کد خبر: ۳۱۵۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
سفرنامه همدان

روحانی: به اعتماد مردم، پایبندی به قانون و تیم مذاکره افتخار می‌کنیم

رییس جمهوری با سفر به همدان در گفت وگو با آحاد مختلف مردم و نخبگان به پایبندی به قانون، اعتماد مردم و تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای افتخار کرد و گفت که امروز جهانیان می دانند در این سرزمین ملتی بزرگ به نام ایرانیان زندگی می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان روز سه شنبه در ادامه سفرهای استانی، به همدان سفر کرد و در بدو ورود درباره اهداف سفر به این استان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در دولت یازدهم قدم های خوبی را برای آبادانی و توسعه استان همدان برداریم.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: خوشحالم که سفر به استان قهرمان و دلاور همدان همراه و مصادف با ایام میلاد حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع)است و همچنین مصادف با هفته دولت و از طرف دیگر به ایامی تعلق دارد که به نام همدان و روز ابن سینا است.

روحانی افزود: امیدوارم در این سفر مطالبات و نیازمندی های هایی که مورد توجه مردم است توسط هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد.

روحانی در سفر یک روزه خود به استان همدان، علاوه بر افتتاح چند پروژه از جمله بیمارستان فرشچیان، با حضوردر جلسه شورای اداری، توسعه و سرمایه گذاران، علما، ایثارگران و برگزیدگان استان همدان و اهالی رسانه، درباره مسائل مختلف به ایراد سخنرانی پرداخت و در عین حال پای سخنان طیف های مختلف در این استان نشست.

*پایبندی به قانون

روحانی در گام نخست سفر استانی روز سه شنبه و در جمع مردم همدان در ورزشگاه شهدای قدس به مسائلی از جمله لزوم پایبندی به قانون، دستاوردهای طرح سلامت، علاقه مندی دیگر کشورها برای ارتباط با کشورمان و لزوم تکریم مردم صحبت کرد.

رییس جمهوری در این باره افزود: افتخار ماست که به قانون متعهد باشیم، طبق این قانون متحد باشیم و خودمان را برای انتخابات پایان سال جاری آماده کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که ان شاءالله همه نهادهای کشور از دولت، شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه ، نیروهای مسلح همه و همه دست به دست هم خواهیم داد و شاهد یک انتخابات شکوهمند در ایران خواهیم بود.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز چهره ایران بیشتر از هر زمان دیگر در منطقه، در غرب و شرق معرفی شده است؛ مردم جهان می دانند که ملت بزرگ و فرهنگ دوست و مقاومی در این سرزمین به نام ایرانیان دلاور زندگی می کنند.

روحانی تصریح کرد: امروز به همت مردم و با تلاش دولتمردانی که منتخب شما هستند، چهره واقعی ایران به جهانیان معرفی می شود؛ امروز بعد از 23 ماه مذاکره پیگیر توسط فرزندان انقلابی شما و دیپلمات های قهرمان ، به نقطه ای رسیده ایم که توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم؛امنیت واقعی را به این کشور بازگردانیم و قطعنامه های ظالمانه و ضد حقوق بشری را از همان مرکزی که صادر شده بود، توسط همان گروهی که صادر شده بود - یعنی در شورای امنیت سازمان ملل متحد - این قطعنامه را لغو کردیم.

وی افزود: ما به ملت وعده دادیم که تمام مردم را زیر پوشش بیمه قرار خواهیم داد؛ این دولت در زمینه سلامت، بهداشت و همچنین باری که بر دوش مردم است تلاش می کند که هزینه درمان را روز به روز کاهش دهد.

رییس جمهوری اضافه کرد: شما دیدید که هزینه 37 درصدی درمان که به دوش بیمار بود را به زیر پنج درصد کاهش داده ایم و انشالله طرح تحول سلامت را ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری ادامه داد: علی رغم توطئه ها برای کاهش قیمت نفت، دولت به تعهدات خود متعهد خواهد بود و راه توسعه را پیش خواهد برد و حقوق مردم ایران را در تمام زمینه های اجتماعی و اقتصای و سیاسی به حول و قوه الهی بدست خواهیم آورد.
رییس جمهوری تصریح کرد: هیاتهای سیاسی و اقتصادی از سراسر جهان به سمت تهران سرازیر شده اند و در ماههای آینده بعد از برداشتن تحریم ها، شاهد حرکت جدیدی در سراسر کشور خواهید بود؛ دولت همانطور که در دو سال گذشته به عهد و پیمان خود با مردم وفادار بوده، در سالهای پیش رو هم وفادار خواهد ماند.

*حماسه سیاسی

گرامیداشت یاد شهدا و تقدیر از ملت همیشه در صحنه همدان و حضور آنان در انتخابات سال 92 و رقم زدن حماسه سیاسی از جمله مهمترین محورهایی بود که روحانی درباره آن به ایراد سخنرانی پرداخت.

رییس جمهوری در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان استان همدان افزود: اگر کسی امید نداشته باشد که پای صندوق آرا نمی رود؛ فردی پای صندوق رای می رود که امید جایزه داشته باشد که مشکلات و معضلاتش را این صندوق حل کند.

وی گفت: دو سال پیش که شما پای صندوق آرا آمدید و حماسه سیاسی را به تعبیر رهبر انقلاب آفریدید، واقعا حماسه بزرگی بود؛ در شرایطی که دشمن فکر می کرد ملت را نسبت به نظام مایوس کرده، 73 درصد واجدین شرایط پای صندوق آرا آمدند.

روحانی تصریح کرد: استان همدان قریب به 8 هزار شهید، 17 هزار جانبار و نزدیک به هزار نفر آزاده دارد و یک استان کاملا ویژه و دارای ویژگیهای خاص خود است.

وی با بیان اینکه در سال 92 هشت میلیارد دلار واردات در بخش کشاورزی داشتیم افزود: کاری که در سال 93 شد این مبلغ به 2.6 میلیارد به 5.4 میلیارد دلار رسید.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی دولت با حضور مردم و امید مردم کار بزرگی شده خشکسالی ممتد کار را سخت کرد باید با مشکلات طبیعت مصالحه کرد.

سخنرانی درباره عزت ملی، موفقیت هسته ای و مباحث اقتصادی از جمله محورهای سخنان رییس جمهوری در سفر به همدان بود. روحانی در جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان همدان، افزود: در آغاز کار دولت یازدهم، تحقق موفقیت در مذاکرات هسته ای را به مردم وعده دادیم؛ این کار بسیار پیچیده و سخت بود اما در عین حال ما امیدوارانه وارد این صحنه شدیم و مردم هم امیدوارانه به این مذاکرات هم چشم دوختند و هم حمایت کردند.

وی اضافه کرد: ما با افتخار و عزت جنگ را ما تمام کردیم و این خیلی مهم بود؛ این عزت مهمترین دستاورد ما در دفاع مقدس بود.

روحانی تصریح کرد: نکته مهم در این مذاکرات، عزت ملی است؛ هیچکس در دنیا نیست که بگوید ایران به مصاف 6 قدرت دنیا رفت و پیروز نشد؛ بدترین دشمن ما اسراییل است و بیشتر از همه داد می زند و می گوید که ایران پیروز شده است.

رییس جمهوری افزود: همان هایی که در آمریکا جنگ طلب هستند و خیلی روی خوشی به این توافق نشان نمی دهند نیز می گویند که ایران در این مذاکرات پیروز شده است.

وی، این دستاورد را متعلق به ملت ایران، رهبر معظم انقلاب و همه قوا دانست و گفت: دولت، مجلس، قوه قضاییه و همه کمک کردند؛ این عزت باید در بخشهای مختلف تبلور پیدا کند و محصول و ثمره ای که ملت می خواهد به دست بیاورد.

وی با تاکید بر استقلال اقتصادی گفت: ما از لحاظ اقتصادی چطور می توانیم به نقطه مطلوب برسیم؟ در 12 سالی که ما را تحریم کردند و همه تسلیم این تحریم شدند، ما دنبال آن عزتی بودیم که بدست آوردیم و باید این عزت را در بخش های مختلف به ثمر برسانیم.

روحانی افزود: تحریم به ما می گوید اقتصاد کشور را به گونه ای بسازیم که قابل تحریم نباشد؛ همه پیام مذاکره و پیام مقاومت ملت همین است؛ خواست همه کارآفرینان و همه مسوولان دولتی که در بخش های مختلف از جمله اقتصادی مسوولیت دارند این است.

وی با تاکید بر این که باید به اقتصادی غیر قابل تحریم دست یابیم این سوال را طرح کرد که چطور باید به این هدف برسیم؟

رییس جمهوری اظهار کرد: اکنون که با تیم اقتصادی مذاکره می کنیم که در پسا تحریم چه اقداماتی باید انجام بدهیم، همه وزرا معتقدند که مبنای حرکت ما باید به گونه ای باشد که ان شاالله در فاصله زمانی دو، سه، چهار ساله کاری کنیم ایران غیر قابل تحریم شود.

وی ادامه داد: یکی از راه های دستیابی به این هدف، مشارکت با دنیاست؛ اگر در ایران یک سرمایه گذاری مشترک ایجاد کنیم و محصول آن سرمایه، بخشی در داخل و بخش عمده آن به خارج صادر شود، تحریم شما خیلی سخت خواهد شد.

*اهمیت اعتماد مردم

رییس جمهوری با حضور در جلسه شورای اداری استان همدان با تاکید بر جلب اعتماد مردم تصریح کرد: این اعتماد در سطحی بالاتر، در زمینه دولت و مردم نیز مطرح است؛ اگر بین دولت و مجلس اعتماد نباشد، نمی شود در یک نظام درست حرکت کنیم؛ همه این روابط بر مبنای اعتماد است؛ اساس روابط در دنیا نیز اعتماد است.

رییس جمهوری افزود: به هم زدن اعتماد ساده است و با یک اقدام و سخنرانی می توان اعتماد را به هم زد اما آیا به همان راحتی می توان اعتماد را باز گرداند؟

وی ادامه داد: با دنیا نیز باید بر اساس اعتماد رفتار کنیم؛ شاید یک کشور را ما مشروع ندانیم اما اساس روابط با کشورها اعتماد است؛ همچنین اساس رابطه ما با سازمان های بین المللی نیز بر اساس اعتماد است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله اشتغال بعنوان معضل اصلی کشور اشاره کرد و گفت: بدون رونق اقتصادی نمی توان اشتغال ایجاد کرد.

رییس جمهوری افزود: برای ایجاد رونق اقتصادی، یکی از مسایل اعتماد است؛ اگر کارآفرین به دولت و مجلس و قوه قضاییه اعتماد نداشته باشد نمی توان به رونق اقتصادی دست یافت.

روحانی افزود: سال 93 در بخش فناوری ارتباطات وعده وزارتخانه به ما 30 هزار شغل بود؛ در گزارش اخیر هیات وزیران این بوده که 40 هزار شغل ایجاد کرده اند و امسال قول 100 هزار نفر داده اند.

*امیدواری برای فرجام برجام
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی همچنین شامگاه سه شنبه در آخرین برنامه سفر استانی خود به استان همدان، در جمع خبرنگاران افزود: در قطعنامه 2231 نه تنها برنامه هسته ای ما به رسمیت شناخته شده بلکه از کشورهای بزرگ خواسته شده با ایران همکاری کنند؛ تجاری سازی در این برجام آغاز می شود.

وی ادامه داد: طبق برجام، با همکاری دو کشور دیگر از اعضای 1+5 ، فناوری جدید را به اراک می آوریم.

روحانی اضافه کرد: راجع به برجام هنوز خوب توضیح داده نشده است؛ ما برای مردم توضیح می دهیم که چه کار عظیمی دیپلمات های ما انجام دادند.

رییس جمهوری گفت: باید در سالی که عبور از مشکلات اقتصادی است و سالی است که مردم توانستند حق خود را به کرسی بنشانند، سال جذب بیشتر برای سرمایه گذاری باشد و امیدواریم برنامه برجام به فرجام نهایی برسد.

حجت الاسلام روحانی افزود: امیدواریم تحریم ها برطرف شود و کشور شاهد تحول بزرگی باشد.

وی تصریح کرد: باید به نقطه ای برسیم که حق مردم ما است، نقطه ای که مردم ما را از نظر مادی و معنوی به نقطه مطلوب برساند.

وی بیان کرد: مردم باید در انتخابات شرکت کنند، همان گونه که در سال 92 حماسه آفریدند سال 94 نیز حماسه دیگری بیافرینند.

روحانی در این دیدار به فعالیت های در دست اجرا در همدان اشاره کرد و یادآور شد: مجموعه بررسی های دولت نشان داد 42 طرح و پروژه در اولویت های استان همدان است که بخشی از آن مربوط به آب و فاضلاب، بخشی راه، تعدادی در دانشگاه ها و تعدادی در حوزه سلامت و بهداشت و بخشی نیز در حوزه گردشگری و صنایع و معادن است.

وی تصریح کرد: برخی از طرح های مهم را صبح امروز سه شنبه در جمع مردم مطرح کردم و مفصل تر در شورای اداری توسط دکتر نوبخت توضیح داده شد.

رییس کاروان تدبیر و امید ادامه داد: هشت هزار و 470 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح ها مدنظر است که باید مجموع آنها در سال 94 و 95 به اتمام برسد.

دکتر روحانی ادامه داد: برخی از این طرح های بسیار مهم شامل آزاد راه همدان- ساوه و راه آهن همدان- تهران، سدها و طرحهای بیمارستانی است.

گردشگری از دیگر محورهای سخنان روحانی در گفت وگو با خبرنگاران بود. رییس دولت یازدهم در این باره افزود: 11 پروژه گردشگری در استان همدان برنامه ریزی شده که قرار است با اعتبار 50 میلیارد تومان اجرا شود؛ امروز پنج افتتاح و 9 پروژه شروع به کار داشتیم که یکی از آنها هتل پنج ستاره بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین