کد خبر: ۳۱۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲

برنامه دولت برای تغییر ملاک واردات خودروهای لوکس

رئیس گمرک افزود: بر همین اساس طرحی در دولت بررسی می‌شود که واردات خودرو از نظر ارزشی سنجش شود نه از نظر زیستی. این مهم اکنون در وزارت صنعت در حال بررسی است و گمرک نیز نظرات خود را به این وزارتخانه ارسال کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس کل گمرک از برنامه دولت برای تغییر ملاک واردات خودروهای لوکس خبر داد و گفت: باید در مقررات مربوط به واردات کالاهایی از جمله برنج بازنگری اساسی صورت گیرد.
 
به گزارش تسنیم، مسعود کرباسیان در نشست خبری که به‌مناسبت هفته دولت در وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شده بود به تشریح عملکرد یک‌ساله گمرک پرداخت و در پاسخ به سؤالات درباره واردات خودروهای لوکس این‌طور توضیح داد که تازه‌ترین آمار گمرک نشان می‌دهد که امسال 17هزار و 888 خودرو وارد شده که از نظر ارزشی نسبت به سال قبل 44 درصد کاهش یافته است؛ ارزش دلاری خودروهای سواری واردشده در کشور 420 میلیون و 325 هزار دلار بوده است.
 
وی با اشاره به فضای موجود در جامعه برای خرید خودرو گفت: پس از مذاکرات و توافقات هسته‌ای مردم انتظار کاهش قیمت خودرو و ورود خودروهای باکیفیت دارند، به همین خاطر برای خرید دست نگه داشتند.
 
کرباسیان درباره علت وجود خودروهای لوکس در بازار تهران گفت: برآورد این بود که خودروهای بالای 2500 سی‌سی لوکس است، ولی بعدها با پدیده‌ای روبه‌رو شدیم که خودروی کمتر از 2500 سی‌سی تولید شد که از نظر ارزشی بالا و جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شد.
 
رئیس گمرک افزود: بر همین اساس طرحی در دولت بررسی می‌شود که واردات خودرو از نظر ارزشی سنجش شود نه از نظر زیستی. این مهم اکنون در وزارت صنعت در حال بررسی است و گمرک نیز نظرات خود را به این وزارتخانه ارسال کرده است.
 
وی گفت: پیشنهاد ما این است که خودروهایی که ارزش کمتری دارند و برای طبقات پایین استفاده می‌شود تعرفه کمتری داشته باشند.
 
کرباسیان افزود: گمرک طرحی را به وزارت صنعت داده که براساس آن درصدی از حجم موتور و ارزش خودرو برای واردات باید ملاک قرار گیرد اما وزارت صنعت اعلام کرده است این طرح پیچیده است و به همین خاطر بنا است هفته جاری جلسه‌ای با این وزارتخانه داشته باشیم.
 
* چرا موبایل قاچاقی وارد می‌شود/ برنامه کرباسیان برای جلوگیری از افزایش قاچاق
 
رئیس کل گمرک در ادامه در پاسخ به علت افزایش واردات موبایل از مبادی غیررسمی گفت: درصد واردات رسمی موبایل بیش از دو برابر شده اما باید توجه داشت که موبایل از مبادی غیررسمی از جمله از طریق همراه مسافر و یا روش‌های دیگر وارد کشور می‌شود.
 
وی با بیان اینکه معطلی واردات موجب می‌شود که انگیزه برای واردات از مبادی غیررسمی تقویت شود، تصریح کرد: از همین جا ضروری است مسیرهای واردات عادی‌ و مسیرهای غیررسمی مسدود شود.
 
وی با ابراز اینکه باید کاری شود که موبایلی که از مسیر غیررسمی وارد کشور می‌شود در داخل کشور فعال شود، افزود: طی چهار ماه گذشته 50هزار دستگاه تلفن همراه به‌ارزش حدود 10 میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که پارسال این رقم 150هزار دستگاه بود.
 
کرباسیان با اعلام اینکه قاچاق به میزان زیادی کم شده و از جمله علائم مهم آن تصمیم‌گیری در حوزه واردات و صادرات سوخت بوده است، گفت: با مناطق آزاد توافقی شده که این مناطق با گمرک به‌صورت آن‌لاین با یکدیگر در ارتباط باشند.
 
وی با تأکید بر اینکه نباید آدرس اشتباهی به مردم داد، گفت: از مبادی رسمی کالا قاچاق نمی‌شود بلکه باید جلوی واردات از مسیر غیررسمی را گرفت.  
 
کرباسیان با بیان اینکه اصلاح قانون گمرکی در دولت مطرح است، گفت: سال قبل معادل 126 تن مواد مخدر در گمرک کشف شد؛ کشفایات مواد مخدر در گمرک بیشتر در محوله‌های پستی بوده است، اخیراً در لباس عروس مواد مخدر کشف کردیم.  
 
وی همچنین با اشاره به ترفندهای قاچاق مواد مخدر گفت: در خرما نیز مواد مخدر جاسازی شده است، حتی فردی با تریاک کتاب خطی نوشته بود و قصد ورود آن به کشور را داشت.  
 
* علت ورود برنج به کشور چیست؟
 
رئیس کل گمرک در بخشی ازسخنان خود درباره چرایی واردات برنج این‌طور توضیح داد که براساس قانون دو نوع از واردات ثبت سفارش نمی‌شود, بر همین اساس کالاهای ملوانی و مرزنشینی بدون ثبت سفارش وارد کشور می‌شوند.
 
کرباسیان افزود: طبق مقررات تعریف شده هر ملوان مجاز است 6 بار در سال 700 کیلو برنج وارد کند، این در حالی است که 103هزار ملوان در کشور وجود دارد که می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند ضمن آنکه 5میلیون مرزنشین داریم که هر نفر از آنها می‌تواند 50 کیلو برنج وارد کند.
 
وی گفت: صحبت‌های وزیر کشاورزی را تأیید می‌کنم، رسماً ثبت سفارشی برای برنج صورت نگرفته ولی حقی برای ملوانان تعریف شده که این اجازه را می‌دهد که برنج وارد کشور شود. از همین رو باید بازنگری در مقررات انجام شود.
 
* درآمد 5ماهه گمرک اعلام شد
 
کرباسیان با تأکید بر اینکه درآمد 5 ماه گمرک 4300 میلیارد بوده است از کاهش آن نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: به‌دلیل اینکه 19 درصد واردات کاهش یافته درآمد گمرکی کم شده، البته کاهش درآمد  نسبت به میزان واردات نبوده است. درآمد گمرک عمدتاً در ماه‌های پایانی سال مشخص می‌شود، بهار در درآمدی در زمستان مشخص شود.
 
وی همچنین از افزایش 5درصدی درآمد گمرکی بعد از اجرای پنجره تجارت فرامرزی خبر داد و گفت: حدود 68 درصد درآمد گمرک در5ماهه محقق شد و معادل 13هزار و 500 میلیارد تومان به خزانه واریز شده است.  
 
رئیس کل گمرک در ادامه میزان صادرات کشور در 5ماهه امسال را 48هزار و 778 میلیارد تومان و میزان واردات را 48 هزار و 470 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: میزان صادرات در این مدت 5.3 درصد و میزان واردات 9.37 درصد کاهش داشته است.  
 
کرباسیان کشورهای عمده مقصد صادرات کشور در 5 ماه نخست سال 94 را چین، عراق، امارات و هند اعلام کرد و گفت: عمده اقلام وارداتی طی 5ماهه امسال ذرت دامی‌، برنج، کنجاله، لوبیای سویا و دانه گندم به‌جز گندم دامی بوده است.
 
وی متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی را 1.220 دلار اظهار کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.01 درصد کاهش در ارزش دلاری داشته است.
 
رئیس کل گمرک درباره وضعیت ترانزیت خارجی طی پنج‌ ماه نخست سال گفت: میزان ترانزیت کشور در 5971هزار تن و به‌ارزش 13496 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تغییراتی حدود 11.98 درصد و ارزشی حدود 0.79 درصد روبه‌رو شده است.
 
وی با بیان اینکه در 5ماهه سال جاری گمرک شهید رجایی، پرویزخان، باشماق، سرخس و پیرانشهر 5 نقطه مبدأ ترانزیتی بوده است، گفت: این گمرکات در مجموع 74.57 درصد از وزن و 55.62 درصد از ارزش دلاری کل ترانزیت خارجی کشور در این مدت را به خود اختصاص داده‌اند.
 
رئیس گمرک ایران  از کاهش زمان ترخیص کالا بعد از راه‌اندازی پنجره تجارت فرامرزی خبر داد و گفت: ترخیص کالا از مسیر سبز قبلاً دو درصد بود که هم اکنون به 1.9 درصد کاهش یافته ضمن آنکه تأخیر از مسیر زرد هم اکنون به 50 درصد رسیده است. همچنین ترخیص از مسیر قرمز از 80 درصد به 27 تا 28 درصد تغییر کرده است.
 
وی همچنین از ارتباط الکترونیکی گمرک با گمرکات 70 کشور دنیا خبر داد و افزود: گمرک دارای 13 دستگاه ایکس‌ری است که در مرزها مستقر کرده که سه دستگاه آن را طی دو سال اخیر خریداری کرده و در گمرکات لطف‌آباد، میرجاوه و بوشهر مستقر شده‌اند. دو دستگاه دیگر هم در راه خرید هستند و در گمرکات پردیسان، پیرانشهر یا آستارا مستقر خواهند شد و پنج دستگاه دیگر نیز نیازمند خریداری است، این در حالی است که ارزش خرید این دستگاه‌ها 16 میلیارد تومان است که به دلیل هزینه بالا، امکان خرید آن سخت است.
 
* شناسایی کالای تقلبی توسط مردم امکان‌پذیر شد
 
کرباسیان در ادامه مهیا شدن امکان شناسایی کالای تقلبی توسط مردم را اعلام کرد و گفت: گمرک ایران سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که مردم با ارائه اطلاعات می‌توانند از تقلبی بودن کالا مطلع شوند. براساس این روش خریداران می‌توانند بارکد کالا را ارسال کرده و از اصل و یا تقلبی بودن کالا مطلع شوند.
 
وی همچنین گفت: متقاضیان کالا می‌توانند شماره بارکد را به سامانه IPM و شماره 30008887 ارسال کرده و از اصل و تقلبی بودن کالا اطلاع حاصل کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین