کد خبر: ۳۱۶۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸

کلاهبرداری از کاربران سایت «دیوار»

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری فردی که اقدام به کلاهبرداری از کاربران سایت دیوار کرده بود، خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
در تاریخ 29 فروردین ماه امسال فردی با مراجعه به دادسرای ناحیه 31 تهران و طرح شکایتی عنوان داشت که از طریق سایت فروش اینترنتی دیوار قصد فروش یک دستگاه گوشی تلفن همراه را داشته که شخصی تحت عنوان خریدار با او تماس و در ادامه اقدام به کلاهبرداری از وی کرده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور شعبه اول دادیاری داسرای ناحیه 31 تهران ، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت که مالباخته پس از حضور در اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: از طریق سایت دیوار قصد فروش یک دستگاه گوشی تلفن همراه به قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان را داشتم که شخصی ناشناس به عنوان خریدار با من تماس گرفت و این شخص پس از گرفتن نشانی محل سکونت بنده در محدوده اتوبان ارتش به در منزل مراجعه و پس از رؤیت گوشی تلفن همراه و سایر لوازم جانبی آن از قبیل کارتن گوشی تلفن همراه و ... ، از من خواست تا به همراه وی برای دریافت پول به دستگاه خودپرداز مراجعه کنم که به همراه این شخص ، به یک دستگاه خودپرداز در شهرک شهید محلاتی رفته و این شخص ، به ظاهر شروع به واریز و انتقال پول به حسابم کرد و پس از دقایقی گفت که پول را به حساب بنده واریز کرده است که من نیز گوشی تلفن همراه را به همراه کارتن و ... به او تحویل و پس از مراجعه به منزل‌، به سراغ گوشی تلفن همراه خود رفته و هرچه پیامک های داخل آن را بررسی کردم‌، پیامکی در خصوص واریز مبلغ فروش گوشی تلفن همراه را پیدا نکردم ؛ فردای آن روز به بانک مراجعه و در بررسی تراکنش مالی مشخص شد که هیچگونه واریزی به مبلغ یک میلیون و 700 هزار تومان صورت نگرفته است.

با بررسی شکایت های مشابه ، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگانی شدند که همگی آنها بدین شیوه و شگرد و زمانیکه قصد فروش گوشی های تلفن همراه خود را داشتند مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند، تمامی این مالباختگان در اظهارات خود عنوان کردند که توسط جوانی حدودا 35 ساله و پس از انتشار آگهی فروش گوشی های تلفن همراه خود در سایت های اینترنتی به‌ویژه سایت دیوار مورد کلاهبرداری قرار گرفتند .

با توجه به شیوه و شگرد کلاهبرداری که طی آن فرد جوانی به محل های اعلامی از سوی مالباختگان و در ادامه به همراه آنها به شعبات بانکی مراجعه کرده بود ، انجام چهره نگاری از مالباختگان و همچنین بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته بانکی در دستور کار کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و نهایتا یکی از مجرمین سابقه دار در زمینه سرقت و کلاهبرداری به نام "هدایت .ر" متولد 1359 شناسایی و در مخفیگاهش واقع در خیابان ولی عصر دستگیر و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد .

متهم پس از مواجه حضوری با مالباختگان، صراحتا به ده ها فقره کلاهبرداری در تهران و همچنین سایر شهرها و استان های کشور همچون کرج، اسلامشهر، قزوین، رباط کریم، اهواز، پاکدشت، اصفهان، خوزستان و ... و همچنین نحوه شناسایی مالباختگان از طریق سایت های فروش اینترنتی اعتراف و در اظهاراتش عنوان داشت: به خاطر آنکه در زمان کلاهبرداری تمامی لوازم جانبی گوشی های به‌ویژه کارتن های آنها را سرقت می کردم ، در زمان مراجعه به مراکز خرید و فروش گوشی های تلفن همراه و بدون هیچگونه مشکلی موفق به فروش تمامی گوشی ها می شدم.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت : بهره گیری از سیستم پیامک بانکی و تماس با شعبات بانکی برای اطمینان از واریز و یا انتقال پول یکی از مطمئن ترین و در عین حال راحت ترین روش های ممکن برای جلوگیری از وقوع کلاهبرداری است که متأسفانه با وجود آموزش ها و اطلاع رسانی های مکرر صورت گرفته همچنان شاهد آن هستیم که بسیاری از شهروندان محترم همچنان از این خدمات بانکی در دسترس ، بهره برداری و استفاده نمی کنند.

ذاکر استقامتی افزود: با توجه به اعتراف صریح متهم به ده ها فقره کلاهبرداری به شیوه و شگرد فوق، قرار قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر شکات و مالباختگان در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است ؛ لذا از کلیه شهروندانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تا برای شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین