کد خبر: ۳۱۵۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

شمخانی: ایران باثبات ترین کشور منطقه است/ مهم ترین موضوع اقتصاد است

امیر دریابان شمخانی با اشاره به اینکه امروز مانند دوران جنگ به قرارگاه اقتصادی نیاز داریم، تصریح کرد: موضوع کارآمدی، مبارزه با فساد اقتصادی، بهینه سازی مصرف و تولید ثروت از مهم ترین مولفه هایی است که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
دبیر شورای عالی امنیت ملی باتاکید بر اینکه ایران امن ترین، مستقل ترین و باثبات ترین کشور منطقه است، گفت: مهم ترین موضوعی که در شرایط امروز باید به آن توجه ویژه شود موضوع اقتصاد است. 
 
به گزارش صداوسیما، امیر دریابان شمخانی درهمایش اقتدارملی، همدلی و همزبانی دولت وملت درمرکز تحقیقات راهبردی دفاعی افزود: دستورالعمل اقتصادی ما برگرفته از بستر کارشناسی همان اقتصاد مقاومتی است که باید در آن جهت حرکت کرد.  
 
دبیرشورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه دشمن خاکریزهای اقتصادی ما را مورد هجوم قرار داده است، گفت: تلاش دشمن ؛ تضعیف ارکان اقتصادی و معیشتی و اجرای عملیات سریع در اقتصاد ایران است که باید به آن توجه داشت.  
 
وی تقویت ساختار اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی را نیازمند یک سازماندهی منسجم و فراتر از تبلیغ و واژه پردازی بیان کرد و گفت: توجه به اقتصاد یک ضرورت ملی تاریخ ساز است که باید به آن بپردازیم.  
 
امیر دریابان شمخانی با اشاره به اینکه امروز مانند دوران جنگ به قرارگاه اقتصادی نیاز داریم، تصریح کرد: موضوع کارآمدی، مبارزه با فساد اقتصادی، بهینه سازی مصرف و تولید ثروت از مهم ترین مولفه هایی است که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: وضعیت کارآمدی در ایران را می توان به این تشبیه کرد که هزینه های ما مانند بچه های شیخ نشین ها و ثروت ما همتراز کشوری مانند بنگلادش باشد که این معادله باید تغییر کند.  
 
وی درباره لزوم مبارزه با فساد اقتصادی نیز گفت: باید بی رحمانه با مفاسد اقتصادی مقابله کنیم زیرا فساد اقتصادی مانند موریانه ساختارهای کشور را از بین می برد.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه اگر متعهد به همدلی و همزبانی به عنوان تابلوی اقدامات تاکتیکی و راهبردی هستیم ، گفت : انتظار می رود که برای حل جدی ترین معضل و البته قابل حل ترین مشکل که سهل تر از دوران جنگ تحمیلی است تلاش کنیم و بتوانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم.  
 
امروز مولفه مهم اقتدار ایران اقتصاد مقاومتی است  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین ضرورت توجه به مولفه های اقتدار ملی گفت:‌ امنیت ، قدرت ، اقتصاد و تدبیر از مولفه های ساختاری و رضایتمندی هم مولفه انسجام در بروز اقتدار ملی است  که جمهوری اسلامی ایران این مولفه ها را دارد.  
 
امیردریابان شمخانی افزود: مولفه های بنیادی و عرضی باعث شکل گیری و انعکاس بیرونی و عینی اقتدار است که ترکیب یکسانی ندارد.  
 
وی با تاکید بر اینکه این عوامل برای بروز اقتدار کافی نیست ، گفت : اقتدار  امری ذاتی یا اکتسابی و عاریتی است که نوع دوم تداوم ندارد و امروز مولفه مهم اقتدار ایران اقتصاد مقاومتی است.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: عوامل بنیادی اقتدار آنقدر اهمیت دارد که بدون این عوامل اقتدار بروز نمی کند.  
 
جغرافیا از مهمترین عوامل بنیادی بروز اقتدار است 
 
شمخانی؛ جغرافیا را از مهمترین عوامل بنیادی بروز اقتدار بیان کرد و گفت:‌ در توضیح اهمیت این مولفه همین بس که حضرت محمد (ص) بدون فتح مکه و مدینه قادر به ارسال پیک به کشورها نبودند.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی  فقه را مولفه دیگر مهم در اقتدار ملی بیان کرد و گفت: فقه امام خمینی (ره) بدون انقلاب اسلامی قدرت تولید اقتدار در ایران ندارد و در کتاب ها باقی می ماند.  
 
امیر دریابان شمخانی درباره اهمیت جغرافیا در اقتدار ملی خاطرنشان کرد: در جریان تکاملی تکفیری ها؛ جغرافیای عراق و شام (داعش) نقش اصلی دارد و در اذهان کارشناسان راهبردی این تصویر جدید دارای جغرافیا از جریان تکفیری از زدن برج های دوقلو نیز خطرناک تر است.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی یکی دیگر از عوامل بنیادی در اقتدار ملی را  ساختار کارآمد دانست و گفت : ‌در طول تاریخ 2500 ساله ایران عرض های اقتدار ایران تابعی از ساختار حکومت بوده است.  
 
وی با تاکید بر اقتدار عاریتی ایران قبل از انقلاب اسلامی گفت: اقتدار ایران بعد از انقلاب اسلامی ذاتی و برگرفته از دین مداری، فرهنگ ، جغرافیا و تدبیر است.  
 
شمخانی تصریح کرد: این مولفه ها جمهوری اسلامی ایران را به امن ترین ، مستقل ترین و باثبات ترین کشور منطقه تبدیل کرده است.  
 
برخی کشورها برای تولید اقتدار دست به اقداماتی می زنند که ضد اقتدار است 
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه لمس کردن عزت و اقتدار در درون جغرافیا اهمیت بسزایی دارد، گفت: برخی کشورها برای تولید اقتدار دست به اقداماتی می زنند که ضد اقتدار است. 
  
امیر دریابان شمخانی؛ جنگ تحمیلی صدام علیه ایران با هدف تولید اقتدار برای رهبری جهان عرب و منطقه را از نمونه های ضداقتدار دانست و گفت:‌ اما انتهای این رفتار صدام ؛ پیروزی ملت ایران بود. 
  
دبیر شورای عالی امنیت ملی  افزود : آمریکا با هدف تولید اقتدار قوی تر از دهه 50 به افغانستان و عراق حمله کرد اما نتیجه معکوس داشت و اقتدار آن برای ایران حاصل شد. 
  
شمخانی تصریح کرد: عربستان سعودی هم برای رهایی از انجماد ، غفلت و عقب ماندگی راهبردی به یمن حمله کرد تا تولید اقتدار کند اما به اهداف نرسید و نتیجه آن شهرت فراگیر انصارالله و حوثی ها شد.  
 
انصارالله هرگز به دنبال تسلط بر یمن نبود 
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد : انصارالله هرگز به دنبال تسلط بر یمن نبود بلکه می خواستند صدای آنها شنیده شود و در ساختار حکومت نقش داشته باشد.  
 
شمخانی گفت: حمله عربستان سعودی به یمن سبب شد انصارالله به بسیاری از خواسته های خود برسد.  
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها برای کسب اقتدار اقداماتی انجام می دهند که برونداد   
ان به زیان اقتدار آن کشورها خواهد بود ، گفت : هر عمل و عکس العمل اقتدارزایی بدون تدبیر نمی تواند برونداد اقتدار را به فعلیت برساند.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به شناخت خوب مردم از  نهادهای اقتدارساز گفت : در حوادث داخلی کشور تلاش های زیادی برای تضعیف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد اما واقعیت امروز آن است که ملت کارکرد منطقه ای سپاه را عامل عزت بخش کشور می دانند و همه تلاش ها برای تخریب، بازسازی شد.   
 
امیردریابان شمخانی گفت: ‌نگاه بیرونی مولفه های اقتدار نیز باید  برای مردم ملموس باشد.  
 
وی با اشاره به پدیده های ایران هراسی و شیعه هراسی با اهداف شیطانی که بستر عینی هم دارد، گفت: برخی کشورهای منطقه با درآمد سرانه بالا ، جغرافیا و تاریخ ؛ جایگاهی در تحولات منطقه ، دفاع از فلسطین و پیشرفت علمی ندارند اما ایران که می گویند فقیر است در دفاع از فلسطین و تولید علم و دانش و صدها مولفه تولید اقتدار پیشرو محسوب می شود.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت : آن کشورها تحت فشار دچار خطا می شوند زیرا عقب ماندگی تاریخی دارند.  
 
شمخانی با تاکید بر اینکه مولفه های اقتدار در زمان های مختلف اولویت های متفاوت دارد ، گفت: شناخت دقیق اولویت ها و وزن دهی درست به مولفه های عرضی نیاز به ساختار مناسب دارد که این ساختار در ایجاد فرصت موثر است.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت :‌ امروز هیچکس نمی تواند قرینه ای مانند جمهوری اسلامی ایران در منطقه به لحاظ ثبات ، امنیت و استقلال ارائه دهد.  
 
شمخانی افزود:‌ ساختار و رفتار 37 ساله ما این وضعیت را حاکم کرده است.  
 
وی خاطرنشان کرد:‌ ساختار یعنی ولایت فقیه و رفتار یعنی عملکردی که در جنگ هشت ساله تحمیلی برای ما تولید قدرت کرد یا به عنوان مثال گروگان هایی که در زمان مناسب رها شدند و انتخابات این سه دهه که همگی تولید قدرت کردند.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین مولفه های اقتدار در شرایط امروزی ایران و با اشاره به رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب درباره سرعت عمل در جمع بندی هسته ای گفت : در شرایط امروزی پر وزن ترین ، مهمترین و تعیین کننده ترین مولفه اقتدار برای ایران که می تواند سکوی پرش باشد موضوع " اقتصاد"‌است.  
 
امیر دریابان شمخانی گفت:‌ ما روزها، ماه ها و سال های زیادی طی کردیم تا بگوییم اقتصاد کینز ، اسمیت ، مارکسیست و سوسیالیست راهکار نیست.  
 
وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل اقتصادی ما برگرفته از بستر کارشناسی و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر لزوم شکل گیری ساختار مناسب برای مقابله با تهدیدات و چالش های اقتصادی گفت:‌ در زمان جنگ تحمیلی هم اگر ساختار مناسب شکل نمی گرفت در همان اوائل اهواز هم نمی ماند.  
 
امیردریابان شمخانی با اشاره به خاطرات امیر سپهبد شهید صیادشیرازی درباره اوضاع آن زمان جنگ گفت: اگر ساختار آن زمان بر مبنای وزن تصمیم گیری های حضرت امام راحل شکل نمی گرفت ، اهواز دست صدام افتاده بود.  
 
وی گفت: امروز خاکریزهای اقتصادی کشور مورد هجوم است و وقتی هویت راهبردی کشور، معیشت، ارکان اقتصادی با عملیات فریب مورد تهدید قرار می گیرد باید فراتر از تبلیغ و واژه به موضوع اقتصاد به عنوان ضرورت ملی و تاریخ ساز بپردازیم.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی بعد از مدت ها با تشکیل قرارگاه و ترسیم راهبردی اهداف توانستیم حصر آبادان را بشکنیم و پیروزها در بستان ، عملیات فتح المبین ، بیت المقدس و سایر عملیات ادامه یافت.  
 
شمخانی باتاکید بر اینکه کشور به قرارگاه اقتصادی نیاز دارد، گفت: موضوع کارآمدی، مبارزه با فساد اقتصادی، بهینه سازی مصرف و تولید ثروت از مهم ترین مولفه هایی است که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: وضعیت کارآمدی در ایران را می توان به این تشبیه کرد که هزینه های ما مانند بچه های شیخ نشین ها و ثروت ما همتراز کشوری مانند بنگلادش باشد که این معادله باید تغییر کند.  
 
وی درباره لزوم مبارزه با فساد اقتصادی نیز گفت: باید بی رحمانه با مفاسد اقتصادی مقابله کنیم زیرا فساد اقتصادی مانند موریانه ساختارهای کشور را از بین می برد.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه اگر متعهد به همدلی و همزبانی به عنوان تابلوی اقدامات تاکتیکی و راهبردی هستیم ، گفت : انتظار می رود که برای حل جدی ترین معضل و البته قابل حل ترین مشکل که سهل تر از دوران جنگ تحمیلی است تلاش کنیم و بتوانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم.  
 
همایش «اقتدار ملی؛ همدلی و همزبانی دولت و ملت» با حضور امیردریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد.  
 
در این همایش که با حضور شخصیت های لشکری و کشوری ، استادان دانشگاه ، محققان و پژوهشگران برگزار شده است علاوه بر سخنرانی مسئولان ، مقالات مرتبط با موضوع همایش نیز ارائه می شود.  
 
تبیین چیستی و چرایی همدلی و همزبانی دولت و ملت، گفتمان‌سازی در زمینه همدلی و همزبانی دولت و ملت، شناسایی و تبیین قابلیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های موجود و ارائه راهبردها، راهکارهای عملی و الزامات همدلی و همزبانی دولت و ملت در تحقق اقتدار ملی از اهداف برگزاری این همایش است.  
 
مفاهیم و مبانی نظری، دولت و ملت و اقتدار ملی، ابعاد و الزامات همدلی و همزبانی دولت و ملت و موانع و چالش‌های همدلی و همزبانی دولت و ملت چهار محور اصلی همایش «اقتدار ملی؛ همدلی و همزبانی دولت و ملت» است.  
 
مفهوم‌شناسی دولت و ملت، مبانی اسلامی رابطه دولت و ملت و تحلیل گفتمان همدلی و همزبانی دولت و ملت از بخش های مهم محور مفاهیم و مبانی نظری همایش اعلام است.  
 
محور دولت و ملت و اقتدار ملی نیز شامل بخش‌هایی از جمله هویت و اقتدار ملی، مردم سالاری دینی و اقتدار ملی و بسیج همگانی و اقتدار ملی است.  
 
در بخش ابعاد و الزامات همدلی و همزبانی دولت و ملت نیز موضوعاتی از جمله  حکمرانی خوب و کارآمدی نظام، سرمایه اجتماعی و اعتمادسازی، دفاع همه‌جانبه و امنیت پایدار و اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی بررسی می شود .  
 
مفاسد اقتصادی و سیاسی، تبعیض و نابرابری و جنگ نرم و شبیخون فرهنگی هم بخش های اصلی محور موانع و چالش‌های همدلی و همزبانی دولت و ملت را  شامل می شود. 
 
ملتی که دیده ‌بان دارد هرگز اجازه نفوذ بیگانگان را نمی‌دهد  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره برنامه برخی کشورها برای نفوذ در داخل کشور گفت: ملتی که دیده‌بان دارد ، هرگز اجازه نفوذ بیگانگان را نمی‌دهد.  
 
امیردریابان شمخانی درباره وظیفه مسئولان کشوردر قبال هشدار مقام معظم رهبری درخصوص  نفوذ دشمن گفت: باید عوامل اثباتی یعنی ایجابی و همچنین عوامل سلبی که قدرت مانور حریف را ضعیف می‌کند ، فعال کنیم.  
 
وی درباره موضع این شورا برای جلوگیری از نفوذ غربی‌ها در کشور گفت: نفوذ در کشور تنها یک تذکر است.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: 37 سال است که قدرتها به اشکال مختلف از مرحله استحاله تا اقدام به تحمیل یک جنگ به دنبال آن بودند که دیوار اصول و ارزش‌هایی که انقلاب مردمی ایران در مهمترین جغرافیای منطقه ایجاد کردند دچار سستی و آجرهای آن را از یکدیگر تفکیک شود اما نتوانستند.  
 
شمخانی گفت : امروز آنها احساس می‌کنند که ما در یک مرحله تغییر و دگردیسی به سر می‌بریم که الزاما باید آن ملات رقیق شود.  
 
کشوری که دیده‌بان دارد، تجارب خود را به فراموشی نمی‌سپارد  
 
دبیر شورای امنیت ملی خاطر نشان کرد: کشوری که دیده‌بان دارد ، تجارب خود را به فراموشی نمی‌سپارد زیرا این تجارب به رایگان به دست نیامده  است و هرگز ملات ضعیف شده‌ای را در مقابل دشمن خود قرار نمی‌دهد.  
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: هشدار مقام معظم رهبری در ارتباط با حوزه احتمالی نفوذ در ابعاد اقتصادی، ابعاد سیاسی و ابعاد فرهنگی بوده است. 
  
وی تصریح کرد: این هشدار مقام معظم رهبری به کارگزاران و ما این رسالت را می‌دهد که عامل اثباتی و نفی و سلبی جلوگیری از این موضوع را با رصد کردن رفتارها کنترل کنیم و در چارچوب اقتدار ملی خود آن را بدست بیاوریم تا بتوانیم از این مرحله با رسوایی طرف مقابل که ناشی از هشیاری ملت ایران است ، عبور کنیم.  
 
شمخانی گفت: این امر حتما شدنی است و ما می‌توانیم بنابراین باید بیشتر از عوامل سلبی؛ عوامل ایجابی اثبات کننده قدرت را جستجو کنیم که این موضوع در بین دولت و ملت قابل تحقق است. 
  
مسیر منطقه توسعه انعکاس صداهای ناشنیده در عرصه‌های سیاسی منطقه‌ای است 
 
شمخانی درباره ارزیابی خود از تحولات منطقه نیز خاطرنشان کرد: مسیر منطقه توسعه انعکاس صداهای ناشنیده در عرصه‌های سیاسی منطقه‌ای است. 
  
وی تصریح کرد: اگر به 37 سال گذشته انقلاب مراجعه و مقایسه کنیم مشاهده می کنیم که روزی   نیروهای مقاومت ملی وجود خارجی نداشتند و پس از انکه این نیروها در ابتدا شکل گرفتند قدرتی برای ظهور نداشتند اما امروز این روند تغییر کرده است و قدرت بیان نظریات خود را نیز پیدا کردند  
  
هر چند شدت توطئه علیه آنها آنقدر گسترده شد و متاسفانه در درون جهان اسلام فتنه‌ای به نام تکفیری های داعش شکل گرفته است.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: گروهک تروریستی داعش به دنبال تحریف آموزه‌های جهاد ، برای استحکام دیوار امنیت در رژیم صهیونیستی است اما روند این موضوعات تاکنون به نفع ملت‌های منطقه بوده است و همچنان هوشیاری بیشتر و فعالیت گسترده‌تر کمی و کیفی را در این مرحله می‌خواهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین