کد خبر: ۳۱۷۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۵

یک سناتور آمریکایی دیگر از توافق هسته‌ای حمایت کرد

'مارک وارنر' سناتور دمکرات آمریکا از توافقنامه هسته ای ایران حمایت کرد و شمار حامیان توافق در مجلس سنا به 36 سناتور رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته روزنامه جروزالم پست، 'جاش ارنست' سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: سناتور وارنر دررای گیری کنگره آمریکا از توافقنامه هسته ای امضا شده بین ایران وقدرت های جهانی حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا روزچهارشنبه با به دست آوردن رای کافی سناتورها برای حمایت از توافقنامه هسته ای ایران درکنگره، پیروزی بزرگی را درحوزه سیاست خارجی نصیب خود کرد. 

با این حال جمهوریخواهان اعلام کردند که با تحریم های جدید علیه ایران به جنگ با این توافقنامه ادامه خواهند داد.

به گزارش ایرنا ، نانسی پلوسی رهبر جناح اقلیت (دمکرات) در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای خطاب به هم حزبی های خود گفت که بحث بر سر قطعنامه (مخالفت با توافق هسته ای ایران) احتمالا چهارشنبه آینده آغاز و رای گیری روز جمعه انجام خواهد شد.

بر اساس قوانین آمریکا، در صورتی که طرحی با آرای دو سوم نمایندگان تصویب شود، حق وتو از رییس جمهوری در آن موضوع سلب می شود. به همین جهت اوباما برای حفظ حق وتو، باید حمایت یک سوم از نمایندگان را از توافق، جلب کند. 

مجلس سنا 100عضو دارد و اوباما باید 34 سناتور را برای استفاده از حق وتو با خود همراه می کرد، که با پیوستن سی و ششمین سناتور حامی توافق، جمهوریخواهان دیگر نمی توانند وتوی اوباما را لغو کنند. 

حامیان توافق همچنین تلاش برای کسب رای 41 سناتور را آغاز کرده اند که مانع تصویب توافق در کنگره و استفاده اوباما از حق وتوی خود خواهد شد. 

برای دستیابی به این هدف دست کم 5 نفر از 11 سناتور دمکراتی که هنوز رای خود را اعلام نکرده اند، باید از توافق حمایت کنند. 

از سوی دیگر، موافقان توافق معتقدند که در صورتی که حتی نتوانند 41 رای بدست آورند، می توانند برای جلوگیری از رد توافق هسته ای به «فیلی باستر» متوسل شوند. 

«هری رید» رییس دمکرات های سنا با بیان سخنان خوش بینانه ای نسبت به حصول رای کافی موافقان برای جلوگیری از تصویب مصوبه مخالفت با توافق هسته ای، اعلام کرده است که سناتورهای دمکرات برای جلوگیری از رد توافق هسته ای از« فیلی باستر» (Filibuster) نیز استفاده خواهند کرد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین