کد خبر: ۳۱۷۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹

تحلیلی از موفقیت اوباما و شکست تلخ مخالفان توافق

واشنگتن پست نوشت: همگام با مقامات اسرائیلی، دیگر مخالفان توافق از قبیل آیپک همچنان به تلاش برای جلب آراء تعداد بیشتری از سناتورها در مخالفت با توافق هسته ای ایران ادامه می دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه واشنگتن پست در اینترنت امروز در گزارشی به قلم مشترک کارون دمیرجیان و کارول مورلو نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با کسب آراء کافی برای حفظ توافق هسته ای ایران که مورد انتقاد شدید جمهوری خواهان و برخی دموکراتها قرار داشته است، به یک پیروی مهم در عرصه سیاست خارجی دست یافت.

به گزارش واحدمرکزی خبر، توافق وین در ماه ژوئیه برای محدود کردن جاه طلبی های هسته ای ایران در هفته های اخیر موضوع مبارزه شدید دولت اوباما و مخالفان توافق در آستانه رای گیری کنگره درباره قطعنامه ای برای ممانعت از اجرای آن بوده است که انتظار می رود هفته آینده صورت گیرد.

با اعلام موافقت سناتور باربارا میکولسکی از این توافق در روز چهارشنبه سی و چهار سناتور متعهد شدند از توافق ایران در سنا حمایت کنند. بدین ترتیب مخالفان قادر نخواهند بود اکثریت بالای دو سوم آراء را که برای رد وتو اوباما ضد هر تلاش کنگره بر توافق هسته ای لازم است، کسب نمایند.

در هفته های اخیر همه نظرها به حدود دوازده سناتور مردد، از جمله میکولسکی، معطوف بود که آراء شان تعیین کننده قلمداد می شود. توسل موافقان و مخالفان توافق به هر اقدامی از ترغیب تا تهدید برای کسب آراء قانون گذاران آنها را به شدت تحت فشار قرار داده بود.

اعلام نظر میکولسکی که اواخر امسال بازنشسته می شود و لازم نیست نگران سابقه سیاسی اش باشد، به همکاران وی که هنوز اعلام نظر نکرده اند امکان می دهد بدون نگرانی درباره مسئولیت - یا پیامدهای سیاسی- حمایت از این توافق موضع شان را اعلام کنند.

پیروزی رئیس جمهور شکست تلخی برای گروههای فشار و قانون گذاران مخالف توافق است که ساعتهای بیشمار و میلیونها دلار صرف ممانعت از اجرایی شدن آن کردند. از زمان حصول توافق در ماه ژوئیه، آنها شکایت داشتند که این توافق از قدرت کافی برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای برخوردار نیست و، در بهترین حالت، فقط مسیر تبدیل شدن ایران به یک دولت مجهز به سلاح هسته ای را به تاخیر می اندازد. حتی کسانیکه مردد بودند علنا در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند که ایران ممکن است بخشی از پولی را که پس از لغو تحریم ها به اقتصاد آن بازگردانده می شود صرف اقدامات شرورانه از جمله کمک مالی به گروههایی کند که تهدیدی مستقیم برای اسرائیلند.

مخالفان توافق همچنین این رویداد را برای اسرائیل خطرناک خواندند و رسانه های اسرائیلی اعلام نظر میکولسکی را شکستی روشن برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توصیف کردند که سالها هشدار داده است یک ایران هسته ای تهدیدی موجودیتی برای اسرائیل است. او حتی اوایل امسال در اقدامی غیرعادی در نطقی در کنگره با جانبداری از جمهوری خواهان مستقیما در تقابل با اوباما قرار گرفت.

اما اوباما و نمایندگانش تاکید داشته اند توافق حاصل بهترین توافق ممکن است و برای آن هیچ بدیلی بجز جنگ با ایران وجود ندارد و کسانیکه سعی در خنثی کردن توافق کنونی دارند و خواستار بازگشت با میز مذاکره اند، هیچ گزینه معتبری ندارند.

جان کری وزیر خارجه روز چهارشنبه در نامه هایی به مجالس سنا و نمایندگان ضمن تاکید بر آن نکات به انتقادها از توافق پاسخ داد.

در اسرائیل واکنش صریحی به رویداد اخیر صورت نگرفته است. یک مقام ارشد اسرائیل که رابطه نزدیکی با نتانیاهو دارد،‌ گفت: هر اتفاقی که در کنگره رخ دهد خطرات این توافقنامه برای خاورمیانه را تغییر نمی دهد.

وی گفت که اسرائیل هرگز نگفت در این جریان برنده می شود بلکه گفت این مسئله مهمی است.
یک مقام دیگر اسرائیل گفت که نتانیاهو به ضدیت با این توافق ادامه خواهد داد.

وی گفت: نخست وزیر مسئولیت خود می داندکه نواقص توافقی را که اسرائیل، منطقه و جهان را به خطر می اندازد، خاطرنشان کند- و به این کار ادامه خواهد داد و معتقد است این توافق یک اشتباه است.

با توجه به اینکه هنوز رای گیری واقعی صورت نگرفته است، کاخ سفید از اعلام پیروزی خودداری می کند.

همگام با مقامات اسرائیلی، دیگر مخالفان توافق از قبیل آیپک ضمن خودداری از ابراز شکست در خصوص توافق ایران قول داده اند به تلاش ادامه می دهند.

آنها سعی دارند با جلب نظر بقیه سناتورهای مردد اطمینان حاصل کنند که تعداد موافقان توافق ایران تا حد امکان کمتر خواهد شد- با اینکه اکنون قطعا امکان وتو قطعنامه مخالفان توسط اوباما وجود دارد.

اکنون سوال این نیست که آیا امکان حفظ توافق ایران در کنگره وجود دارد یا نه بلکه نحوه حفظ آن مطرح است. ده دموکرات هنوز اعلام نظر نکرده اند و اگر فقط هفت تن از آنها به نفع توافق رای دهند، تعداد موافقان به چهل و یک تن میرسد که در آنصورت از طریق بحثهای طولانی درباره هر قطعنامه ای ضد توافق ممکن است نیازی به وتو رئیس جمهور نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین