کد خبر: ۳۱۶۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

صادق زیباکلام: آمریکاستیزی از بین برود

ما نیز بعد از 36 سال با آمریکا به توافق رسیدیم که این هم برای ما یک امتیاز محسوب می‌شود اما بیشتر از ایران آمریکا از این پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری به ویژه نامزدهای دموکرات‌ها از آن استفاده خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز : صادق زیباکلام شامگاه سه‌شنبه در همایش «بایدها و نبایدهای سیاست‌‌هایی ایران بعد از توافق هسته‌ای» که در سالن فدک اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: قطعا برای آمریکا توافق هسته‌ای با ایران یک پیروزی چشم‌گیر به شمار می‌رود که این پیروزی برای دموکرات‌ها، اوباما و کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری آمریکا از این جناح یک موفقیت و نقطه پیروزی به شمار می‌رود.

وی افزود: ما نیز بعد از 36 سال با آمریکا به توافق رسیدیم که این هم برای ما یک امتیاز محسوب می‌شود اما بیشتر از ایران آمریکا از این پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری به ویژه نامزدهای دموکرات‌ها از آن استفاده خواهد کرد.

زیباکلام با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای به یک سمت منطقی‌تر و رفتار معقول حرکت کرده‌ایم، افزود: هر چند که اوباما و دموکرات‌ها در بحث سیاست خارجی خودشان در منطقه خاورمیانه نتوانستند به دستاوری خوب و مناسب در عراق سوریه و یمن دست پیدا کنند.

عراق، افغانستان و سوریه نقطه مشترک سیاست خارجی ایران و آمریکا است

استاد دانشکده حقوق تهران ادامه داد: همان طوری که ایران نمی‌خواهد بعد از خروج ناتو از افغانستان، طالبان وارد این کشور شود، آمریکا نیز چنین مسئله‌ای را دوست ندارد و ایران و آمریکا از این جهت نخستین نقطه مشترک را به دست آوردند.

زیباکلام در ادامه بیان کرد: در مسئله ایران نیز همین که دموکرات‌ها بدون حمله نظامی به تاسیسات ایران توانستند با ایران در منطقه به توافق رسیده و به نقطه تعامل برسند برای آنها مثبت و موفقیت‌آمیز است.

وی با بیان اینکه ما نیز در عبور از این بحران و برخی از تهدیدهای هسته‌ای امروز به نقطه قابل اعتماد‌تری رسیده‌ایم، گفت: بنده به آینده توافق وین و تقویت روابط ایران با آمریکا خوشبین هستم، چراکه برگ برنده دست ماست و آمریکایی‌ها به ویژه دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات پیش‌ رو از این ابزار به عنوان مانور تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

آمریکاستیزی از بین برود

استاد دانشکده حقوق تهران تصریح کرد: برخلاف آنهایی که می‌گویند باید رویه آمریکاستیزی همچنان باقی بماند اتفاقا باید آمریکاستیزی از بین برود که عده‌ای همچنان نگران این موضوع هستند در حالی که ما باید با آمریکا بر سر مشترکات به توافق برسیم.

زیباکلام افزود: اگر زمانی در ساختن فردو، تاسیسات هسته‌ای، افزایش سانتریفیوژ‌ها، موضوع عراق، لبنان وسوریه با آمریکایی‌ها اختلاف داشتیم امروز همه اینها می‌تواند نقطه توافق و تعامل ما باشد همان طوری که ما سر موضوع هسته‌ای با آمریکا توافق کردیم، می‌توانیم در مسئله افغانستان و عراق جلوگیری از نفوذ داعش در منطقه، مسئله یمن و حتی سوریه با آمریکایی‌ها به یک نقطه مشترک برسیم.

وی ادامه داد: همان طوری که ما در عراق دوست نداریم دولت حیدر العبادی سقوط کند آمریکایی نیز دوست ندارند با سقوط این دولت داعش بر سر کار بیاید.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ما در یمن نیز با آمریکا اتفاق نظر داریم، چراکه یمن را خواستگاه القاعده می‌دانیم و آمریکا نمی‌خواهد القاعده در این کشور رشد کرده و بر سر کار بیاید به طوری که در یمن به یک وحدت استراتژی با آمریکا دست پیدا کردیم.

زیباکلام مدعی شد که در سوریه اسد رفتنی است و اظهار کرد: ما با آمریکا به یک نقطه مشترکی رسیده‌ایم که اسد به مانند دیگر دیکتاتورهای منطقه همچون صدام، قذافی و حسنی مبارک باید از حاکمیت کنار رود، چراکه یک حاکم سفاک دیکتاتور و مخالف مردم است.

وی بیان کرد: با سقوط اسد هم ما و هم آمریکایی‌ها بر این باورند که نباید اجازه داد تا جبهه النصره و داعش بر سر کار بیاید.

زیباکلام با زیر سئوال بردن محور مقاومت در منطقه گفت: این اظهارات بی‌خود و شبیه علی گلابی است که عده‌ای آن را تکرار می‌کنند در حالی که باید بدانیم سوریه از بین رفتنی است و اسد نیز در ماه‌های آینده از حاکمیت ساقط خواهد شد.

استاد دانشکده حقوق تهران تصریح کرد: البته در کنار این اشتراکات ما با آمریکایی‌ها سر مسئله حماس، اسرائیل، موضوع حقوق بشر و ... نکته افتراق داریم اما باید این اصل را بپذیریم که دیگر دوران آمریکاستیزی که عده‌ای سعی دارند همچنان بر آن دامن بزنند گذشته است.

زیباکلام مدعی شد که ما باید به سمتی حرکت کنیم تا با آمریکا و دیگر کشورها نقطه تعاملی داشته باشیم و به جای خصومت و دشمنی به تقویت دوستی‌ها کمک کنیم.

احمدی‌نژاد بزرگترین توهین را به روسای جمهور جهان کرد

استاد دانشکده حقوق تهران در ادامه سخنان خود گفت: دولت‌ها باید بر روی تعهدات خود پایبند باشند و با کنار رفتن دولتی و بر سرکار آمدن دولت جدید این تعهدات نباید تغییری پیدا کند و ما حتی بعد از انقلاب برخی تعهداتی را که شاه پذیرفته بود قبول کرده و آن را به انجام رساندیم.

زیباکلام با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده ما در حقیقت در بین 6 قدرت جهانی بیشتر با آمریکایی‌ها در حال مذاکره و تعامل بود، افزود: بقیه کشورها هر از چند گاهی خودی نشان می‌دهند ولی اصل مذاکرات ایران با آمریکا بوده و انتخاب دولت روحانی این فضا را فراهم کرد تا آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که به جای حمله به ایران با کشور ما کنار بیایند.

وی با بیان اینکه همان زمانی که احمدی‌نژاد به روسای جمهور دیگر کشورها در سازمان ملل با سخنانش توهین کرد که بنده می‌خواهم با ملت‌ها صبحت کنم، افزود: در دوران احمدی‌نژاد به جای تعامل بیشتر بر تخاصم تکیه می‌کردند و معلوم نبود جلیلی با اشتون چه سخنانی را رد و بدل می‌کرد در حالی که جان‌ کری با ظریف بیش از 11.5 ساعت در کنار هم می‌نشینند تا مسائل و مشکلات برطرف شود که چندین بار نیز کار به مرحله تار مو رسیده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
4
7
آفرین بر آقای زیبا کلام.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین