کد خبر: ۳۱۱۶۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱

نوبخت: پیشرفت کشور مستلزم توسعه متوازن تمام استان‌ها است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: توسعه فقط در تهران اتفاق نمی افتد و پیشرفت کشور مستلزم رشد متوازن تمام استان ها است.
آفتاب‌‌نیوز :
 «محمدباقر نوبخت» شامگاه دوشنبه در سومین جلسه شورای برنامه ریزی استان زنجان افزود: امروزه همه دولت ها برای اینکه در رقابت جهانی موفق تر باشند تلاش می کنند تا توسعه یافته تر شوند و هر کشوری که توسعه یافته تر باشد خود به خود در جایگاه برتری قرار می گیرد.

وی هدف راهبردی سند چشم انداز 20 ساله کشور را توسعه یافتگی بیان کرد و یادآورشد: این سند در سال 1384 در جمهوری اسلامی ایران به دستور رهبر معظم انقلاب در دستور اجرای دولت قرار گرفت.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در سند چشم انداز 20 ساله ایران تصریح شده است که این کشور در افق 1404، کشوری توسعه یافته و قرار گرفته در جایگاه اول اقتصادی، علم و فناوری در منطقه است و این دستور رهبر معظم انقلاب برای اجرا نیازمند برنامه ریزی بود.

نوبخت اظهار کرد: برنامه چهارم توسعه که از سال 1384 تا 1388 به تصویب رسید، اولین حرکت در راستای توسعه یافتگی و استقرار در جایگاه اول منطقه به لحاظ اقتصادی، علمی و فناوری بود که پنج سال از آن سپری شد.

وی ادامه داد: برنامه بعدی سند چشم انداز از سال 1390 آغاز شد و امسال، سال پایانی آن محسوب می شود که با پایان آن نیمی از مدت زمان اجرای برنامه 20 ساله سپری شد اما، برای دست یابی به اهداف مورد نظر به نصف راه نرسیده ایم.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تحریم و سوء مدیریت را از مهمترین عوامل دست نیافتن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله بیان کرد و گفت: بنا به دلایلی از اهداف فاصله گرفته ایم و کشورهای منطقه ای که با ما رقیب بودند، توانستند سریع تر پیش بروند و در این زمان نیز عده ای از تحقق اهداف مایوس شده بودند که رهبر معظم انقلاب سیاست اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.

نوبخت با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران این سیاست اقتصادی را به منظور داشتن یک رشد شتابان و پویا برای دست یابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله ابلاغ کردند، اظهارکرد: از این هدف مشخص می شود که این سند فراموش نشده است و رهبر فرزانه انقلاب، تحقق اهداف این سند را از قوای نظام اسلامی مطالبه دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید از سیاست های اقتصاد مقاومتی در راستای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله استفاده کنیم تا به توسعه برسیم.

نوبخت با اشاره به اینکه متولی توسعه در هر استانی شورای برنامه ریزی است، تاکید کرد: اعضای این شورا دو هویت دارند، اول اینکه مدیر دستگاه اجرایی هستند و دوم اینکه اعضای این شورا که مسوولیت اصلی برنامه ریزی برای رشد منطقه را بر عهده دارد، محسوب می شوند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: انجام توسعه نیازمند برنامه ریزی های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت است که اغلب برنامه های کشور میان مدت و پنج ساله تدوین می شود.

نوبخت با اشاره به اینکه هفت ماه دیگر برنامه ششم توسعه آغاز می شود، خاطرنشان کرد: از سال 1328 دو برنامه هفت ساله و سپس سه برنامه پنج ساله تا سال 1357 اجرا شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال 1358 تا سال 1367 به جهت شرایط انقلاب و جنگ تحمیلی کشور، فاقد برنامه بلند و میان مدت بود.

وی یادآور شد: از سال 1367به بعد برنامه های توسعه کشور شروع شد.

نوبخت با بیان اینکه از مدت زمان اجرای برنامه بودجه سال 1394 فقط هفت ماه دیگر باقی مانده است، افزود: بودجه دو مرحله تصویب و تخصیص دارد و می توانیم از نظر تخصیص بودجه به توسعه استان زنجان کمک کنیم.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در دو سال مدیریت کشور توسط دولت تدبیر و امید، با مدیریت مناسبی که انجام شد، کشور با مشکل کسری بودجه مواجه نشد.

نوبخت ادامه داد: بودجه سال 94 تصویب شده است و نمی توان در میزان آن تغییری ایجاد کرد اما در تخصیص آن، می توانیم بنا به اقتضا کمک کنیم.

وی بودجه تخصیصی به استان ها را دو نوع جاری و عمرانی عنوان کرد و یادآورشد: بودجه جاری اعتبارات هزینه ای و بودجه عمرانی مربوط به اعتبارات تملک و دارایی های سرمایه ای است و اعتبارات همین بخش می تواند در توسعه کشور و استان ها موثر باشد و امسال بودجه جاری 11 درصد و عمرانی نیز 16درصد رشد یافته است.

نوبخت اعتبارات جاری استان زنجان در سال 93 را 90 میلیارد و 400 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: این رقم در سال جاری به 135 میلیارد و 400 میلیون تومان افزایش یافته است. 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: این رقم نشان دهنده رشد 49.8 درصد جمع اعتبارات جاری که صرف حقوق و مزایای مستمر در قانون بودجه می شود، است.

نوبخت با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی، توسعه استان را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: طرح های عمرانی استان زنجان می تواند در ردیف طرح های ملی، استانی ویژه (پروژه هایی که پیش از این ملی بود و به سطح استانی در قالب ویژه تقلیل یافته است) و استانی قرار بگیرد.

وی افزود: اعتبارات ملی استان زنجان در سال جاری 42 درصد و اعتبارات استانی ویژه 41 درصد رشد داشته است.

نوبخت با بیان اینکه اعتبارات عمرانی استان زنجان با 9 درصد کاهش و اعتبارات عمرانی توازن منطقه ای با 69 درصد افزایش مواجه شده است، اظهار کرد: اعتبارات ملی و عمرانی استان زنجان در سال جاری به نسبت سال 93 از رشد خوبی برخوردار بود.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: برای طرح های عمرانی استان زنجان که می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد اعتبارات نزدیک به صد درصد تخصیص خواهد یافت.

نوبخت ادامه داد: توافق شده است که برای سال آینده یک بار در جهت توازن بخشی و عدالت، همه طرح ها و برنامه های این استان با شاخص ها بررسی شود که با این اقدام هرگونه کاستی در بودجه سال 95 جبران می شود تا بتوانیم به این طریق به روند توسعه زنجان سرعت بخشید.

وی تاکید کرد: باید برای تدوین برنامه ششم توسعه از ظرفیت های نخبگان و فرهیختگان در عرصه های مختلف استانی استفاده شود، چرا که این برنامه مربوط به پنج سال آینده این استان و هر نوع عقب ماندن در اجرای برنامه های توسعه ای می تواند سرعت پیشرفت این منطقه را کاهش دهد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: از این پس تا زمانی که طرح های نیمه تمام وجود دارد، در سطح کشور هیچ طرحی کلنگ زنی نخواهد شد و فقط طرح هایی که نیمه تمام هستند و قابلیت اتمام دارند به بهره برداری خواهند رسید تا دولت از زیر یوغ طرح های نیمه تمام گذشته خارج شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه طرح هایی که در کوتاه مدت به پایان برسد، در اولویت قرار دارند، افزود: برای 72 طرح مصوبه سفر استانی رییس جمهور به زنجان، باید 142 میلیارد تومان در سال 93 می دادیم که تا کنون 191 میلیارد تومان آن پرداخت شد.

به گزارش ایرنا،وی افزود: بنا بر مصوبه سفر رییس جمهوری به استان زنجان، بنا بود امسال 144 میلیارد تومان برای تحقق طرح های مصوبه این سفر تخصیص یابد اما در قانون برنامه بودجه این مبلغ فقط 80 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و دولت برای تامین مابقی اعتبار مورد نیاز، 60 میلیارد ریال از محل سایر منابع تخیصیص می دهد.

نوبخت ادامه داد: خوشبختانه دو هزار و 400 میلیارد تومان اعتبارات مربوط به طرح های سفرهای استانی رییس جمهوری به خزانه ابلاغ شده است و هم اکنون به طرح ها تزریق می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین