کد خبر: ۳۱۸۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
رییس‌جمهور اتریش وارد تهران شد

ترافیک دیپلمات‌‌ها در راه تهران؛ ورود بالاترین مقام کشور اروپایی به ایران پس از 10 سال

هاینز فیشر رییس جمهوری اتریش، برای انجام دیدار رسمی سه روزه وارد تهران شد.فیشر در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران، مورد استقبال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- هاینز فیشر به دعوت رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران به تهران آمده و قرار است برای گسترش روابط دو کشور با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کند.

به گزارش آفتاب، رییس جمهوری اتریش علاوه بر دیدار و گفت و گوی دوجانبه با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، قرار است با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر مقامات عالی رتبه کشور دیدار و گفت و گو کند. هاینز فیشر همچنین قرار است از جاذبه های تاریخی و فرهنگی کشور از جمله شهر اصفهان دیدن کند.

ترافیک دیپلمات‌‌ها در راه تهران؛ رییس‌جمهور اتریش وارد تهران شد

رییس جمهوری اتریش امروز در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: بنا به دعوت رسمی ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر حسن روحانی، از 16 تا 18 شهریور 1394 به همراه هیاتی بلند پایه متشکل از مسوولان حوزه های اقتصاد، علوم و فرهنگ اتریش به ایران سفر می‌کنم. از این دعوت بسیار خوشحالم. این دومین سفر من به ایران خواهد بود. نخستین سفر به ایران در سال 2000 میلادی (1379 خورشیدی) و به عنوان رییس شورای ملی (مجلس) اتریش انجام شد. تاریخ روابط نزدیک دو کشور اتریش و ایران به بیش از 160 سال پیش باز می گردد.

ترافیک دیپلمات‌‌ها در راه تهران؛ رییس‌جمهور اتریش وارد تهران شد

پس از توافق هسته‌ای، رهبران کشورهای غربی برای گسترش روابط و همکاری‌های جدید با ایران، هیات‌های بلندپایه و پرشمار خود را راهی تهران کرده‌اند. تاکنون مقامات بلندپایه‌ی کشورهای مختلفی از جمله زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیر امور خارجه بریتانیا، مقامات ایتالیا، چک، اسپانیا و ... برای گفت‌وگو و گسترش همکاری‌های دوجانبه راهی ایران و به بحث و گفت‌وگو و تنظیم و امضای تفاهمنامه و قراردادهای تجاری و .... با کشورمان پرداخته‌اند.

به گزارش آفتاب، آن‌گونه که برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند، گسترش روابط تجاری، وضعیت بحرانی خاورمیانه و همچنین بحران پناهجویان در اروپا از جمله موضوعات محوری گفت‌وگوهای طرفین خواهد بود. سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش که رییس‌جمهور کشورش را در سفر به تهران همراهی می‌کند، درباره توافق هسته‌ای وین، گفته است: مطمئن هستیم این توافق به نفع تمام طرف‌های مربوطه است، و به همین خاطر اطمینان دارم که توافق وین در کنگره رد نخواهد شد.این توافق فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا به برقراری ثبات و امنیت بیش‌تر در منطقه کمک کنیم، اما اهمیت این توافق از خاورمیانه فراتر می‌رود. با توجه به بحران‌های متعدد در سراسر جهان، توافق وین ثابت می‌کند که اگر همه طرف‌ها اراده سیاسی لازم را نشان دهند، تغییر امکان‌پذیر است. کورتز درباره آینده روابط ایران و اتریش و زمینه‌های همکاری بیش‌تر نیز به خبرگزاری ایسنا توضیح داده است: در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی هنری، گردشگری و موسیقی پتانسیل زیادی برای همکاری وجود دارد. علاوه بر حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، زمینه‌های دیگری وجود دارد که دارای فرصت‌های جالبی است از جمله همکاری در گردشگری، دانشکده‌های گردشگری و هتل‌داری، تحصیلات عالی و حفاظت از محیط زیست. علاوه بر این از سال 1993 تاکنون گفت‌و‌گوهای مداومی را بین ادیان و دانشمندان مسلمان و مسیحی داشته‌ایم. از این رو پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش و گسترش روابط دو جانبه ما در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

ورود بزرگترین هیأت علمی اروپایی به ایران

همچنین دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت که "امروز دوشنبه وزیر علوم،‌ تحقیقات و اقتصاد کشور اتریش به همراه روسای 17 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی وارد کشور ایران می‌شوند که این هیأت، بزرگترین هیئت علمی است که از کشورهای اروپایی وارد ایران می‌شود." محمدرضا وصفی رایزن فرهنگی ایران در وین نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس پیرامون آنچه در سفر رییس جمهور اتریش در بخش علوم و فرهنگ و هنر تدارک شده و قرار است توسط هیات اتریشی در ایران و مذاکره با مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد اظهار داشت: این هیات امروز عصر با هواپیمای اختصاصی به تهران می‌رسد و روز سه شنبه را به کار و آخر شب راهی اصفهان و چهارشنبه از آنجا به اتریش باز می‌گردند. وصفی با بیان اینکه دست کم بیست و پنج مدیر فرهنگی و رییس دانشگاه در جمع این هئیت وجود دارد، ابراز داشت: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش طی 40 روز گذشته تمام سعی و کوشش خود را به کار برد تا سفر رئیس جمهوری اتریش و هیات همراه در آنچه که مربوط به حوزه دانش و فرهنگ و هنر است با موفقیت همراه بوده و موجب برکت برای ایران باشد.

سفیر ایران در وین هم سفر رییس‌جمهوری اتریش را از آنجا که نخستین حضور رهبر یک کشور عضو اتحادیه اروپا به تهران پس از توافق هسته‌ای است، بسیار حائز اهمیت دانسته است. توافق هسته‌ای ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 در وین، روابط جهان با ایران را نسبت به سال‌های گذشته بهبود بخشیده است و انتظار می‌رود این تعامل و رایزنی‌ها به گسترش همکاری‌های دوجانبه و بهبود روابط منجر شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین