کد خبر: ۳۱۱۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱

تلاش همزمان اوباما و نتانیاهو برای جلب نظر یهودیان آمریکا

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که در مورد توافق اتمی با ایران شدیدا اختلاف نظر دارند، به طور همزمان برای جلب نظر جامعه یهودیان آمریکا و فشار بر کنگره در جهت به کرسی نشاندن نظر خود می کوشند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، بی بی سی در گزارشی به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، افزود: گروه های یهودی سازمان دهنده می گویند که بنیامین نتانیاهو درخواستش را در یک تماس زنده اینترنتی با شرکت بیش از 10 هزار نفر مطرح کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد از توافق وین، آن را یک 'توافق بد' که ایران را در آستانه دستیابی به یک بمب هسته ای قرار می دهد خواند.

او گفت: این ادعا که ما با این توافق مخالفیم چون جنگ طلب هستیم نه تنها غلط است، بلکه مایه عصبانیت است. اسرائیل می خواهد برنامه اتمی ایران متوقف شود و این توافق هیچ اهداف ما را محقق نمی سازد. من با این توافق مخالفم نه به این سبب که جنگ طلبم. بلکه با این توافق مخالفم چون می خواهم از وقوع جنگ پیشگیری کنم.

وی ادعا کرد: این توافق باعث جنگ می شود، مسابقه تسلیحات اتمی در منطقه به وجود می آورد و فعالیت های تروریستی ایران را تقویت می کند. اینها به وجود آورنده وحشتناک ترین جنگ خواهد بود. اجازه ندهید طرفداران توافق، نظرات شما را منکوب کنند. نگذارید صدای شما را در این لحظه مهم تاریخ قطع کنند.

از سوی دیگر قرار است آقای اوباما میزبان نشستی با حضور رهبران جامعه یهودی باشد؛ شماری از این رهبران یهودی از توافق حمایت می کنند، شماری با آن مخالفند و تعدادی هم هنوز تصمیم نگرفته اند.

همزمان مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان است قطعنامه ای را برای رد توافق وین که ماه پیش - 14 ژوئیه - میان قدرت ها و ایران امضا شد، مطرح کرده است.
یک قانون مصوبه کنگره که آقای اوباما در ماه مه آن را امضا کرد به کنگره تا روز 17 سپتامبر وقت می دهد توافق اتمی میان ایران و قدرت ها را تایید یا رد کند. در صورت رد توافق در کنگره آقای اوباما قول وتوی آن را داده است مگر آنکه با دو سوم آرا تصویب شده باشد؛ وضعیتی که ناظران بعید می دانند جمهوری خواهان مخالف توافق قادر به انجام آن باشند.

'میچ مکانل' رهبر جمهوری خواهان در سنا روز سه شنبه گفت سنا هم احتمالا یک قطعنامه در رد توافق را بررسی خواهد کرد.

اما آقای اوباما بیش از پیش از حمایت دموکرات های کنگره از توافق مطمئن است.
'تیم کین' سناتور دموکرات که از نویسندگان طرح کنگره برای بررسی توافق وین بود، 'باربارا باکسر' از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا و 'بیل نلسون' که تا این مقطع نامصمم به نظر می رسید، جملگی حمایت خود از توافق وین را اعلام کرده اند.

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سه عضو یهودی مجلس نمایندگان از جمله 'استیو اسرائیل' از اعضای هیات رهبری دموکرات ها، 'نیتا لوئی' از اعضای کمیته اختصاص بودجه و 'تد دویچ' عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با توافق وین مخالفت کرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین