کد خبر: ۳۱۱۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

فوت یکی از دوقلوهای به هم چسبیده در قم

پس از گذشت حدود یک ماه از تولد دوقلوهای به هم چسبیده از ناحیه سر در استان قم، یکی از این نوزادان فوت کرد.
آفتاب‌‌نیوز : این دوقلوها که اوایل تیرماه امسال در بیمارستان حضرت زهرا(س) قم به دنیا آمدند، به مدت حدود 2 هفته پس از تولد در بخش مراقبتهای ویژه این بیمارستان بستری بودند و از تنفس مصنوعی استفاده می کردند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت این دوقلوها در تماس با خانواده آنها، مطلع شد که هزینه سنگین بستری دوقلوها در بخش ان آی سی یو بیمارستان و همچنین اعلام پزشکان مبنی بر نبود امکان جداسازی این دوقلوها باعث می شود خانواده این نوزادان تصمیم به ترخیص آنها بگیرد که پس از گذشت چند ساعت از ترخیص، یکی از این قلها در خانه فوت می کند.

خانواده این دوقلوها که از اتباع خارجی هستند (اهل افغانستان) به دلیل نبود امکان مالی مجبور به ترخیص آنها شده که به دلیل نبود امکان رسیدگی در منزل منجر به فوت یکی از قل ها شده است.

یکی از مسوولان ذیربط با بیان اینکه قل فوت شده دچار شکاف کام و لب بود، احتمال داد نبود توانایی در بلع شیر و یا ناتوانی مادر در تغذیه صحیح نوزاد با شیر، علت فوت این قل باشد.

مادر این خانواده به خبرنگار ایرنا گفت: پس از فوت یکی از نوزادان، دوقلوهای به هم چسبیده برای انجام عمل جداسازی به مرکز طبی کودکان تهران منتقل شدند و عمل جداسازی نیز با موفقیت انجام شد.

پیگیری خبرنگار ایرنا حاکی است که نوزاد زنده مانده همچنان در بخش ان آی سی یو بیمارستان بستری و حال عمومی وی رو به بهبودی است.

این دو قلوها ، پسر پنجمین و ششمین فرزند والدین خود به شمار می آمدند که پدر آنها نیز به دلیل بیمه نبودن و مخارج سنگین اینگونه اعمال جراحی از مسوولان و خیران درخواست کمک کرده بود.

مسوول مددکاری دانشگاه علوم پزشکی قم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل اینکه آمار افغان ها در استان قم زیاد و هزینه درمانی آنها نیز بالاست، دانشگاه علوم پزشکی نمی تواند پاسخگوی این میزان هزینه باشد.

حمیدرضا شاه بختی افزود: با وجود اینکه اعتبارات کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز جوابگوی هزینه های درمانی این افراد نیست، دانشگاه علوم پزشکی قم نسبت به هزینه های پزشکی این بیماران همواره تخفیف های ویژه در نظر می گیرد.

پزشک معالج این دو قلوها هنگام به دنیا آمدن آنها در بیمارستان حضرت زهرا(س) قم با اشاره به علت به هم چسبیده بودن این دوقلوها از ناحیه سر، گفته بود: نمی توان گفت که این پدیده عامل ژنتیکی دارد، اصولا اینگونه زایمان ها ارتباطی به ازدواج فامیلی هم ندارد و می تواند بر اثر عدم تقسیم مناسب سلول ها در رحم مادر به وجود بیاید.

دکتر امیرمسعود برقعی افزوده بود: این موارد راه پیشگیری خاصی ندارد، ولی با انجام سونوگرافی های دقیق در طول مدت بارداری و زیر مراقبت بودن مادر می توان از بروز چنین پدیده های نادری جلوگیری کرد.

وی در مورد امکان جداسازی این دوقلوها از هم، بیان کرده بود: باید بررسی های لازم انجام گیرد و گرچه اکنون برای اظهار نظر زود است ولی می توان گفت اگر دو قلوها از قسمت استخوان به هم متصل باشند و بافت های مغز آنها درگیر نباشد، می توان تا حد زیادی امید داشت که بتوان آنها را با موفقیت از هم جدا کرد در غیر اینصورت، عمل جداسازی تقریبا غیرممکن است.

تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مسوولان بیمارستان حضرت زهرا(س) قم و پزشکان معالج این دوقلوها بی نتیجه ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین