کد خبر: ۳۱۷۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
خواسته ما برای شرایط پساتحریم رسیدن به رشد 8 درصدی است

سخنگوی دولت: برنامه ششم براساس شرایط پساتحریم نوشته می شود

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه ششم در شرایط پساتحریم نوشته می شود، گفت: خواسته ما برای شرایط پساتحریم رسیدن به رشد 8 درصدی با ضریب جینی حداکثر سی و چهار صدم است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه درخصوص سخنگوی دولت: برنامه ششم براساس شرایط پساتحریم نوشته می شودبرنامه اقتصادی کشور در دوران پساتحریم، با ابراز امیدواری نسبت به ادامه این جلسات و همچنین پیشنهاد تشکیل اتاق فکر با اصحاب رسانه برای هم اندیشی درباره شرایط پساتحریم، گفت: وقتی تحریم ها رفع شود، انتظار داریم بسیاری از محدودیت ها از جمله محدودیت های پولی و مالی، فروش نفت و... برطرف شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه ششم در شرایط پساتحریم نوشته می شود، گفت: خواسته ما برای شرایط پساتحریم رسیدن به رشد 8 درصدی با ضریب جینی (شاخصی اقتصادی برای محاسبهٔ توزیع ثروت در میان مردم) حداکثر سی و چهار صدم است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه بعد از رفع تحریم ها روی سه موضوع می توانیم فکر کنیم، به منابع ارزی آزادشده، فروش بیشتر نفت و استفاده از منابع خارجی اشاره کرد که می تواند در اداره کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری هایی که قرار است انجام شود، گفت: ما در مذاکرات با هیئت های اقتصادی به دنبال سرمایه گذاری به صورت فایناس و بای بک نیستم بلکه به دنبال سرمایه گذاری مستقیم خارجی هستیم.

نوبخت با بیان اینکه "دولت برای تمام احتمالات پساتحریم برنامه ریزی و طرح دارد که در این زمینه از کارشناسان و متخصصان اقتصادی نیز کمک گرفته شده است، افزود: به‌طور طبیعی رفع تحریم‌ها آثار و نتایجی و همچنین انتظاراتی به دنبال دارد که نمونه آن رفع محدودیت در فروش نفت و مبادلات است. آزاد شدن بخشی از منابع ارزی از دیگر تاثیرات رفع تحریم هاست که البته کاهش شدید ارز و هیجانات آن تا حدودی تخلیه شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما بر اساس آمار بانک مرکزی این است که منابع بانک مرکزی 23 میلیارد دلار، منابع دولت حاصل از فروش نفت 6 میلیارد دلار، سپرده‌های خارجی در نزد بانک‌های ایرانی 10 میلیارد دلار و وثیقه ایران در چین برای تامین پروژه‌ها نیز 2.4 میلیارد دلار است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیش‌بینی صادرات نفت در سال جاری را به‌طور متوسط 2 میلیون و 944 هزار بشکه و برای سال 95 نیز حدود 3 میلیون و 694 هزار بشکه اعلام کرد و افزود: درآمد ارزی حاصل از فروش نفت در سال 90 حدود 120 میلیارد دلار بوده است یا حجم نقدینگی بخش خصوصی حدود 800 هزار میلیارد تومان است که به سمت تولید نمی‌آید در صورتی که از این درآمد و حجم نقدینگی باید برای تندتر کردن حرکت چرخ صنعت و تولید استفاده کنیم. این حجم از نقدینگی یک تقاضای بالقوه است و باید به سمت تولید و صنعت سوق پیدا کند که تبعات و پیامدهای مثبتی از جمله کاهش تورم به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال سرمایه گذاری گذاری مستقیم خارجی هستیم، اضافه کرد: باید بستر و زیرساخت های لازم و به روز کردن تجهیزات و فناوری در دستور کار باشد. راهبردهای بسیار زیادی برای پساتحریم در بخش های مختلف از جمله بودجه، تجارت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی وجود دارد که به عنوان مثال بانک مرکزی باید به دنبال تک نرخی کردن ارز یا در میان مدت به دنبال کنترل پایه پولی باشد.در بخش بودجه باید انضباط مالی، در بخش تجارت تقویت تجارت خارجی مدنظر یاشد و از سوی دیگر وزارت اقتصاد نیز به دنبال فراهم کردن زیرساخت به منظور تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی باشد.

نوبخت درباره چگونگی تامین منابع رشد اقتصادی 8 درصدی نیز توضیح داد: 1063 هزار میلیارد تومان برای رشد اقتصادی 8 درصد سرمایه و اعتبار نیاز است که برنامه ریزی شده 60 درصد آن یعنی 638 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی و 40 درصد(425 هزار میلیارد تومان) از منابع خارجی تامین شود.

وی ورود تکنولوژی و سرمایه های خارجی و همچنین گشایش بازارهای خارجی برای کالاهای ایرانی را از جمله اهدافی دانست که در سفر هیات های تجاری خارجی به ایران دنبال می‌شود. نوبخت با اشاره به سه موضوع آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی، افزود: دولت به این سه موضوع توجه ویژه‌ای دارد و در صدد رفع مشکلات و معضلات این سه حوزه است. فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، ترانزیت، معدن و صنایع و میادین مشترک نفت و گاز نیز از دیگر موضوعات اولویت دار دولت است.

به گزارش آفتاب، قرار شد این نشست‌های هم‌اندیشی و تبادل‌نظر مسئولان با اصحاب رسانه درخصوص برنامه اقتصادی کشور در دوران پساتحریم و رسیدن به شرایط مطلوب، ادامه پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین