کد خبر: ۳۱۴۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
لاریجانی: مگر شاه توانست با سرکوب مردم موفق شود؟

تصمیم نظام در مسأله هسته‌ای به‌موقع و سنجیده بود/دولت فعلی در مذاکرات جدی‌تر شد

علی لاریجانی صبح امروز در همایش الزامات تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قدرت بین‌المللی که در سالن همایش‌های صداوسیمای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مسائل زیادی در کشور وجود دارد که در ‌آن جای بحث و گفت‌وگو است اما برداشت من این است که نظام جمهوری اسلامی ایران در مسائل استراتژیک درست عمل کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم نظام در مسأله هسته‌ای به موقع و سنجیده بود.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی صبح امروز در همایش الزامات تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قدرت بین‌المللی که در سالن همایش‌های صداوسیمای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مسائل زیادی در کشور وجود دارد که در ‌آن جای بحث و گفت‌وگو است اما برداشت من این است که نظام جمهوری اسلامی ایران در مسائل استراتژیک درست عمل کرده است.

وی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای معمولاً تصمیمات درست و به موقعی در پیش گرفته است، تصریح کرد: البته در انتخابات‌های مختلف دولت‌ها نیز نقش داشته‌اند اما چون مسال استراتژیک کشور توسط مقام معظم رهبری مشخص می‌شود با یک دقت نظر و عمق بیشتری درباره آنان تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع به این معنی نیست که ضعف‌هایمان را نبینیم اما هدایت این امور به وسیله مقام معظم رهبری است و از عمق زیادی برخوردار است.

لاریجانی در ادامه سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 اشاره کرد و افزود: در این زمینه مباحث مختلفی مطرح است. مثلاً نقاط قوت و ضعف برجام که حتماً باید در جای خود بررسی شود اما سوال مهم این است که چرا آمریکا و غرب در این شرایط اصرار داشتند که در مذاکرات با ایران به نتیجه برسند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توجه به این سوال نشان می‌دهد ما در چه شرایطی قرار داریم به تحلیل‌های مختلف در موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و افزود: در آمریکا جمهوری‌خواهان و اسرائیلی‌ها معتقد بودند مذاکره با ایران نباید انجام می‌شد و باید تهدیدها علیه ایران افزایش پیدا می‌کرد تا از این طریق فشار بر ما بیشتر شود اما گروه دیگر معتقد بودند آمریکا باید از فرصتی که پیش آمده استفاده کند و درک درستی از واقعیت‌های ایران داشته باشد. این گروه معتقد بودند که غرب در فشار به ایران ناموفق بوده و تحریم‌ها قدرت پایدار نداشته است.

وی افزود: گروهی که در غرب موافق توافق هسته‌ای با ایران بودند اذعان دارند که غرب در مسائل مختلف نیازمند ایران است و بدین ترتیب این دو رویکرد مخالف و موافق توافق هسته‌ای با کشورمان در غرب مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

لاریجانی با تأکید بر این‌که تصمیمی که نظام در مسأله هسته‌ای گرفت تصمیمی به موقع و سنجیده بود،‌ خاطرنشان کرد: البته این موضوع مربوط به این دولت نیست و در دولت قبل هم مطرح بود.

وی ادامه داد: غرب در طول مذاکرات هسته‌ای با ایران هیچ وقت نمی‌پذیرفت که ایران حق غنی‌سازی داشته باشد و همیشه به داشتن انرژی هسته‌ای تأکید می‌کرد اما آنها متوجه شدند ایران قدرتی است که در زمینه‌های مختلف از خودش باروری نشان داده است و در مسأله هسته‌ای مدام بر ما فشار می‌آوردند. اما استقامت مردم و دانشمندان هسته‌ای ما اجازه نداد تا آنان به هدفشان برسند.

لاریجانی تأکید کرد: غرب پذیرفته است که با واقعیتی به نام جمهوری اسلامی ایران مواجه است که با همه شیطنت‌ها و سنگ اندازی‌هایشان بر مواضعش ایستادگی می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشور ما در موضوع مذاکرات راه خودش را پیمود همان‌طور که ما در موضوع کشور عراق نیز راه خودمان را رفتیم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به خطبه عید فطر رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: ایشان به درستی استراتژی ما درباره مسائل مختلف از جمله فلسطین و مسائل مربوط به منطقه را تبیین کردند. این سخنان حرف‌های صادقانه‌ای هم بود. همچنین رهبری با تیزهوشی درباره مسائل هسته‌ای در چند مقطع نقش اساسی ایفا کردند.

وی ادامه داد: قدرت‌های دنیا می‌خواستند خط قرمزی بر روی تکنولوژی هسته‌ای بگذارند اما با ایستادگی رهبری این تکنولوژی تثبیت شد و نکته مهم این است که به این تحریم حمله و هجوم شد. زیرا در مذاکرات آنان احساس نیاز کردند و دولت فعلی هم در مذاکرات جدی‌تر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خدا را شکر دستاوردهای هسته‌ای مورد نقد و بررسی است، افزود: حادثه هسته‌ای نشان داد که جمهوری اسلامی ایران واقعیت خود را به آنان تحمیل کرده است که البته در این مسیر آنان سنگ‌اندازی‌های زیادی کردند اما نتوانستند در مقابل این نظام تاب بیاورند. البته من اغراضی را که در درونشان است نفی نمی‌کنم اما چارچوب نظام باعث شد که دستاوردهایی برای ایران کسب شود.

وی با اشاره به این دستاوردها، تصریح کرد: این دستاوردها مربوط به مسائل هسته‌ای، منطقه‌ای و اصل انقلاب اسلامی است اما باید به این نکته هم توجه کرد که چگونه می‌توان از این قدرت برای ایجاد تکیه‌گاهی برای مسلمانان استفاده کرد.

لاریجانی با اشاره به این‌که رشد معنوی و ویژگی‌های تفکر انقلاب اسلامی از جمله عواملی است که باعث الهام بخشی به دیگر جوامع شد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار، ظمل ستیزی و توجه به آینده مسلمانان را تأکید کرد و مسائل ارزشمندی را به دنیا آموخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیداری‌های اسلامی در منطقه عنوان کرد: ممکن است در موضوع بیداری اسلامی کج اندیشی نیز وجود داشته باشد و البته با سنگ اندازی‌هایی هم مواجه شود اما باید یادآور شد مگر شاه توانست با سرکوب مردم موفق شود؟ زیرا او نتوانست درک عمیقی از شرایط کسب کند.

وی با بیان این‌که نقطه ضعف جامعه امروز در مسائل معنوی و بهم ریختگی جوامع است، افزود: در جهان امروز مردم به صورت سرگردان درآمده‌اند که تفکر معنوی می‌تواند این خلأ را حل کند. همچنین تکیه به فرهنگ اسلامی و رشد معنویت که در اسلام جای دارد به ساماندهی جوامع امروز کمک می‌کند.

لاریجانی با اشاره به مشکلات موجود در منطقه یادآور شد: بعد از جنگ جهانی عده‌ای کشورهای منطقه را بین خودشان تقسیم کردند و به تفکر سکولار و دیکتاتور مأبانه دامن زدند اما انقلاب اسلامی جوامع را زنده کرد و به آنان تأکید می‌کند که می‌توانند روی پای خود بایستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی ایستادگی بر روی مسائل هسته‌ای را به صورت یک الگو به جوامع ارائه کرد، افزود: انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه فهماند که می‌توانند با این الگوی موفق شوند. عده‌ای هم در منطقه بودند که همه اختیاراتشان را به ‌آمریکایی‌ها دادند و زمانی که آمریکا به کشورشان حمله کرد فوری به کشورهای دیگر تلگراف زدند و گفتند بیایید و از ما دفاع کنید زیرا خودشان قدرت دفاع نداشتند. بنابراین، انقلاب برای همه مسلمانان پیش روندگی را توصیه کرد.

وی درباره رشد علمی در کشور عنوان کرد: رشد علمی ایران جهش‌هایی را در کشورمان در زمینه علمی به وجود آورد و همچنین زمینه‌های فشارهایی را ایجاد کرد. البته هنوز نقایصی داریم و هنوز پژوهش‌ها در دانشگاه به نیازهای تولید متصل نشده است. نتوانسته‌ایم اتصالی بین دانشگاه و تولید در کشور ایجاد کنیم.

لاریجانی ادامه داد: آقای صلاحی رئیس بسیج اساتید کشور درباره این‌که خلأها باید برطرف شود گفتند من می‌گویم که برادر عزیز به داد این موضوع برسید و بین دانشگاه و تولید ارتباط ایجاد کنید.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما یک کشور نفتی هستیم و مدیران ما احساس نیاز نمی‌کنند تا پلی بین دانشگاه و تولید ایجاد کنند. در واقع دانشگاه‌های ما با پول نفت اداره می‌شود و از سویی اقتصاد رقابتی واقعی در کشور وجود ندارد. باید اتصالات بین دانشگاه و صنعت روتین باشد و دانشگاه باید احساس کند که پروژه‌های تولیدی را کمک کند و تولید کنندگان نیز باید بدانند که برای تولیدات خود باید به دانشگاه مراجعه کنند در غیر این صورت بودجه به دست نمی‌آورند.

لاریجانی افزود: به دنبال این نباشیم که دیگران برای ما کف بزنند باید مشکلات درونی‌مان را حل کنیم و اگر اقتصاد قوی نداشته باشیم نمی‌توانیم پیش رونده باشیم.

وی با تأکید بر این‌که با اقتصاد سالم می‌توانیم به اهداف اسلام برسیم، یادآور شد: شهید مطهری نیز درباره اقتصاد سالم بر این موضوع تأکید داشتند. در واقع اکنون تمام بودجه ما صرف مصارف جاری می‌شود و بودجه عمرانی نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصاد برونزاست و یک رکن اقتصاد سالم اقتصادی زاینده و مولد است که در آن رقابت و حرکت وجود داشته باشد. اما اکنون اقتصاد ما مردمی نیست و به دلایلی زایندگی‌اش کم است.

وی با مقایسه کشور ما با کشورهایی که به نفت وابسته نیستند در زمینه صادرات، خاطرنشان کرد: متأسفانه اگر خودمان را با دیگران مقایسه کنیم نشان می‌دهد که در زمینه صادرات غیرنفتی اشکالاتی در درون اقتصاد ما وجود دارد باید در قانون بودجه پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی واگذار شود و از رکود دربیاید.

لاریجانی با بیان این‌که یکی از عناصری که ایران را به قدرتی بزرگ تبدیل می‌کند حوزه اقتصادی است، تأکید کرد: باید مشکلاتمان را واقعی بینانه ببینیم و در حوزه اقتصادی با وجود مشکلات اقتصادی، نیازمند همفکری هستیم.

وی یادآور شد: فرهنگ عقلانیت را باید به حرکت‌های احساسی ترجیح داد. البته داشتن روحیه حماسی یک امر ضروری است. اما باید در حوزه اقتصادی هم واقع بینانه بود و ضعف‌ها نیز وجود دارد که عقلانیت یک پایه برای آینده کشور ماست.

وی با اشاره به این‌که حوادثی که در منطقه رخ داد می‌توانست لغزش‌هایی را ایجاد کند، افزود: چند کشوری در منطقه هستند که وظیفه‌شان آتش افروزی در خاورمیانه است. شاید حسادت‌ها یا کج فهمی‌هایی وجود دارد که می‌خواهند با اختلاف انداختن بین فرق اسلامی آتش افروزی کنند. همچنین جریان‌های تروریستی مشکلات بزرگی را در منطقه به وجود آوردند و باید در این زمینه به ماجراجویی‌هایی هم اشاره کرد که از برخی نشست‌ها می‌توانید آن را دریافت کنید.

لاریجانی تأکید کرد: باید در داخل کشور بر روی اصولی وفاق داشته باشیم و این وفاق برای یک امر مهم‌تر باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین