کد خبر: ۳۱۷۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۱

سرمایه‌گذاری لوفت‌هانزا برای احداث فرودگاه‌ در ایران

معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در حال حاضر بین ۲۰ تا۸۰ درصد بابت ارائه خدمات به ایرلاین‌ها بابت عوارض فرودگاهی تخفیف داده می‌شود گفت: حسب قانون در قبال خدماتی که به دستگاه‌های دولتی در فرودگاه‌ها ارائه می شود هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامحسین باقریان درباره سرمایه گذاری لوفت‌هانزا در احداث فرودگاه در ایران اظهار کرد: منطق سرمایه گذاری برای ساخت فرودگاه جدید یا سرمایه گذاری در فرودگاه‌های موجود متفاوت است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در زمینه احداث فرودگاه ابتدا قبل از هر اقدامی باید برای محل احداث فرودگاه از کمیته کنترل فضای کشور و درباره ضرورت ساخت فرودگاه از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دریافت شود بنابراین روال سرمایه گذاری برای شرکت‌های خارجی از جمله شرکت لوفت‌هانزا به همین روال است.

عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور در بخش دیگری از اظهاراتش درباره وضعیت اقتصادی فرودگاه‌های کشور گفت: تمام فرودگاه‌های کشور از جنبه توسعه منطقه مربوطه اقتصادی هستند چرا که اگر فرودگاه نباشد منطقه رشد نخواهد کرد؛ بنابر این تمام فرودگاه‌های کشور با توجه به تاثیر در شهر مربوطه اقتصادی هستند اما اگر وضعیت اقتصادی فرودگاه‌های کشور از منظر درآمد - هزینه‌ای مد نظر باشد باید گفت در حال حاضر تنها دو فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و بین المللی هاشمی نژاد مشهد سودده هستند و حتی فرودگاه مهرآباد سوده نیست.

باقریان با بیان اینکه ناوگان مناسب برای افزایش تعداد پرواز هفتگی در بخش اعظمی از فرودگاه‌های کشور وجود ندارد اظهار کرد: اولویت نخست برای سوده کردن فرودگاه‌های زیان‌ده تامین ناوگان کوتاه‌برد و افزایش فرکانس پروازی به این فروگاه‌ها است. در حال حاضر برخی از فرودگاه‌های مناطق کمتر برخوردار تنها دو پرواز در هفته دارند که در این شرایط کاملا واضح است که فرودگاه نمی‌تواند سودده باشد.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی برخی فرودگاه‌های توسعه منطقه و تاثیر در اقتصاد کلان کشور است اما خود فرودگاه به تنهایی سوده نیست، درباره برنامه‌ شرکت فرودگاه‌های کشور برای سوده کردن فرودگاه‌های کشور گفت: برنامه‌هایی برای توسعه و سوده کردن برخی فرودگاه‌ها در دستور کار است اما تا زمانی که تخفیف‌های تکلیفی به ایرلاین‌ها از سوی شرکت فرودگاه‌ها اعمال شود و در مقابل مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها وصول نشود و فرکانس پروازی همچنان پایین باشد، سودده کردن فرودگاه‌ها امکان پذیر نیست.

وی به تخفیف‌های تکلیفی به ایرلاین‌ها از سوی شرکت فرودگاه‌ها اشاره کرد و به پایگاه خبری وزارت راه گفت: در حال حاضر بین ۲۰ تا۸۰ درصد بابت ارائه خدمات به ایرلاین‌ها بابت عوارض فرودگاهی تخفیف داده می‌شود؛ ضمن اینکه حسب قانون در قبال خدماتی که به دستگاه‌های دولتی در فرودگاه‌ها ارائه می شود هزینه ای دریافت نمی‌شود.

بر اساس این گزارش پیش از این باقریان، میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور بابت عوارض فرودگاهی را حدود ۶۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفته بود: براساس قانون٬ شرکت‌ فرودگاه‌های کشور برای تجهیز و توسعه فرودگاه‌ها موظف به دریافت مبالغ ۵ هزار تومان از هر مسافر در پروازهای داخلی و ۲۵ هزار تومان در پروازهای بین‌المللی است که قانون تصریح دارد هر ساله این عوارض افزایش یابد.

وی افزود: در حالیکه بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته و برآورد هزینه‌ها٬ نرخ عوارض فرودگاهی برای ایرلاین‌ها حداقل باید ۲ برابر افزایش یابد اما دولت با افزایش ۴۰ درصدی این نرخ موافقت کرد؛ بنابراین نرخ عوارض فرودگاهی به ازای مسافر در پروازهای داخلی از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان و در پروازهای بین‌المللی از ۲۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت. ضمن اینکه در راستای حمایت از ایرلاین ها با توجه به افزایش هزینه آنها با توجه به رشد نرخ ارز در سال‌های گذشته، تعرفه خدمات فرودگاهی را برای شرکت های هواپیمایی تا ۳۵ درصد کاهش داده‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین