کد خبر: ۳۱۷۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸

رهامی: اصلاح‌طلبان نمی‌گویند مجلس در دستشان باشد؛ بلکه مجلس باید عصاره فضایل ملت باشد

رییس کمیته انتخابات جبهه اصلاحات خطاب به رسانه‌ها گفت: جامعه نیاز به آرامش سیاسی و اعتمادسازی دارد. وقتی فردی صحبت می‌کند و طور دیگر منعکس می‌شود و دوباره تکذیب و تأیید می‌شود، جامعه اعتماد خود را به رسانه‌ها از دست می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی در نشست خبری در جمع رسانه‌های گروهی استان گیلان، با اشاره به سفرهای خود به استان‌های مختلف برای بازدید از وضعیت کمیته‌های انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان‌ها در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا نیروهای شاخص و کارشناس را برای مجلس شناسایی کنند. نظیر انتخابات ریاست جمهوری گذشته، ما در پی آن هستیم تا با نیروهای معتدل و میانه‌رو ائتلاف کنیم و نگاه ما به انتخابات صفر و صدی نیست.

به گزارش ایسنا، وی تأکید کرد: این بدان معنی نیست که با اصولگرایان اختلاف مبنایی داریم. ما به فکر مصلحت کشور هستیم. آن‌ها به مصلحت کشور نمی‌اندیشند، اختلافات ما مربوط به روش اداره کشور است. اصولگرایان معتقد به قواعد سیاسی با ما در بسیاری از مسایل نقاط مشترک دارند؛ در اطاعت از رهبری، در اطاعت از قانون اساسی، در حفظ مصالح کلی کشور و غیره. اگر در جایی ببینیم که کاندیدای اصلاح‌طلبی هست که از نظر مقبولیت مردم زمینه کمتری دارد و یا به لحاظ کارشناسی، آن توان لازم را در اداره مجلس ندارد، اما یک کاندیدای اصولگرای معتقد به این مبانی مشترک، حضور دارد که شرایط مناسب‌تری دارد، چنانچه ما بر کاندیدای اصلاح‌طلب اصرار کنیم، ممکن است که شخص ثالث و کاندیدای دیگری بیاید و فردی افراطی باشد و با هیاهو به مجلس برود و مجلس را خراب کند، از آنجایی که مصالح کلان کشور برای ما مهمتر از مصالح اصلاح‌طلبان است، چه بسا در آن حوزه از آن کاندیدای اصولگرای معتقد به مبانی مشترک حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: حرف اصلاح‌طلبان این نیست که مجلس حتما باید در دست اصلاح‌طلبان باشد؛ بلکه بنا به فرموده امام راحل، مجلس باید عصاره فضایل ملت باشد. مجلس باید به لحاظ معدل کارشناسی، سواد، تخصص، پاکدستی و اعتماد عمومی مردم، بالاترین معدل را در سطح شهرها و استان‌ها داشته باشد. وقتی می‌خواهید بیمارتان را به دست یک پزشک بسپارید، نگاه نمی‌کنید که کدام پزشک دوست یا فامیل و یا همفکر شماست؛ بلکه می‌بینید کدام پزشک می‌تواند بهتر بیمارتان را درمان کند. برنامه اصلاح‌طلبان در مجلس این است که ببینیم چه کسی می‌تواند دردهای کشور را بهتر و مؤثرتر درمان کند.

رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: این به معنای عدول از مواضع و خواسته‌ها و برنامه‌های حزبی نیست؛ بلکه ائتلاف یک نرم رایج و حزبی در همه‌جای جهان است و بر اساس میزان نزدیکی و دوری دیدگاه‌ها شکل می‌گیرد. یک جریان معتدل مثل جریان آقای لاریجانی، برای همکاری با ما خیلی مناسب‌تر از جریان‌های افراطی است که ممکن است هر روز وزرا را به سؤال و استیضاح بکشند و باعث فرسایش روانی دولت بشوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره فتنه نیز گفت: اگر فتنه این باشد که در انتخاباتی که کاندیداهایی با صلاحیت داشته فردی رسما در ستادهایی در چارچوب قانون فعالیت کرده، تا اینجایش فتنه نمی‌شود.اگر بعد از انتخابات 88 کسی آمده و جرمی مرتکب شده و بر فرض مثال، در آتش زدن جایی دخالت داشته و یا در اقدام خلاف قانونی دخالت داشته و در یک مرجع قانونی رسیدگی شده و رأی صادر شده که مطابق قانون آن فرد را از کاندیدا شدن در انتخابات محروم می‌کند، این محرومیت قانونی و درست است.

وی تاکید کرد: اگر کسی اصلاح‌طلب هست، پس اهل خشونت و آشوب و قانون‌گریزی نیست. اگر کسی باشد که مرتکب چنین جرایمی شده باشد، ما به طریق اولی وی را در لیست اصلاح‌طلبان قرار نخواهیم داد. ما فردی را که در منطقه‌ای اشتهار به فساد دارد و هنوز هم در هیچ مرجع قانونی، محکومیتش قطعی نشده، در لیست اصلاح‌طلبان قرار نخواهیم داد؛ اگر ما قرار دهیم، شورای نگهبان او را تأیید نخواهد کرد؛ اگر شورای نگهبان تأیید کند، مردم به او رأی نخواهند داد. تعاریف ما با تعاریفی که شورای محترم نگهبان در این موارد ارایه می‌کند، هیچ منافاتی ندارد.

رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان این‌که «آقای روحانی هیچ وقت نگفته اصلاح‌طلب هستم»، در عین حال ادامه داد: رییس‌جمهور همواره گفته که دولت من میانه‌رو است و ما با توجه به عملکرد دوساله دولت آقای روحانی، از انتخابی که در مورد ایشان انجام دادیم راضی هستیم و به عنوان یک استراتژی از این انتخاب‌مان دفاع می‌کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت در توافق وین گفت: اصلاح‌طلبان نتیجه حمایت‌شان از دولت را گرفتند؛ به ویژه برای رفع بحران بزرگ هسته‌ای و خروج ایران از شمول فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد. دولت با حمایت کلیت نظام و رهبر معظم انقلاب، توانست علاوه بر حل این بحران بین‌المللی، گام بزرگی را در ایجاد صلح جهانی بردارد.

وی ایجاد فضای گفتمان و بازگشایی خانه احزاب را از جمله موفقیت‌های دولت دانست و خاطرنشان کرد: چنانچه دولت در ادامه با همین روند به فعالیت خود ادامه دهد، تکلیف اصلاح‌طلبان روشن است و به حمایت از این دولت ادامه خواهند داد تا بتواند به سایر وعده‌های خود نیز عمل کند.

رهامی درباره رفتار جریان‌های افراطی نیز گفت: دو جریان وجود دارند؛ یک جریان ممکن است در داخل خودمان باشد که سعی می‌کنند با انتقادهای تند و شتاب دادن به خواسته‌های مردم، بین اصلاح‌طلبان و دولت اختلاف ایجاد کنند. در گذشته هم شاهد بودیم که جریانی از اصلاح‌طلبان علیه آقای هاشمی مواضع بسیار تندی اتخاذ کردند و بخشی از کار تضعیف جناب آقای هاشمی، متأسفانه از داخل خود نیروهای منتسب به اصلاح‌طلبان شروع شد. حتی این جریان‌ها آن‌قدر تند رفتند که بحث عبور از آقای خاتمی را مطرح کردند. این جریانات توقعات مردم را بالا می‌برند و با توجه به این‌که دولت در شرایط فعلی توان لازم را برای تأمین این توقعات ندارد؛ لذا با این اقدامات، دولت از عقبه اصلاح‌طلبی و مردمی خالی خواهد شد و این به ضرر کشور است.

وی با اشاره به سفرهای استانی خود و سایر چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب گفت: تلاش می‌کنیم تا در این سفرها، توقعات مردم را با منطبق با توانایی‌های دولت تنظیم کنیم و توضیح دهیم و از مردم بخواهیم که به دولت زمان بدهند. تلاش ما بر این است تا میدان را به دست نیروهای افراطی ندهیم که فضا را برگردانند و شرایط کشور را حاد کنند. ما به مصلحت بسیار بزرگتری به نام جمهوری اسلامی، استقلال و آینده مملکت فکر می‌کنیم و می‌کوشیم تا جلوی رفتارهای افراطی را بگیریم؛ زیرا در فضای افراطی، جامعه به سوی امنیتی شدن می‌رود. در جامعه‌ای هم که امنیتی شد، همه ضرر می‌کنند. مسایلی از سال 88 باقی مانده که نتوانستیم حل کنیم. انتخابات تمام شده، آن رییس‌جمهوری هم که با آن انتخابات آمده، دوره‌اش تمام شده و رفته است؛ اما هنوز مسأله‌های آن انتخابات مانده و باید تلاش کنیم تا این مسایل را حل کنیم.

وی با اشاره به تاثیر نیروهای افراطی در بین اصلاح‌طلبان گفت: این مسایل باعث شکاف در صفوف خودمان می‌شود. ما تجربه گرانبهای سال 84 را داریم که مثلا می‌توانستیم روی فردی مثل آقای هاشمی ائتلاف کنیم و مثلا معاون اولی، وزارت کشور و مناصب دیگری را به حزب بعدی بدهیم؛ متأسفانه اینطور نشد. برخی از نیروها به هیچ عنوان حاضر نبودند با آقای هاشمی کار کنند و تعدادی از نیروها هم به هیچ عنوان حاضر نبودند با آقای کروبی کار کنند.

رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات افزود: جریان افراطی دیگری که وجود دارد و به التهاب در جامعه دامن می‌زند، در اردوگاه مقابل قرار دارد. البته آن‌ها برادران ما هستند و ما تعبیراتی نظیر کاسبان فتنه و غیره را (که خبرنگار محترم فرمودند)، برای برادران‌مان به کار نمی‌بریم. آن‌ها هم دلسوزان مملکت هستند و ممکن است در نحوه قرائت، قرائت متفاوتی با ما داشته باشند. تلاش ما این است که با رفتن، نشستن و گفت‌وگو کردن و توضیح دادن، مسایل و اختلافات را برطرف کنیم؛ چون به مصالح بزرگتری به نام جمهوری اسلامی فکر می‌کنیم و می‌کوشیم تا جلوی رفتارهای افراطی در دو جناح را بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبی، ریشه تاریخی دارد و به اندیشه مشروطه‌خواهی بازمی‌گردد که در آن، نه خشونت، بلکه انقلاب بود. جریان اصلاح‌طلبی سعی کرد تا با قانون‌خواهی و انتقال از حکومت استبدادی به دموکراسی، به جای به هم ریختن اوضاع، با نوشتن قانون، توجیه مردم و تاسیس مجلس امور مملکت به سرانجام برسد.

وی ریشه و سبقه گفتمان اصلاح‌طلبی را در زمان پیامبر اکرم(ص) و در صلحی که قرآن از آن به عنوان فتح‌الفتوح نام برده، دانست و گفت: وقتی از اصلاح‌طلبان صحبت می‌کنیم، دیالوگ، قانون و هدایت مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی را به جای تقابل، حذف و درگیری در نظر داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین