کد خبر: ۳۱۱۴۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
گفت وگوی زنده روحانی با مردم

رییس جمهوری: کاسبان تحریم از توافق عصبانی اند

وی خاطرنشان کرد: حالا البته کاسبان تحریم خیلی برایشان سود داشت. کاسبان تحریم در دبی، اروپا، چین و تهران بودند که البته آن ها از توافق عصبانی هستند اما مردم ما هزینه پرداخت می کردند.
آفتاب‌‌نیوز : حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه یکشنبه در گفت و گوی زنده رادیو تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سوال که چه قدر برجام را با آن چه که وعده داده بودید منطبق می دانید؟ افزود: من هم خوشحالم از این فرصتی که امشب پیش آمده تا مهمان مردم ایران، خانه های مردم عزیز این سرزمین، روستاییان، شهرنشینان، پیرزن ها، پیرمردها، جوانان و ایرانیان خارج از کشور و همه ملت ایران باشیم.

روحانی افزود: خدمت این ملت بزرگ سلام عرض می کنم و به این ملت بزرگ به دلیل ایستادگی، صبوری و مقاومت خسته نباشید می گویم و به آنها برای موفقیت های بزرگ در طول تاریخ بعد از انقلاب، پیروزی انقلاب و پیروزی در دفاع مقدس و امروز در موضوع مهم هسته ای تبریک می گویم.

وی ادامه داد: دلم می خواهد محضر مردم ایران از این نقطه شروع کنم که چرا ما مذاکره را انتخاب کردیم و آن را جدی دانستیم؟

رییس دولت تدبیر و امید خطاب به مجری برنامه گفت: شما اشاره کردید به ایام و دوران رقابت های انتخاباتی و شبی که من مصاحبه کردم، شما گفتید 777 روز از اون روز و شب گذشته است، آن چه من آن روز فکر می کردم این بود که ملت ایران در همه صحنه ها موفق بوده و امکان ندارد که این ملت در صحنه ای شکست بخورد یا تسلیم شود.

روحانی اضافه کرد: اما همان وقت گفتم پیروزی در سایه حمایت مردم، رهبری معظم انقلاب و تدبیر دولت امکان پذیر است.

وی یادآور شد: در مقام عمل دیدیم که مذاکره می تواند موفق باشید اما شرایط موفقیت آن مذاکره را باید یک ملت و یک رهبر و همه دست اندرکاران باید فراهم کند.

رییس جمهوری با تاکید بر این که مقاومت ملت یک سرمایه بزرگ بود، گفت: اگر مردم ایستادگی نمی کردند، حتما پیروز نبودیم، کار دانشمندان ما یک دستاورد بود. اگر در زمینه هسته ای پیشرفت نمی کردیم در همان زنجیره اول یا تولید آب سنگین ناموفق بودیم و نمی توانستیم در ساخت راکتور حرکت کنیم، معنا نداشت دنیا با ما مذاکره کند.

رییس جمهوری ادامه داد: از طرف دیگر، مردم هم سرمایه هایی را در این دو سال اخیر به صحنه آوردند، اولین سرمایه ملت، حضور 73 درصدی آن ها در حماسه سیاسی و انتخابات بود.

روحانی اضافه کرد: انتخابات دو سال پیش نوعی رفراندوم بود که چگونه باید حرکت کنیم وموفق شویم؛ بحث تعامل سازنده با دنیا و این که چگونه باید با دنیا رفتار کنیم. در همان مصاحبه 777 روز پیش گفتم درشت گویی پیروز نمی شود بلکه درست گویی پیروز می شود؛ به همین سبب ما راه منطق و درست گویی را برگزیدیم.

وی اظهار داشت: یک ماه بعد از انتخابات، برای شرکت در مجمع عمومی به نیویورک سفر کردم و به همه دولت های دنیا پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی گری دادم. این پیشنهاد در نهایت بعد از چند ماه مورد تصویب دولت ها در مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت و آن ملاقات ها و گفت و گوهایی که آن ایام داشتیم، تقریبا فضای تعامل را به اوج رساند.

**دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است


رییس جمهوری با بیان این که اولین مذاکره وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه 1+5 در نیویورک محقق شد و این کلیدی بود که برای حرکت پرشتاب در زمینه مذاکره زده شد، افزود: اگر بخواهم در یک کلمه به سوال شما پاسخ دهم، نمی خواهم در محضر ملت ایران اغراق کنم که صاحب اختیار این کشور هستند و به بنده هم به عنوان خادمی کوچک از ناحیه ملت مسوولیت واگذار شده، 'دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است'.

روحانی تصریح کرد: من دیروز هم به موفقیت و پیروزی امید داشتیم اما آن چه امروز به دست آوردیم، بیش از آن است که دو سال پیش فکر می کردم و این موفقیت، موفقیت ملت بزرگ ایران، موفقیت هدایت های رهبر معظم انقلاب و از همه مهمتر عنایات حق و توجهات حضرت ولی عصر (عج) و فداکاری، ایثار، شهامت، منطق و هنر و دانش لازم مذاکره کنندگان است که این بار مهم را در مقصد اول به خوبی به مقصد برسانند و من کاملا امیدوارم که ما این راه را تا پیروزی نهایی ادامه می دهیم.

** به تعامل سازنده در چارچوب منافع ملی معتقدم


مجری از رییس جمهوری پرسید: یکی از دغدغه هایی که همواره وجود دارد این است که غرب وفای به عهد نمی کند به طوری که در چند روز آخر شما تهدید به ترک مذاکرات کردید. چشم انداز آینده را چه قدر روشن می بینید که این ها به تعهداتی که داده اند، پایبند باشند؟

رییس جمهوری پاسخ داد: ما اگر با هر کشوری مذاکره می کنیم، بر مبنای یک چارچوب و اهدافی است؛ برای کسی که فن مذاکره را بلد است، قدم به قدم مذاکرات قابل سنجش است.

روحانی افزود: البته طرف مقابل مخصوصا برخی کشورها، کشورهایی هستند که مردم ایران به طور طبیعی به آن ها اعتماد ندارند و با ملت ایران خصومت داشتند و هنوز هم خصومت ها ادامه دارد اما در عین حال معنایش این نیست که اگر ما با یک کشوری مشکل داریم نتوانیم با آن کشور روی یک هدف مشترک گفت و گو کنیم.

وی ادامه داد: شما می دانید که ما در ماجرای افغانستان، طالبان، صدام حسین و پایان حکومت صدام گرچه به صورت مستقیم مداخله نداشتیم اما بسیاری از گروه هایی که با ما و کنار ما بودند یک نوع هدف مشترکی را با دیگران حس کردند و پیش رفتند؛ پس این منافات ندارد که یک کشوری دوست ما نباشد اما در مساله مهم بین المللی ما بتوانیم مذاکره کنیم.

رییس قوه مجریه گفت: این که چگونه ما اعتماد کنیم یا اعتماد ما صد درصد است یا نیست را هیچکسی نمی تواند بگوید. من در برابر یک کشور ولو دوست، همسایه و هم مذهب مذاکره می کنم؛ اعتماد صد درصد دارم، ما در آن توافق موقت ژنو که مربوط به اوایل آذر 92 می شود و تا امروز هم ادامه دارد ما در مقام عمل آزمایش کردیم؛ ما عمل کردیم و آن ها هم عمل کردند، آن ها قول دادند برخی از تحریم ها را بردارند و ما هم قول داده بودیم که برخی از محدودیت ها را بپذیریم که هر دو عمل کردیم، پس معلوم است که می شود.

روحانی افزود: توافقی که با 1+5 کردیم یک توافق 10 ساله است، توافق گذشته هم یک توافقی است که هنوز دو سال نشده است؛ بنابراین پنج برابر همان است، اگر یک پنجم توافق امروز را ما انجام دادیم و دیدیم عمل می شود، می تواند یک علامتی باشد برای این که ما می توانیم کار را پیش ببریم.

وی ادامه داد: این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم، یا تسلیم در برابر دنیا یا شکست دنیا است، خیلی منطق پشت سر آن نیست چرا که راه سومی نیز وجود دارد و آن تعامل با دنیا است؛ البته من به تعامل سازنده در چارچوب منافع ملی و توافق برد - برد به جد معتقدم و همیشه هم معتقد بودم، توافق برد - باخت اولا شدنی نیست ثانیا اگر هم بشود، پایدار نمی ماند.

روحانی اضافه کرد: توافق باید یک توافق برد - برد باشد که ما ببینیم به اهداف اصلی مان دست پیدا کردیم و طرف مقابل هم اگر یک هدف مهم دارد احساس کند به آن هدف دست پیدا کند و الا، یا توافق نمی شود یا توافق پایدار نمی ماند، در این توافق ما سه هدف مهم داشتیم و به آن دست پیدا کردیم، طرف مقابل ما نیز به اعتقاد من یک هدف مهم داشته که می گوید به آن دست پیدا کرده است.

**می توانیم مکانیزمی در نظر بگیریم که هیچ کدام ضرر نکنیم

رییس جمهوری گفت: به این صورت است که یک توافق برد - برد می شود؛ آن طرف ادعا می کند من یک هدفی داشتم و موفق شدم و ما هم ادعا می کنیم، اهدافی داشتیم و موفق شدیم. بنابراین آن چه امروز به دست آمده نمی توانیم بگوییم اعتماد صد درصد داریم.

روحانی افزود: شما در یک تجارت با یک فرد یا یک کشور صد درصد مطمئن نیستید که طرف مقابل شما عمل می کند اما شما مکانیزمی می گذارید که این وسط ضرر نکنید و اگر هم او به هم زد، شما متضرر نشوید و او هم همین مکانیزم را در نظر می گیرد که اگر شما به هم زدید او ضرر نکند؛ پس ما می توانیم یک مکانیزمی برای توافقات در نظر بگیریم که در نهایت هیچ کدام ضرر نکنند و بتوانیم توافق را ادامه دهیم.

**مردم ثمر ایستادگی خود را خواهند دید

وی ادامه داد: با تجربه ای که در مدت این دوسال و اجرای توافق ژنو داشتیم، امیدوارم این توافق به خوبی پیش رود، البته ما باید مراحلی را طی کنیم و تنها یک مرحله را گذرانده ایم و مراحل بعدی را باید طی کنیم؛ ان شاءالله این توافق اجرایی و عملیاتی می شود و مردم حاصل و ثمر این توافق که محصول کار و ایستادگی خودشان است را خواهند دید.

**ساخت بمب اتم توسط ایران خیال پردازی و توهم است


مجری در ادامه پرسید که بسیاری از تحلیل گران معتقد هستند که ایران بمب اتمی موهومی را فروخت که غربی ها مدعی بودند و ایران هیچ موقع دنبال این قضیه نبود و در عوض تلاش کرده رونق اقتصادی و بحث مربوط به امنیت را بخرد. این تحلیلی است که دیگران درباره مذاکرات انجام می دهند اما یک تحلیل دیگری نیز وجود دارد و این است که برخی از نکات مانند این که اگر زمینه برای بازرسی ها فراهم بشود می تواند به عنوان مین هایی باشد که پیش روی ملت ایران و سیستم دفاعی کشور باشد؛ جمهوری اسلامی در این زمینه چه موضوعی را دنبال می کند که در آینده دچار چالش نشود؟

رییس جمهوری پاسخ داد: در بخش اول سوالتان که طرف مقابل ما احساس می کند که ما را از بمب اتم بازداشته است، اصلا پیروزی که آنان اعلام می کنند و ادعا می کنند، این است که ما کاری کردیم که بین ایران و بمب اتم یک سال فاصله بیندازیم.

روحانی افزود: می گویند با اجرای این توافق ما کاری کردیم که اگر ایران بخواهد بمب اتم بسازد، یک سال زمان نیاز خواهد داشت؛ از نظر ما این موضوع، کاملا خیال پردازی و توهم است.

رییس جمهوری ادامه داد: اساسا مساله هسته ای که به معضل تبدیل شد، به خاطر این بود که طرف مقابل احساس کرد که ما دنبال ساخت بمب هستیم، البته اولش شاید یک دلیل و استدلالی داشت و آن این که در نمونه برداری اولیه که در سال 82 انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که در ایران آلودگی های بالای 70 درصد وجود دارد.

روحانی اضافه کرد: آلودگی به این معنا که آثاری وجود دارد که ما غنی سازی بالای 70 درصد انجام دادیم، سر و صداها در آن زمان که حتی می خواستند پرونده ما را به شورای امنیت ببرند به این دلیل بود؛ برای ما عجیب و غریب بود چون ما نمی دانستیم این آلودگی که این ها ادعا می کنند چیست.

وی اظهارداشت: بعدها روشن شد، البته خیلی طول کشید، برخی از این سانتریفیوژها دست دوم بوده و در یک کشور دیگر غنی سازی شده بود و با آن سانتریفیوژ تا 75 درصد یا بیشتر یا کمتر غنی سازی شده بود، بنابراین دلیل مختصری داشتند که روشن شد و حل شد.

رییس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: آن کشور هم مشخص شد که رفتند بازرسی کردند و معلوم شد، اما در عین حال این مسیر توهم آمیز را ادامه دادند و گفتند ایران دنبال ساخت بمب هست و در این توافق هم می گویند که ما ساخت بمب را به تاخیر انداختیم.

**ملت ایران برای منافع ملی شرافتمندانه دفاع می کند

روحانی تاکید کرد: ملت ما به خوبی می داند که ما اساسا دنبال سلاح های کشتار جمعی نیستیم؛ اگر می خواستیم سلاح کشتار جمعی بسازیم آن وقتی که رژیم صدام با سلاح شیمیایی به ما حمله کرد، ساخت سلاح شیمیایی خیلی آسان است، ساده است، خب ما هم سلاح شیمیایی درست می کردیم، علیه مردم و ارتش عراق به کار می بردیم؛ پس این مردم مردمی نیستند که بخواهند اخلاق را کنار بگذارند، اگر روزی هم بخواهند برای منافع ملی، دفاع کنند، شرافتمندانه دفاع می کنند.

وی اضافه کرد: ما خلبانی را برای این که یک پل استراتژیک را بزند عازم عراق کردیم، کمی تاخیر کرده بود، ما خیلی نگران شده بودیم، وقتی برگشت پرسیدیم چرا طول کشید؟ گفت من رفتم پل را بزنم دیدم یک ماشین سواری معمولی در حال عبور از پل است که ممکن است زن و بچه مردم در آن باشد، رفتم دور زدم و دیدم روی پل خالی است که بمب را زدم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: خیلی کار مهمی است، یعنی جان خود را به خطر انداخته بود، خود هواپیما را به خطر انداخته بود چون این کار از لحاظ نظامی نادرست بود اما از لحاظ انسانی کاملا درست بود.

روحانی تاکید کرد : جنگ ما کاملا شرافتمندانه بود، ما دنبال سلاح کشتار جمعی نرفتیم، آن وقت که زمان جنگ بود، نرفتیم. الان که با کسی جنگ نداریم برای چه دنبال سلاح کشتار جمعی برویم؟ این مسیر، اصلا دکترین و منطق ما نیست.



**قبل از قطعنامه 2231 ما تهدیدکننده صلح شناخته می شدیم و پس از آن، کشوری که باید با آن تعامل شود

رییس جمهوری با بیان این که ما دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نیستیم، گفت: رهبر معظم انقلاب در فتوایی تاریخی، سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای و ساخت و نگه داشت آن را تحریم کرده اند و این حائز اهمیت است.

روحانی ادامه داد: اگر در این توافق، طرف مقابل این موضوع را موفقیت خود قلمداد می کند، اشکالی ندارد این موفقیت او باشد؛ ما هیچ گاه دنبال بمب نبوده و نیستیم.

وی با بیان این که در این توافق دستاورد بزرگ دیگری را هم به دست آورده ایم، افزود: ما تحت فصل 7 هفت منشور ملل متحد و ماده 41 آن بودیم و بر مبنای آن کشوری که در ذیل فصل 7 می رود به معنای آن است که صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ما تا قبل از قطعنامه اخیر 2231 از نظر سازمان ملل متحد به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت شناخته می شدیم.

روحانی اضافه کرد: اما امروز طبق همین قطعنامه به عنوان کشوری هستیم که به دنبال فناوری صلح آمیز هسته ای هستیم و همین قطعنامه تاکید به همکاری کشورها با ایران دارد . پس دیروز از نظر آن ها کشور تهدید کننده بودیم و امروز کشوری هستیم که باید با ما تعامل شود.

رییس جمهوری یاد آور شد: هر کشوری که قطعنامه ای علیه اش تصویب شده و ذیل فصل 7 بوده اولا سال ها طول کشیده و به جنگ و سرنگونی آن نظام مواجه شده است.

روحانی به وجود عراق در گذشته در ذیل فصل 7 اشاره کرد و افزود: در عراق دیدیم آن را در فصل هفت بردند و سپس رژیم صدام سرنگون شد و 10سال بعد هم تحت فصل هفت ماند؛ ژاپن سالیان دراز تحت فصل هفت بود و نمی توانست خارج شود.

**قطعنامه 2231 دستاورد بزرگ سیاسی و حقوقی ما است

وی اضافه کرد: ما بدون جنگ، بدون خواهش و بدون تسلیم در برابر سازمان ملل متحد کاری کردیم که در مسیر حقوقی با منطق، مذاکره و دیپلماسی به موفقیت برسیم و سازمان ملل نیز خودش عنوان را عوض کرده و 6 قطعنامه قبلی را لغو کرد؛ این دستاورد بزرگ سیاسی و حقوقی ما است و برایش نظیر نمی شناسم .

رییس جمهوری در ادامه اظهار داشت: معمولا صدا و سیما درباره برجام کار می کند بهتر است در این جهت هم بگوید که اگر جایی بوده که کشوری از فصل 7 با مذاکره و منطق بدون عقب نشینی خارج شده را اعلام کند.

روحانی همچنین تصریح کرد: در همین قطعنامه 2231 حقوق هسته ای، غنی سازی، اراک، حقوق ملت ایران و برداشته شدن تحریم ها تثبیت شده است.

وی اضافه کرد: ما به هر سه هدف تثبیت حقوقمان، خروج از فصل هفت و خروج از تحریم رسیدیم که اهداف بزرگی بود؛ البته طرف هم می گوید پیروزی به دست آوردیم و ایران را برای رسیدن به بمب اتم یک سال فاصله انداختیم؛ خب این پیروزی آن ها و این هم پیروزی ما است.

**نخواهیم گذاشت اسرار کشور در سایه توافق خدشه دار شود

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: اما این که گفته شد برخی شاید نگران نظارت ها و بازرسی ها باشند؛ باید گفت ما که چیز عجیب و غریبی را نپذیرفتیم؛ آن چه ایران از قبل پذیرفته، ان. پی. تی و پادمان بوده و آن چه هم که امروز به بعد در اجرای این توافق می پذیریم، پروتکل الحاقی است.

روحانی افزود: پروتکل الحاقی را هم که فقط ما قبول نکرده ایم بلکه بیش از140 کشور قبول کرده اند؛ هر چه در کشورهای دیگر اجرا می شود این جا هم اجرا می شود.

وی ادامه داد: هیچ کسی در دنیا امنیت ملی و اسرار نظامی خود را معامله نمی کند؛ ما نخواهیم گذاشت کوچکترین راز این کشور اعم از اسرار علمی، تجاری، اجتماعی و نظامی در سایه اجرای این توافق و هر توافقی خدشه دار شود .

رییس جمهوری اظهار داشت: ما یک بار داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کردیم و حتی در برخی روزنامه ها می گفتند اگر پروتکل الحاقی باشد، زیرزمین ریاست جمهوری و مجلس را بازدید می کنند، اما این ها با آنسکام عراق اشتباه گرفته بودند، چرا که آن بازرسی ها مصوب شورای امنیت بود نه این که بازرسی هایی که قانونی و در چارچوب پروتکل الحاقی بوده است .

روحانی تاکید کرد: هیچ گونه نگرانی به هیچ وجه وجود ندارد؛ از قدرت دفاعی ما به هیچ عنوان کاسته نمی شود.



**شبه تهدید و شبح تهدید از ملت برداشته شده است/در دو سال به اندازه 80 درصد 10 سال گذشته بنیه دفاعی تقویت شد

رییس شورای عالی امنیت ملی خطاب به مردم اظهار داشت: برخی ها می گویند دولت تدبیر و امید دنبال اقتصاد، مهار تورم ، رفع رکود، بهداشت و درمان ، سلامت و سیاست خارجی است و به دنبال تقویت بنیه دفاعی نیست که باید بگویم ما در سلاح های استراتژیک و در تقویت بنیه دفاعی در طی این دو سال کاری کرده ایم که به اندازه 80 درصد 10 سال قبل بوده است .

روحانی افزود: یعنی آن چه دولت انجام داده 80 درصد آن 10 سال، سلاح و تجهیزات لازم را آماده و انبار کرده است .

وی اضافه کرد: دولت حتی در زمینه هسته ای عملکرد مناسبی داشته و اولین تست مکانیکی IR8 که بزرگترین دستاورد ماست، در این دولت انجام گرفته است؛ خب برخی چیزها هست که علاقه مند نیستیم، تبلیغ کنیم .



**امنیت ملی دستاورد توافق هسته ای

رییس جمهوری تاکید کرد: روی امنیت ملی خودمان خیلی حساسیم ؛ یکی از دستاوردهای این توافق امنیت ملی ما است ؛ کشور ما البته از تهدید هیچ وقت نمی ترسد اما در سال های گذشته یک شبه تهدیدی یا شبح تهدیدی برای این مردم بود، امروز با این توافق نه شبه تهدید و نه شبح تهدید وجود دارد و امنیت ملی ما به مراتب بهتر از گذشته است .



**قطعنامه مشکلی برای امنیت ملی و قدرت دفاعی ما ایجاد نمی کند


رییس جمهوری در ادامه گفت: ما باید یک فضای امنی برای کشور ایجاد کنیم البته این فضای امنی که می گوییم تنها جنگ نیست باید یک فضای امنی برای فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی درست شود که امروز این فضا از هر روز دیگری نسبت به سال های گذشته امن تر است.

روحانی افزود: بنابراین اجرای این توافق و حتی این قطعنامه نه تنها مشکلی را برای امنیت ملی ما و قدرت دفاعی ما ایجاد نمی کند بلکه حتی در همین قطعنامه تحریم تسلیحاتی ما تبدیل شده به محدودیت، تحریم کنار رفته و محدودیت آن هم برای 5 سال آمده است، تازه موردی هم می توانیم معامله کنیم با اجازه همین مقرراتی که در این قطعنامه آمده است.

وی اضافه کرد: موشکی ما دورانش محدود شده در عین حال هیچ گونه محدودیتی این قطعنامه برای ما ایجاد نمی کند. بیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد از این قطعنامه به صراحت بود که ما به هیچ عنوان نخواهیم گذاشت امنیت ملی و قدرت دفاعی ما تضعیف شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اتفاقا طبق این قطعنامه قدرت موشکی ما تهدید نمی شود چون این قطعنامه می گوید موشکی که طراحی شده باشد تا کلاهک هسته ای را حمل کند، در صورتی که ما هیچ وقت چنین طراحی را نداشتیم و اصلا دنبال بمب اتم و سلاح هسته ای نیستیم.

روحانی یادآور شد: در حالی که در قطعنامه های قبلی مانند قطعنامه 1929 گفته بود اگر موشکی امکان این کار و توان این کار را داشته باشد، ممنوع است. امروزنمی گوید موشکی که این توان را داشته باشد بلکه می گوید اگر برای این کار طراحی شده باشد؛ که ما هیچ وقت طراحی نکردیم و طراحی هم نخواهیم کرد. بنابراین هیچ گونه نگرانی هم وجود ندارد، این یک موفقیت بسیار خوبی است که ملت بزرگ ما با هدایت های رهبر معظم انقلاب کسب کرد.



**تورم تک رقمی خواهد شد


مجری این گفت و گو در ادامه پرسید مردم می خواهند بدانند که اقتصاد پساتحریم ها چه اتفاقی خواهد افتاد و این که شما گفته بودید که ما در مذاکرات اهداف اقتصادی هم داشتیم که به آن ها رسیدیم که رفع تحریم ها بود و از یک طرف دولت جنابعالی تاکید داشت که سیاست های اقتصادی را فارغ از نتیجه مذاکرات تنظیم کرده است و برنامه ریزی هایش فارغ از این است که نتیجه مذاکرات چه باشد؛ البته آن جمله معروف شما که گفته اید چرخ سانتریفیوژها بچرخد و چرخ اقتصاد هم بچرخد یعنی این که معلوم است در این مذاکرات یک سری اهداف اقتصادی دنبال می شده است. شما به دنبال حل کردن چه آسیب هایی از تحریم های اقتصادی از طریق این مذاکرات بودید؟

رییس جمهوری گفت: من اول می خواهم به نکته ای که شما اشاره کرده اید، اشاره کنم و بگویم این دولت از آغاز در شرایط تحریم دنبال حل و فصل مسایل اقتصادی بود.

روحانی ادامه داد: اتفاقا یکی از دلایل پیروزی ما در این مذاکرات همین است، یعنی اگر ما در دوران مذاکرات نمی توانستیم تورم را پایین بیاوریم، تورمی که 42 و 43 درصد بود، در مذاکرات پیش نمی رفتیم. دشمن امیدوار می ماند که این تحریم اثر دارد و اگر به عکس می شد 43 درصد می شد 45 درصد، دیگر اصلا دیگر نمی شدیم.

وی اضافه کرد: من خدا را شکر گذارم که هم عنایت حق و هم حمایت مردم است. قول هایی که این دولت به مردم داده یعنی از روز اول به مردم گفتیم که تا پایان 92 تورم را به 35 درصد می رسانیم، دوباره در آغاز سال 93 به مردم گفتیم تا پایان سال تورم را به 25 درصد می رسانیم و عملا به 15 درصد رساندیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: ما به مردم گفتیم در سال 93 از رکود خارج می شویم و رشد اقتصادی خواهیم داشت و اوایل سال 93 من اعلام کردم که رشد 3 درصد خواهیم داشت و به رشد 3 درصد رسیدیم.

روحانی گفت: من البته به مردم قول دادم تا پایان این دولت به توفیق الهی با حمایت خود این مردم به تورم یک رقمی خواهیم رسید، تورم یک رقمی پایدار که آرزوی 40 ساله این مردم است که ان شاءالله به آن دست پیدا خواهیم کرد.



**حرکت درست در اقتصاد یکی از عوامل موفقیت در مذاکرات بود


رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در زمینه رشد اقتصادی هم که البته ما امسال به خاطر قیمت نفت خیلی تحت فشار بودیم، ان شاءالله سال آینده شرایط ما عوض خواهد شد و می توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

روحانی ادامه داد: یک عامل موفقیت ما در مذاکرات همین حرکت درست ما در زمینه مسایل اقتصادی بود. یک بار دیگر هم در مصاحبه مطبوعاتی گفتم که تحریم هرگز موفق نخواهد بود اما موثر خواهد بود. با تحریم اگر می خواهند ملتی را بشکنند ناموفق خواهند بود اما اگر می خواهند تاثیرگذار باشد؛ بله تحریم تاثیر دارد.



**تحریم ظالمانه، ضد حقوق بشر و غیر قانونی بود

رییس جمهوری یادآور شد: شاید الان زمان مناسبی نباشد که برای مردم همه ابعاد تحریم را توضیح دهم البته این تحریم از نظر ما ظالمانه، ضد حقوق بشر و غیرقانونی بود.

روحانی ادامه داد: ما جنسی که وارد این کشور می کردیم گاهی 20 درصد، گاهی 25 درصد و گاهی حتی 30 تا 40 درصد هم داشتیم که گرانتر در می آمد. یعنی اگر فرض بگیریم 100 میلیارد جنس باید وارد این کشور شود، کالاهایی که ضروری بود حداقل حدود 25 میلیارد آن تلف می شد که این از جیب مردم هزینه می شد.



**کاسبان تحریم در دبی، اروپا، چین و تهران بودند


وی خاطرنشان کرد: حالا البته کاسبان تحریم خیلی برایشان سود داشت. کاسبان تحریم در دبی، اروپا، چین و تهران بودند که البته آن ها از توافق عصبانی هستند اما مردم ما هزینه پرداخت می کردند.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما باید این تحریم ظالمانه را برداریم و دروازه جهان بر روی مردم به طور کامل گشوده شود اما اگر از در نمی تواند وارد شود از دیوار بخواهد برود بالا خیلی خطرات دارد که البته گاهی مجبور می شود اما در باید باز شود.

روحانی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این مذاکرات آن بود که دروازه های دنیا به روی ما باز شود، دروازه هایی که ما بتوانیم کالا را به خوبی به دنیا صادر کنیم. دروازهایی که بتوانیم سرمایه خارجی و تکنولوژی را وارد کشور کنیم.



** تمام تحریم های اقتصادی لغو می شود

رییس جمهوری با اشاره به دستاوردهای ارزنده برجام در بخش تحریم ها گفت: پس از این که توافق وین عملیاتی و اجرایی شود، بلافاصله تمام تحریم های اقتصادی اعم از تحریم مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل و پتروشیمی لغو می شود.



**به مردم توضیح خواهم داد که برما چه گذشته است


رییس جمهوری ضمن تشکر از تیم مذاکره کننده افزود: من از تیم سیاسی مذاکرات که کار بسیار بزرگی انجام دادند، تشکر می کنم، از تیم اقتصادی، تیم فنی و البته از تیم خبری که این ها را کمک کردند، تشکر می کنم . همه دست به دست هم دادند و گرنه یک گروه که نمی تواند موفق بشود.

روحانی به روزهای پر فراز و نشیب این دو سال اشاره کرد و ادامه داد: وقتی که همه چیز تمام بشود در فرصتی برای مردم توضیح می دهم که چه شب هایی، چه روزهایی و چه ساعت هایی بر ما گذشت.

وی با یادآوری خاطره ای بیان داشت: یک روز آقای دکتر ظریف، آقای دکتر عراقچی و آقای دکتر تخت روانچی پس از پایان جلسه ای به من گفتند تمام است دیگر، ما به توافق نمی توانیم برسیم. این در شرایطی بود که من خط قرمزهای جدید را ابلاغ کرده بودم، آن ها به من گفتند توافق دیگر امکان پذیر نیست. لحظه خداحافظی بود و دست من در دست یکی از این عزیزان بود، به آن ها گفتم کار سختی است، ولی مطمئن باشید ما موفق می شویم، البته آن ها یادشان هست چه روزی بود و در چه صحنه ای من به آن ها گفتم.



**رهبری بزرگ و با کفایت و ملتی منسجم داریم

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: اما این روزها را به حول و قوه الهی گذراندیم، هیچ وقت ناامید نبودم و هیچ وقت، حتی یک لحظه در موفقیت تردید نکردم .

روحانی افزود: من در طول این مدت حدود 23 ماه، لحظه ای در موفقیت تردید نکردم . امروز هم هیچ تردیدی در موفقیت این ملت ندارم.

وی با بیان این که تمام مشکلات اقتصادی را این ملت حل خواهند کرد، ادامه داد:ما خادم این مردم هستیم، تمام مشکلات سیاست داخلی را به حول و قوه الهی و با کمک این مردم حل خواهیم کرد، چرا نتوانیم حل کنیم؟ ما رهبر بزرگ و با کفایتی داریم، ملت بزرگ و منسجمی داریم، ملت ما باهوش هستند، ما فرهنگ بزرگی داریم.



**از این توافق همه خوشحالند


رییس جمهوری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در انتخابات سال 92 که بیان داشتند «اگر کسی با این نظام دلخوری دارد، کشورش را که دوست دارد، پس بیاید پای صندوق» اظهار داشت: امروز ما احساس می کنیم، خیلی ها در دنیا در خارج و داخل، حتی آن هایی که اگر با نظام هم یک مساله ای داشته باشند، خوشحال هستند.



**صهیونیست ها از توافق عصبانی و ملت ایران و همه ملتها از آن خوشحال هستند

رییس جمهوری گفت: شما در این توافق می بینید کسی که عصبانی است صهیونیست ها هستند، ممکن است یکی دو کشور هم در منطقه ناراحت و عصبانی باشند، همین که اوباما گفت میلیاردها دلار خرج می کنند که این توافق در کنگره با مشکل مواجه شود، چه کسانی هزینه می کنند، در منطقه مشخص است که آنها چه کسانی هستند.

روحانی ادامه داد: اما در منطقه و همسایگان، ملتی را پیدا نمی کنید که از این توافق خوشحال نباشد؛ تمام روسایی که بعد از توافق با من تلفنی صحبت کرده و یا کتبا نامه نوشته اند و همه دنیا خوشحال است جز عده ای جنگ طلب و صهیونیست که غاصب و اشغالگر هستند؛ این دو گروه را کنار بگذاریم، کسی را پیدا نمی کنید که از این توافق ناراحت باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: ملت بزرگ ایران و همه ملتها خوشحال هستند، خوشحالی آنها به این دلیل نیست که تحریم برطرف شده بلکه خوشحال هستند که حقوق آنها تثبیت شده و با منطق بر توطئه ای که علیه ما طراحی شده موفق و پیروز شدیم.

روحانی اظهار داشت: کار بسیار بزرگ و عظیمی انجام شده ومسیر ما ان شاء الله مسیری است که به آن امیدواریم و مطمئن هستیم و یک شرط بیشتر ندارد، که آن توکل ما به خداوند، اتحاد و انسجام است. اگر ملت ما منسجم تحت پرچم اسلام و زیر خیمه رهبری و اعتمادش به حق باشد، پیروز خواهد بود.



**این ملت در صحنه اقتصاد هم پیروز خواهد بود

روحانی یادآور شد: در ماه رمضان دیدید مردم در قرآن سرگرفتن ها و در مساجد تا چه میزان برای دیپلمات ها و فرزندان خود دعا کردند، این ملت در صحنه اقتصاد هم پیروز خواهد بود.

مجری پرسید: اشاره کردید به اینکه درهای مملکت باید باز و این تعامل باید برقرار باشد و البته بر صادرات تاکید کردید اما یک نگرانی وجود دارد که مبادا درهای باز شده منجر به واردات بی رویه کالا به داخل کشور شود؟

رییس جمهوری گفت: فکر می کنم این نگرانی کاملا بجا است و بر خلاف آن نگرانی است که آقای عابدینی مطرح کردند، آن نگرانی چندان بجا نیست؛ با رهبری، دولت، نیروهای مسلح قدرتمند، ارتش سپاه و بسیج نگرانی نداریم اما در این مورد که فرمودید نگرانی داریم.

رییس شورای عالی اقتصاد ادامه داد: ما در گذشته در این زمینه سابقه خوبی نداشتیم، روزهایی بود که وضع درآمد ارزی بسیار خوبی داشتیم، 700 میلیارد دلارعمدتا پول نفتی خرج کردیم نتیجه آن چه شد؟ داخل کشور دو هزار بنگاه اقتصادی در اوج درآمد دلاری کشور تعطیل شد، 500 هزار نفر در کشور در اوج درآمد دلاری بیکار شدند، کالا را وارد کردیم و برای دیگران اشتغال ایجاد کردیم.

رییس جمهوری گفت: البته شاید چاره ای برای واردات برخی کالاها نباشد به عنوان مثال اگر گندم و نهاده های کشاورزی نیاز داشته باشیم به ویژه اگر خشکسالی باشد، مواد اولیه کارخانه و تجهیزات را وارد کنیم، موضوع این است که واردات کالاهای مصرفی اشتباه است، اگر تحریم به طور کامل لغو شود، دروازه ها باز شود و تجربه قبلی تکرار گردد، این مصیبت است، جای تبریک ندارد و در این صورت باید تسلیت گفت.

روحانی اظهار داشت: در سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران و مذاکره ای که با وی داشتم تاکید کردم، ما پس از تحریم با هر کشوری که حاضر باشد به ایران سرمایه و تکنولوژی بیاورد و برای صادرات مشترک با هم مشارکت کنیم، به او خوش آمد می گوییم، آقای فابیوس نیز گفت من در پاریس به شرکت ها گفته ام که آن دوره ای که قبلا نسبت به ایران داشتید، پایان یافت، اگر بخواهید کالا به ایران وارد کنید این دولت زیر بار نخواهد رفت، شما باید سرمایه و تکنولوژی را به ایران صادر کنید.

رییس جمهوری با اشاره به جلسات اقتصادی متعدد قبل و پس از توافق گفت: البته این جلسات بعد از توافق افزایش یافته و هفته ای یک روز ویژه این کار با تیم و ستاد اقتصادی دولت جلسه برگزار می کنیم. آنچه باید حواسمان باشد، ورود سرمایه است.

وی با تاکید بر اشتغالزایی برای جوانان ادامه داد: ما برای چه به دنبال مذاکره رفته ایم؟ برخی تصور می کنند رفت و آمد با خارجی ها را دوست داریم و به قول عامه مردم دلمان لک زده است؛ نه اینگونه نیست، آنچه ما می خواهیم اشتغال جوانان و رونق اقتصاد است.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به ابلاغ سیاست های برنامه ششم از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: به مردم تبریک می گویم که در آستانه برنامه ششم این توافق حاصل شد که به طور حتم هم در تنظیم برنامه ششم موثر خواهد بود. ایشان آنجا ابلاغ کردند که باید به دنبال رشد هشت درصدی باشیم که البته امروز این کار دشوار است اما در سال های آینده باید همه تلاش کنیم تا دستور ایشان اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی ادامه داد: اگر بتوانیم در سال 1400 به رشد هشت درصد برسیم، درآمد کشور 59 درصد اضافه می شود و اگر بتوانیم 20 سال با رشد هشت درصدی پیش رویم درآمد کشور چهار و نیم برابر می شود.



**مسیر ما همان اقتصاد مقاومتی خواهد بود

وی ادامه داد: 32 میلیون جوان 20 تا 40 ساله در کشور داریم. پنجمین کشور دنیا از لحاظ فارغ التحصیل در رشته های مختلف مهندسی هستیم، از لحاظ نیروی انسانی قدرت بزرگ هستیم، منابع بسیار عظیم و موقعیت جغرافیایی بسیار ممتازی داریم، تحریم که لغو می شود، باید شرایط را برای رونق اقتصادی، تولید و در واقع همان اقتصاد مقاومتی آماده کنیم.

روحانی گفت: پیش از این گفته بودم که اگر توافق حاصل شود، سیاست ما تغییر نخواهد کرد مسیر ما همان اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: ان شاءالله به حول و قوه الهی این انجام می شود اما این دغدغه شما به حق است.



**مخالف تعطیلی شبکه های اجتماعی هستم/شبکه های اجتماعی در توافق کار بزرگی کردند


روحانی افزود: من به همه منتقدان به خاطر انتقادشان، می گویم دست شما درد نکنه، حامیان دولت جای خود دارند، من در این جا از جوانان عزیز تشکر می کنم، جوانان در شبکه های اجتماعی چه ها که نکردند، چه حمایت ها، چه انتقادهای سازنده و خوب، چه عکس های زیبایی، چه گرافیک ها و طنزهای قشنگی داشتند.

وی ادامه داد: یک وقتی برخی دستگاه های ما می خواستند به دلایلی بعضی از این شبکه های اجتماعی را تعطیل کنند، من همیشه مخالف بودم و الان هم مخالف هستم و می گویم اگر مشکلی است باید راه حل دیگری را پیدا کنیم، البته ما دنبال طرح های هوشمند هستیم برای این که امنیت، اخلاق، دین و جوانان مردم را حفظ کنیم اما شبکه های اجتماعی کار بسیار عظیم و بزرگی در توافق کردند.

رییس قوه مجریه گفت: آن هایی که نقد کردند، انتقاد منصفانه حق مردم است اما ملت ما باید از تخریب، دروغ، اغراق و مبالغه، اتهام، تشویش افکار عمومی مبرا باشد؛ البته ملت ما مبرا است، ممکن است اقلیت خیلی کمی در این مسیر باشند که ان شاءالله خداوند هدایتشان می کند.

روحانی افزود: اگر می خواهید در اقتصاد موفق باشیم، باید همدل و همزبان باشیم، رهبر معظم انقلاب امسال را به خوبی سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامیدند و همه باید همدل و همزبان باشیم و ان شاءالله به اهداف مورد نظر ملت برسیم.



**کار خلافی نکرده بودیم تا کسی را به دادگاه ببریم/منشاء آلودگی کشور فروشنده بود


مجری برنامه از رییس جمهوری پرسید: شما اول صحبت فرمودید دو سانتریفیوژی که آورده بودیم منشاء آلودگی خارجی داشت و به قول دکتر ظریف حدود پنج- شش سال بحران ساختگی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کردند و الان آژانس در چارچوب توافق مسوول شده که راستی آزمایی کند و ما می بینیم که برای کره جنوبی 80 درصد آمدند و آلودگی یا غنی سازی کردند و برای آن ها یک بعدازظهر تمام کردند، شما هم حقوقدان و هم دیپلمات هستید،چگونه این موضوع را تعقیب می کنید و چه تدبیری اندیشیدید که آژانس مجددا از این موضوع به عنوان یک ابزار برای فشار در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران استفاده نکند؟

روحانی پاسخ داد: البته آلودگی برای دو سانتریفیوژ نبود و ما صدها سانتریفیوژ آورده بودیم و چند صد سانتریفیوژ ما از سانتریفیوژهایی بود که آلودگی داشت و آن آلودگی باعث شده بود مناطقی که این ها را آورده بودیم، هم انبار و هم نطنز ما را آلوده کرده بود.

وی ادامه داد: چون نمی دانستیم این ها آلوده است و دوستان ما در سازمان انرژی اتمی فکر می کردند این ها نو است، این مشکل برای ما ایجاد شد، البته باید همیشه حواسمان جمع باشد، آژانس یا هر نهاد بین المللی که انجام وظایفی را به عهده دارد این جور نیست در آن ها آدم های ناجور نباشند، در آن جا از ملت های مختلف هستند.

رییس جمهوری گفت: ما در حال حاضر شبیه پروتکل الحاقی، کنوانسیون شیمیایی داریم و سال هاست که این کنوانسیون را امضا کرده و اجرا می کنیم و بازرسین هم می آیند و ما هیچ وقت مشکلی نداشتیم. هیچ کدام از اسرارمان فاش نشده است البته ما باید حواسمان جمع باشد و با دقت با این ها برخورد کنیم، کاملا قانون را بلد باشیم و باید با مسایل ریز حفاظتی آشنا باشیم که البته هم سازمان انرژی اتمی و هم نیروهای مسلح ما در این زمینه مسلط شده اند.

روحانی اظهارداشت: این که می گویید کره جنوبی یک بعداز ظهر تمام شد، ببینید کشورهایی مثل کره جنوبی، گروهی می خواستند غنی سازی مخفی انجام دهند و آژانس فهمید و طبق بازرسی ها آلودگی سطح بالا کشف کرد و دولت کره جنوبی هم آن ها را دستگیر و به دادگاه سپرد و در آژانس عذرخواهی کرد و آنجا تعهد کرد که به هیچ عنوان در کره جنوبی دنبال غنی سازی و سانتریفیوژها نباشد.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: ما هم اگر می خواستیم روز اول چنین کاری کنیم پرونده ما همان روز بسته می شد اما ما کار خلافی نکرده بودیم که کسی را دادگاه ببریم و آلودگی هم برای کشوری بود که سانتریفیوژ را به ما فروخته بود.

رییس جمهوری تاکید کرد: نکته شما درست است، ما کاملا باید دقیق باشیم، با دقت کار را پیش ببریم به گونه ای عمل کنیم که هم قانون اجرا شود و هم اسرار کشور و عزت ما حفظ شود.

وی با تاکید بر این که یکی از چیزهایی که در این توافق ما بدست آوردیم عزت ملی است، گفت: همه دنیا امروز عزت مردم ایران را به خوبی می بینند و لمس می کنند.

روحانی ادامه داد: پیروزی ما پیروزی غرور ملی و عزت ملی ماست، مردم ما احساس می کنند با شش قدرت بزرگ رو به رو شدند، توافقی را امضا کرده اند که این توافق برد- برد است.

وی افزود: ما به اهداف اصلیمان دست یافتیم بنا براین احساس غرور می کنند ما احساس افتخار به همه دانشمندان، حقوقدانان و دیپلمات هایمان و دانشمندان هسته ای مان می کنیم، در این جا به روان پاک شهدای هسته ایمان درود می فرستیم که کار بزرگی را انجام دادند و جان خود را فدا کردند.

وی اضافه کرد: در این توافق موفقیت های ما فقط سیاسی، حقوقی و اقتصادی نیست ما از لحاظ فرهنگی پیروز شدیم، ما در دنیا اثبات کردیم که گفتمان تعامل پیروز است.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما چرخش گفتمانی را در جهان و منطقه ایجاد کردیم و به دنیا گفتیم گفتمانی که مبنایش تعامل سازنده با کشورهای دیگر است و مذاکره بر مبنای احترام و تکریم است نه تهدید.

روحانی اضافه کرد: فردا 12 مرداد و دومین سالگرد تنفیذ است، 710 روز از تنفیذ گذشته است، و روز بعدش 711 روز از روزی که در مجلس گفتم با زبان تهدید با ملت ما حرف نزنید و با زبان تکریم سخن بگویید که نماینده 50 کشور جهان در آن زمان در مجلس حضور داشتند که من این حرف را گفتم.

روحانی ادامه داد: امروز به حمدالله ما به این نتیجه رسیدم و دنیا نیز به این نتیجه رسید که تکریم می تواند مساله را حل کند نه تهدید و نه تحریم، هیچ کدام این ها نمی تواند و ما از لحاظ گفتمانی پیروز شدیم.

روحانی اضافه کرد:ما از لحاظ فرهنگی پیروز شدیم، ما ثابت کردیم افراط غلط است، اعتدال درست است و این موفقیت بسیار بزرگی است، البته این نهال تازه غرس شده است که باید از آن مراقبت و مواظبت کنیم تا به بار بنشیند تا به میوه بنشینند تا از این میوه استفاده کنیم.

رییس جمهوری افزود: مردم عزیز ما بدانند که بعد از تحریم ما دو کار می توانیم انجام دهیم یا قرص مسکن بیاوریم برای همه، یعنی بلافاصله پول هایی که آزاد شده برداریم بیاوریم کالا بخریم در بازار بریزیم جنس را ارزان کنیم دلار را بیاوریم پایین بریزیم در بازار، این یک جور است و جور دیگر این است که از این دلار و از این قدرت استفاده کنیم برای سرمایه گذاری در صنعت و کشاورزی و خدمات، یک وقتی جعبه میوه می خرید بلافاصله میوه به شما می رسد و یک وقتی شما می روید در باغی نهالی غرس می کنید که در میوه خودکفا شوید ما باید این کار دوم را انجام دهیم.

وی افزود: مردم ما باید بدانند که این توافق زمینه انسداد را بر می دارد شرایط را باز میکند دولت حواسش جمع است که چگونه عمل کند، هدف مردم ما دستیابی به منافع آنی اما مضر نباشد که نیست دنبال این باشند که رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد شود که همان درونزایی و برون نگری است.

مجری پرسید این یعنی که مردم تلاش بیشتر کنند و منتظر نتیجه لغو تحریم ها در زندگی روزمره شان نباشند؟ البته شما وعده دادید که نرخ تورم یک رقمی خواهد شد.

رییس جمهوری در این زمان گفت تا پایان دولت ان شاالله.

مجری ادامه داد شما گفتید که نرخ رشد اقتصادی حفظ خواهد شد، استمرار خواهد یافت، حال انتظار مردم باید چه باشد و آنان باید چه کنند؟

رییس جمهوری پاسخ داد: آنچه ما از مردم خواهش می کنیم این است که مشارکت کنند ما بدون مشارکت مردم به جایی نمی رسیم، من 20 سفر استانی رفتم؛ در این 20 سفر استانی 600 پروژه میانی و مهم به دست مردم طراحی شده، بخشی اجرا شده، بخشی در حال اجرا است و بخشی در حال توافق با مقاماتی است که باید توافق شود.

وی گفت: در این 20 سفر استانی ، 500 نفر از کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور ، حالا مال منطقه اروپا و آمریکا در این 20 استان آمدند ؛ برخی اهل آن استان بودند برخی زاده آن استان بودند و برخی ایرانی بودند مال استان های دیگر بودند، همه شروع به کمک کردن کردند، کمک علمی، تبلیغاتی، فنی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری.

رییس جمهوری ادامه داد: ما اولین انتظارمان از ایرانی های خودمان است، از ایرانی های داخل و خارج از کشور که تکنولوژی و سرمایه را بیاورند و انتظار من از تمام بخش های دولتی است، تسهیل کنند ما باید ورود سرمایه را تسهیل کنیم و خواهش من از تمام مردم این است که فضا را فضای امن کنیم.



**

رییس جمهوری اضافه کرد: مثلا می گویند فلان وزیر بیست سال پیش فلان کار را کرد؛ خب آیا می خواهیم ما پرونده های قدیم را و آن ها هم پرونده های قدیمی را رو کنند؛ ما باید از این فضا استفاده کنیم ؛ فضای مهمی است و وقت را تلف نکنیم .

روحانی تصریح کرد: البته اشکالی ندارد برجام بررسی شود و راجع به آن نقد شود ؛ به هر حال این مراحل قانونی دارد و در حال طی کردن آن ها هستیم ؛ کشورهای دیگر هم اقداماتی دارند و در حال انجام آن هستند.

وی تاکید کرد: اما به روزی می رسیم که 1+5 رسما لغو همه تحریم ها را اعلام کند و مراحل خود را پشت سر بگذارد و ما نیز شروع به انجام اقدامات خود خواهیم کرد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ما ظرف یک ماه اقدامات خود را انجام می دهیم و آژانس هم آن را تیک می زند؛ یعنی آن اقدامات شکلی را تایید می کند و آن ها محتوایی نیست. پس از آن، عملا لغو تحریم ها به اجرا در می آید و سرمایه، تکنولوژی و نشاط در کشور خواهد آمد.

روحانی با بیان این که پس از لغو تحریم ها فضا عوض خواهد شد، گفت: فروش نفت ما تغییر می کند و دست ما برای آن باز می شود و سرمایه به کشور می آید.

رییس جمهری در عین حال تاکید کرد: اما این که کسی فکر کند اگر امروز که توافق شده، فردا صبح آثارش را می بیند این طور نیست چرا که این موضوع مانند نهال غرس شده است و باید همه بدانند که این نهال میوه می دهد و به ثمر خواهد نشست که البته باید زمان خود را سپری کند.

روحانی ادامه داد: در این دوران باید همدل و همزبان بوده و مشارکت کنیم؛ همه باید به تلاش بپردازیم و نیازمند حمایت هم هستیم. دولت هیچ کجا بدون حضور و حمایت مردم موفق نخواهد بود و همه جا با مشارکت مردم ان شاءالله موفق خواهد بود.



** توافق، فضای جدیدی برای حل سریع تر مسایل منطقه ایجاد می کند/اصول ما تغییر نمی کند


مجری برنامه پرسید: در حال حاضر و بعد از توافق، بحث رفت و آمدهای دیپلماتیک زیاد می شود و متقابلا بحث های منطقه ای هم پدید می آید، شما دیدگاهای روشنی را در قبال یمن، فلسطین،عراق و مانند آن دارید؛ در فضای جدید آیا این معادلات تغییر می کند یا همچنان استمرار می یابد؟

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: ما اصولی داریم و اصول ما هیچ وقت تغییر نمی کند و در این مذاکرات هم دیدیم این اصول تغییر نکرد.

روحانی خاطر نشان کرد: اصول ما در این توافق می گفت که برای توسعه کشور نیاز به غنی سازی و تحقیق و توسعه داریم؛ یا این که راکتور اراک را می خواهیم تکمیل کنیم و یا فردو باز بماند که در هر حال نشان دادیم روی آن می ایستیم؛ روی اصولی که در منطقه هم داریم می ایستیم.

وی اضافه کرد: اما حتما توافق فضای جدیدی را برای حل سیاسی سریع تر مسایل ایجاد می کند.



**راه حل نهایی یمن و سوریه سیاسی است


رییس جمهوری همچنین به موضوع یمن و سوریه اشاره کرد و افزود: راه حل نهایی یمن و سوریه سیاسی است.

روحانی درباره فضای پس از توافق گفت: فضا مقداری برای اقداماتی که می خواهیم انجام دهیم تسهیل می شود و اصول ما باقی می ماند.



**گزارش درباره عملکرد دو ساله دولت/آرزوی سلامتی برای رهبر معظم


رییس دولت تدبیر و امید درباره گفت و گوی آینده اش با مردم نیز گفت: به سالگرد دوم دولت هم در ماه شهریور نزدیک هستیم و راجع به عملکرد دو ساله دولت گزارشی می دهیم.

رییس جمهوری کشورمان در پایان برای مردم، کارشناسان و دیپلمات های کشورمان آرزوی توفیق و سربلندی کرد و گفت: برای رهبر معظم انقلاب که در این توافق همه جا کمک کرده و هدایت و حمایت انجام دادند آرزوی سلامت دارم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
3
ادامه راه: انتخابات مجلس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین