کد خبر: ۳۱۴۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۳

حیرانی مردم از زمین‌خواری‌ها در «حیران»

«حیران» با زیبایی های مسحورکننده و آوازه دیرینه اش به سبب گردنه ای زیبا در این منطقه، این روزها بیشتر از آنکه به سبب مناظر خیره کننده اش مخاطبان را به خود جلب کند؛ شاهد دست اندازی ها و ویلاسازی های غیرمجازی است که همگان را از این تعرض به منابع طبیعی به حیرانی واداشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
حیران، دهستانی در 30 کیلومتری آستارا با دو هزار و 200 هکتار مساحت که از این میزان، یک هزار و 200 هکتار به مستثنیات اشخاص و یک هزار هکتار به منابع ملی تعلق دارد.
 
زیبایی های بکر و منحصربفرد این منطقه، همگان را در این اندیشه فرو می برد که در هنگام عبور از گردنه ای به همین نام، لحظاتی در طبیعت آن توقف کنند و از آب و هوا و مناظر آن بهره ببرند اما این روزها، بیشتر از آنکه مردم منطقه و مسافران، بهره چندانی از این مواهب الهی بگیرند؛ غمناک از دست یازی ها به اراضی ملی حیران و ویلاهای غیرمجازی هستند که چهره این منطقه را تغییر داده است.
 
هرچند در نیمه خردادماه سالجاری، تیم ویژه ای از سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به تخلفات در بخش تخریب جنگل و دست اندازی به منابع طبیعی و اراضی ملی در گیلان به این استان سفر کرد؛ اما این روزها، بازهم شاهد ورق خوردن دفتر دیگری از تخلفات در بخش زمین خواری هستیم.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی هفدهم اسفندماه سال گذشته در دیدار مسوولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و محیط زیست، حراست از جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاه های مرتبط دانستند و با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروت های عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسوولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تاکید کرده اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است. 
 
ایشان به جنگل ها و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک اشاره و از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و افزودند: دستگاه های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند. 
 
معظم له پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسایل رنج آور و اسف بار دانستند و تاکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شود و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.

* تشکیل کمیته ای برای مقابله با زمین خواری در حیران
استاندار گیلان در همین ارتباط ، از تشکیل کمیته ویژه برای مقابله با پدیده زمین خواری در گردنه حیران در غرب استان خبر داد. 
 
محمدعلی نجفی در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: به دنبال بروز برخی تخلفات در گردنه حیران در بخش زمین خواری و نیز سفر کمیته ویژه ای متشکل از مشاور معاون اول رییس جمهوری و مسوول دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصاد ، معاونین وزیر جهاد کشاورزی و رووسای سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و امور اراضی کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغی، معاون بنیاد مسکن کشور و مشاور وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال به گیلان؛ این کمیته تشکیل شده است. 
 
به گفته وی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان ریاست این کمیته را برعهده دارد و مدیران دستگاه های ذیربط اجرایی از جمله جهاد کشاورزِی، منابع طبیعی، محیط زیست، راه و شهرسازی و ... اعضای آن هستند. 
 
استاندار گیلان تاکید کرد: از زمان استقرار دولت یازدهم، حتی یک مورد پروانه ساختمانی جدید در منطقه گردنه حیران توسط مسوولان مربوطه صادر نشده است. 
 
نجفی با قدردانی از حساسیت رسانه ها برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: مجموعه ارکان دولت تدبیر و امید با توجه به توصیه های رهبر فرزانه انقلاب، تاکیدات رییس جمهوری و بخشنامه معاون اول رییس جمهوری؛ اهتمام ویژه در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز دارد. 
 
وی از اقدامات انجام شده در این خصوص را تشکیل کمیته نظارتی ویژه در گیلان برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در سال 92 و نیز ابلاغیه استاندار به تمام فرمانداران و شهرداران مبنی بر مقابله جدی مسوولان استانی با زمین خواری در اردیبهشت ماه سال 93 عنوان کرد. 
 
نجفی همچنین دستورالعمل اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در تیرماه سال 93 به وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت مبنی بر مقابله و برخورد جدی با پدیده زمین خواری و اینکه هر دستگاه، گروهی را مامور کند تا تمام قراردادهای اراضی ملی و دولتی واگذار شده را مورد رسیدگی قرار گیرد؛ از دیگر اقدامات مجموعه دولت در این خصوص ذکر کرد. 
 
وی گفت: در این مدت، ضمن جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، گشت های نظارتی افزایش یافته، تبلیغات رسانه ای انجام و متخلفین نیز به مراجع قضایی معرفی شدند. 
 
استاندار گیلان افزود: طی دو سال استقرار دولت یازدهم، 83 هکتار از اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی و 151 هکتار توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ، آزاد و تجاوزات غیرمجاز، قلع و قمع شده است. 
 
وی همچنین افزود: با بررسی انجام شده؛ برخورد با متخلفان در ساخت و سازهای گردنه حیران افزایش یافته و 46 مورد پرونده تخلفات به محاکم قضایی ارسال شد که از این میان؛ شش مورد بازگشت به حالت اولیه و حکم تخریب سازه های غیرمجاز صادر شد.
 
نجفی بیان داشت: شش مورد پرونده نیز قرار منع تعقیب گرفت و دو مورد از پرونده ها نیز دستور توقف عملیات ساخت و ساز صادر و بقیه پرونده ها نیز در حال رسیدگی است. 
 
استاندار گیلان با یادآوری بحث طرح شده در سال 93 در ارتباط با بازنگری در طرح گردنه حیران و افزایش 100 هکتاری برای طرح هادی روستایی در این منطقه گفت: با این طرح نیز در راستای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، مخالفت شد. 
 
استاندار گیلان اطمینان خاطر داد که به صورت ویژه و قاطع، با متخلفان و دست اندازان به اراضی طبیعی و ملی برخورد می شود.

* استقرار اکیپ شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز در حیران

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان گیلان نیز از استقرار اکیپ شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه حیران خبر داد.
 
سید محمدمهدی میرهاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه حیران اظهار کرد: پس از شناسایی 13 واحد ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حیران، جهادکشاورزی گیلان اکیپی را برای شناسایی و تفکیک ساخت و سازهای قانونی و غیرقانونی در این محل مستقر کرد. 
 
وی با تقسیم بندی اراضی منطقه حیران به اراضی داخل و خارج از طرح هادی گفت: در سال های گذشته (طی سال 84 به بعد) برخی از اراضی توسط اشخاص سودجو با چشم پوشی مسوولان وقت، مورد تغییر کاربری قرار گرفت. 
 
وی با بیان اینکه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در همان زمان در همین زمینه شکایت های متعددی را تقدیم مراجع قضایی کرد، افزود: بعضی از این موارد منجر به صدور حکم قطعی و در نهایت اجرای حکم شد اما بخشی دیگر از این موارد منجر به صدور شکواییه نشد. 
 
میرهاشمی ادامه داد: طبق مقررات، صدور مجوز ساخت و ساز باید توسط کمیسیون ماده یک قانون حفظ کاربری صادر شود ولی مقامات وقت در آن زمان، برخی مجوزها را بدون ارجاع به این کمیسیون صادر کردند. 
 
وی اظهار کرد: مدیریت جهاد کشاورزی در همان زمان به استناد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، علیه صادرکنندگان پروانه ساختمان اقامه دعوا کرد، اما متاسفانه بدلیل نفوذ اشخاص سازنده این ساختمان ها، این افراد موفق به اخذ مجوز پروانه ساختمانی به صورت غیرمجاز شدند. 
 
میرهاشمی تصریح کرد: تاکنون 13 نفر در این منطقه شناسایی شده اند که در خارج از طرح هادی، اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی کرده اند. 
 
وی ماهیت این افراد را افراد ذی نفوذ از استان همجوار عنوان و بیان کرد: جهاد کشاورزی با شناسایی این متخلفان و به استناد قانون، علیه مسوولان وقت و مالکین ساختمان در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آستارا اقامه دعوا کرده است. 
 
وی با بیان اینکه بخش عمده ساخت و سازها در این منطقه در داخل طرح هادی و خارج از بافت مسکونی می باشد، تصریح کرد: ساخت و سازها در خارج از طرح هادی پراکنده است؛ در همین راستا و باتوجه به برخی شکایات ، اکیپی برای شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری های غیرقانونی اراضی کشاورزی در این منطقه مستقر شده اند. 
 
میرهاشمی ادامه داد: علاوه براین؛ اکیپ های شهرستانی نیز با حضور نیروی انتظامی گشت های ویژه انجام می دهند و درصورت اطلاع از موارد خلاف در این زمینه، در محل وقوع جرم حاضر شده و برخوردهای قانونی انجام می دهند. 
 
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان گیلان یادآور شد: طی پنج سال گذشته تاکنون؛ از 606 مورد تغییر کاربری غیرمجاز حدود 293 هکتار از اراضی شامل زراعی و باغی، 149 مورد در مراجع قضایی منجر به صدور رأی قطعی و محکومیت متخلفان شده، 352 مورد نیز مشمول تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری شده و ماموران جهادکشاورزی در این ارتباط اقدام به تخریب سازه های غیرمجاز کرده اند و نهایتاً اینکه، متهمان 105 پرونده نیز برائت گرفته اند.
 
وی سامانه 131 متعلق به مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی استان را پل ارتباطی مناسبی برای دریافت اطلاعات شهروندان از زمین خواری ها و تغییرهای غیرمجاز کاربری اراضی ذکر کرد.
 
میرهاشمی گفت: همزمان 25 نفر می توانند در خصوص ارائه گزارش های مربوط به زمین خواری با این سامانه تماس بگیرند و این سامانه، گزارش ها را به گشت های ویژه ، منتقل و این گشت ها در محل وقوع جرم حضور یافته و با متخلفان برخورد می کنند.

* با حمایت دولت فعلی، پرونده زمین خواری در حیران افشا شد 

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با حمایت دولت فعلی، پرونده زمین خواری بزرگ در گردنه حیران افشا شد تا بتوانیم در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال قدمی برداریم. 
 
صفر نعیمی ادامه داد: تعدادی از مسوولان مرتبط در دولت گذشته، با اتصال سه روستای حیران سفلی ، علیا و وسطی، برنامه های خود را در قالب طرح هادی پیش گرفتند و مسوولان وقت، به جای اینکه برای سه روستای مذکور به صورت جداگانه طرح هادی تعریف کنند، این روستاها را تجمیع کرده تا مساحت آن به 160 هکتار برسد. 
 
وی افزود: این اقدام آنها باعث رونق زمین های حیران شد که در آن موقع، در گام بعدی با بازنگری طرح هادی 100 هکتار دیگر نیز به محدوده مذکور اضافه شد.
 
نعیمی ادامه داد: ساخت و سازها در محدوده 160 هکتاری با اطمینان افراد از حمایت مسوولان وقت انجام شد و برای انجام ساخت و ساز در محدوده 100 هکتاری اراضی مزروعی اقدام کردند. 
 
وی با بیان اینکه با روی کارآمدن دولت یازدهم تمام امیدهای آنها به ناامیدی تبدیل شد، گفت: اقدام کنندگان به ساخت و ساز، پیش از آنکه منتظر نتیجه پیگیری های خود باشند، ساخت و سازهای غیرمجاز را در قالب ویلاها و ساختمان های مختلف در محدوده 100 هکتاری آغاز کردند. 
 
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام این اتفاق ها از سال 86 قوت گرفت، ادامه داد: بیشتر افرادی که اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در قالب ویلاها کرده اند، با هدایت چشمه آب های زیرزمینی و ساماندهی آنها برای خودشان، اقدام به ساخت استخرهای اختصاصی کرده اند و این در حالیست که بسیاری از مردم منطقه ، از کمبود و بعضاً نبود آب شرب رنج می برند. 
 
به گفته نعیمی؛ در حال حاضر معاون اول رییس جمهوری، دادستان کل کشور و سایر مقامات اجرایی و قضایی در شهرستان و استان، پیگیری و رسیدگی به این پرونده را به صورت جدی بر عهده دارند. 
 
وی با اشاره به اینکه تمام اقدامات دلسوزان نظام در خصوص حفظ انفال در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری صورت می گیرد ، گفت: فرهنگ و ادبیات مردم آستارا ، برگرفته از اصالت ریشه دار این منطقه می باشد که شایسته است در خصوص احقاق حق اهالی منطقه حیران ، مسوولان از هیچ تلاشی دریغ نکنند. 

* تخریب واحدهای به ناحق ساخته شده در حیران، خواسته مردم است 

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: تخریب واحدهای به ناحق و با اخذ مجوز با رانت سیاسی و مدیریتی ساخته شده در دل طبیعت گردنه حیران، خواسته همه مردم است که بایستی به این خواسته توجه شود. 
 
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی افزود: عاملان این دست اندازی به طبیعت، بایستی شناسایی و معرفی شوند و به سزای اعمال خود برسند. 
 
وی به سکوت برخی مسوولان پیشین در این رابطه اعتراض و تصریح کرد: بایستی تمام کسانی که در تصرف این منابع طبیعی، مستقیم و غیرمستقیم دخالت داشته اند؛ شناسایی شوند. 
 
جعفرزاده بیان داشت: مسوولان بایستی هرچه سریعتر و با قید فوریت، به این موضوع ورود کنند و در کوتاه ترین زمان، موضوع ساخت و ساز در گردنه حیران را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند. 
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت و ساز در گردنه حیران از توان مردم عادی خارج است، گفت: سرمایه گذاری سنگینی در این منطقه انجام گرفته، بنابراین کسانی توانسته اند با رانت، مجوزهایی را اخذ کنند. 
 
وی بحث ها و مشاجره های شماری از مسوولان از آستارا تا اردبیل و متهم کردن یکدیگر را موجب تخریب افکار عمومی خواند و اضافه کرد: اینگونه اقدامات به صلاح کشور نیست، برای رفع مشکل زمین خواری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست؛ همه باید همکاری کنند.
 
منطقه حیران از توابع شهرستان آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار با استان اردبیل است.
 
مساحت استان گیلان 14 هزار و 711 کیلومتر است. از مجموع اراضی ملی گیلان؛ 565 هزار هکتار اراضی جنگلی، 245 هزار هکتار اراضی مرتعی و 288 هزار هکتار اراضی ملی جلگه ای و 11 هزار هکتار اراضی ساحلی مستحدث ( سواحلی که با پسروی دریا ایجاد می شود) است.
 
یک هزار و 800 گونه مختلف گیاهی نیز در گیلان می روید و جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند، از دیگر موهبت های الهی برای این استان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین