کد خبر: ۳۱۵۲۸۱
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶

برای انتخـاب استاندار بیش از ده نماینده زنگ می‌زنند

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: هیات‌های مجریان و نظار نمی‌توانند در انتخابات دخالت کنند لذا باید به گونه‌ای انتخابات را برگزار کنند که مردم باور کنند آنها دخالتی ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدحسین مقیمی اظهار داشت: برداشت ها از اظهارات رئیس جمهور (درباره وظایف شورای نگهبان) اشتباه است. نظر ایشان این بود که یک شرایطی را فراهم کنیم که کسانی که در خودشان صلاحیت می‌بینند، بیایند وارد عرصه انتخابات شوند، یعنی اسم بنویسند، اعلام آمادگی کنند و در هیات‌های اجرایی نیز صلاحیتشان مورد بررسی قرار گیرد. اگر در ایران ثبت احوال، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی صلاحیت فردی را تائید کردند، از نظر ما تائید است.اینکه رهبری فرمودند رای حق‌الناس است، باید از حق‌الناس حفاظت کنیم و این احساس در مردم به وجود بیاید و بدانند که رای‌شان موثر است.

وی افزود: اگر طرف با انقلاب زاویه‌ دارد، ذره‌ای فساد مالی و اخلاقی دارد، باید حذف شود و قانون نیز کاملاً در این موضوع صراحت دارد، ولی باید اطمینان داشته باشد که بر اساس یک قانون، ضابطه و دستورالعمل خاص این کار صورت می‌گیرد. ما حرفمان این است که بتوانیم راه را برای ورود افراد بیشتری که صلاحیت دارند و می‌توانند در مجلس موثرتر باشند، فراهم کنیم.
 
راه کسانی که وطن‌فروش و یا ضد انقلاب هستند را باید در انتخابات ببندیم و کسی در مورد این موضوع حرفی ندارد. این موضوع را هم طبق قانون، شورای نگهبان باید انجام دهد؛ شورای نگهبان هم که کارش را انجام می‌دهد. چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟ زمانی که ما در برگزاری انتخابات اجازه ندهیم که از امکانات دولت، امکانات عمومی و امکاناتی که در اختیار نهادها و ارگان‌ها، مساجد، نمازخانه‌ها و تریبون‌ها است له یا علیه کسی استفاده شود. یا هیچ کس نباید از این امکانات استفاده کند و اگر قرار باشد که استفاده کند، باید طی دستورالعملی این شرایط برای همه کاندیداها مساوی باشد. مردم اگر بدانند که ما مجری هستیم و به همه داوطلبین یک جور نگاه می‌کنیم، اعتماد مردم به انتخابات بیشتر می‌شود.
 
ما تمام تلاشمان را بکار می‌گیریم که این احساس در مردم ایجاد شود که رای آنها محترم شمرده می‌شود چراکه به دنبال یک انتخابات باشکوه هستیم.

مقیمی ادامه داد: قانون اساسی ما و قانون مربوط به انتخابات، تکلیف را مشخص کرده است. شورای نگهبان ناظر بر انجام انتخابات و وزارت کشور، مجری انتخابات است. همین قانون گفته است که هیات‌های مجریان و نظار نمی‌توانند در انتخابات دخالت کنند لذا باید به گونه‌ای انتخابات را برگزار کنند که در مردم این احساس ایجاد شود. این هم یک قانونی است که باید به آن توجه شود. قانون یکطرفه نیست. آن چیزی که مد نظر رئیس‌جمهور است، این است که تائید صلاحیت‌ها به گونه‌ای انجام شود که افرادی که در خودشان آمادگی صلاحیت کاندیداتوری می بینند با اعمال نظر شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی به میدان بیایند.

اهم اظهارات مقیمی در گفتو گو با مهر در ادامه می آید:

-به دلیل آنکه گفته می‌شود برگزاری انتخابات الکترونیک باید به تصویب شورای نگهبان برسد، در بیرون این برداشت می‌شود که مثلا ما موافقیم و شورای نگهبان مخالف است؛ در حالی که این‌گونه نیست. آنها هم منتظر هستند که این دستگاه‌ها آماده شود تا بررسی کنند. اکنون منتظر هستیم دستگاه‌ها آماده شود تا با شورای نگهبان بحث‌های فنی‌مان را داشته باشیم، هر زمان که تائید شد، خبرش را به رسانه‌ها خواهیم داد.ما داریم مقدمات کار را فراهم می‌کنیم و این مقدمات بایستی به تائید شورای نگهبان برسد. ... اگر طبق این برنامه بتوانیم کارمان را انجام دهیم و دستگاهها نیز به تائید شورای نگهبان برسد، به این دوره از انتخابات می‌رسد.

-نهایتاً در یک سوم حوزه‌ها مي توانيم انتخابات را به صورت ماشینی برگزار کنیم.

-نمونه‌های صندوق‌های شفاف به شورای نگهبان فرستاده شده است. هرکدام انتخاب شود تولید انبوه می‌شود.

-اگر حزب اتحاد ملت در حین فعالیت خود، مخالف و مغایر اساسنامه‌اش فعالیتی انجام دهد، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با آن برخورد لازم را خواهد کرد. این جزو وظایف کمیسیون ماده ۱۰ و وزارت کشور است که بر عملکرد آنان نظارت کنند. هر جلسه‌ای که آنان برگزار می‌کنند، نماینده وزارت کشور حضور دارد و گزارش می‌دهد که فعالیت‌هایی که انجام می‌شود و یا تصمیماتی که می‌گیرند، درست است یا خیر؟ ... ما باید صلاحیت اعضای شورای مرکزی حزب اتحادملت را تایید کنیم.

-در این دولت ۱۰ درصد افزایش صدور مجوز برای فعالیت احزاب و انجمن ها داشتیم.

-برای انتخاب یک استاندار در روز بیش از ۱۰ نفر از نمایندگان زنگ می زنند و گزینه مورد نظر خود را پیشنهاد می دهند و جالب این است که یک روز یک فردی را پیشنهاد می دهند و فردایش یکی دیگر را. در هر صورت وزارت کشور برای انتخاب استاندار قطعا با نمایندگان آن استان و نماینده ولی فقیه هماهنگی های لازم را انجام می هد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین