کد خبر: ۳۱۷۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی بابل:

80 درصد سکته‌های قلبی بدون علامت است

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی بابل گفت: 80 درصد سکته‌های قلبی بدون علامت است.
آفتاب‌‌نیوز : مهرداد ساروی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: هرگاه جریان خون به طور مناسب به بافت‌ها نرسد و موجب آسیب به بافت گردد سکته اتفاق افتاده است.

در خصوص علت بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: علت‌های بروز سکته را فاکتورهای خطر نام می‌برند که به دو دسته قابل تغییر و غیرقابل تغییر دسته‌بندی می‌شوند.

وی فاکتورهای غیرقابل تغییر را وراثت و نژاد نام برد و گفت: فاکتورهای نژاد و سابقه فامیلی غیرقابل تغییر هستند و فرزندان والدینی که دچار بیماری سکته شده‌اند بیشتر در معرض خطر هستند و دیگر فاکتور نیز افزایش سن است و با بالارفتن سن میزان خطر و آسیب‌های قلبی و عروقی بالاتر خواهد رفت.

این فوق تخصص قلب و عروق مهمترین فاکتور قابل تغییر را استعمال دخانیات دانست و گفت: مصرف سیگار فاکتور بسیار مهمی است که موجب گسترش سکته قلبی خواهد شد و در مجموع این عامل می‌تواند با فاکتورهای قبلی همچون سابقه فامیلی نیز موجب تشدید خطر و گسترش سکته شود.

وی گفت: پرفشاری خون نیز از دیگر فاکتورهای این بیماری است و میزان فشار خون نرمال بین ماکسیموم 120 و مینیموم 80 است و هرچه این میزان بالاتر برود و فرد پرفشارتر باشد خطر حمله قلبی بیشتر خواهد شد.

ساروی قند خون و افزایش چربی خون و چاقی را نیز از دیگر فاکتورهای قابل کنترل دانست و ادامه داد: قند خون بسیار خطرناک بوده و به تنهایی به اندزه چند عامل اهمیت دارد و افزایش قند خون و چربی می‌تواند موجب افزایش ریسک حملات قلبی و عرقی شده همچنین چاقی و به خصوص چاقی شکمی نیز از فاکتور افزایش حملات قلبی و عرقی است.

وی عوامل افزایش حملات قلبی را افزایش جمعیت و زندگی ماشینی دانست و گفت: زندگی امروز به سمت بی‌تحرکی پیش می‌رود و به تناسب آن چاقی، افزایش قند خون، فشارخون و چربی خون عامل افزایش بیماری‌های قلبی و عرقی است.

این متخصص قلب و عروق گفت: 80 درصد موارد سکته قلبی بدون علامت است و تنها 15 تا 20 درصد شخص متوجه بیماری خود خواهد شد و شاید تنگی عروق اتفاق بیفتد و شاید فقط با علائم خستگی بروز کند تا زمانی که یک طوفان بزرگ اتفاق بیفتد.

وی درباره راه‌های کاهش ابتلا به حملات قلبی و عروقی گفت: باید به زندگی طبیعی روی بیاوریم و پارک‌ها و ورزشگاه‌ها را پر کنیم و با بالا رفتن سطح فرهنگی راه‌های بهانه را برای ورزش نکردن از بین ببریم.

این مسئول همچنین استفاده از رژیم غذایی مناسب که دربرگیرنده همه انواع مواد غذایی شامل گوشت، سبزی، هیدروکربن‌ها و غیره باشد را در کاهش سکته‌های قلبی موثر دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین