است.

وی با بیان اینکه بعد از تهران، برگزاری فراخوان جهت طراحی میادین برای اولین بار در سطح شهرهای کشور در اراک انجام شد، افزود: تصویرها و نقشه‌های هوایی، اطلاعات و تصاویر میادین از طریق سایت در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت تا بتوانند با نگاهی تخصصی طرح‌های خود را ارائه دهند.

عسگری ادامه داد: از 17 استان کشور 283 طرح به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 232 طرح پذیرفته شد. از مجموع این طرح‌ها نیز 68 طرح مربوط به میدان نماز، 40 طرح مربوط به میدان امام حسین(ع)، 50 طرح مربوط به میدان سرداران، 24 طرح مربوط به میدان ورزش و 49 طرح مربوط به میدان صنعت بود.

دبیر فراخوان با بیان اینکه 52 طرح از مجموع آثار پذیرفته شده از استان مرکزی است، اظهار کرد: طی داوری آثار 30 طرح به بخش نهایی راه یافت و 15 طرح به عنوان طرح‌های اول تا سوم برای پنج میدان به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی اراک در خصوص علت عدم پذیرش برخی طرح‌ها تصریح کرد: شرایط طرح‌های ارائه شده در آیین نامه فراخوان به صورت جزئی و کلی تعریف شده بود و طرح‌هایی که قوانین آیین نامه را لحاظ نکرده بودند حذف شدند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل شیعه، محمد حسن داورزنی، حمید رضا نوازنی، نصرالله اسلامی و سید مجتبی موسوی هیات داوران این فراخوان بودند.

آیین اختتامیه فراخوان طراحی پنج میدان سرداران، نماز، امام حسین(ع)، صنعت و ورزش اراک با حضور شرکت کنندگان، داوران، مسئولین و جمعی از مردم در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد.

در حاشیه‌ی آیین اختتامیه فراخوان طراحی 5 میدان اراک، آیین نکوداشت و رونمایی از تمبر یادبود اسماعیل شیعه استاد برجسته شهرسازی ایران انجام شد. این آیین جهت نکوداشت و قدردانی از فعالیت‌های این استاد تمام در سال‌های فعالیتش صورت گرفته‌ است.

اسماعیل شیعه در این مراسم در خصوص اقداماتی که باید جهت زیباسازی شهر اراک صورت پذیرد، به ایسنا گفت‌: در نظر گرفتن تاریخ و میراث فرهنگی یک شهر از ملزومات پرداختن به زیباسازی است.

این استاد دانشگاه که ریاست دانشگاه علم‌ و صنعت ایران را در رزومه کاری خود دارد ادامه داد: بهره‌گیری از نظر متخصصان و نیز تعمیم ساختار اصلی شهر به بقیه نقاط از موارد دیگری است که جهت زیباسازی باید در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت زیباسازی شهر اراک بیان کرد: اقدامات زیادی باید در این خصوص انجام داد چراکه زیبایی شهر اراک با استانداردها فاصله‌ی بسیار زیادی دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین