کد خبر: ۳۱۱۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹

عوامل ایجاد پوسیدگی دندان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در زمینه انواع پوسیدگی و علائم ظهور این بیماری گفت: اگر پوسیدگی در سطوح صاف دندان باشد و درد آن با دست کشیدن روی دندان یا مسواک کردن احساس می شود که به علت از بین رفتن مینای دندان است.
آفتاب‌‌نیوز : یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی عوامل ایجاد کننده و عادت های اشتباه در ایجاد پوسیدگی دندان را تشریح کرد.

دکتر ارمغان علیخانی یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پوسیدگی دندان یک بیماری چند عاملی است که یکی از عوامل آن باکتری های موجود در دهان می باشد.

وی با اشاره به اینکه مواد غذایی یکی از مهمترین عوامل موثر در ایجاد این بیماری است افزود: تماس طولانی مدت دندان ها با مواد غذایی و دفعات زیاد و پشت سرهم مصرف به ویژه مواد قندی و چسبنده می تواند ریسک پوسیدگی دندان را افزایش دهد چون PH دهان اسیدی شده و باعث حل شدن مینای دندان می شود.

دکتر علیخانی ادامه داد: اگر شست و شوی دهان و دندان از طریق مسواک به خوبی انجام نشود به مرور زمان و با تکرار این عادت های اشتباه، پوسیدگی دندان ابتدا به صورت یک لکه سفید ظاهر و وسیع تر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در زمینه انواع پوسیدگی و علائم ظهور این بیماری گفت: اگر پوسیدگی در سطوح صاف دندان باشد و درد آن با دست کشیدن روی دندان یا مسواک کردن احساس می شود که به علت از بین رفتن مینای دندان است.

وی اظهار کرد: پوسیدگی بین دندان ها با رادیوگرافی قابل تشخیص است که احساس درد در صورت مصرف شیرینجات، آب سرد و یا گرم ایجاد می شود.

دکتر علیخانی تصریح کرد: اگر پوسیدگی درمان نشده و به حفره تبدیل شود در صورت نفوذ و گیر مواد غذایی درون حفره بیمار دچار درد می شود که به عنوان یکی از علائم پوسیدگی محسوب می شود.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی اضافه کرد: اما لزوما احساس درد جزء علائم پوسیدگی دندان نیست و بستگی به واکنش گیرنده های درد هر فرد دارد.

وی گفت: دندانپزشک متخصص می تواند ریسک پوسیدگی دندان را مشخص کند که بازه زمانی معاینه دندان به صورت بررسی های دوره ای تعیین شود.

دکتر علیخانی در زمینه راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان اظهار کرد: با رعایت بهداشت دهان و دندان یعنی دو تا سه بار مسواک کردن دندان در طول شبانه روز و نخ کشیدن بعد از هر وعده غذایی عوامل مغذی باکتری ها از محیط دور می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: کم کردن دفعات مصرف مواد غذایی و فاصله گذاشتن 30 تا 40 دقیقه ای بین هر دو وعده غذایی به ویژه در زمان مصرف میان وعده ها می توان محیط دهان را به حالت عادی برگرداند.

وی با تاکید بر معاینات مستمر دندان توسط دندانپزشک گفت: پوسیدگی دندان در مراحل اولیه تحت نظارت دندانپزشک قابل درمان است و مینای دندان از طریق فلورایدتراپی ترمیم شده و پوسیدگی برطرف می شود.

دکتر علیخانی به روش فیشور سیلانت (شیار پوش) اشاره کرد و افزود: این روش برای کودکانی که دندانهای دائمی آنها تازه شروع به رویش کرده است استفاده می شود.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی تصریح کرد: از آنجا که شیارهای دندان در آغاز رویش بسیار عمیق است، بنابراین عمق شیارها با مواد شیارپوش پوشانده شده و از پوسیدگی جلوگیری می شود.

وی به روش فلوراید تراپی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این روش نیز بیشتر در سنین پایین انجام می شود به صورتی که ترکیب شیمیایی مینای دندان تغییر می کند و کریستال های قوی با مقاومت زیاد در مقابل پوسیدگی ایجاد می شود که البته در سنین بالا نیز برای قوی شدن مینای دندان توصیه می شود.

دکتر علیخانی خاطرنشان کرد: پوسیدگی دندان یک بیماری چند عاملی است که در صورت درمان نشدن، منجر به از بین رفتن نسج زیادی از دندان می شود و در نهایت نیاز به درمان های پیچیده ریشه و پروتزی خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین