کد خبر: ۳۱۷۱۴۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
اثرات کمپین نخریدن خودرو؛ فروش اقساطی و آگهی‌های تحویل فوری

خودرو بدون کمپین هم خریدار ندارد/ لبنیات هم از سفره مردم حذف شد بدون آنکه کمپین راه بیندازند

کمپین «خودروی صفر نخرید» رو به خاموشی بود که با اظهارنظرهای مسئولان و کارشناسان، دوباره شعله‌ور شد و زمانی‌که وزیر صنعت به عنوان اصلی‌ترین متولی بازار خودرو به این کمپین واکنش نشان داد، به‌مثابه بنزین بر آتش روبه‌خاموشی عمل کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
او دنبال‌کنندگان این کمپین را خیانت‌کار نامید و عاملان ایجاد آن را «گناهکار»، «ضد انقلاب»، «ضد منافع ملی» و «دشمن اشتغال‌زایی» دانست. نعمت‌زاده با این اظهارنظر برای چندمین‌بار در اول صف حامیان صنعت خودور برای خود جا باز کرد. برخی از سایت‌ها هم کمپینی برای عذرخواهی وزیر راه‌ انداختند که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کاربران هم در فضای مجازی با ارائه پیشنهادهایی مانند استیضاح و استعفا از سایت‌ها جلو زدند و بر رأی منفی خود به اظهارنظر وزیر صنعت برای بار چندم تأکید کردند.
 
گویا فشار رسانه‌ها عرصه را چنان بر وزیر تنگ کرد که قائم‌مقامش با حضور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» در مقام دلجویی از مردم و کاهش فشارها بر رئیس برآمد. مجتبی خسروتاج، کیفیت و ارزانی را دو استراتژی دولت برای صنعت خودرو دانست که از خواسته‌های مطرح‌شده در کمپین خودروی صفر نخرید، بود.
 
به گفته او افزایش کیفیت خودروها باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری و پیگیری شود که خودروسازان در یک فضای رقابتی به کاهش قیمت‌ها بپردازند، این در حالی است که تولید ۱.۲ میلیون خودرو، رقم قابل‌توجهی است و درعین‌حال، به ضرورت نیز باید تقویت فرهنگ مشتری‌مداری در میان خودروسازان داخلی را در دستور کار قرار داد.
 
توپ نجفی‌منش در زمین بانک مرکزی

بااین‌حال برای برخی از فعالان این صنعت در بر یک پاشنه می‌چرخد. محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران، آب پاکی را روی دست همه ریخت و در گفت‌وگو با تسنیم گفت: اگر می‌خواهید قیمت خودرو کاهش یابد، باید قیمت دلار را کم کنید، در این صورت قیمت خودرو به قیمت چند سال گذشته خود یعنی شش تا هفت میلیون تومان برخواهد گشت.
 
او دراین‌باره به سیاست بانک مرکزی درباره تک‌نرخی‌کردن ارز اشاره کرد که می‌خواهد تعیین قیمت ارز را به بازار محول کند و سپس خطاب به مردم گفت با توجه به این مسئله نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشند و به این ترتیب توپ افزایش قیمت خودرو را به زمین بانک مرکزی انداخت.
 
نجفی‌منش باز هم خطاب به مردم گفت: مردم تصور می‌کنند با توجه به توافق هسته‌ای، خودروسازان خارجی وارد بازار ایران می‌شوند و تولیدات خود را ارائه خواهند کرد، اما این اتفاق نخواهد افتاد و قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.
 
نجفی‌منش در ادامه تعبیر خاصی از کیفیت خودرو داشت که در نوع خود جالب است. او گفت: منظور مردم از بی‌کیفیت‌بودن خودروهای داخلی، در حقیقت قدیمی‌بودن این خودروهاست که ادعای کاملا درستی است. درحالی‌که کیفیت هیچ ارتباطی به قدیمی‌بودن خودروهای تولیدشده در کشور و پلت‌فرم آنها ندارد.
 
شایعه شیوا در فضای مجازی

رئیس شورای رقابت هم دیروز خبرساز بود. رضا شیوا خبری را که به نقل از او در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده، تکذیب کرد.این خبر مضمونی به این شرح دارد: «همیشه وقتی قیمت خودرو افزایش می‌یابد مردم با اشتیاق بیشتری اقدام به خرید می‌کنند». او در دفاع از خود گفت: بنده به‌هیچ‌عنوان این صحبت‌های غیرعلمی و مغرضانه را بیان نکرده‌ام.
 
به جز این در فضای مجازی، حقوق رئیس شورای رقابت ١١٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان عنوان شده بود که شیوا آن را هم تکذیب کرد: من به عنوان یک کارمند دولت حقوق دانشگاهی دریافت می‌کنم و در شورای رقابت هم مبلغ ناچیزی به عنوان حق مدیریت به بنده پرداخت می‌شود.
 
رئیس شورای رقابت اعلام دارایی دو هزار میلیارد تومانی خود را تکذیب کرد و گفت: دارایی‌هایی رئیس شورای رقابت به عنوان یک مقام دولتی از همان روزهای نخست پذیرش مسئولیت بررسی می‌شود و در پایان مأموریت هم مسئولان، نظارت لازم را بر تغییر دارایی‌ها انجام می‌دهند.
 
 وی درباره تغییرات قیمت خودرو در آینده، اظهار کرد: بنده همیشه طرفدار عدم افزایش قیمت خودرو هستم و طرفداری از عملکرد خودروسازان نداشته‌ام. درحال‌حاضر هم تأکید می‌کنم که با توجه به شرایط رکود افزایش قیمت خودرو بی‌معنی است. البته خودروسازان حق دارند درخواست‌های خود را به شورای رقابت ارسال کنند اما در نهایت این اعضای شورا هستند که با توجه به اطلاعات و آمار تصمیم‌ می‌گیرند. 
 
رئیس شورای رقابت گفت: بنده به تنهایی در مورد افزایش یا کاهش قیمت خودرو تصمیم‌گیری نمی‌کنم بلکه یک شورای ١٥ نفره، متولی بررسی این موضوع هستند.
 
 لبنیات هم از سفره مردم حذف شد بدون آنکه کمپین راه بیندازند

محمدباقر صدری، اقتصاددان نیز معتقد است: اقتصاد کشورهای پیشرفته در حالت متعادل قرار دارد و قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ اما در ایران شب می‌خوابیم و صبح که بیدار می‌شویم، قیمت‌ها زمین تا آسمان تغییر کرده است. اما در کشورهای پیشرفته این‌طور نیست؛ مثلا در آلمان برای افزایش نرخ هتل‌ها نزدیک به یک ماه مسئولان دولتی با اتحادیه هتل‌داران در حال مشورت بودند و تازه بعد از بحث و بررسی‌های مفصل، فقط پنج درصد به قیمت‌ها اضافه کردند اما روی قیمت‌ها در ایران کنترلی نیست.
 
 دولت قیمت‌ها را رها کرده چون اعتقادش بر این است که در رقابت قیمت‌ها پایین می‌آید، درحالی‌که هر اقتصادخوانده‌ای می‌داند که این شرایط برای یک اقتصاد نامتعادل است. از سال ٩٢ تاکنون قیمت‌ها ٨٠ تا ١٥٠ درصد افزایش داشته و دولت موظف است از فشار قیمت‌ها بکاهد و زندگی شرافتمندانه‌ای برای مردم تدارک ببیند. حتی اگر کمپین نخریدن خودرو به وجود نمی‌آمد، باز هم مردم توان و قدرت خرید خودرو نداشتند. سفره مردم آنچنان در تنگناست که خودرو ناخودآگاه از آن سفره حذف شده است. همین الان نگاه کنید که با این وضع پوکی استخوان در جامعه ایران، لبنیات از سفره مردم حذف شده، مگر برای لبنیات هم کمپین راه افتاده بود؟ واقعیت این است که قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده است. کشوری مثل ترکیه که در وضعیتی خاص قرار دارد، برای اینکه به مردمش کمتر فشار وارد شود، تعرفه واردات گوشت قرمز را صفر می‌کند تا قیمت گوشت که از ١٥ لیر به ٤٠ لیر رسیده بود، کاهش یابد؛ آن‌وقت دولت قیمت‌ها را بدون کنترل رها کرده است. اثرات کمپین نخریدن خودرو نیازمند تحقیق است و با وجود تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و گسترش بی‌رویه ظرفیت دانشگاه‌ها کسی نیست که چنین موضوعاتی را بررسی کند تا دریابیم وضعیت سفره مردم به چه حال و روزی افتاده است.   

فروش اقساطی و آگهی‌های تحویل فوری خودرو اثرات کمپین نخریدن خودرو

آرمان خالقی، عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن، تجارت ایران می‌گوید: رکود تورمی به دلیل سوءمدیریت گذشته همچنان گریبان‌گیر اقتصاد ایران است، بنابراین قبل از شکل‌گیری کمپین نخریدن خودرو، خودروسازان در رکود بودند و شرایط نامساعدی داشتند. ضمن اینکه نباید از یاد ببریم که توان و قدرت خرید مردم  کاهش پیدا کرده است. در کنار این مسائل، مشکلات تحریم نیز همچنان ساری و جاری است و با وجود آنکه توافق انجام شده، اما این توافق هنوز نهایی نشده و اثرات خودش را در اقتصاد به جا نگذاشته است و با همه این اوصاف مردم در انتظار کاهش قیمت کالاها به‌ویژه خودرو بودند و شاید به همین دلیل بسیاری از خریدن خودرو خودداری کردند. پس چنین شرایطی از سال گذشته در بازار موجب شد تا دادوستد خودرو صفر و دست‌دوم کاهش داشته باشد. همین مسائل به ماجرای کمپین نخریدن خودرو در فضای مجازی منجر و به بحث داغی در فضای مجازی و موضوعات تخصصی تبدیل شد. شک نکنید که این کمپین تأثیر انکارناپذیری روی بازار خودرو داشته و حداقل کار ممکن این کمپین این بود که آن عده که قصد خرید خودرو داشتند، دست نگه داشتند و در انتظار ارزانی خودرو هستند. اما با همه این اوصاف باید گفت که مردم ما در این گونه موارد خیلی احساسی عمل می‌کنند؛ ما مردمی هستیم که با هم سکه می‌خریم، با هم ارز می‌خریم و با هم سیم‌کارت. اما این کمپین یک نکته مثبت داشت و آن نکته این بود که مردم در جریان اعتراضات حرف‌های خود را به مسئولان خودروساز زدند. مدیران خودروساز به خاطر احترام به افکار عمومی هم که شده، باید به این اعتراضات پاسخ شفاف و صادقانه‌ای بدهند تا شبهاتی که در ذهن مردم ایجاد شده، رفع شود و مردم آنها را باور کنند. یکی از این اعتراضات این بوده که اگر خودروسازان افزایش قیمتی در خودروها اعمال نکردند و سال‌هاست در ضرر هستند، پس چگونه همچنان فروش خودرو دارند. کمپین همچون گلوله برفی می‌ماند که هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود بنابراین هر چقدر پاسخ به این اعتراض کمپینی صادقانه باشد، به‌نسبت پذیرش آن در جامعه، این گلوله برفی آب می‌شود، در غیر این صورت این کمپین به شایعات و به بهمنی بزرگ تبدیل خواهد شد. در هر صورت این کمپین اثرات خود را بر بازار خودرو صفر به‌جا گذاشته و این اثرات را می‌توان در نوع فروش و آگهی‌های تحویل فوری خودرو و فروش اقساطی مشاهده کرد.  

منبع: شرق

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۴
ستایش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
5
35
کاملا اشتباه گفتی................ من احساسی عمل نمی کنم و همیشه کار خودم را می کنم یعنی به مردم نگاه نمی کنم که دارن چی می خرن و چی نمی خرن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
1
50
ُ...ممنون از انعکاس این خبر
واقعا لازمه که کمی قیمت خودرو کاهش پیدا کنه
مردم واقعا برای کاهش قیمت ها حامی دولت امید بوده و هستن و منتظر هستن بعد توافق هسته ای خودرو با قیمت حداکثر 70 درصد قیمت کنونی فروش بره
405 از 13.5 رسید به 30 میلیون یا 206 که الان 36 به بالا با توجه به مدلش قیمت داره
کمی به مردم هم حق بدیم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
79
مردم اگه یه مقدار دیگه تحمل کنن عالی میشه،...
sasan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
37
10
همین حالا با وجود کمپین به اصطلاح تحریم خودرو صفر، به فاصلۀ اندکی پس از ایجاد شرایط اقساطی توسط ایران خودرو، مشتری با پیام «ظرفیت تکمیل شده است» مواجه می شود!! پیداست عطش بازار خودرو در ایران بیش از آنی است که به این آسانی آرام گیرد و اشباع گردد و خودروسازها هم خوب این را می دانند. این است که مثلاً اخبار تلویزیون از تلمبار شدن خودروهای تولید شده (هشتاد هزار خودرو) در انبارهای خودروسازان می گوید، اما آن ها با یک چین ترفندی تمام آن را با فروش اقساطی و سود مناسب ظرف چند ساعت آب می کنند و در دلشان به این کمپین می خندند. چراکه همچنان اکثر بدنۀ اجتماعی مردم ما، افرادی غیر از حاضرین در شبکه های اجتماعی اند.
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
84
3
باسلام، میخواستم بگویم این نخریدن خودرو یک ترفند از طرف وارد کنندگان خودرو های چینی میباشد تا بتوانند خودرو هایی که روی دستشان مانده را بفروشند باید هوشیار باشید و از صنعت داخلی حمایت کنیم ضمنا اگر در طول این چند سال گذشته بطور میانگیم مبلق اندکی خودرو را گران میکردند شاید از افزایش قیممت جهشی بهتر بود. باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
48
بیکاری موجب پایین امدن قدرت خرید مردم وبرعکس پایین امدن قدرت خرید موجب افزایش بیکاری در مشاغل کوچک است یک سیکل معیوب وتلخ مردم یکی یکی لیست خرید شان را خط میزنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
5
31
به مرور زمان ارزش ریال را بالا برده و دلار را کاهش ( دلار به 1000 تومان نزدیک شود) تا مشکلات حل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
2
29
خود رو سازان باید محصولشونو رو صادر کنه دیگه خیابونا پارکینگ شده هر خانواده دوتا کمتر ماشین ندارند
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
1
60
بابا مردم تو پول نان شبشون موندن . چرا بیخود جو میدین ؟ کمپین هم تاثیر داشته باشه تاثیرش چندان نیست حقیقت اینه که مردم پول ندارن که بخوان ماشینم بخرن . مردم پول خرید مایحتاج زندگیشونو ندارن چه برسه به ماشین صفر
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
1
10
اگه قیمت دلار كم بشه كه مومن مردم بیشتر میروند خودروی خارجی می خرند.
جواب آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
4
8
درجواب شخصي كه ميگه مردم پول ندارن

ما درمورد اوناي كي پول دارن و ماشين مي خوان بخرن صحبت مي كنيم
پاسخ ها
؟
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
پس شما راجب 30 درصد صحبت میکنید چون 70 درصد مردم پول ندارند و در مایحتاج روزانه گیر کرده اند بهتره با دقت بیشتر اطرافت رو ببینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
22
خدا وکیلی خودروسازان داخلی چطور وجدانشان قبول مینکه که خودروی با تکنولوژی 40 سال پیش رو به مردم قالب کنند آنهم با این قیمت یعنی با قیمتی که اگر تعرفه کاهش یابد میتوان یک خودرو در حد مطلوب اروپایی یا کره ای خرید.
یک شهروند ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
13
در دفتر کار ما که 5 نفر هستیم پارسال همه ماشین صفر کیلومتر از سایپا و ایران خودرو خریدم تمام ماشین ها بدون استثنا همه ایراد داستن خداوکیلی ایراد های مهم مثلا یه 206 تیپ 5 پمپ بنزینش بنزین رو به داخل اتاق نشت میداد . یه رانا بود که گیربکش داغون بود بنده خدا یه تمن خرجش کرد.یه 405 بود که همیشه تو سرعت 100 تا خاموش میشد.یه تیبا بود که موتورش روغن میداد و کم میکرد.یه روا بود که صاحبشو سکته داد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین