کد خبر: ۳۱۶۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲

کمالوندی: دور بعدی مذاکرات با آژانس، هفته آینده/ از بازدید نمایندگان استقبال می‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از برنامه بازدید اعضای کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام از سایت های فردو و نطنز در روز چهارشنبه خبر داد و گفت: متاسفانه تبلیغات خلاف واقع زیادی می شود و بازدید از این سایت ها به سود سازمان انرژی اتمی است.
آفتاب‌‌نیوز :
بهروز کمالوندی روز دوشنبه در حاشیه دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور و در گفت و گو با ایرنا افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بازدید خواهند دید که سازمان انرژی اتمی با قوت به کار خود ادامه می دهد و تعهدات را در حد تعهد و نه بیشتر اجرایی خواهیم کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره زمان اجرای تعهدات ایران هم اظهار داشت: این پروسه مستلزم این است که اتفاقی که باید پس از 90 روز از قطعنامه شورای امنیت بیفتد، انجام شود. پیش بینی ما این است که دهه سوم مهرماه این اتفاق بیفتد و پس از آن جمهوری اسلامی ایران در حد تعهدات، شروع به اقدام خواهد کرد.

کمالوندی با تاکید بر این که زمان محاسبه 90 روز پس از قطعنامه شورای امنیت است، گفت: البته ممکن است بنا به دلایلی چند روزی هم زودتر اجرای تعهدات شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: ما پیش بینی لازم را انجام دادیم و ظرف هفته آینده هم مذاکراتی با آژانس انجام خواهیم داد تا به معیارهای قابل قبول دو طرف برای اجرا کار برسیم و در زمان اجرا با مشکلاتی مواجه نشویم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره احتمال حضور صالحی در کمیسیون ویژه برجام مجلس، گفت: همان گونه که تا به حال هرچه مجلس دعوت کرده اند، حضور یافته ایم و جلسات متعددی هم داشتیم، اگر حضور در این کمیسیون هم در دستور کارشان باشد می رویم و دفاع لازم هم خواهیم کرد.

**خرابکاری صنعتی در نیروگاه های هسته ای خطری برای همه 

معاون حقوقی و امور بین الملل سازمان انرژی اتمی درباره پیگیری های حقوقی ترور دانشمندان هسته ای و اقدامات پیشگیرانه برای اتفاقات مشابه گفت: ریشه این ترور خارج از کشور بود، اگرچه عواملی در داخل داشت که توسط وزارت اطلاعات شناسایی شد و برخی به سزای اعمالشان رسیده اند.

کمالوندی افزود: پیگیری حقوقی این پرونده بر اساس تقسیم کار، بر عهده معاونت حقوقی رییس جمهوری است، البته اطلاعات لازم را در اختیار گذاشتیم و گزارش های آن توسط وزارت اطلاعات جمع آوری شده و در اختیار رییس جمهوری هم قرار داده می شود.

وی ادامه داد: آن چه مسلم است سرویس های جاسوسی به خصوص موساد درگیر این ترورها بوده اند و پرونده علاوه بر پیگیری حقوقی باید به روش های مختلفی هم دنبال شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: نکته مهم این بوده که مراقبت کنیم این موارد تکرار نشود، با مراقبت هایی که با افزایش پوشش های امنیتی و حفاظتی برای اشخاص انجام شد، خوشبختانه جلوی مسیر گرفته شده است اگرچه دشمن همواره به دنبال انجام کارهای احمقانه هست.

کمالوندی اظهار داشت: فعالیت های شوم آن ها محدود به ترور نیست، در گذشته خرابکاری صنعتی را هم در حد وسیع انجام داده اند و اگر بتوانند امروز هم این کار را انجام می دهند. اگرچه خوشبختانه با توجه به تجربه خوبی که در سازمان انرژی اتمی هست، توانستیم موارد را کشف کنیم و حتی وسایلی که معیوب کردند را تعمیر و استفاده کنی؛ استاکس نت یکی از آن ها بود.

وی یادآور شد: ما این ها را در مناسبت های مختلف در آژانس بین المللی انرژی اتمی و همایش های بین المللی مطرح و بر ضرورت این که باید ساز و کاری برای جلوگیری از خرابکاری صنعتی ایجاد شود، تاکید کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این خرابکاری ها چون می توانند ایمنی نیروگاه ها را تحت تاثیر قرار دهند و جان افراد زیادی را هم به خطر بیندازد، فقط مشکل ایران نیست، اگر توجه نشود و کشورها فکر کنند که فقط مشکل ایران است و اجازه دهند چنین رویه ای ادامه یابد، در بلند مدت می تواند به ضرر همه کشورها باشد.

**ضرورت محرمانه ماندن اطلاعات در آژانس را یادآور شده ایم

کمالوندی در پاسخ به این سوال که ترور دانشمندان هسته ای به واسطه درز اطلاعات آژانس صورت گرفت، چه اقدامی برای محرمانه ماندن این اطلاعات انجام شده است، گفت: به طور مرتب ضرورت حفظ اطلاعات محرمانه را به آژانس یادآوری کردیم.

وی افزود: این که آژانس مجموعه ای از کشورهای مختلف است، 35 کشور در شورای حکام هستند و همچنین از ملیت های مختلف هم در آژانس کار می کنند؛ طبیعتا می توانند در داخل آن ها جاسوس باشند و دسترسی به اطلاعات صورت گیرد.

سخنگوی آژانس انرژی اتمی ادامه داد: آژانس باید مراقبت را بیشتر کند، این را هم در پادمان داریم و هم در نقشه راه اخیر که یکی از بندها، ضرورت محرمانه ماندن اطلاعات است.

کمالوندی اضافه کرد: دیدیم در سفر آمانو به آمریکا خیلی فشار بود که اطلاعات محرمانه افشا شود و خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و این کار باعث شد اعتبار آژانس بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: بارها گفتیم وقتی آژانس حرفه ای عمل کند، اعتماد بقیه هم نسبت به آن بیشتر می شود، اما جریان جاسوسی جریانی نیست که فقط به ایران محدود باشد، شما شنیدید که آمریکایی ها از دوستان خود حتی در سطح رییس جمهوری هم جاسوسی می کردند.

معاون سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: متاسفانه استفاده از روش های نامشروع برای رسیدن به اهداف در دستور کار قدرت ها قرار دارد و راه چاره این است که فرهنگ عمومی در دنیا به نحوی بالا رود که آن را تقبیح کنند تا تحت لوای این که امنیت کشور را افزایش می دهد، دست دولتمردان آن ها باز نباشد.

کمالوندی تاکید کرد: باید کار فرهنگی کرد، شبکه های اجتماعی و رسانه ها همچون ایرنا می توانند نقش داشته باشند و موضوعات به نحوی گفته شود که فکر نکنند تبعات منفی آن همیشه متوجه ایران است و اگر به رویه تبدیل شود، دامن همه کشورها را خواهد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین