کد خبر: ۳۱۳۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۸۴ - ۱۹:۵۹

آخرین استفتائات از مقام معظم رهبری

آفتاب‌‌نیوز : س: گوش دادن به آواز زنان در صورتى كه از لحاظ شعر و موسيقى لهو و لغو نباشد چه حكمى دارد؟
ج) اگر آواز زنان بگونه‌اى باشد كه مهيج شهوت گردد و يا گوش دادن به آن موجب ترتب مفاسد باشد جايز نيست گوش كند.

س:در كتاب شريف اصول كافى در حديثى از حضرت امام صادق (عليه السلام) آمده است: جواب دادن به نامه واجب است مانند جواب سلام (رد جواب الكتاب واجب كوجوب رد السلام). بر اساس اين حديث، آيا دادن جواب نامه واجب است؟
ج) احتياط در جواب دادن است.

س: من دانشجوى دانشگاه كشمير هستم. در اينجا سالانه همايشى برگزار مى‌شود كه دانشجويان به اين مناسبت، برنامه‌هاى فرهنگى مثل آواز، مسابقه، غزل و ... را به گونه‌اى هماهنگ و سازگار ارائه مى‌كنند من هم مى‌خواهم در اين همايش غزل ارائه كنم. آيا اين تصميم من درست است. لطفاً نظرتان را براى چنين برنامه‌هايى بفرماييد.
ج) غزل خوانى و آواز فى نفسه اشكال ندارد ولى چنانچه كيفيت خواندن آواز و غزل به صورتى است كه همراه با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسبِ مجالس لهو و گناه باشد، جايز نيست و نيز موسيقى‌اى كه همراه با آواز و غزل خوانى نواخته مى‌شود چنانچه به گونه‌اى است كه متناسب با مجالس لهو و عيش و نوش است، جايز نيست

س: نظر حضرتعالى راجع به شکستن قفل سى‌دى يا کپى رايت که الان بعضى‌ها دست به چنين کارى مى‌زنند چيست و حكم خريد چنين سى‌دى‌هايى براى مردم چيست؟
ج) لازم است كه در نسخه بردارى و تكثير سى‌دى حقوق صاحبانش از طريق كسب اجازه از آنان رعايت شود و خريد آن خالى از اشكال نيست و رعايت مقررات و قوانين مربوط به آن لازم مى‌باشد

س: شرکت در کلاسهاى ورزشى که در آنها موسيقى پخش مى‌شود چه حکمى دارد اگر از هدفن استفاده کنيم به نحوى که موسيقى را نشنويم يا به طور ضعيف بشنويم چطور؟
ج) اگر موسيقى مطرب لهوى نباشد مانعى ندارد و تشخيص آن به عهده خود مکلّف است.

س: اگر شخصى (الف) در مورد شخص ديگرى (ب) مطالب بد و غير واقعي را در جمع مثلاً در ايميلهاى مشترک بيان کند و او را بى‌اعتبار کند، فرد الف چطور مى‌تواند اشتباه خود را جبران نمود و حق ب را به طور کامل به جا آورد؟ آيا الف بايد براى همه آنهايى که ايميل توهين به شخص ب را دريافت کرده‌اند ايميل فرستاده و رفع توهين کند؟ اگر الف اين کار را نکرد و ب هم مصرّ باشد که وى در جمع عذرخواهى کند، آيا در اين حال الف بخشيده مى‌شود حتى اگر ب مصرّ باشد که وى در جلوى همه افرادى که شاهد توهين بوده‌اند عذرخواهى نمايد؟ 
ج) بايد گفته‌هاى خود را به هر کس که رسانده تکذيب کند و از شخصى که به او اهانت کرده تحصيل رضايت نمايد.

س: اگر كسى در زندگى اشتباه كند، آيا خدا او را مى‌بخشد يا بايد نااميد شد؟
ج) توبه حقيقى و جدى به پيشگاه خداوند غفار، موجب بخشيده شدن گناه (اگرچه كبيره باشد) مى‌شود و نااميد شدن از حضرت حق، خود گناه است ولى بايد توجه داشت كه اگر حق الناس در ميان است، بايد پرداخت شود و نيز چنانچه حق الله از قبيل قضاى نماز يا روزه بر عهده شخص است بايد جبران شود.

س: پول ديه ناشي از تصادف فرزند (شكستن پا) را پدر او مى‌تواند صرف تامين مخارج زندگي خود و خانواده‌اش نمايد يا خير و آيا لازم است براى آن فرزند نگهدارى نمايد و يا بعدا به او برگرداند و يا براى او خرج نمايد؟
ج) فقط در صرف براى احتياجات بچه مجاز است و در غير آن جايز نيست.

س: ديه‌ى با پشت دست زدن به دهان و خون آمدن از لب چيست؟ زن باشد و يا بچه نابالغ؟
ج) در فرض سؤال اگر پارگى در لب ايجاده شده باشد، ديه آن دو شتر است و تفاوتى هم ميان زن و يا بچه نابالغ وجود ندارد.

س1: آيا رأى دادن در انتخابات ملى در كشور كافر جايز است؟
س2: اگر جايز است، آيا مى‌توان به كانديدايى رأى داد كه مسلمانان در برخى از موضوعات (مثلاً عقب نشينى از عراق) او را پشتيبانى و تأييد مى‌كنند و نه به شخص ديگرى؟
ج1و2) رأى دادن به كانديداهاى مجالس ملّى براى تصدّى امور اجتماعى و سياسىِ مشروع، مانع ندارد و فرقى در اين باره بين كانديداى مسلمان و غير مسلمان نيست.

س: فرق بين اسراف و تبذير چيست.
ج) برخى گفته‌اند: تبذير، خرج کردن در موردى است که سزاوار نيست و اسراف، زياده روى در صَرف در موردى است که سزاوار مى‌باشد، به هر حال هر دو شرعاً حرام هستند.

س: در بعضى از موارد بيمارى‌هاى روانى فرد بيمار چون به اهداف و اميال مورد نظر دست پيدا نکرده است براى کمتر کردن بار فشار روانى ناشى از عدم توفيق به اهداف خود را در اين حالت تصور مى‌کند و گاه اين تا جايى پيش مى‌رود که فرد اين وضعيت را کاملاً باور نموده و براى ديگران وضعيت خود را آنگونه که تصور دارد و غايه الامال خويش مى داند تعريف مى‌کند آيا اين بيماران را حرجى است که با اين کار بار روانى را از دوش خود بردارند ولو به ارتکاب معصيت دروغ؟
ج) اگر مشاعر او همانند ساير عقلا کار مى‌کند، دروغ بر او شرعاً حرام است ولى بيان حالات خود بدانگونه که هست براى ديگران اشکال ندارد.

س: آيا خريد گوشت حلال محدود به فروشگاههاى مسلمانان مى‌‌شود يا اينكه مى‌توان از فروشگاههاى عمومى ديگر كه در آنها گوشتهايى با برچسب,حلال,يافت مى‌شود نيز خريد كرد؟
ج) اگر از بازار غير مسلمين خريدارى مى‌‌شود در صورتى که احراز کنيد به نحو صحيح شرعى تذکيه شده است، خوردن آن حلال است.

س: در کتابهاى روانشناسى بسيار از اثرات تلقين در مورد تغيير اخلاق امده است مثلاً گفته شده تکرار عباراتى چون من منظم هستم يا من شجاع هستم يا غيره در خلا ذهنى همراه با ريلاکسيشن يا بدون ان و يا با استفاده از تصوارت مثبت مى‌توان اينده‌اى را ترسيم کرد که به آن مى‌شود رسيد. که اين تکرر در توجه به اين تصاوير در ضمير ناخوداگاه تاثير مى‌پذيرد و سبب بروز آن مى‌شود و مى‌تواند در اين مسير به انسان کمک کند. مى‌خواهم بدانم نظر اسلام در اين مورد چيست. آيا اين دروغ به خود نيست از لحاظ شرعى مانعى دارد؟ آيا در احاديث به چنين چيزى اشاره شده است؟
ج) تلقين‌هاى مذكور در طريق رسيدن به مقاصد مشروع، مانع ندارد، ولى در اسلام بر چيزى بالاتر از اين تأكيد شده و آن توكّل بر خدا همراه با اعتماد به نفس و عزم و اراده بر انجام كارهاى صالح است.

س: مى‌خواستم بدانم که: اگر به جاى محمد به دوستان خودمان بگوييم ممد اشکالى دارد يا نه؟
ج) اشکال ندارد ولى مناسب است اسم را صحيح بگوييد، و اگر اينگونه ناميدن موجب ايذاء يا هتک او شود جايز نيست.

س: يكى از قوانين ساختمان سازى شهردارى بدين شكل است كه اگر معمار يك طبقه اضافى بسازد مبلغى از وى اخذ مى‌شود در صورتيكه هنوز مبلغ زيادى سود براى معمار باقى ميماند _اين مبلغ سودى كه براى معمار باقى ميماند حلال است يا حرام؟
ج) فى نفسه حلال است.

س: اگر كسى براى بهبودى موقتى يا رفع درد از داروئى استفاده كند كه مرگ را بطور قابل ملاحظه‌اى جلو بيندازد حكم چيست؟ مثلاً از «كورتيكو استرئيد» و يا «زيدودين» يا «سيكلو سپورين» استفاده شود.
ج) اگر موجب مرگ زود رس باشد علاج نيست و در هر صورت اگر ضرر معتنى‌به عقلايى نداشته باشد در مقام علاج فى نفسه اشكال ندارد.

س: همانطورى كه به احتمال زياد شنيده‌ايد اكثر پزشكان از بيمارانى كه مى‌خواهند عمل كنند مبلغى پول به عنوان حق الزحمه عمل جراحى (كه به زيرميزى مشهور شده) مى‌گيرند، حال مى‌خواستم بدانم اين پول چه حكمى دارد؟ حلال است يا حرام است؟
ج) پزشک اگر كارمند دولت در بيمارستان باشد كه حقوق خود را از صندوق دولت دريافت مى‌كند و يا عمل جراحى را بر اساس دريافت اجرت عمل از شركت بيمه دريافت مى‌نمايد، حق مطالبه مبلغ اضافى از بيمار را ندارد.

س: آيا مى‌توان براى پيوند اعضا از اعضاى حيوانات چه حرام گوشت چه حلال گوشت و چه نجس العين براى انسان استفاده کرد لطفاً نظرتان را در اين مورد بفرماييد.
ج) مانع ندارد ولى نماز خواندن با آن اشکال دارد مگر اينکه از قبيل چيزهايى باشد که داراى حيات است که با پيوند آن به بدن انسان حيات پيدا کند و جزو بدن انسان گردد. و در حکم مذکور تفاوتى ميان انواع حيوانات، حتى نجس‌العين نيست.

س: هيئتى داريم که با همت بچه‌هاى محل تأسيس شده است از سال 77 تاکنون به مرور و با کمک افراد وسايلى از قبيل دستگاه صوتي، وسليل چراغاني، ظروف و... براى هيئت تهيه کرده‌ايم ولى کسى آنها را وقف نکرده است که بگويد اين‌ها وقف هيئت است بلکه کم کم که مردم کمک نقدى کرده‌اند بنا به نياز هيئت وسايل تهيه شده است. حال سؤال اين است که اين وسايل چه حکمى دارد و آيا مى‌شود آنها را به افراد و اعضا هيئت جهت استفاده قرض داد با توجه به اينکه وسايل متعلق به شخص خاصى نيست و متعلق به هيئت است؟ و يا آيا مى‌شود وسايل را به افراد مختلف کرايه داد و هزينه دريافتى را صرف مخارج هيئت کرد؟
ج) اگر وقف بودن آنها محرز نيست کيفيّت استفاده از آنها، تابع اجازه اهدا کنندگان پول است.

س: اينجانب عضوهيات امناى مسجدى در شهر مقدس مشهد مى‌باشم و براى اينجانب و همكارانم اين سوال پيش آمده است كه اين مسجد داراى رقباتى جهت درآمد مسجد مى‌باشد و هزينه‌هاى مسجد از محل درآمد اين رقبات تامين مى‌گردد و مسجد نيز بعلت تعميرات داراى بدهى بالغ بر چندين ميليون تومان مى‌باشد آيا جايز است على رقم اينكه فضايى براى دفتر بسيج وجود دارد قسمتى از مكان درآمدزاى مسجد جهت امور تريبت بدنى و يا هر برنامه ديگرى كه سلب درآمدزايى اين مكان گردد؛ به بسيج اختصاص داد؟
ج) اگر مکان درآمدزاى مذکور، وقف براى مسجد باشد تغيير و تبديل آن جايز نيست.

س: من نذر کردم که تا رسيدن اين رمضان 30 روز روزه بگيرم ولى تا الان نتوانستم حالا تکليف من چيست؟ اگر به نذرم عمل نکنم چه مى‌شود؟
ج) اگر موقع نذر کردن صيغه نذر را خوانده‌ايد و قدرت گرفتن سى روز روزه را داشته‌ايد بايد به نذرتان عمل کنيد و اگر عمل نکنيد بايد کفاره مخالفت نذر را بپردازيد، و کفاره نذر مثل کفاره قسم است، و اگر پس از نذر صحيح بواسطه عذرى نتوانستيد روزه بگيريد بايد آن روزه‌ها را بعد از مرتفع شدن عذر قضا کنيد و در فرض مذکور کفاره ساقط است.

س: شخصى نذر مى‌كند در ده روز هر روز 100 صلوات بفرستد. اگر مراد خاصى از روز در نذرش معين نكرده باشد آيا روز تا ساعت 12 شب است؟ و اگر در يكى از روزها بعد از ساعت 12 شب يادش بيايد و صلوات‌ها را بفرستد انجام نذرش درست است؟
ج) در فرض عدم تعيين، چنانچه در خلال 24 ساعت انجام دهد، کافى است و چنانچه در نذر، صيغه مخصوص را نخوانده است، ترک آن عمل نيز مانعى ندارد، ضمن آنکه انجام آن پس از وقت مذکور نيز صحيح خواهد بود.

س1: من در ژاپن زندگى مى‌كنم. دخترى 6 ساله دارم كه در مدرسه ژاپنى درس مى‌خواند. در مدرسه ژاپن به بچه‌ها غذا مى‌دهند كه گاهى در آن گوشت خوك هست. از آنجا كه جدا كردن غذاى فرزندمان از غذاى ديگران هم مشكل است و هم از جهات روحى روى بچه تأثير منفى دارد و همچنين هنوز به سن تكليف نرسيده‌اند سؤالم اين است كه تكليف چيست؟ آيا الزاماً بايد غذاى او را جدا كنيم ولو با حرج باشد؟ و يا اشكالى ندارد و مى‌تواند با همكلاسى‌ها تغذيه كند ولو گوشت خوك در غذا باشد؟
س2: ضمناً در بعضى رساله‌ها ديدم كه خوراندن چيز نجس به اطفال اگر زيان نداشته باشد اشكال ندارد. آيا سؤال اول من هم از اين باب است؟

ج) خوراندن گوشت خوک و چيز نجس به بچه حرام مى‌باشد، و در فرضى كه شما چنين كارى را نمى‌كنيد وظيفه‌اى براى منع نداريد. 

س: من در آمريكا زندگى مى‌كنم و بسيارى از پنيرهايى كه در اينجا وجود دارد، داراى تركيب «رِنِت» (نوعى مايه پنير) مى‌باشد و من مى‌خواستم بدانم كه آيا خوردن اين پنيرها حرام است يا خير، زيرا اين ماده از لايه داخل معده حيوانات بدست مى‌آيد.
ج) پنير مايه اگر از حيوان مرده گرفته شود و يا از حيوان نجس العين باشد و يا در خارج با تماس با نجس متنجس شود، خوردن پنيرى كه با چنين پنير مايه‌اى درست شده، جايز نيست.


س: دستور شريعت نسبت به نوشيدن آب در حال ايستاده چيست؟
ج) ايستاده نوشيدن آب در شب مكروه است.

س: عموى من بيمارى سختى به همراه درد كشنده و غير قابل تحمل دارد كه مربوط به مسائل مغزى و حملات قلبى است. بيمارى او در حد مرگ و كشنده است. دكتر وى توصيه كرده براى آرامش روزى دوبار «ويسكى*» با چاى بخورد. كه باعث تخفيف درد مى‌شود. وى مى‌خواهد بداند آيا در اين شرايط جايز است و اگر نه آيا در شرايطى كه درد كشنده او را كاهش مى‌دهد باز هم جايز نيست.
ج) استفاده از هرگونه خوردنى يا نوشيدنىِ حرام، شرعاً جايز نيست مگر در موارد ضرورت علاج آن هم فقط به مقدار ضرورت، ولكن در روايات آمده است كه: خداوند منان شفا را در خمر قرار نداده است.

س: شركت‌هاى غذايى و محصولات در آمريکا، گاهى از تركيبات حيوانى و گاه از ترکيبات گياهى استفاده مى‌كنند، لذا نمى‌توانند بگويند در كدام محصول هنگام توليد از تركيب گياهى استفاده شده و کدام از حيوانى، ما هم صددرصد نمى‌دانيم كدام حلال و كدام حرام است، آيا به خاطر اين ندانستن، خوردن اين محصولات حلال است؟ و آيا بايد آن را پاك و طاهر و حلال لحاظ كرد؟
ج) شركتهاى سازنده اغذيه و خوردنى‌ها اگر احياناً از اجزاى حيوان نجس العين و يا حيوان قابل تذكيه‌‌اى كه تذكيه شرعى نشده است، استفاده مى‌كنند و از همان دستگاه ساخت اغذيه براى ساخت اغذيه با تركيبات نباتى هم استفاده مى‌كنند، خريد و مصرف اغذيه ساخت چنين شركتهايى جايز نيست، ولى اگر اغذيه با تركيبات نباتى را با دستگاههاى ديگرى توليد مى‌كنند و يا نمى‌دانيد كه اگر اغذيه داراى تركيبات حيوانى باشد از حيوان نجس و حرام يا از حيوان پاك و حلال است، در اين صورت استفاده از اغذيه آن شركت‌ها مانع ندارد.

س) آيا در كشور اسلامى كه اكثريت جمعيت آن مسلمان هستند، نيازى به تحقيق و سؤال در مورد گوشت است يا شخص مى‌تواند در هر جايى گوشت بخورد؟
ج) اگر از بازار مسلمين تهيه شود محكوم به حليت است و فحص لازم نيست.

س: آيا رب خرما حرام و نجس است يا نه؟
ج) پاک و حلال است مگر آنکه مست کننده باشد.

س: آيا مى‌توان با تربت کربلا (مهر هايى که از کربلا مى‌آورند) روزه را چه واجب و چه مستحب افطار کرد؟
ج) اگر احراز شود که تربت سيدالشهدا (ع) است، خوردن کمى از آن مانع ندارد (چه در موقع افطار و چه غير آن). 

س: من در کشور برزيل دانشجو هستم متأسفانه به دليل اينکه در استانى که من زندگى مى‌‌کنم گوشت ذبح اسلامى وجود ندارد بعلاوه در صورت وجود گوشت با ذبح اسلامى در ديگر استانهاست که امکان رفتن به استان ديگر براى بنده مقدور نيست با توجه به اينکه من بايد چهار سال در اينجا به تحصيل ادامه بدهم لذا نخوردن گوشت مرغ و گوسفند و گاو به مدت چهار سال ممکن است سبب پيدا شدن عوارضى در من شود لذا خواهشمندم تکليف شرعى اينجانب را بيان فرماييد؟
ج) تا به حد ضرورت و حرج نرسيده استفاده از گوشت ذبح غيراسلامى جايز نيست و چنانچه خودتان هم نتوانيد اقدام به ذبح کنيد و از گوشت ماهى فلس‌‌دار يا ميگو که زنده از آب صيد مى‌شوند نيز امکان استفاده نباشد، آنگاه مثل ساير موارد اضطرار است که بايد به قدر رفع اضطرار و نه بيشتر، اکتفا کنيد.

س: آشاميدن نوشيدنى‌هايى که به نام ماء الشعير وجود دارد، چه حکمى دارد؟
ج) ماء الشعير طبّى پاک است و خوردن آن اشكال ندارد، و با آب جو (فقاع) كه حرام است فرق دارد.

س1: آيا به قصد لذت مرد مى‌تواند به عكس يا فيلم همسرش نگاه كند؟
س2: اگر همسرش فوت كرده باشد حكم چگونه است؟

ج) نگاه به فيلم يا عكس همسر با قصد لذت مطلقاً جايز است.

س: اگر همسر حجاب را رعايت نکند آيا بايد شوهر، او را با دعوا و درگيرى به رعايت حجاب وادار کند؟
ج) در رعايت حجاب واجب و انجام ساير تکاليف شرعيه، شوهر حق دعوى و درگيرى و کتک کارى ندارد، و فقط مجاز است با ملايمت، امر به معروف و نهى از منکر زبانى نمايد. 

س: آيا نگاه كردن به جلوى مو و پيشانى دختران و زنان در فيلمها و برنامه‌هاى تلويزيونى جايز است؟
ج) نظر به موى سر و صورت و حتى بدن دختران و زنان در فيلمها و برنامه‌هاى غير مستقيم تلويزيونى حکم نظر به نامحرم را ندارد مگر آنکه از روى شهوت و يا موجب مفسده و يا خوف فتنه باشد.

س:: زنان زيادى را ديده‌ام كه حجاب‌هاى متفاوتى دارند حال مى‌خواهم بدانم پوشش زنان چگونه بايد باشد؟
ج) زنان بجز صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها از سر انگشتان تا مچ، بقيّه اعضاى بدن خود را بايد از نامحرم بپوشانند.

س: آيا زنان پير بايد رعايت حجاب كنند؟
ج) بلى واجب است.

س: آيا براى زن مسلمان تحصيل در دانشكده مختلط در غرب على‌رغم وضع بد اخلاقى و رفتار ناهنجار دختران و پسران دانشجوى آنجا، جايز است؟
ج) با مراعات وظايف شرعى از (جمله حجاب) فى نفسه اشكال ندارد.

س: مردى داوطلبانه وظيفه بزرگ كردن دخترى را به عهده مى‌گيرد تا اينكه دختر بالغ مى‌شود. آيا براى اين دختر حفظ حجاب جلوى اين مرد واجب است؟
ج) صِرف بزرگ كردن دختر محرميت نمى‌آورد.

س: آيا رنگ كردن مو و بعد دوباره به حالت اول برگرداندن حرام است؟
ج) رنگ كردن مو و برگرداندن آن به حالت اول فى نفسه اشكال ندارد.

س: دختران باكره قبل از ازدواج تا چه ميزان مى‌توانند آرايش كنند؟ مثلاً آيا جايز به گرفتن موهاى صورت و يا گرفتن ابرو هستند؟
ج) فى نفسه مانع ندارد ولى اگر بر اين کار مفسده‌اى مترتب شود و يا در معرض ديد نامحرم باشند، جايز نيست.

س: آيا دست دادن يا تماس بدنى با اهل کتاب حرام است؟
ج) دست دادن و تماس بدنى مرد با زن نامحرم حرام است اگرچه از اهل کتاب باشد، و دست دادن مرد مسلمان با مردى ديگر هر چند که از اهل کتاب است مانع ندارد.

س: آيا كسى كه عمل انحراف بينى همراه با عمل زيبايى انجام مى‌دهد موظف به پوشانيدن بينى خود مى‌شود؟
ج) در فرض سؤال پوشاندن بينى واجب نيست مگر آنکه عمل زيبايى، عرفاً زينت محسوب شود

س: حكم حضرتعالى درباره تاتو كردن ابرو براى زنان چيست؟
ج) مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زينت محسوب مى‌شود بايد از نامحرم بپوشانند.

س: اگر ما كسى را كه به حجابش توجه ندارد به پارك ببريم گناه او گردن ماهم هست؟
ج) با علم به اينکه در معرض ديد نامحرم قرار مى‌گيرد چنين کارى انجام دهيد، گناهکار محسوب مى‌شويد. 

برای رجوع به سایت مقام معظم رهبری کلیک کنید
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۸۴/۰۹/۲۴
2
22
دست گلتان درد نکنه. انشاالله همیشه سلامت . و موفق باشید.
خدا هم به حق حضرت زهرا این رهبر مارا برایمان نگه دارد.
انشاالله همیشه زیر سایه مادرش . ( حضرت زهرا ) باشد.
یا علی
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۸۶/۱۲/۰۴
1
13
سلام بر همه بازديد كنندگان
مرحبا به همه دست اندر كاران اين پايگاه نوراني
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۳
1
9
سلام ودست مریزاد خدایش دمتون گرم کاش سوال هاتون موضوع بندی میشد این جوری بهتر به نظر میرسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
1
11
من ارزوی دیدن رهبرم از نزدیک دارم وازبیاناتش بهرها می برم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
2
4
باسلام
من كارمند هستم وهفته اي يك روز جهت تحصيل در دانشگاه به شهر ديگه اي مي روم حكم نماز بنده در طول سفر ودر محل تحصيل چگونه است؟
ضمنا بنده مقلد مرحوم آيت ا...لنكراني بوده ودر مسايل جديد از مقام معظم رهبري تقليد مي كنم
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
2
4
باسلام,پنج سال پیش 17ساله بودم دوست برادرمن دختری رو میخواست که دختره هم اونو میخواست حتی یک بار هم فرار کردن تا خانواده دختره راضی بشن اما با کلک که خانواده به آنها زدند آنها آمدن خونه ولی بازهم مخالفت کردن دختره رو هم تنهایی بیرون نمیگذاشتن اما دختره فامیلی داشت که با پسره دررابط بود واینها با این رابط باهم قرار گذاشتن که دوباره فرارکنن پسره به من گفت بیا بریم دندان پزشکی تو خودتو به دختره نشون بده تا بفهمه که من اومدم دنبالش منم خودمو نشون دادم اما دختره که میخواست فرارکنه مادرش گرفتتش و نداشت و همون شب هم دختره خود کشی کرد توروخدا به من بگید که من با اینکه نیتم خیر بوده که کمکی کرده باشم ایا من گناه کارم?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
1
6
ابنده مقلد مقام معظم رهبری هستم چند سالی شرکت تبلیغاتی که خدماتی است تاسیس کرده ام واز چند نفری جهت توسعه شرکت وسرمایه گزاری در ان تحت عنوان مضاربه پول گرفته ام و در امور شرکت وخانه سازی هزینه کرده ام که هزینه های منزل و شرکت مشترک بوده و مخلوط گردیده عنایت فرمایید ابتدا بفرمایید این نحوه پول گرفتن جایز است سپس مخلوط شدن با هزینه های شخصی حکمش چگونه است
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
1
3
باسلام،اینجانب مقلد مقام معظم رهبری هستم و خودم و همسرم کارمند جایی هستیم. همسرم هر ماه بخشی از در آمد ماهانه خود را به اینجانب بعنوان هدیه و بجهت کمک خرج زندگی اهدا می کند، آیا پس از پایان سال مالی، اگر از این مبالغ اهدایی چیزی اضافه آید ،خمس تعلق میگیرد یا نه؟ و سوال دوم اینجانب این است که من میتوانم در وصیت نامه خود،بخشی از سرمایه نقدی و یا غیر نقدی خود را بعنوان هدیه به همسرم (جدای از ثلث اموال) مشخص نمایم؟با تشکرفراوان.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین