کد خبر: ۳۱۷۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

ابتکـار: عده‌ای سودجو به اسم رفاه روستایی،‌ ویلاسازی می‌کننـد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص سخت‌گیری‌هایی که اخیرا در حفاظت از اراضی ملی در کشور اعمال می‌شود ٬گفت: عده‌ای سودجو به نام رفاه روستایی اقدام به توسعه ویلاسازی کرده‌اند و این امر منجر شد تا سخت گیری‌ها تشدید شود.
آفتاب‌‌نیوز :
معصومه ابتکار پیش از ظهر دیروز در بازدید از روستای سوتگوابر با بیان اینکه جنگل و مراتع از ثروت مهم کشور محسوب می‌شوند٬ گفت: جایگزین کردن جنگل‌های دست کاشت، ارزش تنوع زیستی کمتری نسبت به جنگل‌های طبیعی دارد.

وی افزود: گونه‌های‌های جنگلی طبیعی متعددی به طور تدریجی با جایگزین شدن جنگل‌های دست‌کاشت از بین می‌روند و تنوع خوب قبلی به ندرت بر می‌گردد.

به گزارش ایسنا، ابتکار ادامه داد: برای جلوگیری از این مشکلات ادبیات مشترکی با سازمان جنگل‌های کشور شروع کرده‌ایم تا کار و رویکردهای مشترکی را به همراه داشته باشد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که باید انجام شود پایش‌های مستمر بر جنگل‌هاست و این امر با داشتن نقشه‌های هوایی و دقیق انجام می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه ما نیز اعتقاد داریم باید با مردم روستا تعامل کنیم تا روستا حفظ شود خاطرنشان کرد: مستندات قانونی باید برای اراضی که مشکل دارند ارایه شود. اگر جنگل آسیب ببیند ابتدا زندگی روستایی در مخاطره می‌افتد سپس شهرنشینان و در نهایت کشور دچار آسیب می‌شود.

وی در خصوص سخت‌گیری‌هایی که اخیرا در حفاظت از اراضی ملی در کشور اعمال می‌شود گفت: عده‌ای سودجو به نام رفاه روستایی اقدام به توسعه ویلاسازی کرده‌اند و این امر منجر شد تا سخت گیری‌ها شدت یابد.

وی با بیان اینکه یکی از این مناطقی که سودجویی در آن زیاد بود منطقه کلاردشت است اضافه کرد: باید از ویلاسازی‌ها در استان‌های شمالی خصوصا گیلان جلوگیری شود.

نابودی جنگل موجب نابودی کشاورزی و اشتغال می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه با از بین رفتن جنگل شاهد از بین رفتن اشتغال و کشاورزی خواهیم بود خاطرنشان کرد: جنگل‌ها مهم‌ترین منابع تامین آب و خاک استا‌ن‌ها هستند و به هیچ وجه بخش کوچکی از آنها نباید نابود شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر معصومه ابتکار همچنین در بازدید از یک طرح جنگل‌داری در روستای چالشم، با تاکید بر مشارکت مردم در حفاظت از جنگل‌های استان گیلان گفت: ما از شوراهای اسلامی شهرها و روستاها انتظار داریم نسبت به حفاظت از جنگل‌ها و حفظ منابع زیست محیطی ارزشمند حساس‌تر باشند.

وی افزود: گزارشاتی به ما رسیده که بسیاری از شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای کشور به دولت کمک می‌کنند تا جنگل‌ها حفظ شود.

ابتکار ادامه داد: البته تخلفاتی از سوی برخی از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها که تعدادشان اندک است مشاهده می‌شود که این افراد کمک می‌کنند تا تغییر کاربری‌ها صورت بگیرد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه با از بین رفتن جنگل شاهد از بین رفتن اشتغال و کشاورزی خواهیم بود٬ خاطرنشان کرد: جنگل‌ها مهم‌ترین منابع تامین آب و خاک استا‌ن‌ها هستند و به هیچ وجه بخش کوچکی از آنها نباید نابود شود.

وی با تاکید بر افزایش نظارت بر عملکرد شرکت‌های بهره‌برداری از جنگل‌ها تصریح کرد: بیشترین مراقبت از جنگل‌ها را مردم می‌توانند انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین