کد خبر: ۳۱۳۹۴۰
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
در حاشیه نارضایتی اصناف از پرداخت مالیات و طرح استیضاح وزیر اقتصاد

آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟

اگر در چند سال اخیر موضوع طرح جامع مالیاتی برای شفاف سازی عملکرد بخش اقتصاد و مالیات در حال اجرا است، اما بازهم آمارها نشان می‌دهد، بخشی از صنوف و مشاغل آزاد حقیقی و حقوقی از متوسط مالیات پرداختی کارمندان نیز کمتر است. آمارهای تکان‌دهنده‌ای که حتی رئیس سازمان مالیاتی نیز به آن اذعان دارد و عنوان می‌کند، متوسط مالیات ابرازی طلا فروشان 700 هزار تومان بوده که بسیار کم است.
آفتاب‌‌نیوز :
مطابق بند (ب) ماده ٩٦ قانون مالیات مستقیم، پزشکان و دندان‌پزشکان دارای مطب از جمله اشخاص حقیقی تعریف شده‌اند که همه ساله باید درصدی از درآمد خود را به‌عنوان مالیات به دولت بپردازند. در چهار سال گذشته سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی به توافق مشترکی در مورد تعیین مالیات اصناف پزشکی دست یافتند که براساس آن قرار بود این مشاغل در طبقات مختلف براساس تفاهم انجام شده با سازمان امور مالیاتی اظهارنامه خود را تکمیل کنند.

پس از سه سال، سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای به وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عدم پایبندی سازمان امور مالیاتی، به مفاد توافق‌نامه و چندبرابرشدن مالیات برخی اقشار پزشکی اعتراض کرد. در نهایت شکایت یک پزشک درباره خوداظهاری درآمد مشمول مالیات منجر به ابطال این توافق‌نامه از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شد. سازمان نظام پزشکی اعتقاد دارد خدمات ارائه‌شده توسط این دو صنف در مطب‌ها هیچ سنخیتی با معاملات بنگاه‌های اقتصادی ندارد و ازاین‌رو باید تفکیکی بین مشاغل گروه پزشکی و سایر مشاغل قائل شد؛ در حالی که مسئولان سازمان امور مالیاتی معتقدند مالیات اظهارشده این صنوف بسیار کمتر از رقم واقعی است. 

روند مالیات پزشکان

به گزارش شرق، براساس اطلاعات منتشرشده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، سرانه مالیات اظهارشده توسط صنف پزشکان از چهار میلیون و ٩٥٨ هزار ریال در سال ١٣٨٨ به ١١ میلیون و ٩٣٦ هزار ریال در سال ١٣٩١ افزایش یافته است. این رقم به‌طور متوسط در دوره مذکور برابر با هفت میلیون و ٧٣٢ هزار ریال بوده که هرچند رقم مناسبی در مقایسه با سایر اصناف به‌شمار می‌آید اما به نظر کارشناسان مالیاتی، برای این صنف رقم نسبتا پایینی است.  نکته قابل‌توجه آن است که سرانه مالیات تشخیص‌داده‌شده پزشکان توسط مأموران مالیاتی در تمامی سال‌های مذکور بیش از سه برابر مالیات اظهارشده توسط خود پزشکان بوده است. این رقم به‌طور متوسط معادل ٢٤ میلیون و ٨٣٠ هزار ریال است که بیش از ١٣ میلیون ریال با مالیات اظهارشده تفاوت دارد. اگرچه این اختلاف فاحش می‌تواند کم اظهاری مالیات در این صنف را به خوبی نشان دهد اما بخشی از این اختلاف به این دلیل است که شاغلان این صنف از طرف ادارات مالیاتی، مشمول تشخیص علی‌الرأس شده‌اند.  سرانه مالیات قطعی‌شده پزشکان در همین دوره به‌طور متوسط ٢٠ میلیون و ٨١٧ هزار ریال بوده که ٢٧,٧ درصد طی دوره ٩١-١٣٨٨ افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که متوسط رشد سرانه مالیات قطعی کل اصناف طی سال‌های ٩١-١٣٨٨ برابر با ١٢.٢ درصد بوده است. 

روند مالیات دندان‌پزشکان

براساس اطلاعات منتشرشده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، سرانه مالیات اظهارشده صنف دندان پزشکان از سه میلیون و ١٨١ هزار ریال در سال ١٣٨٨ به ٨٨ میلیون و ٦٦ هزار ریال در سال ١٣٩١ افزایش یافته است. این رقم به‌طور متوسط در دوره مذکور برابر با پنج میلیون و ٣٩٥ هزار ریال بوده که هرچند مانند پزشکان رقم مناسبی در مقایسه با سایر اصناف به شمار می‌آید اما به نظر کارشناسان مالیاتی برای این صنف نسبتا پایین است. 

آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟

سرانه مالیات تشخیص‌داده‌شده دندان‌پزشکان توسط مأموران مالیاتی در تمامی سال‌های مذکور بیش از سه برابر مالیات ابرازشده توسط پزشکان بوده است. این رقم به‌طور متوسط ١٧ میلیون و ٤٢٠ هزار ریال است که بیش از ١٢ میلیون ریال با مالیات اظهارشده دندان‌پزشکان تفاوت دارد. سرانه مالیات قطعی‌شده دندان‌پزشکان در دوره ٩١-١٣٨٨ به‌طور متوسط ١٣ میلیون و ٣٧٣ هزار ریال بوده که ٣٧,٤ درصد طی این دوره افزایش داشته است. 

لزوم برقراری عدالت مالیاتی

طی چندسال اخیر صنوف مختلف پزشکی با چالش‌های فراوانی در زمینه تعیین تکلیف مالیات مواجه بوده‌اند. حجم انبوه پرونده‌های مالیاتی شاغلان صنوف پزشکی مفتوحه در هیأت‌های حل اختلاف و کثرت اعتراضات مکتوب ایشان در سازمان نظام‌پزشکی بخشی از این چالش‌هاست. مسئولان مالیاتی معتقدند اختلاف سه‌‌برابری بین مالیات ابرازی پزشکان و دندان‌پزشکان و مالیات تشخیصی توسط مأموران مالیاتی، می‌تواند کم‌اظهاری مالیات در این دو صنف را به‌خوبی نشان دهد. این رقم درخصوص مالیات اظهارشده و قطعی به دوونیم برابر می‌رسد که تأیید دیگری بر این مدعاست. به نظر می‌رسد فارغ از هرگونه قضاوتی، تشکیل کمیسیون‌های مشترک بین کارشناسان و مسئولان سازمان نظام پزشکی و سازمان مالیاتی کشور می‌تواند برای رفع نارضایتی‌ها راه‌گشا باشد. نگرانی از برقراری عدالت مالیاتی و کاهش تبعیض مالیاتی همواره در بین سیاست‌گذاران مالیاتی وجود دارد اما نبود قانون مشخص و ابزارهای لازم شناسایی گروه‌های پردرآمد، چالش اصلی نظام مالیاتی کشور است که امید می‌رود با انجام اصلاحات موردنظر در سال‌های آتی این مشکل برطرف شود. 

میانگین مالیات سالانه طلافروشان ۷۰۰ هزار تومان/ کارمندان 33 درصد بیشتر از اصناف مالیات دادند

همچنین خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به آمار سال‌های ۸۸ تا ۹۱، نوشته است: علی‌رغم انتقادات، مالیات ابرازی برخی صنوف در سال 164 هزار تومان بوده که از مالیات کارمندان نیز 33 درصد کمتر است.

یکی از بندهای ابلاغی سیاستهای اقتصاد مقاومتی مربوط اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و در کنار آن شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و دیگر بخش‌ها است.

اگر در چند سال اخیر موضوع طرح جامع مالیاتی برای شفاف سازی عملکرد بخش اقتصاد و مالیات در حال اجرا است، اما بازهم آمارها نشان می‌دهد، بخشی از صنوف و مشاغل آزاد حقیقی و حقوقی از متوسط مالیات پرداختی کارمندان نیز کمتر است.

آمارهای تکان‌دهنده‌ای که حتی رئیس سازمان مالیاتی نیز به آن اذعان دارد و عنوان می‌کند، متوسط مالیات ابرازی طلا فروشان 700 هزار تومان بوده که بسیار کم است.

ضعف نداشتن پایگاه‌ها و داده‌های اطلاعاتی از خرید و فروش اصناف و مشاغل و تکمیل نبودن زنجیره تولید تا فروش موجب سوداگری و عدم ارائه شفاف آن از سوی بخش‌های مختلف می‌شود، تا جایی که برخی صنوف به خود اجازه می‌دهند، از یک کارمند یا کارگر حقوق بگیر مالیات خود را کمتر ابراز کنند.

موج نارضایتی اصناف برای پرداخت مالیات که آن هم به صورت توافقی با سازمان امور مالیاتی انجام شده با آنچه مسئولان اصناف مبنی بر شفاف سازی و یک و بام و دوهوای نصب صندوق مکانیزه فروش مطرح می‌کند، گویای این واقعیت است، برخی صنوف در عمل حاضر به شفاف شدن فعالیت‌های اقتصادی خود نیستند و از نبود اطلاعات و داده‌های سازمان مالیاتی برای اخذ حقوق حقه دولت بیشترین بهره‌ را می‌برند.

بارها رئیس اصناف از شرایط رکود بر بازار و چگونگی میزان دریافت مالیات‌ها گلایه کرده بود، در حالی که باور آن برای جامعه سخت است که این صنوف از متوسط کارمندان نیز کمتر مالیات می‌دهند.

طبق آمارها میانگین سرانه مالیات ابرازی و متوسط رشد آن در صنف بنکدار مواد غذایی طی دوره 91-1388 به ترتیب برابر با ارقام بسیار پایین 1,647,985ریال و 5.5 درصد است.

این در حالی است که ارقام فوق برای کل اصناف کشور به ترتیب 2,497,507 ریال و 22.6 درصد بوده‌ است.

همچنین متوسط سرانه مالیات تشخیصی و سرانه مالیات قطعی صنف مزبور نیز به ترتیب با رقم 6,856,511 و 4,669,319 ریال کمتر از میانگین کل اصناف کشور(9,889,200 و 6,803,160 ریال) است.

- طی دوره مذکور متوسط سرانه مالیات قطعی این صنف (4,669,319 ریال) از متوسط سرانه مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی (6,866,580 ریال) نیز کمتر است.

آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟


این آمار یعنی اینکه مالیات کارمندان 33 درصد بیشتر از متوسط مالیات قطعی اصناف بوده است. در حالی که باید مالیات اصناف نسبت به کارمندان بیشتر باشد.

آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟

میوه و سبزی

میانگین سرانه مالیات ابرازی صنف میوه و سبزی طی دوره 91-1388 برابر با 1,612,631 ریال بوده که نسبت به متوسط اصناف (2,497,507 ریال) پایین‌تر می‌باشد. همچنین متوسط رشد سرانه مالیات ابرازی در این صنف(13.2 درصد) کمتر از کل اصناف (22.6 درصد) بوده است.

از سوی دیگر متوسط سرانه مالیات تشخیصی و سرانه مالیات قطعی صنف مزبور نیز به ترتیب با رقم 5,601,883 و 5,122,598 ریال کمتر از میانگین کل اصناف کشور(9,889,200 و 6,803,106 ریال) می‌باشد.

طی دوره مذکور متوسط سرانه مالیات قطعی این صنف(5,122,598 ریال) از متوسط سرانه مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی (6,866,580 ریال) نیز کمتر می‌باشد.

آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟


یکی از معضلات عدم پرداخت مالیات شفاف براساس فعالیت اقتصادی به موضوع فرهنگ سازی و تفکر جامعه و صنوف باز می‌گردد.

دولت می‌تواند با ارائه آمارهای دقیق از هزینه کرد درآمدهای این بخش نگاه درست به جامعه القا کند که می‌توان دیدگاه غلط گذشته را تغییر دهد.

آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟

میادین میوه و تره بار و بارفروشان

علی‌رغم اینکه میانگین سرانه مالیات ابرازی صنف میادین میوه و تره‌بار و بارفروشان طی دوره 91-1388 با رقم 5,662,546 ریال بیشتر از میانگین کل اصناف بوده است، اما متوسط رشد آن طی سالهای فوق برابر با 0.7- درصد می‌باشد.

همچنین میانگین سرانه مالیات تشخیصی و متوسط رشد آن در این صنف(12,894,262 ریال و 38.9 درصد) بیشتر از کل اصناف (9,889,200 ریال و 24.9 درصد) می‌باشد.

آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟

- همچنین مودیان این صنف به طور متوسط از سرانه مالیات قطعی(9,641,685 ریال) بیشتری نسبت به میانگین کل اصناف کشور(6,803,106 ریال) برخوردار بوده‌اند.

آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
5
42
تا وقتی مالیات گرفته شده خرج رفاه مردم و آبادانی مملکت نشود هیچکس رغبتی به پرداخت مالیات ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
خرج رفاه مردم و آبادانی مملکت هم بشه،
بازم شما رفاه بیشتر میخواهید!
مشکل همینجاست که دنیایی فکر میکنید؛ نه آخرتی!!!
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
44
14
اصناف بر پایه سرمایه خود بدون کمک ویاری دولت برای خود شغل ایجاد کرده اند وریالی ازپول بیت المال دریافت ننموده اند وبا اشتغال زایی خود بار بزرگی ازدوش دولت برداشته اند واکثر انها تحصیلات تکمیلی هم دارند ومالیات هم میدهند بدون اینکه ریالی ازدولت گرفته باشند سا عت کار بیشتر اصناف روزانه بیش از 12ساعت میباشد واگرروزی به دلیل بیماری نتوانند به محل کار خود بیایند کسی به انها مرخصی رد نمی کند وباید از جیب خود خرج نمایند...ولی کسانی که ادعای پرداخت مالیات دارند بفرمایند که روزانه برطبق بررسی نهادهای مسئول روزانه چند دقیقه کار مفید دارند...؟؟؟
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
برادر چرا مغلطه میکنی ... این دو قشر از هیچ لحاظی قابل قیاس نیستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
شما سود صنفی و نرخ فروش قانونی(و البته شرعی) رو رعایت کنید، مالیات دادن با ما!
اون اضافه مبلغی که فروشنده ها تو چند مرتبه خرید از مردم میگیرن، چندین برابر مالیاتیه که مردم قراره بدن!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
چه ربطی داره .تا تقی به توقی میخوره میکشید روی قیمتها .حقوق کارمندها 2 تومن بره بالا شما 4 تومن میکشی روش .توقع دارید مالیات هم ندید .خوبه والا
جواب ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
واقعا دارید مغلطه می فرمایید. دوست عزیز تمام امکانات دولت مانند آموزش، فرهنگ سازی، حفظ امنیت و .... فقط برای کارمندان که نیست. اگر به نظر شما کارمندی کار مفید ندارد، آیا به نظر شما اصناف دارند. چند درصد از اصناف با حفظ حقوق دیگران، اشتغالزایی کرده اند، چند درصد سود درست از مردم می گیرند؟ اگر فردی با حفظ تمام شرایط اشتغالزایی کرده است، دولت آنها را نیز لحاظ نموده است، مانند معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان....
اغلب این اصنافی که شما می فرمایید، حالا اگر هم لطف کرده اند با سرمایه خود شغلی ایجاد کرده اند، همانطور لطف کنند مالیات درست خود را بپردازند که همگی بدانیم آنها واقعا مولد هستند و نه مصرف کننده قهار پول جیب مردم...
ناشناس
| - |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
تحلیل گر ارجمند
به نظر میرسد که شما تفاوت کارمند بخش خصوصی و کارمند بخش دولتی را نمیدانید همچنین شما از قانون کار و تامین اجتماعی هم اطلاعات نداری و فقط عادت به اعلام نظر ان هم از نوع غلط دارید
وحید
| United States of America |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
دوست من. شما بفرمایید که اصناف چند دقیقه کار مفید دارند؟؟؟ وقتی یک فعال اصناف بسیاری از موارد در هر روز به اندازه کل ماه یک کارگر و کارمند درآمد داره انتظار دارید مالیات کمتر بده و شاکی باشه از اینکه از پول بیت المال چیزی دریافت نکرده؟ پس درآمدی که داره از پول غیر بیت الماله؟ زحمتی که یک فعال اصناف میکشه از زحمتی که یک کارگر اجاره نشین میکشه به نظر شما امتیاز بیشتری داره؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
برادر بزرگوار جناب ابراهیم این دو قشر فقط ازیک جهت تفاوت دارند وان شغل شریفشان می باشد ضمنا خیلی از افراد قشر غیر اصناف بعد از بازنشتگی با اشتغال دوباره به جمع اصناف زحمت کش می پیوندند ... حقیقت تلخ...
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
ابراهیم جان اگر به فرمایش شما مقایسه این دوقشر مغلطه است پس چرا این خبر به مقایسه میزان پرداخت مالیات انها پرداخته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
3
17
شما جیبِ ما رو نزنید، مالیات دادنتون پیشکش!!!
غلامعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
4
14
جناب آقای ناشناس تمام اقشار و اصناف مذکور پول و ثروتشان را از همین مردم بدبخت و کارمندان عادی که دولت لطف کرده استخدامشان نموده پارو میکنند. وقتی موضوع پارو کردن پول در میان باشد 12 ساعت که هیچ انسان دوست دارد روزی 18 ساعت کار کند. درآمد 1 سال کار آنها برابر 30 سال کار یک کارمند است بنابر این نرفتن چند روز سر کار بعلت ..... جای نگرانی ندارد.
hadi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
10
9
بنده تو سوپر مارکتم با عنایت به رکود شدید بازار فروش 3 سال پیش رو هم ندارم در حالی که اجاره و پول برق و بیمه و... مانندحقوق کارمندان چند برابر شده.لطفا در مورد کسبه زحمت کش که از لحاظ زمانی هم حساب کنی 2 برابر کارمندان عزیز کار میکنند و با سرمایه خودشون کم لطفی نکنید.بنظرتون دولت برای ایجاد یک شغل برای کارمند چقدر هزینه میکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
3
10
اگر در كشور قانون براي همه يكسان اجرا شود ديگر اين حرف و حديثها پيش نمي آيد اما در كشور تبصره هاي زيادي براي نورچشميها است متاسفم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
4
7
اداره مالیات آمار دروغ و اشتباه میدهد تا اذهان را مغشوش کند.
این آمار درست نیست. بدلیل اینکه فلان مغازه دار و سبزی فروش در روستا ها و بخشداری ها و شهرستانهای دور افتاده را نیز در آمار میاورند.
اگر راست میگویند بیاند استان به استان و شهرهای بزرگ را نیز جداگانه اعلام کنند.تا سرانه واقعی مشخص شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
20
گردن کلفت ها اصلا مالیات نمیدهند.
صصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
25
من یه کارمند خیلی ساده هستم و قراردادی تامین اجتماعی هستم.
سالانه از حقوق من بالغ بر 2 میلیون تومان مالیان کسر می شود......
ولی دندپزشکی که فقط از یه روکش دندون 500 هزار تومان میگیره باید 2 میلیون تومان مالیات بده......
بازاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
3
این آمار ها رو از کجا میارید ؟ من فیش حقوقی یک کارمند رودیدم ماهی بیش از دو میلیون و صد هزارتومان حقوقش بود مالیات براش زده بود 48 هزارتومان یعنی در سال 25 میلیون درآمد و 580 هزارتومان مالیات
حالا یک بازاری با همین میزان درآمد 25 میلیون که مثلا 12 میلیون اون معاف از مالیات هست می مونه 13 میلیون باقی مانده بنظر شما چقدر مالیات براش محاسبه میشه حداقل 10 درصد هم که باشه میشه 1 میلیون و 300 هزار تومان در صورتی که میزان مالیات اکثر مشاغل بیشتر از 10 درصد و تا 20 درصد و بیشتر هم میرسه
علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
0
0
اخر جلوی هیچ کس گرفته نشده شغل ازاد کردن اسان نیست
علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
0
0
اخر جلوی هیچ کس گرفته نشده شغل ازاد کردن اسان نیست هر کس مردشه بیاد بکنه
حسینی
|
Germany
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
0
0
ممنونم. خوب بود. سایت عدد سرا هم آمارهای جالبی نوشته بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین