کد خبر: ۳۱۶۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶

نوبخت: امسال هم بودجه در مهلت قانونی به مجلس می رود

سخنگوی دولت گفت: براساس آخرین گزارش از خزانه‌داری کل کشور، شش هزار و 300 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی به طرح‌های ملی و استانی پرداخت شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدباقر نوبخت پس از جلسه عصر دیروز (یکشنبه) هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس آخرین گزارش از خزانه‌داری کل کشور، شش هزار و 300 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی به طرح‌های ملی و استانی پرداخت شده است که می‌توانیم شاهد پیشرفت بیشتری در زمینه طرح‌های عمرانی باشیم.

وی با بیان اینکه دو مصوبه مهم در دولت به سرانجام رسیده است، گفت: اولین مصوبه، تصویب بخشنامه بودجه سال 95 بود که در شورای اقتصاد تصویب شد و به زودی از سوی رییس‌جمهور به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد تا بتوانیم در سال 94 هم مثل سال‌های 93 و 92 بودجه کل کشور را تا قبل از 15 آذر و در مهلت قانونی به مجلس برسانیم.

سخنگوی دولت افزود: مصوبه مهم دوم ارائه پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه بود که این لایحه به دولت تقدیم شد و قطعا تا پایان شهریور دولت آن را در کمیسیون‌های مختلف بررسی می‌کند و می‌توانیم تا قبل از آغاز 95 یعنی آغاز دوره برنامه ششم توسعه با همکاری مجلس محترم شورای اسلامی آن را به تصویب برسانیم و اجرایی کنیم.

نوبخت همچنین درباره مصوبات امروز دولت بیان کرد:امروز 100 میلیارد تومان جهت تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر بوشهر و احداث راه خروجی از بوشهر به مقدار 17 کیلومتر تصویب شد. همچنین 135 میلیارد تومان برای 11 سد لاستیکی در استان گیلان اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: امروز برای پیشگیری و مقابله با روند فزآینده ریزگردها و خشکسالی 50 میلیارد تومان تصویب شد تا در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گیرد. ضمن اینکه جهت پرداخت مبالغ لازم برای جبران خسارت سیل پیشین لرستان 28 میلیارد تومان در اختیار استان قرار گرفت و برای کنترل سیلاب اسفراین پنج میلیارد تومان تصویب شد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود، دولت بودجه صداوسیما را نگه داشته تا علیه‌اش حرفی گفته نشود، تاکید کرد:خیر، این‌چنین نیست. بودجه سازمان صداوسیما مثل بودجه سایر دستگا‌ه‌ها با توجه به محدودیتی که الان خزانه دارد پرداخت شده، الان سازمان مدیریت که مسئولیت تخصیص‌ها را بر عهده دارد بودجه‌ها را تخصیص می‌دهد و بودجه از 15 تا 44 درصد تخصیص داده شده، به خبرگزاری جمهوری اسلامی که رسانه دولت است 43 درصد، به ارشاد کمتر از این مقدار، اما به صداوسیما 44 درصد تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد:البته خزانه محدودیت دارد و همه باید در صرفه‌جویی تلاش کنیم.من در جیب خود رقم تخصیص بودجه را دارم و در پایان صحبت‌هایم یکی از خبرنگاران صداوسیما می‌تواند بیاید تا لیست تخصیص‌ها را به او نشان دهم.

نوبخت اضافه کرد:به علت تقلیل درآمدهای نفتی‌، پیش‌بینی‌های صورت گرفته در بودجه انجام نشده است. امیدواریم سازمان محترم صداوسیما هم به مشکلات خزانه التفاط داشته باشد.

سخنگوی دولت همچنین درباره تامین نقدینگی،گفت:مشکل تولید به دو صورت قابل حل است؛ یکی اینکه سرمایه در گردش مورد نیاز ارائه شود و دیگر اینکه سرمایه‌گذاری‌های بنیادی صورت گیرد. طبق آمار بانک مرکزی چیزی درحد 350 هزار میلیارد تومان در سال 94 تسهیلات اعطایی از سوی نظام بانکی خواهیم داشت، 200 هزار میلیارد تومان هم برای سرمایه در گردش است که به واحدهای تولیدی اعطا خواهد شد و امیدواریم بتوان مشکلات را حل کرد.

وی درباره ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که از طرف مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیات دولت مطرح شد، اظهار کرد: من در گفت‌وگوهای خبری خود با خبرنگاران در هفته‌های قبل همیشه با گزارشی از عملکرد دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی آغاز می‌کردم. بعد از اینکه 24 بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد، این سیاست‌ها به معاون اول رییس‌جمهور ارجاع شد تا بتوانیم نسبت به چگونگی اجرای آن اقدام کنیم.

نوبخت ادامه داد:مقرر شد که سازمان مدیریت، دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی باشد و از همه دستگاه‌های دولتی بخواهد تا براساس موضوعات مطرح شده در بندهای ابلاغی که به آن دستگاه مربوط است، برنامه‌های کوتاه‌مدت یک ساله و میان‌مدت (از سال 95 تا 99) را به سازمان مدیریت ارائه کنند. این دبیرخانه این برنامه‌ها را بررسی کرد، اشکالات آنها را عودت داد و آنچه را لازم بود تکمیل کرد و به شورای اقتصاد ارائه داد و شورا برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و اهداف کلی را بررسی و تصویب کرد و به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد:از آنجا که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مقطعی نیست و فقط برای زمان تحریم هم نیست، بلکه یک رویکرد جدید به حساب می‌آید که از این پس اقتصاد ایران باید با آن اداره شود، نیاز به ساختار موقت نداریم و باید برای آن از کل ساختارهای رسمی استفاده کنیم. امروز صبح در ستاد هماهنگی تیم اقتصادی و ستاد اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای اینکه کاملا نکته‌های مقام معظم رهبری به دقت در بستری که فراهم شده کامل شود تصمیماتی گرفته شد و ما جهت تکمیل بازنگری هم خواهیم داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: اعتقاد دولت این است، چه در شرایط تحریم و چه در شرایط بعد از تحریم مناسب‌ترین رویکرد و سازوکار که می‌تواند اقتصاد ایران را مسئولیت بخشد و سند چشم‌انداز را محقق کند، اقتصاد مقاومتی است و برای اجرای آن باید از همه امکانات دولت استفاده شود. باید دانش، فناوری و بهره‌وری را بالا ببریم تا رشد اقتصادی داشته باشیم و تولید را افزایش دهیم تا صادرات‌مان بیشتر شود و برای صادرات بیشتر نیاز به روابط خوب با کشورهای جهان و منطقه داریم.

نوبخت خاطرنشان کرد: هیچ انگیزه و دلیلی وجود ندارد که دولتی که خواهان اعتلای اقتصاد خود است، سیاست کلی اقتصاد مقاومتی را که از سوی عالی‌ترین مقام نظام ابلاغ شده، نخواهد اجرا کند. در آینده نیز اگر نیاز به سازماندهی بیشتری وجود داشته باشد برنامه‌های خود را کامل‌تر می‌کنیم و به اجرا در می‌آوریم. در راس ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی رییس‌جمهور حضور دارد که برنامه‌ها را تعیین می‌کند و بر آنها نظارت دارد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره توافق برجام، گفت: تا الان جلسات متعددی برای رسیدگی به جزء به جزء این سند که نتیجه‌ی مذاکرات ایران با شش کشور بوده در شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است و الان در مراحل پایانی است و وقتی کامل شد از سوی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی هفته دولت را به خاطر دیدار اعضای هیات دولت با مقام معظم رهبری برای اعضای کابینه مبارک و پربرکت دانست و افزود: در این هفته غیر از گزارشاتی که برای مردم خوب و فهیم‌مان ارائه شد همکاران من در استان‌های مختلف با حضور در رسانه‌های استانی، اجتماعات مردمی و نمازهای جمعه گزارش عملکرد دو ساله اول دولت را ارائه کردند.

نوبخت در پایان اظهار کرد: آرزو می‌کنم نیمه دوم دوره دولت یازدهم مانند نیمه اول بتواند با موفقیت همراه باشد. البته تلاش دولت در نیمه اول کار خود منجر به تمهید مقدمات برای رفع تحریم‌ها بود و امیدوارم در مرحله دوم بتوانیم گام‌های بلندتری در راستای توسعه برداریم و رضایت مردم و مقام معظم رهبری را داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین