کد خبر: ۳۱۷۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰

گزارش واشنگتن‌پست از شکست آیپک در لابی علیه توافق هسته‌ای

واشنگتن‌پست در گزارشی با بررسی شکست آیپک در لابی علیه توافق برجام نوشت: بسیاری معتقدند که تلاش‌های آیپک زمانی که نتانیاهو بدون مجوز و مشورت کاخ سفید برای سخنرانی علیه توافق به کنگره آمریکا رفت، از پیش شکست خورد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی که شکست آیپک در لابی علیه توافق هسته‌ای ایران را بررسی کرده است، نوشت: آیپک (کمیته روابط عمومی اسراییلی‌های آمریکایی) از زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش تاکنون لابی موثری را در کنگره آمریکا در جهت منافع آمریکا انجام نداده است، اما اخیرا توافق هسته‌ای ایران باعث شده است تا بسیاری در واشنگتن به این موضوع فکر کنند که اعتبار سیاسی دست نخورده لابی عظیم اسراییلی آیپک به دلیل موفق نبودن در بحث مربوط به توافق هسته‌ای ایران دچار آسیب شده است.

به گزارش ایسنا،‌ در مبارزه علیه توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران در کنگره آمریکا آیپک و گروه‌ها و سازمان‌های وابسته به آن از همه منابع در اختیار خود مثل صرف هزینه ده‌ها میلیون دلار در تبلیغات رسانه‌یی و تلویزیونی در ایالاتی که سناتورها و نماینده‌های دموکرات آن هنوز در حمایت از توافق مردد بودند استفاده کرده‌اند. برنامه دیگر آیپک برای مبارزه علیه توافق هسته‌ای مربوط به هفته آینده است که اعضای کنگره از تعطیلات تابستانی خود باز خواهند گشت و برای رای‌گیری در مورد لایحه رد توافق برجام آماده می‌شوند اما همه تبلیغات و لابی‌های آیپک علیه توافق ایران این هفته هنگامی که باراک اوباما سی و چهارمین رای لازم برای جلوگیری از وتوی خود در سنا را به دست آورد، با یک شکست عظیم روبه‌رو شد.

به گزارش ایسنا،‌ اوباما همواره هشدار داده است که لایحه رد توافق هسته‌ای ایران را که احتمالا به دلیل آن که اکثریت کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان است به تصویب می‌رسد وتو خواهد کرد. روز چهارشنبه با اعلام حمایت سی و چهارمین سناتور دموکرات از توافق هسته‌ای اوباما اطمینان یافت که جمهوری‌خواهان نخواهند توانست با کسب دو سوم اکثریت سنا وتوی او را لغو کنند. کنگره آمریکا دارای 100 سناتور است که 56 عضو آن جمهوری خواهند.

بسیاری در واشنگتن معتقدند که تلاش‌های آیپک از همان زمانی که بنیامین نتانیاهو بدون مجوز و مشورت کاخ سفید برای سخنرانی علیه توافق هسته‌ای دولت اوباما و ایران به کنگره آمریکا رفت شکست خورد.

براساس این گزارش حتی اگر اوباما نتواند توافق را در نهایت به تصویب کنگره آمریکا رساند که تقریبا غیرممکن است به نظرمی‌رسد آیپک دیگر اثر و نفوذ گذشته خود را در کنگره آمریکا از دست داده است.

اگرچه موضع آیپک در مورد توافق هسته‌ای ایران با جمهوری خواهان کنگره یکسان است اما تلاش‌های آیپک تاکنون تنها توانست چاک شامر و رابرت منندز، دو سناتور دموکرات را به مخالفت با توافق متقاعد کند، هم‌چنین روز پنج‌شنبه سه سناتور دموکرات دیگر با اعلام حمایت از توافق هسته‌ای امیدهای کاخ سفید را برای رسیدن تعداد موافقان توافق به 41 سناتور و جلوگری از این که حتی رای‌گیری نهایی در مورد توافق در 17 سپتامبر انجام شود، را افزایش داده است.

هم‌چنین یکی دیگر از دلایل موفق نبودن آیپک در لابی علیه توافق ایران این بود که برخی از اعضای کنگره احساس کردند که آیپک در حال حمایت از مواضع و تاکتیک‌های سیاسی دولت راست‌گرایی نتانیاهو و اجرای آن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین