کد خبر: ۳۱۷۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴

رسانه‌ها در تسخیر یک عکس

پیدا شدن جسد آیلان کردی، کودک سه ساله سوری در سواحل بودروم ترکیه در چند روز اخیر تبدیل به تیتر یک بیشتر رسانه‌های جهان شده است. آیلان که به همراه پدر، مادرش و برادر پنج ساله‌اش با قایق از سوریه راهی یونان بودند، بر اثر واژگونی قایق در دریا جان خود را از دست دادند. در ایران نیز این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است؛ به طوری که بیشتر روزنامه‌های صبح امروز تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص دادند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روزنامه اعتماد با تیتر «جهان شرمسار از آیلان» به سراغ این خبر رفته است. نویسنده در صفحه اول اعتماد می‌نویسد‌، «مرگ در این آب‌ها این روزها انگار ساده‌ترین تصمیمی است که می‌شود در خاورمیانه گرفت» آیلان تنها قربانی دوم سپتامبر موج‌های وحشی مدیترانه نبود «گالیپ» برادر پنج ساله‌اش و ریحان مادرش به همراه 11 مجار دیگر جان به آب‌های مدیترانه دادند.

روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه اول در کنار تیتر خود به این خبر پرداخته است.

جمهوری اسلامی با تیتر «بازتاب جهانی تصویر کودک پناهجو سوری غرق شده در ترکیه» می‌نویسد: این تصویر نشان دهنده شکست جامعه بین‌الملل در سوریه است. این روزنامه در ادامه خبر در صفحه 16 خود، از واکنش پوتین و اردوغان که بحران مهاجران را نتیجه سیاست‌های غلط غرب دانسته‌اند،‌ و از درخواست سازمان ملل از اروپا برای پذیرش 200 آواره و از توافق ایتالیا،‌ فرانسه و آلمان برای توزیع پناهجویان در کشورهای اروپایی خبر می‌دهد.

روزنامه آفتاب با انتشار عکس کودک سوری در نمایی نزدیک که نیمه بالایی صفحه یک را پر کرده است، در بالای عکس تیتر زده است، «آن کس که تو را از خانه راند و به دریا افکند خانه‌اش ویران باد».

این روزنامه ادامه خبر را در صفحه 4 خود با انتشار چهار تصویر دیگر از این حادثه، بازتاب‌های این خبر در رسانه‌های خارجی و داخلی‌ و سیل واکنش‌ها به تصویر منقلب‌کننده غرق شدن کودک سوری در دریا با ارائه گزارشی ادامه می‌دهد.

آفتاب در این گزارش به مصاحبه پدر آیلان با خبرگزاری رویترز و صحبت‌های نیلوفر دمیر خبرنگار ترکیه‌ای که این عکس را ثبت کرده است می‌پردازد. «نیلوفر دمیر» گفته است با دیدن جسد آیلان خون در رگ‌هایم از حرکت ایستاد. ادامه گزارش به بازتاب این عکس در شبکه‌های اجتماعی در همه نقاط جهان و واکنش‌های افراد، هنرمندان و سیاستمداران سرشناس داخلی و خارجی در صفحه شخصی‌شان به این خبر اختصاص دارد.

روزنامه قانون با اضافه کردن دو گاو کارتونی بر روی پیکر بی جان آیلان در عکس منتشر شده در غالب گفت‌وگوی این دو چهارپا «شک نکن یک حیوان هیچ وقت با همنوع خودش چنین کاری نمی‌کند» عاملان چنین حوادثی را پست‌تر از هر حیوان دیگری می‌دانند.

روزنامه ایران نیز در صفحه اول خود با انتشار نقاشی از پیکر آیلان و قایق کاغذی در دریا تیتر «بغض جهان در مرگ مهاجر کوچک» را برای این تصویر انتخاب کرده است.

ایران در گزارش تکمیلی خود با انتشار صحبت‌های عبدالله کردی پدر آیلان با رسانه‌های مختلف جهان به وضعیت مهاجران در مرزهای اروپا و تصمیم‌ها و واکنش‌های سران اروپا در این باره می‌پردازد و نویسنده گزارش از برانگیخته شدن موجی از خشم و اعتراض محافل جهانی بر ضد دولت‌های عربی و حامی تروریست های داعش بر اثر انتشار این تصویر خبر می‌دهد.

همچنین روزنامه جوان در صفحه اول خود با انتشار تصاویری که درباره این عکس در این چند روز در رسانه‌های جهان منتشر شده است با انتخاب تصویری که سران عرب را مشغول دفن کردن آیلان نشان می‌دهد اعرابی را که از تروریسم حمایت می‌کنند، به عنوان قاتلان آیلان و عاملین این حوادث معرفی می‌کند. جوان در تیتر بالای تصویر خود می‌نویسد «نمایش سردرگمی جنگ افروزان مقابل پناهجویان» که این تیتر هم به مشکلات و سردرگرمی کشورهای اروپایی در مواجهه با پناهندگان اشاره دارد.

همچنین روزنامه همشهری با قرار دادن عکس این کودک سوری در صفحه اول خود، با تیتر «قابی که جهان را شرمنده کرد»، نوشته است موج پناهجویان فراری از داعش، جهان را بیدار می‌کند؟ این روزنامه گزارش تصویری صفحه اول خود را در صفحه بین‌الملل خود پی می‌گیرد و در آن به افزایش انتقادها به کشورهای اروپایی و جهان بی‌تفاوت به بحران سوریه اشاره می‌کند.

این گزارش در قاب «مکث» خود می‌نویسد، شش کشور ثروتمند عربی حاشیه خلیج فارس یعنی عربستان‌، قطر‌،امارات متحده عربی‌، کویت ‌،عمان و بحرین هیچ سهمی در پناه دادن به آوارهای سوریه نداشته‌اند؛ کشورهایی که به عقیده بسیاری خود آتش افروز جنگ در سوریه بوده‌اند.

روز نامه جام جم نیز در کنار تصویر آیلان کردی با تیتر «بحران وجدان در اروپا» به سراغ این واقعه رفته است.

همشهری نیز با بیان واکنش‌ها و اظهارنظرهای سران اروپایی این عکس را در نظر برخی از رسانه‌های اروپا بیداری بحران و وجدان در اروپا توصیف می‌کند.

روزنامه ابتکار اما با روتیتر «جهان در شوک خواب ابدی کودک سوری» و با تیتر « صدایت را دنیا شنید» در زیر عکس می‌نویسد: آیلان به خواب ابدی فرو رفت تا بعضی رنگ جنگ را به یاد بیاورند. آیلان‌های زیادی هر روز در سوریه‌، عراق و فلسطین و ... به خواب فرو می‌روند و ما فقط آماری از آنها می‌شنویم این تصاویر و داستان‌های مربوط به آن احتمالا تا چند روزی ادامه دارد. اما بعد از چند روز آیلان هم مانند بسیاری دیگر از یاد می‌رود و فقط در آرشیوها می‌شود پیدایش کرد.نباید انتظار داشت تا جنگ تمام نشود جان بی‌گناهان در امان باشد. نگاه عمیق‌تری را از این تصویر ارائه می‌دهد.

روزنامه مردم سالاری تصویری برای این خبر انتخاب کرده است که پیکر بی‌جان آیلان را در یک طرف نقشه جهان و در پشت دیوار کشورهای جهان نشان می‌دهد.

مردسالاری تلفات پناهجویان در راه اروپا را در پنج ماهه اخیر بیشتر از 2600 نفر می‌داند و در ادامه سیاست‌ها و بی‌برنامگی‌های اروپا و امتناع برخی کشورهای عربی را در پذیرش پناهجویان مورد بررسی و انتقاد قرار می‌دهد.

روزنامه خراسان با انتشار تصویر کوچکی از مرگ این کودک سوری در گوشه سمت راست صفحه اول خود نوشت: «انسانیت به گل نشست»، «تصویر جسد پناهجوی سه ساله سوری در سواحل ترکیه جهان را تکان داد».

روزنامه فرهیختگان نیز خود را از دیگر رسانه‌ها مستثنی ندیده است و تصویر آیلان را که کنار ساحل دراز کشیده و دو بال فرشته بر روی شانه‌هایش دارد و در حالی که دو ماهی از درون دریا برایش غمگین هستند نشان می‌دهد.

فرهیختگان با تیتر «شوک «آیلان»» به استقبال این خبر می‌رود و گزارشی از تعداد غرق شدگان و شرایط قایقی که ایلان و خانواده‌اش با آن حمل می‌شدند ارائه داده است.

به گزارش ایسنا، بدون شک این عکس به یکی از ماندگارترین عکس‌های خبری جهان تبدیل خواهد شد و به بازتاب و تاثیر خود در افکار عمومی جهان ادامه خواهد داد. همان گونه که در برخی از روزنامه‌ها هم اشاره شده بود آیلان یکی از هزاران نمونه قربانیان جنگ در خاورمیانه است. امید است که انتشار این عکس و بازتاب آن در رسانه‌ها سرنوشتی مشابه عکس «فان تی کیم فوک» دختر کوچک ویتنامی را رقم بزند که تاثیر فوق‌العاده‌ای بر پایان جنگ آمریکا بر علیه این کشور داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین