کد خبر: ۳۱۹۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

پایان سکوت آیت‌الله موحدی کرمانی: وحدت اصولگرایان به دست خداست

امروز سکوت چندماهه دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره روند وحدت اصولگرایان شکست.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که شش ماه از تلاش ائتلاف سه گانه (پایداری، ایثارگران و موتلفه) برای قرار دادن آیت الله مصباح در کنار جامعتین به عنوان محور وحدت اصولگرایان می گذرد، امروز بعد از سکوتی چندماهه دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره وحدت اصولگرایان اظهار نظر کرده و گفته است: خوشبختانه در این مسیر تلاش‌ها و توفیقات خوبی صورت گرفته است. 

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، این سخنان را در گفت و گو با تسنیم گفته و اضافه کرده است: "معتقدیم وحدت اصول‌گرایی یک اصل و ضروت است و باید این امر انجام بگیرد و اینکه چقدر این امر توفیق داشته باشد، موضوعی است که در آینده مشخص می‌شود. البته در این مسیر تلاش‌ها و توفیقات خوبی صورت گرفته و مابقی امر دست خداست".

اما این نخستین اظهار نظر دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به عنوان یکی از دو محور سنتی وحدت در میان اصولگریان است که بعد از تلاش ها برای افزودن آیت الله مصباح به این محور سنتی برای وحدت ابراز می شود. چه آنکه برخلاف آیت الله مصباح که از قضا این روزها پرکارتر از همیشه با سخنرانی ها و ابراز نظراتش دست کم هفته ای یک بار در رسانه ها حاضر است، آیات موحدی کرمانی و یزدی تا کنون دراین باره سکوت کرده بودند.

پیش از این هم در همایشی که ائتلاف سه گانه جبهه پایداری، جمعيت موتلفه و جمعيت ایثارگران به عنوان همایش وحدت اصولگرایان برگزار کردند، به رغم تبلیغات نخستین در آن و تاکید بر حضور چهره های مختلف اصولگرا اما تنها سخنران آن، آیت الله مصباح بود و آیت‌الله یزدی و آیت‌الله موحدی کرمانی در این همایش شرکت نکردند و تنها پیام صوتی‌شان در این همایش پخش شد. 

در کنار سکوت جامعتین درباره اضافه شدن آیت الله مصباح به عنوان محور وحدت اصولگرایان، این موضوع از سوی دیگر گروه های اصولگرا نیز چندان با استقبال مواجه نشده است. از جمله محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان که شامل 18 تشکل اصولگرا است چندی پیش با تأکید بر لزوم وحدت در بین اصولگرایان گفته بود: مرجع اصولگرایان در انتخابات آتی روحانیت مبارز تهران و مدرسین حوزه علمیه قم (جامعتین) می‌باشد. چراکه آنها دارای سابقه طولانی بوده و امتحان پس داده‌اند. او همچنین در اظهار نظر دیگری در اجلاس سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری هم گفته بود: مشی حرکتی جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات آتی به مانند قبل حرکت زیر سایه جامعتین است.

با وجود این تاکید اما اسدالله بادامچیان به عنوان نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نظر متفاوتی از دبیرکل دارد. به اعتقاد بادامچیان در راه تحقق اصولگرایی مسیر خوب طی شده است. او در ادامه توضیح می دهد که مقصودش از این مسیر چیست. جايی که می گوید: " ما ائتلاف و وحدت با یکدیگر زیر چتر جامعتین و آیت‌الله مصباح یزدی را قبول داریم و مطمئن هستیم با محوریت جامعتین به وحدت خواهیم رسید".

این اظهارات البته عجیب نیست چه آنکه بادامچیان اگرچه نایب رییس جبهه پیروان محسوب می شود اما پیش از آن او قائم مقام شورای مرکزی حزب موتلفه نیز هست. حزبی که با جبهه پایداری و ایثارگران برای وارد کردن آیت الله مصباح به وحدت اصولگرایان ائتلاف کرده است. 

اما در شرایطی که قرار گرفتن مثلث جامعتین و آیت الله مصباح به عنوان محور وحدت اصولگرایان چندان با استقبال این گروه ها مواجه نشده، مجتبی شاکری عضو جمعیت ایثارگران از تعهد کتبی سه تشکل مؤتلفه اسلامی، جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران برای پایبندی بر لیست نهایی اصول‌گرایان خبر داده است. او به تسنیم گفته است: در جلسات وحدت و همگرایی میان اصول‌گرایان جمع بندی و آسیب شناسی خوبی نسبت به انتخابات گذشته صورت گرفته است و آنها نهایتاً به مدلی رسیدند که شورای فقها این مجموعه را راهبری کند و در این شورا جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز و آیت الله مصباح یزدی شرکت دارند. البته مقصود او از جلسات همگرایی اصولگرایان همان جلسات میان ائتلاف سه گانه موتلفه، پایداری و ایثارگران است.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا این تعهد کتبی می تواند خاطره وحدت شکنی های جبهه پایداری و متحدانش را در دوره های قبلی انتخابات از خاطر اصولگرایان پاک کند یا خیر؟!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین