کد خبر: ۳۱۶۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

آن روی سکه وزیر نفت

وزیر نفت گفت: مهمترین دغدغه خود را جوانان و کار آنان عنوان کرد و گفت: آنچه را که صحیح می دانیم باید به مقام بالاتر بگوییم تا او را به اشتباه نیندازیم.
آفتاب‌‌نیوز : بیژن زنگنه، در مستند " یک روز یک وزیر" که از شبکه مستند پخش شد از علایق و دغدغه های خود و مسائل مختلف نفت از جمله کاهش قیمت نفت و ... گفت.
کرمانشاه - تهران
تحصیلات ابتدایی تا سیکل را در کرمانشاه و سه سال آخر را در تهران به پایان رسانده و سپس وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران که جزو برجسته ترین دانشگاههای ایران و منطقه است، شدم؛ بعد هم سربازی و انقلاب شد؛ جزو وزرای مهندس هستم و هیچگاه دنبال دکترا نبودم.
حزبی نبودماگر به معنای پست سیاسی باشد از زمان شهید رجایی در مهر و آبانماه ١٣٥٩ معاون وزیر ارشاد شدم؛ اما اگر منظورتان سیاست حرفه ای حزبی باشد هیچوقت درهیچ حزبی نبوده ام.
فیلم هندی؛ نه
هر زمان وقت کنم تلویزیون می بینم؛ اما وقت رفتن به سینما با وجود علاقه ام وجود ندارد؛ هر شب سعی می کنم یک فیلم به جز فیلمهای هندی ببینم؛ مستندهای خوبی از تلویزیون پخش می شود.
خوشبین به آینده
تلاش می کنم به مدیران ارشد شرکتهای درجه یک خارجی وقت ملاقات بدهم؛ به هرحال باید سعی کرد تحریمها به طور کامل برداشته شود؛ من به طور عمومی به آینده به هر شکلش برای ملت و برای کارها امیدوارم.
بازاریابی نفت
برای بازاریابی نفت کارهای زیادی با توجه به این که قرار است تولید و صادرات ایران افزایش پیدا کند در حال انجام است؛ قرار است مدل جدید قراردادهای نفتی در لندن معرفی شود.
چهار فرزند
یکی از فرزندانم کلاس نهم و دیگری امسال کنکور داده و رشته عمران را برای ادامه تحصیلات انتخاب کرده است. با وجود آن که گفته شد این رشته به روز نیست آن را انتخاب کرده است؛ دخترم مهندسی مخزن نفت دارد و پسر دیگرم نیز در حال دریافت دکترای حقوق است.
داستان آمدن به نفت
من ناگهان به وزارت نفت نیامدم، بلکه نخست به وزارت نیرو رفته و نه سال وزیر نیرو بودم که برای وزارت نفت انتخاب شدم، سال ٧٦ و در دولت اصلاحات به وزارت نفت آمدم؛ با وجود آشنایی با انرژی در وزارت نیرو، وزارت نفت دنیای دیگری است.
شرایط سخت
مدت ٢٤ سال است که وزیر هستم که از لحاظ طول، بیشترین است؛ باوجود پیشنهاد آقای روحانی علاقه ای به حضور در وزارت نفت نداشتم و ناچار شدم آن را بپذیرم؛ خیلی برای پذیرفتن این کار کراهت داشتم چون معتقد بودم باید یک فرد جوانتر در این پست قرار بگیرد و اگر نه؛ افراد بهتر از من بودند که پیشنهاد دادم اما بعد از سه بار پیشنهاد، بار سوم آن را پذیرفتم. می دانستم شرائط سخت است ولی وقتی وارد شدم دیدم شرائط بسیار سخت تر ازچیزی است که فکر می کردم.
ارتباط وزارت نفت و قیمت نفت
تولید نفت گرانقیمت در سالهای اخیر به دلیل افزایش قیمت نفت اقتصادی شده است و سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد دلاری در شیل اویل آمریکا سبب شد ٤ میلیون بشکه نفت جدید وارد بازار شود در حالی که تقاضای جهانی متناسب با آن بالا نرفت؛ در سالهای قبل از ٨٤ افزایش تقاضای جهانی نفت ٥ میلیون بشکه در روز بود که هم اکنون به دلیل مدیریت انرژی این میزان به ٣,٥ میلیون بشکه رسیده است. در این شرائط طبیعی است که این دو مورد یعنی افزایش تولید و کاهش تقاضا در یک جایی با هم برخورد می کنند و این برخورد سبب کاهش قیمت نفت خواهد شد؛ بخصوص آنکه یک اراده سیاسی هم پشت آن وجود داشته باشد که به عقیده خیلی ها اراده سیاسی پشت این کاهش قیمت برای آسیب زدن به ایران و در مواردی روسیه وجود دارد. اینها سبب شده در یک بحث اقتصاد سیاسی و اقتصاد جهانی نفت با افت قیمت روبرو شود.
بی نیازی به نفت
این که درآمد نفت چگونه مصرف شود یک بحث است و این که نفت تولید شود یا نشود بحث دیگری است؛ ما نمی توانیم نفت تولید نکنیم چون به مصلحت ما نیست و کسی هم تاکنون چنین چیزی را نگفته است؛ ولی باید مصرف داخلی کاهش پیدا کند و یا حداقل نرخ رشد آن را متوقف و شدت انرژی را کاهش دهیم که این به معنای کاهش تولید نفت یا کاهش صادرات نفت نیست؛ باید پول نفت صرف توسعه و کارهای عمرانی شود.
ایران و جوانان
عزت و سربلندی ایران و جوانها دغدغه اصلی من است؛ چون ما تمام شده ایم ولی نسل آینده و جایگاه و سربلندی ایران سبب خوشحالی من می شود.
صحبت با رئیس جمهوری
من تمام حرفهایم را صریح می گویم و ایشان با بزرگواری می پذیرند؛ چون معتقدم آدم آنچه را که صحیح می داند بایدبه مقام بالاتر بگوید تا او را به اشتباه نیندازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین