کد خبر: ۳۱۱۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱

هاشمی رفسنجانی: غفلت از عروه الوثقای مسلمانان بدترین درد جهان اسلام است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار مسئولین و دست اندرکاران موسسه‌ی فرهنگی راسخ، طرح قرآنی کرسی‌های تلاوت (شمیم وحی)، قرآن را کتابی آسمانی برای زمینی‌ها در همه‌ی اعصار و قرون توصیف کرد و گفت: از 1400 سال پیش که کلمه به کلمه این کتاب در آیات و سوره‌ها بر پیامبر(ص) نازل شد، چراغ هدایتی است که با اعجاز لفظ و معنا، همیشه جاری و جاودان خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که من نیز مانند همه‌ی مسلمانان از شنیدن صدا و لحن خوش قاریان به هنگام تلاوت قرآن لذت می‌برم، گفت: البته این خوب است اما باید جامعه و به ویژه جوانان را با محتوای غنی قرآن بیشتر آشنا کنیم.

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تشکر از تلاوت استاد شاکرنژاد، گفت: تلاوت‌های دلنشین، انسان را به یاد صدر اسلام می‌اندازد که مشرکان سعی می‌کردند مردم را از شنیدن صوت زیبای قرآن پیامبر(ص) نهی کنند و مانع گرویدن به اسلام شوند.

ایشان با اشاره به اسناد فراوان اسلامی در خصوص تلاوت قرآن کریم توسط پیامبر اکرم و تأثیر آن بر مردم، گفت: معروف است که وقتی صدای رسول اکرم به هنگام تلاوت بلند می‌شد، مشرکان می‌ترسیدند و می‌دانستند که هر گوشی که این صدا را بشنود، جذب می‌شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به رموز ادبیات عرب، گفت: علمای علم بلاغت می‌گویند فصاحت و بلاغت قرآن، معجزه است و مهمتر از آن تأثیر آیات بر قلوب انسان‌هاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با یادآوری اهمیت قرآن و سطح آموزش آن در جوامع اسلامی به اهمیت و جایگاه رفیع تفسیر و تأویل این کتاب آسمانی اشاره کرد و گفت: تأویل قرآن مهم است که راسخون در علم، معانی پنهان کلمات و جملات قرآن را می‌فهمند که البته بعضی‌ها می‌گویند راسخون، فقط ائمه هستند.

نویسنده تفسیر راهنما و همچنین کتاب 33 جلدی فرهنگ قرآن، با تأکید بر طراوات همیشگی قرآن گفت: قرآن همان ریسمان الهی و بهترین وسیله برای ائتلاف امت اسلامی است.

ایشان با تأکید بر این نکته که «همه‌ی مسلمانان قرآن را قبول دارند»، گفت: غفلت از این عروه الوثقای مسلمانان، بدترین درد جهان اسلام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شرایط سخت زندگی خویش، گفت: هر جا که سختی‌های روزگار زیاد می‌شود، قرآن پناهگاه من است و بسیار اتفاق افتاده که در مراحل مختلف زندگی آیه‌ای از قرآن برایم تحول آفرین بوده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان مصداق اهمیت تلاوت قرآن در خانواده‌ها و تأثیر آن بر فرزندان، به دوران کودکی و نوجوانی خویش اشاره کرد و گفت: صبح‌ها با تلاوت قرآن پدرمان بیدار می‌شدیم و هنوز لذات معنوی آن تلاوت، برایم شیرین است.

مفسر قرآن در زندان‌های ستم‌شاهی درباره‌ی پناه بردن به قرآن در شرایط سخت زندگی، به دوران شکنجه‌های خود در زندان اشاره و تصریح کرد: در یک شب سخت و در شرایطی که پایم شکسته بود، تنها تسکینم این آیه از سوره توبه بود که «إنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّه».

ایشان افزود: پس از آن و تا امروز هر جا که احساس دلتنگی کنم، همین آیه را می‌خوانم که تابلویی برای آرامش روحی من است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اقدامات موسسه‌ی فرهنگی راسخ گفت: وظیفه‌ی همه‌ی ماست که مردم را بیشتر با قرآن آشنا کنیم و در روایات آمده است که هر آیه قرآن که انسان بلد باشد و قرائت کند، باعث ارتقا جایگاه او در روز قیامت خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخلاص را شرط اول کارهای قرآنی دانست و گفت: دستاورد بزرگ آشنایان با آیات قرآن خشیت است که ترس نیست، بلکه یک نگرانی توأم با احساس عظمت خدا و هوشیاری است.

ایشان قرآن را کتاب خداوند خالق، عظیم، قادر، رحیم و رئوف توصیف کرد و گفت: اگر خدا را که در همه جا هست، براساس فرهنگ قرآنی بشناسیم، در مقابل بسیاری از اتفاقات زندگی مقاوم خواهیم بود و مسلمانان تا زمانی که این سند آسمانی را دارند، مصونیت دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به قرآنی که چند روز پیش خبرش در رسانه‌ها منتشر شد که قدمتش به زمان پیامبر اسلام می‌رسد، گفت: شوق و اشتیاق مردم به این نسخه‌ی قدیمی نشان می‌دهد که قرآن کهنگی ندارد و هر چه علم پیشرفت کند، نیاز جوامع به قرآن بیشتر می‌شود، چون راه سعادت انسان‌ها از طریق آشنایی با قرآن است.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی مهرورز گزارشی از اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های موسسه فرهنگی ـ قرآنی راسخ، طرح کرسی‌های تلاوت «شمیم وحی» در همه‌ی استان‌ها و اشتیاق مردم شیعه و سنی برای شرکت در مراسم تلاوت قرآن ارائه کرد و سپس استاد شاکرنژاد، نابغه‌ی ایرانی جهان اسلام در تلاوت قرآن، آیاتی چند از کلام‌الله مجید را با صدای دلنشین تلاوت کرد که فضای مراسم سرشار از عطر معنویت شد.

پس از تلاوت استاد شاکرنژاد گفت‌وگوی ایشان با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شنیدنی بود که گفت: از پنج سالگی تلاوت قرآن را شروع کردم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید: روزانه چقدر قرآن تلاوت می‌کنید؟ که گفت: هفت تا هشت ساعت.

پاسخ استاد شاکرنژاد به سوال بعدی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعجاب انگیز بود که پرسید در چه مدت زمانی می‌توانید این‌گونه تلاوت کنید؟ که گفت در یک جلسه سه ساعت و 55 دقیقه تلاوت کردم.

بخش بعدی این مراسم اهداء کتاب‌های تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن به این قاری بین‌المللی و ممتاز بود و وی نیز با این جمله که «اقدام شما برای نگارش تفسیر در زندان در جهان اسلام بی‌نظیر است»، به رسم یادبود قرآنی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تقدیم کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین