کد خبر: ۳۱۶۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸

سخنگوی وزارت ارشاد: رهبر ارکستر آلمان باید تغییر کند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که ایران مخالفتی با حضور ارکستر ملی آلمان در کشور ندارد، به شرط آن‌که مدیریت و رهبر این ارکستر که تابعیت اسرائیلی دارد‌، تغییر کند.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی،‌ درباره حضور و اجرای ارکستر ملی آلمان در ایران که با آن مخالفت شده است،‌ بیان کرد: ما نمی‌دانیم که بازی پشت صحنه صهیونیست‌ها چیست و مطلع نیستیم که انگیزه برخی مسؤولان رژیم صهیونیستی از طرح موضوع و نارضایتی از حضور ارکستر ملی آلمان در ایران چه بوده است. با این حال، سیاست‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران و مواضع اصولی و مستحکمی را که جزو باورهای ما و سیاست‌های کلی نظام است، می‌دانیم و بر آن اساس عمل می‌کنیم.

مخالفت ما با رهبر ارکستر آلمان است

او با اشاره به این‌که فرهنگ و هنر ایران، سرآمد است و افتخار می‌کنیم که ملت صاحب تمدن هستیم، ادامه داد: ما این سیاست را در نظر داریم که با کشورهای دیگر، توسعه فرهنگی و هنری داشته باشیم؛ اما هر جا احساس کنیم درباره افرادی در قالب یک تیم هنری،‌ ورزشی یا گردشگری، شائبه وابستگی به رژیم صهیونیستی وجود دارد، برخورد خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: درخواستی از طرف ارکستر ملی آلمان برای سفر به ایران و اجرا در این کشور رسید که همزمان با آن، بررسی‌های مختلفی با کمک‌ نهادهای ذی‌ربط انجام شد. بررسی‌های ما نشان داده که رهبر این گروه، انتساب و وابستگی ملی و هویتی به اسرائیل دارد، در اسرائیل بزرگ شده و پدر و مادرش هم در آنجا زندگی کرده‌اند. بنابراین شائبه وابستگی به آن کشور که از نظر ما، کشوری نامشروع است، وجود داشت.

نوش‌آبادی بیان کرد: ما با هدف مصون‌سازی و این‌که به مسائلی وارد نشویم که برخی با پوشش هنری بخواهند به ایران وارد شوند،‌ از این اقدام جلوگیری کردیم و این مخالفت، یک تصمیم جمعی و با نظارت کامل بوده است.

او همچنین گفت: مواردی مطرح شده مبنی بر این‌که رهبر ارکستر ملی آلمان با وجود این‌که جزو اتباع اسرائیل است، اما مخالفت‌هایی با این رژیم دارد. در حالی که این موضوع اثبات نشده و ما هم به‌دنبال آن نیستیم. ضمن این‌که با اصل سفر ارکستر آلمان به ایران مخالفتی نداریم، بلکه مخالفت ما با کسی است که رهبری این گروه را برعهده دارد. فردی که چند تابعیتی است و یکی از تابعیت‌هایش اسرائیلی است.

او در این‌باره یادآوری کرد: ما برای جلوگیری از هر آسیب و اتفاقی، چنین تصمیمی گرفتیم؛ اما ارکستر ملی آلمان با تغییر مدیر خود می‌تواند درخواستش را دوباره مطرح کند.

جداسازی بخش‌های ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره جداسازی دو بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر و هزینه‌هایی که برای آن‌ها با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومت صرف خواهد شد، توضیح داد: جداسازی این دو بخش به‌عنوان برداشتن شعار فجر و رها کردن اصول و بی‌توجهی به اهداف انقلاب اسلامی نیست. چراکه همواره در برپایی این جشنواره این سوال مطرح می‌شد که آیا بخش بین‌الملل کیفیت لازم را دارد؟

او ادامه داد: در این راستا مسؤولان مربوط به این نتیجه رسیدند که در جشنواره فیلم فجر که در دهه فجر برگزار می‌شود، فضای لازم برای اکران فیلم‌های خارجی وجود ندارد و به نوعی تشریفاتی است. به همین دلیل، تصمیم گرفته شد این دو بخش جدا و با فاصله‌ی چند ماهه از یکدیگر برگزار شود. ضمن این‌که فیلم‌های منتخب ایرانی‌ در بخش بین‌الملل می‌توانند با فیلم‌های خارجی با همان عنوان فجر رقابت کنند.

وی تأکید کرد: برای برگزاری جداگانه این دو بخش، هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای ایجاد نخواهد شد و بودجه، همان است که قبلا مصوب شده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین