کد خبر: ۳۱۶۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
با تکیه بر نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند

واشنگتن‌پست: افکار عمومی آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای دو قطبی شده است

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به نظرسنجی‌های جدید در آمریکا درباره توافق هسته‌ای نوشت: افکار عمومی مردم آمریکا درباره این توافق تا حد زیادی دو قطبی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :  به نوشته روزنامه واشنگتن پست، نتایج نظرسنجی «برنامه رایزنی عمومی دانشگاه مریلند» که روز سه‌شنبه (امروز) منتشر شده است نشان می‌دهد که افکار عمومی مردم آمریکا به شدت نسبت به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ دو قطبی شده است. بر اساس این نظرسنجی 52 درصد خواهان این هستند که کنگره توافق حمایت کند و 47 درصد نیز خواهان مخالفت کنگره هستند.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نظرات کاملا متفاوتی درباره توافق هسته‌ای دارند. نزدیک به 7 نفر از هر 10 دموکرات آمریکا از این توافق حمایت می‌کنند و سهم یکسانی از جمهوری خواهان با توافق مخالف هستند. در میان مستقل‌ها از هر 10 نفر شش تن از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی،‌ تاکنون 31 دموکرات در سنا از توافق هسته‌ای اعلام حمایت کرده‌اند. آن‌ها برای حفظ حق وتوی رییس‌جمهور به تنها سه رای دیگر نیاز دارند.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که در صورت مخالفت کنگره با توافق آن را وتو خواهد کرد و این در حالی است که قانونگذاران برای لغو وتوی رییس‌جمهور به دو – سوم آراء نیاز خواهند داشت. اتفاقی که احتمال آن بسیار کم است.

نظرسنجی دانشگاه مریلند که به‌صورت آنلاین در تاریخ 17 تا 20 اوت انجام شد هم‌چنین نشان داد که اکثریت مردم آمریکا از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند اگر چه انتقاداتی هم به آن دارند. تقریبا از هر 10 شرکت کننده هشت نفر گفته‌اند که دسترسی به هر سایت مشکوک و اعلام نشده‌ای به جای بازرسی‌های هر زمان به هر مکان در ایران یکی از دلایل قانع کننده برای مخالفت با توافق هسته‌ای است. در این میان جمهوری‌خواهان انتقادات بیش‌تری را علیه دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا مطرح می‌کنند و وی را به دلیل حاصل نشدن یک توافق قابل قبول‌تر مقصر می‌دانند.

اکنون که کم‌تر از 20 روز به رای‌گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای فرصت باقی مانده است، نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دیدگاه‌ها نسبت به این توافق تا چه حد قابل انعطاف است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین