کد خبر: ۳۱۷۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

چرا ظریف به آفریقا رفت؟

یک کارشناس مسائل آفریقا گفت: در سال‌های گذشته به دلیل روزمره‌گی در عرصه‌ی دستگاه سیاست خارجی از ما فرصت‌های فراوانی برای رابطه با آفریقا به هدر رفته است.
آفتاب‌‌نیوز : جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: متاسفانه ما فرصت‌های فراوان در حوزه‌ی روابط با آفریقا را جدی نگرفته‌ایم در حالی که می‌توانستیم در سایه‌ی روابط جدی با آفریقا، بسیاری از مشکلات‌مان را در عرصه‌ی اقتصادی رفع و بازارهای مساعدی را برای صادرات کالاهای‌مان ایجاد کنیم.

او افزود: بخشی از مدیریت کشور ما اعتماد بیش از اندازه‌ای به غرب دارد و احساس می‌کند که جز کشورهای غربی هیچ نقطه‌ی دیگری از جهان قابلیت کمک به پیشرفت اقتصاد ما را ندارند. از طرفی بخش خصوصی ما نیز از فرصت‌های گسترده‌ی سرمایه‌گذاری در آفریقا بی خبر است. در عین حال برنامه و راهبرد مشخصی نیز در این حوزه دیده نمی‌شود. مجموعه‌ی این عوامل وضعیت نامناسب روابط ایران و آفریقا را رقم زده است.

این کارشناس مسائل آفریقا گفت: زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک و پرسود از جمله در ماهی‌گیری که فقط به قایق نیاز دارد یا در حوزه‌ی کشاورزی که صرفا می‌توان با یک دستگاه موتور آب فعالیت‌های زیادی انجام داد در آفریقا وجود دارد. با توجه به آب کافی و زمین‌های حاصلخیز سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی کشت مشترک در آفریقا ارزش فراوانی دارد که متاسفانه مورد غفلت بخش خصوصی واقع شده است. در عین حال با کشورهای آفریقایی عضو اوپک هم‌چون الجزایر، لیبی و نیجریه نیز در حوزه‌ی نفت و گاز می‌توانیم همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم.

وی روابط ایران و آفریقا را دارای ظرفیت‌های زیادی برای گسترش استراتژیک دانست و افزود: آفریقا شاید نزدیک‌ترین و بهترین منطقه برای روابط با کشور ماست. از 54 کشور آفریقایی 27 کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی هستند و در کنار این، همه‌ی کشورهای آفریقایی از اعضای جنبش غیرمتعهدها که اکنون ایران ریاست آن را به عهده دارد به شمار می‌روند. در طول 37 سال گذشته کشورهای آفریقایی ما را شریک راهبردی خود معرفی کردند و ما از جمله کشورهای محدودی هستیم که عضو ناظر اجلاس سران اتحادیه‌ی آفریقا به شمار می‌رویم.

قنادباشی با تاکید بر این که شرایط جدیدی برای گسترش روابط با آفریقا بعد از توافق هسته‌ای فراهم است افزود: در دوران قبل از توافق ما شاهد بودیم که بسیاری از کشورهای آفریقایی تحت فشار قدرت‌های بزرگ نمی‌توانستند با ما رابطه برقرار کنند. اکنون موانع خارجی از مقابل برداشته و تبلیغات منفی علیه ایران تضعیف شده است و بهانه‌ای برای برقراری روابط وجود ندارد.

او با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به کشورهای تونس و الجزایر افزود: این سفر در چارچوب سفرهای بعد از توافق هسته‌ای بررسی می‌شود. شمال آفریقا در نگاه دیپلماتیک و دانشگاهی با خاورمیانه و گاهی با غرب آسیا جمع زده می‌شود . هدف اصلی سفر ظریف به تونس و الجزایر در حقیقت یارگیری در حوزه‌ی غرب آسیا برای حل معضلات خاورمیانه است.

این کارشناس مسائل آفریقا ادامه داد: این چالش بزرگ در حال حاضر مساله‌ی داعش و جریان‌های تکفیری است. مساله‌ی مهم ایجاد یک توافق بین کشورهای مختلف مخالف جریان داعش و تکفیری‌ها و آتش‌افروزی در یمن است. در حالی که داعش در آفریقا از تانزانیا و کنیا گرفته تا نیجر و مالی و چاد حضور و تحرک دارد، سفر آفریقایی ظریف می‌تواند به اتحاد کشورها علیه این جریان کمک فراوانی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حیات جریان تکفیری در منطقه به خطر افتاده و حامیان این جریان هم‌چون ترکیه و عربستان دچار مشکلات گسترده‌ای شده‌اند. ما می‌توانیم با استفاده از این فضا و با توجه به این که ملت‌هایی هم‌چون ملت تونس و الجزایر موافق مواضع اصولی و سیاست‌های ضدآمریکایی و ضداسراییلی ما هستند با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف به سمت همکاری گسترده‌تر و تاثیرگذاری بیش‌تر در منطقه حرکت کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین