کد خبر: ۳۱۱۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

آبرسانی به ۹۰۶ روستا در کرمان با تانکر

رشیدی ادامه داد: خشکیدگی منابع آبی و کمبود آب طی سال‌های اخیر در این روستاها بر اثر خشکسالی، کاهش بارندگی و استفاده برخی کشاورزان از آب شرب برای مصارف کشاورزی محسوس‌تر شده است.
آفتاب‌‌نیوز : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان این‌که ۹۰۶ روستای استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: در استان کرمان ۶۲۰ روستا که پیش از این آب تامین شده بود، هم‌اکنون با کمبود آب مواجه هستند.

علی رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امروزه آب از مقوله محلی خارج شده و یکی از مشکلات اصلی در روستاها، ناپایداری سفره‌های زیرزمینی است، و با ابراز این عقیده که پایین بودن و بی‌ارزش بودن قیمت آب و تعرفه آب به ویژه در بخش کشاورزی باعث بخشی از نابسامانی‌های آب در کشور شده است، تصریح کرد: مشکلات کمی آب تاثیر بسیاری بر کیفیت آب گذاشته و برداشت بی‌رویه موجب شور و تلخ شدن آب‌ها می‌شود.

رشیدی با اشاره به وجود 5178 روستا در استان کرمان افزود: 2482 روستای بالای ۲۰ خانوار در استان کرمان وجود دارد که ۷۳۷ روستا فاقد لوله‌کشی و آب آشامیدنی هستند و از طریق حلقه‌های چاه و تانکر تامین آب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان این‌که ۹۰۶ روستای استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند، افزود: در این روستاها کمبود بیش از ۷۰۰ لیتر آب در ثانیه است و برای جبران آن ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و امیدواریم با اتفاق نظری که در کشور به وجود آمده، اعتباری برای حل بحران آب به ویژه در استان کرمان اختصاص داده شود.

رشیدی ادامه داد: خشکیدگی منابع آبی و کمبود آب طی سال‌های اخیر در این روستاها بر اثر خشکسالی، کاهش بارندگی و استفاده برخی کشاورزان از آب شرب برای مصارف کشاورزی محسوس‌تر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: روستاهایی که مهم‌ترین منبع تامین آب آنها در کرمان قنات‌ها و چشمه‌ها بوده است، امروز به مرور زمان بر اثر خشکسالی خشک و یا بسیار کم آب شده‌اند و این خود عاملی بوده که مهاجرت را به سمت شهرها افزایش داده و حتی بحث حاشیه نشینی را نیز به وجود آورده است.

وی با بیان این که حدود ۳۰۰ روستا در سال ۹۴ تامین آب خواهند شد، ادامه داد: در این راستا مجتمع‌های آبرسانی که نیمه تمام بوده یا دارای پیشرفت فیزیکی بالاتری هستند در اولویت آبرسانی قرار می گیرند.

رشیدی در خصوص وضعیت تامین اعتبار طرح‌های این استان گفت: سهم قابل قبولی را از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات مجتمع‌های آبرسانی برای سال ۹۴ برای کرمان گرفته‌ایم که فکر می‌کنم دومین اعتبار کشور از اعتبارات ملی در بحث آب و فاضلاب روستایی به کرمان تخصیص یافته است.

وی دو مشکل عمده ناپایداری سفره‌های آب زیرزمینی و کمبود منابع آب در مناطق روستایی و محدودیت‌های منابع مالی را از چالش‌های اصلی شرکت آبفا استان کرمان عنوان کرد و گفت: طبق مصوبات ۱۷ گانه طرح همیاران آب استان کرمان طی سال گذشته ۳۸۰ کنتور شبکه تعویض و 3800 انشعاب غیرمجاز جمع‌آوری شده است.

رشیدی با اشاره به برنامه پنج ساله کشور تصریح کرد: طبق برنامه پنج ساله باید ۳۰ هزار کنتور خراب تعویض شود که در سال اول ۲۰ هزار عدد از کنتورهای خراب تعویض شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: اولویت شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با روستاهای فاقد آب است و بخشی از آب شرب روستاهای استان از طریق ۵۹۸ حلقه چاه تامین می‌شود.

رشیدی تصریح کرد: آب 3 روستا از توابع شهرستان گلباف شور و با EC بالاست، ولی مشکل بهداشتی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روستای "کشیت" گلباف اولین روستایی است که شرکت آب و فاضلاب در آنجا آب شیرین‌کن نصب کرد و هم‌چنین نصب آب شیرین‌کن برای روستاهای دیگر در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین