کد خبر: ۳۱۱۳۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹

جنـگ قدرت ميان وارثان ملاعمر/ شورشيان طالبان: «ملا اختر» رهبر منتخب ما نيست

همان‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد افشاي خبر مرگ ملاعمر بنيانگذار حكومت طالبان، به جنگ داخلي در اين گروه دامن زده است. با آنكه گروهي از طالب‌ها از بيعت با ملااختر محمد منصور به عنوان رهبر جديد طالبان خبر داده‌اند، ملا عبدالمنان نيازي، يكي از اعضاي ارشد گروه طالبان مي‌گويد كه به زودي رهبر جديدي براي جانشيني ملا محمد عمر انتخاب خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
گفته مي‌شود ملا منصور براي قرار گرفتن در جايگاه رهبري طالبان با مخالفت شماري از اعضاي برجسته اين گروه مواجه شده است. ملانيازي كه سخنگوي گروه مخالف انتخاب ملامنصور به رهبري طالبان به شمار مي‌رود، گفته است كه در انتخاب وي همه نمايندگان گروه طالبان حضور نداشتند. او تاكيد كرده طبق قوانين و اولويت‌هاي اسلامي و زماني كه يك رهبر مي‌ميرد شورايي تشكيل مي‌شود و سپس رهبر جديد منصوب مي‌شود اما اين شورا تشكيل نشده و برخلاف قانون شريعت است. اما ملانيازي افزوده كه در دور جديد انتخابات دروني طالبان، از ملامنصور هم دعوت خواهد شد تا در نشست انتخاب رهبر جديد شركت كند.

قبلا گزارش شده بود كه ملا قيوم ذاكر فرمانده عمليات‌هاي نظامي طالبان، ملاحبيب‌الله عضو شوراي كويته و طيب آغا از دستياران ملا محمد عمر از جمله مخالفان رهبري ملا منصور هستند. ملا نيازي افزوده اشخاصي مثل محمد رزاق آخوند، محمد عبدالجليل آخوند، محمد ظريف آخوند، محمد رسول آخوند، ملاباز محمد آخوند، مولوي مسلم حقاني نيز از ديگر مخالفان ملامنصور هستند.

اما ذبيح‌الله مجاهد، فردي كه در سال‌هاي اخير سخنگوي گروه طالبان به شمار مي‌رفت، گزارش‌هاي مبني بر دودستگي در طالبان را تكذيب كرده است. مجاهد در صفحه توييترش نوشته است خبرها و گزارش‌ها از دودستگي در ميان گروه طالبان شايعاتي‌اند كه رسانه‌هاي غربي به آن دامن مي‌زنند. اما شايان توجه است با آنكه برخي ناظران از ملااختر محمد منصور به عنوان جانشين ميانه‌رو براي ملامحمد عمر، رهبر سابق طالبان ياد مي‌كنند كه راغب به مذاكره صلح با دولت افغانستان است، اما ظاهرا همين تحليل‌ها و مواضع پاشنه آشيل ملا منصور شده است. چنانچه بلافاصله گروهي از طالب‌هاي طرفدار او پيام صوتي منتسب به ملامنصور منتشر كرده‌اند كه در آن وي مي‌گويد مذاكرات صلح تبليغات دشمنان است و طالبان تا استقرار يك نظام اسلامي به جهاد در افغانستان ادامه خواهد داد.

با اين شرايط مي‌توان گفت اين دوگانگي تحليل‌ها و شواهد درباره ملا منصور، بر جنبه‌هاي مرموزانه شخصيت او مي‌افزايد. گمانه‌زني مي‌شود كه ملا اختر محمد منصور در اوايل دهه ٦٠ ميلادي در ولايت قندهار در جنوب افغانستان متولد شده است و از همان دوران جنگ داخلي بخشي از جنبش بوده و از سال ٢٠١٣ به طور موثر در اين گروه فعاليت كرده است. ملامنصور هم همانند ملاعمر از حضور در انظار عمومي امتناع مي‌كند. چند عكسي كه از وي در دسترس است وي را شبيه بسياري از اعضاي ارشد طالبان، مردي چهار شانه با ريش سياه و دستار نشان مي‌دهد. گفته مي‌شود وي مدتي در پاكستان زندگي كرده و با آژانس اطلاعات ارتش پاكستان (ISI) در ارتباط است و به همين سبب احتمالا پاكستان در حمايت از او به عنوان رهبر جديد طالبان نقش دارد.

با اين حال بايد گفت اگرچه پيام صوتي اخير كه منتسب به ملامنصور است خط بطلاني بر تمام تحليل‌ها از ميانه‌رويي او مي‌كشد. اما لازم به ذكر است برخي بر اساس اطلاعاتي كه منبع آنها مشخص نيست، مدعي‌اند ملامنصور مرد عمل‌گرايي است كه به‌شدت از ادامه مذاكرات با طالبان با هدف پايان دادن به ١٤ سال جنگ خونين حمايت مي‌كند. بر پايه اين اظهارات، ملا منصور با شاخه‌هاي ميانه‌رو طالبان از جمله شوراي كويته، دفتر سياسي در قطر و فرماندهان عملياتي در افغانستان رابطه متعادلي دارد.

برخي ناظران بر اساس اين گمانه‌زني‌ها از افزايش اميد به صلح در افغانستان خبر داده بودند. اين در حالي است كه ملاحسن رحماني، عضو شوراي كويته طالبان در مصاحبه با رسانه‌هاي محلي گفته است كه او و اكثريت اعضاي شوراي كويته از تعيين ملااختر محمد منصور به جانشيني ملا عمر ناراضي‌اند و بايد پسر ملا محمد عمر به عنوان رهبر طالبان تعيين مي‌شد. گفته مي‌شود در نشست شوراي رهبري طالبان، زماني كه ملا اختر محمد منصور به عنوان سركرده جديد اين گروه معرفي شد، برخي چهره‌هاي ارشد از جمله پسر ارشد و برادر ملا عمر به عنوان اعتراض جلسه را ترك كردند. ظاهرا وفاداران ملا عمر مولوي يعقوب پسر ۲۳ ساله او را براي اين پست مناسب مي‌دانند. در مجموع به نظر مي‌رسد با توجه به جنگ قدرت كه در طالبان شكل گرفته شايبه‌ها درباره امكان صلح افزايش يافته است. تحليلگراني هم بر اين باورند كه شكاف در صفوف طالبان و احتمال تبديل شدن آن به چندين گروه براي افغانستان كابوسي وحشتناك خواهد بود و روند مذاكرات صلح را به خطر خواهد انداخت.

سلسله خبرهاي مرگ رهبران شبكه‌هاي افراطي

به گزارش اعتماد، دو روز پس از تاييد خبر مرگ ملامحمد عمر، برخي منابع مدعي شدند كه جلال‌الدين حقاني، بنيانگذار و رهبر شبكه حقاني هم حدود يك سال پيش درگذشته و در يكي از ولايت‌هاي افغانستان به خاك سپرده شده است. شبكه حقاني يكي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي مسلح شورشي در افغانستان است اما خبر مرگ حقاني از سوي طالبان تكذيب شد. طالبان در بيانيه‌اي كه در وب‌سايت اين گروه منتشر شد، تاكيد كرد اين ادعا بي‌پايه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
انشاالله نسل طالبان هر چه زودتر از روي زمين محو گردد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین