کد خبر: ۳۱۷۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

کلاردشت، جُردن مازندران می شود؟

«کلاردشت، مانده جردن شود یا روستا بماند!» ... این تنها جمله‌ی معاون گردشگری کشور است که پس از بازدید میدانی منطقه‌ی گردشگری کلاردشت بیان کرد. زمین‌خواری، کوه‌خواری و میزان تخریب طبیعت به حدی زیاد است که او حتا نمی‌تواند درباره تغییر شرایط و بهبود اوضاع اظهار نظر صریح کند.
آفتاب‌‌نیوز : مرتضی رحمانی‌موحد در بازدیدی که اخیرا از جاده چالوس و همچنین منطقه "کلاردشت" داشت به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: در منطقه طبیعی کلاردشت آنقدر ساخت و ساز شده و آشفتگی بوجود آمده که اصلا نمی‌توان درباره‌اش حرف زد، ولی ما برای آن فکرهایی کرده‌ایم که قطعا همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

کلاردشت 170 کیلومتر با تهران (شهری با بیشترین خروجی مسافر در کل کشور) فاصله دارد. زمین‌خواری، کوه‌خواری و برداشت بی‌رویه معدن و شن و ماسه در این منطقه به حدی است که این دشت وسیع را با وجود کوه‌های مرتفع 4000 متری که زمانی دریاچه و جنگل‌های بکر داشت و به بهشت گمشده معروف بود، اکنون به گفته‌ی رییس کمیسیون اصل 90 مجلس، به "جهنم" تبدیل کرده است.

محمدعلی پورمختار اسفند سال 93 وقتی از کلاردشت بازدید کرد و در جریان زمین‌خواری و کوه‌خواری‌های آن قرار گرفتT از وجود شش تا هفت هزار تخلف طی ساخت و سازهای غیرمجاز خبر داد و تأکید کردT این واحدها باید تخریب شوند.

گزارش این زمین‌خواری‌ها حتا به صحن مجلس هم آمد، تخریب برخی سازه‌ها نیز از اوایل امسال آغاز شد، اما ظاهرا در اجرای این دستور نوعی رودربایستی وجود دارد، چرا که تمام سازه‌های غیرمجاز موجود در ارتفاع 3000 متر از سطح دریا همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند و معادنی هم که برداشت بی‌رویه دارند متوقف نشده‌اند.

اکنون نوبت بازدید به مسؤولان گردشگری کشور رسیده تا شاید سند گردشگری کلاردشت که سال‌هاست درباره‌ی آن فقط حرف زده می‌شود، به سرانجامی برسد و راه گسترش نابسامانی‌ها به این شکل متوقف شود.

محمدعلی فیاضی، مدیرکل دفتر همکاری‌ها و توافق‌های ملی گردشگری و همچنین دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی پس از بازدیدی که معاون گردشگری کشور از منطقه گردشگری کلاردشت داشت، به تصمیم‌های اتخاذ شده درباره‌ی این منطقه‌ی اکوتوریستی اشاره کرد و به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: قرار است سند گردشگری کلاردشت که نقشه راه فعالیت‌های پایدار طبیعت‌گردی را در آن منطقه مشخص می‌کند تدوین و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شود.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت رودخانه "سردآب رود" به منظور توسعه فعالیت‌های رفتینگ و به دنبال بازدید میدانی مسؤولان استانی و ستاد هماهنگی خدمات سفر و البته تأیید انجمن رفتینگ ایران قرار شد طرح گردشگری این رودخانه با هدف توسعه فعالیت‌های رفتینگ توسط آن انجمن تهیه و بعد از تصویب در کارگروه گردشگری استان مازندران، اجرایی شود.

او همچنین به طرح ساماندهی محور عباس‌آباد به کلاردشت اشاره کرد و افزود: به دنبال بازدید میدانی از این محور و ارزیابی بهره‌برداری نامطلوب و ناپایدار در آن منطقه، قرار شد با تشکیل کارگروهی در استان مازندران به مدیریت فرماندار ساماندهی این محور و همچنین تهیه سند گردشگری کلاردشت در کنار توسعه فعالیت‌های طبیعت‌گردی در رودخانه سردآب رود مورد بررسی قرار گیرد و پس از احصاء مشکلات و مسائل پیش رو نسبت به انجام اقدامات لازم تشریک مساعی شود.

فیاضی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا با وجود گسترش زمین‌خواری و کوه‌خواری در منطقه کلاردشت امکان بازگشت شرایط با اجرای چنین طرح‌هایی وجود دارد؟ گفت: باید دستگاه‌های استانی جدی وارد عمل شوند، ضمن آن‌که کمیته ملی طبیعت‌گردی نیز عضوی از کارگروه گردشگری مازندران خواهد شد و مسائل را پیگیر خواهد بود. لازم است اعتباری تصویب شود تا بتوان طرح‌های مورد نظر را اجرا کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین