کد خبر: ۳۱۱۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳

قیمت میوه از باغ تا مغازه 5 برابر می‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران با بیان این که قیمت از باغ تا مغازه 5برابر می‌شود گفت: برای مثال سیب گلابی که هزار و 200 تومان از باغداران خریداری می‌شود در بازار مصرف 5 هزار و 500 تومان قیمت دارد.
آفتاب‌‌نیوز : مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران با بیان این که قیمت از باغ تا مغازه 5برابر می‌شود گفت: برای مثال سیب گلابی که هزار و 200 تومان از باغداران خریداری می‌شود در بازار مصرف 5 هزار و 500 تومان قیمت دارد.

نوذر نگهداری، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر، افزود: از گذشته قیمت میوه در بازار تا مصرف‌کننده تفاوت فاحش داشته و به طور معمول رضایت مصرف‌کننده و تولیدکننده را به همراه نداشته است، اما در مقطع فعلی، قیمت برخی از محصولات باغداران به کمتر از هزینه تولید رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم هلو در بازار مصرف 6 تا 7 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما این محصول در باغ 1500 تومان از باغدار خریداری می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران ادامه داد: بهترین شلیل درجه یک به قیمت 2 هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود، این در حالی است که قیمت فروش آن در سطح شهر 8 تا 10 هزار تومان است.

نگهداری تاکید کرد: قیمت سیب‌گلابی که از باغدار 1200 تا 1500 می‌خرند، در بازار 5 هزار و 500 تا 600 هزار تومان به فروش می‌رسد یا گیلاس تکدانه 12 هزار تومانی 4 هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه حاشیه بازار به شکل نامناسبی بالا رفته است، اظهار داشت: در میادین مرکزی میوه و تره‌بار نیز قبل از اینکه میوه به دست مغازه‌دار برسد، چند مرتبه این محصولات دست به دست می‌شود، از طرفی نیز مغازه‌دار سود بالایی برای خود بر‌می‌دارد.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که برای عرضه میوه و تره‌بار، به صورت مستقیم وجود دارد، میادین میوه و تره‌بار سطح شهر است اما با توجه به اینکه میادین به صورت مزایده واگذار می‌شود، باغداران و اتحادیه‌ها توان رقابت با واسطه‌ها را ندارند.

نگهداری اظهار داشت: حدود 100 میدان میوه و تره‌بار در سطح شهر تهران وجود دارد اما اتحادیه‌ باغداران که متولی تولید است یک غرفه در این میادین ندارند.

وی با اشاره به قیمت برخی از غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار بیان داشت: غرفه میوه میدان قزل قلعه ماهانه 35 میلیون تومان، میدان لواسانی 40 میلیون تومان و در مناطق پائینی شهر 10 تا 20 میلیون تومان در مزایده واگذار می‌شود.

نگهداری اظهار داشت: البته برخی از میادین هستند که قیمتی در حدود ماهانه 5 میلیون تومان دارند که از کشش لازم برخوردار نیستند. وی گفت: با وجود اینکه قیمت پایه این میادین ماهانه 1/5 میلیون تومان است، این غرف به نرخ‌های بالا واگذار می‌شود که تامین آن از توان باغداران برای عرضه مستقیم، خارج است.

نگهداری در پایان گفت: متصد‌یان نیز، برای امکان پرداخت اجاره‌های غرف اقدام به فروش میوه‌های درجه دو می‌کنند که ضایعات زیادی به همرا دارد و رضایت مصرف‌کنندگان را نیز تامین نمی‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین