کد خبر: ۳۱۷۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵

پیش‌بینی رشد سریع اقتصادی تا پایان سال

یک اقتصاد‌دان گفت: طبق نظریه مراحل رشد روستو می‌توان پیش‌بینی کرد در مراحل اولیه نرخ رشد به صورت نجومی افزایش پیدا کند، البته در پیش‌بینی نرخ رشد باید به آمارهای بانک مرکزی توجه داشت که با توجه به مثبت شدن این نرخ می‌توان گفت تا پایان سال به رشد 4.5 تا 5.5 درصدی دست پیدا کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر این‌که سندیت پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی تنها آمارهای بانک مرکزی می‌تواند باشد، تصریح کرد: برای پیش‌بینی نرخ رشد لازم است به نرخ‌های چند ماه قبل توجه شود و بعد در نظر بگیریم که اگر اقتصاد با همین روند پیش رود این نرخ چند درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با گذشت چند ماه از توافق هسته‌ای به نظر می‌رسد که این توافق به زودی اجرا می شود،‌ اظهار کرد: با اجرای توافق هسته‌ای دلارهای بلوکه شده ایران به کشور وارد می‌شود؛ بنابراین حتما وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد.

این اقتصاد‌دان افزود: اگرچه نمی‌توان نرخ رشد را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد اما دولت یازدهم در زمینه‌ اقتصاد خوب عمل کرده است و در حالی که در دولت قبل چهار سال رشد اقتصادی منفی را تجربه کرده بودیم. این دولت توانست طی دو سال اول این نرخ را مثبت کند.

تقوی همچنین عنوان کرد: دولت یازدهم کارها و تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی غلط دولت پیش را ادامه نداد؛ بنابراین نه تنها توانست تورم را کاهش دهد بلکه رشد اقتصادی نیز افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به نظریه اقتصادی مراحل رشد روستو خاطر نشان کرد: طبق این تئوری وقتی رشد اقتصادی از سطح منفی خارج و وارد رشد مثبت می‌شود براساس قانون بازده می‌توان انتظار حرکت نجومی و دسترسی به نرخ رشد بالا را در ابتدای راه داشت.

این اقتصاد‌دان با بیان این‌که پس از طی این مرحله افزایش نرخ رشد دشوار خواهد شد، گفت: براین اساس با توجه به این‌که طی دو سال ابتدایی، دولت توانسته نرخ را از منفی به سمت مثبت حرکت دهد و در حال حاضر این نرخ پایین است می‌توان پیش‌بینی حرکت سریع رشد طی امسال را داشت و ممکن است تا پایان سال این نرخ به 4.5 یا 5 درصد برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین