کد خبر: ۳۱۸۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۹

بازتاب سفر هیات اسپانیایی به ایران در رسانه‌های اسپانیا

رسانه‌های اصلی اسپانیا که از مدت‌ها پیش، پس از اعلام رسمی سفر هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی این کشور به ایران، اخبار و گزارش‌هایی در این زمینه و آینده روابط دو کشور مخابره کرده بودند، باتوجه به در پیش بودن لغو تحریم‌های اعمالی بر ایران به استقبال این سفر رفته و گزارش‌هایی در این زمینه منتشر کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
نکته جالب توجه در پوشش اخبار این سفر، اعزام خبرنگار ویژه از سوی روزنامه‌ها، به‌ویژه نشریه‌های اقتصادی به تهران است.

به گزارش ایسنا، در بین روزنامه‌های اسپانیایی‌زبان، روزنامه «لاراسون»، در بخش بین‌الملل شماره امروز خود گزارش مشروحی تحت عنوان اقدام اسپانیا برای تثبیت جایگاه خود در دوره جدید گشایش دولت ایران منتشر کرده است.

در این گزارش که به قلم گویو مائسترو (خبرنگار اعزامی به تهران) آمده، تاکید شده که «سه وزیر اسپانیایی و یک هیات اقتصادی متشکل از 40 شرکت از امروز روابط دیپلماتیک با تهران را از سر می‌گیرند». در این گزارش خبری، برخی داده‌های اقتصادی ایران از جمله جمعیت مصرفی، درآمد سرانه و تولید ناخالص داخلی به صورت گرافیکی برای خوانندگان درج شده‌اند.

میزان واردت و صادرات ایران در چند سال اخیر و همچنین حجم مبادلات بازرگانی بین ایران و اسپانیا نیز از جمله موارد دیگر درج‌شده در این گزارش است.

این مقاله نظر به اینکه پیش از انجام ملاقات‌های رسمی این سفر تهیه شده، بر ارائه اطلاعات و داده‌های مختلف اقتصادی ایران متمرکز شده است.

همچنین در این گزارش ضمن اشاره به جایگاه چهارم ایران از منظر ذخائر نفتی در سراسر دنیا، حوزه‌های خودروسازی، هیدروکربورها، انرژی‌های تجدیدپذیر و حمل و نقل از جمله مهم‌ترین بخش‌های محتمل برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و شرکت‌های اسپانیایی توصیف شده‌اند.

روزنامه دیگر اسپانیا به نام «آب ث» نیز در بخش بین‌الملل شماره امروز خود گزارش کوتاهی از سفر هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی اسپانیا به ایران منتشر کرده و خبر از «سفر 40 شرکت اسپانیایی به تهران در جست‌وجوی تجارت» داده است.

این گزارش کوتاه که به قلم لوئیس آیالون از تهران است تاکید می‌کند که شرکت‌های اسپانیایی به دنبال بهره‌برداری از فرصت پیش‌آمده پس از حصول توافق اخیر هسته‌ای برای توسعه مراودات خود با طرف‌های ایرانی هستند.

در این گزارش به بعد سیاسی هیات با حضور سه وزیر اسپانیایی و ملاقات آنها با رئیس‌جمهور ایران نیز اشاره شده است.

خبرنگار آ ب ث در پایان تصریح می‌کند که ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخائر نفت در سطح جهان، اصلی‌ترین تامین‌کننده نفت اسپانیا بوده است که با وضع تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه این کشور، خرید نفت اسپانیا از ایران نیز متوقف شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه اسپانیایی «لاوانگواردیا» نیز در سایت اینترنتی خود گزارشی به نقل از خبرگزاری «افه» از سفر هیات سیاسی و اقتصادی اسپانیا به ایران تحت عنوان «سفر مارگایو، پاستور و سوریا به ایران برای از سرگیری روابط با این کشور» منتشر کرده است.

در این گزارش به ملاقات‌های برنامه‌ریزی‌شده برای رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا از جمله همتای ایرانی‌اش آقای ظریف، آقای ولایتی، آقای هاشمی رفسنجانی و البته آقای روحانی اشاره شده است.

در این مطلب، سفر وزیر امور خارجه ایران به اسپانیا در ماه آوریل سال جاری نیز مورد اشاره قرار گرفته و تصریح شده که هیچ سابقه منفی در روابط بین ایران و اسپانیا وجود ندارد.

عضویت اسپانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد و ریاست این کشور بر کمیته این شورا در بحث نظارت بر تحریم‌های اعمالی علیه ایران از جمله دیگر موارد مورد اشاره در این گزارش هستند. همراهی نمایندگان 40 شرکت اسپانیایی با هیات سیاسی با هدف توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران پس از حصول توافق «تاریخی» هسته‌ای اخیر نیز مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

در این میان نشریه اقتصادی «ال کو نو میستا» نیز در روز دوشنبه خبری با عنوان «سفر سه وزیر اسپانیایی به ایران پس از حصول توافق اخیر هسته‌ای» به قلم ماریو سانچس (خبرنگار اعزامی به تهران) کار کرده و به تشریح زوایای اقتصادی این سفر پرداخته است.

در این گزارش خبری ضمن تاکید بر اینکه تحکیم روابط دوجانبه هدف اصلی این سفر است، سفر سه وزیر اسپانیایی به ایران در ادامه ملاقاتی توصیف شده است که آقایان راخوی و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2013 در نیویورک برگزار کرده است.

ال کو نو میستا در این گزارش تصریح کرده که توافق اخیر هسته‌ای به منزله عادی شدن روابط بین ایران و غرب خواهد بود و پیش از سفر هیات اسپانیایی، هیات‌های مشابهی از چند کشور اروپایی از جمله، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان و ... نیز از ایران بازدید کرده‌اند.

«اکسپانسیون» نیز روزنامه اقتصادی اسپانیایی دیگری است که گزارشی تحت عنوان «همراهی 40 شرکت با 3 وزیر اسپانیایی در سفر به ایران در جست‌وجوی تجارت با این کشور» به قلم «یاگو گونزالس» (خبرنگار اعزامی خود به تهران) منتشر کرده است و به ارائه اطلاعات اقتصادی ایران از جمله جایگاه سوم ذخائر نفتی کشور در دنیا پرداخته است.

نویسنده این روزنامه تاکید کرده مسائلی همچون لغو تحریم‌های اعمالی بر ایران در راستای توافق تاریخی اخیر هسته‌ای و تصمیم دولت ایران مبنی بر تسریع خصوصی‌سازی (نظر به اینکه هم‌اکنون یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی کشور در اختیار دولت یا سازمان‌های رسمی است) فرصتی برای توسعه روابط شرکت‌های اسپانیایی با ایران در زمینه‌های مختلف صنعتی از جمله پروژه‌های ریلی فراهم آورده‌اند.

در این گزارش ضمن اشاره به نام برخی شرکت‌های اصلی حاضر در این سفر، به تعطیلی دفتر رپسول در تهران در اوایل سال 2012 (که روزانه 65 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرده است) اشاره شده است. در ادامه آمده است که ایران تا پیش از وضع تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه این کشور، 15 درصد نفت مورد نیاز اسپانیا به مبلغ 4 میلیارد یورو سالانه را تامین کرده است.

نشریه دیپلمات نیز از رسانه‌های دیگر اسپانیا جا نمانده و گزارشی از سفر وزاری اسپانیایی در معیت نمایندگان 40 شرکت این کشور و همچنین اتاق بازرگانی اسپانیا و شرکت بیمه و اعتبارات صادراتی این کشور به ایران منتشر و خبر از ملاقات وزرای اسپانیایی با همتایان ایرانی‌شان در طی روز دوشنبه داده است.

در این گزارش همچنین به نقل از سفیر جمهوری اسلامی ایران در مادرید خبر از ملاقات وزاری اسپانیایی با آقای روحانی داده شده و گفته است که اسپانیا امیدوار است از فرصت لغو تحریم‌ها برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی خود با تهران بهره‌برداری کند. سفر هیات‌هایی مشابه از دیگر کشورهای اروپایی به تهران در هفته‌های گذشته از جمله موارد مورد اشاره در این گزارش است.

«دیپلمات» همچنین مقاله‌ای تحت عنوان «امیدها برای اسپانیا» به قلم لئوپولدو استامپا سفیر سابق اسپانیا در ایران در خصوص این سفر منتشر کرده است. نگارنده در این مقاله ضمن تاکید ویژه بر وجهه خوب اسپانیا و اسپانیایی‌ها نزد مردم ایران، تصریح کرده وجهه خوب به تنهایی کافی نیست و باید از از این وضعیت با هدف توسعه روابط فی‌مابین بهره‌برداری شود.

این نشریه اسپانیایی پیش‌دستی دیگر کشورهای اروپایی در سفر به ایران را مورد تاکید ویژه قرار داده و در عین حال سفر همزمان سه وزیر اسپانیایی به تهران را نشانه‌ای ملموس از اراده اسپانیا برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی با ایران توصیف کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین