کد خبر: ۳۲۰۳۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
اقتصاد ایران با یارانه ها کجا می رود؟

پنج سال یارانه نقدی؛ 85میلیارد دلار پولی که توزیع شد

بسیاری از کارشناسان معتقدند این حجم از نقدینگی که بی هدف میان 76 میلیون ایرانی توزیع می شود ، هنوز تاثیرات مخرب خود را به طور کامل نشان نداده است.
آفتاب‌‌نیوز : در قالب هدفمندي يارانه ها تا كنون نزديك به 85ميليارد دلار نقدينگي در ميان مردم توزيع شده است .

تا كنون پنجاه و پنج مرحله يارانه 45هزار و 500 توماني به هر ايراني واریز شده است . بررسی ها نشان می دهد با احتساب این مرحله میزان توزیع یارانه نقدی به 85 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

 به اين ترتيب هر ايراني از ابتداي اجراي اين طرح تا كنون 2 ميليون و 457 هزار تومان در قالب يارانه از دولت دريافت كرده است . با احتساب یارانه شهریور دریافتی هر ایرانی به 2 میلیون و 502 هزار و 500 تومان می رسد. با در نظر گرفتن متوسط نرخ دلار در 5 سال گذشته ، يعني از ابتداي اجراي هدفمندي يارانه ها تا كنون دريافتي هر ايراني بالغ بر 1107 دلار مي شود .این رقم با توجه به متوسط قیمت دلار در 5 سال گذشته حاصل شده است .  بر اساس اين گزارش بيش از 190 هزار ميليارد تومان در قالب يارانه نقدي از آذر ماه سال 1389 تا كنون توزيع شده است .شهریور ماه نیز چیزی در حدود 3 هزار و سیصد میلیارد تومان در قالب هدفمندی یارانه ها میان مردم توزیع شد .  به موجب ارزیابی های صورت گرفته متوسط قیمت دلار در 5 سال گذشته در حدود 2260 تومان بوده است . بیش از 193 هزار میلیارد تومانی که در 5 سال گذشته توزیع شده است  با 85 میلیارد دلار در این دوره زمانی برابری می کند.

  ايران در شرايطي به استقبال پنجمين سالگرد اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مي رود كه پيش از اين قرار بود اين طرح ظرف 5 سال به پايان برسد اما اظهارات مقامات دولتي حكايت از تداوم اجراي اين طرح در قالب برنامه ششم توسعه دارد .بسیاری از اهداف پیش بینی شده در قانون هدفمندی یارانه ها به دلیل سنگینی کفه پرداخت نقدی محقق نشده است . تزریق این میزان نقدینگی به جامعه در سال های مذکور سبب شد تورم بالای 35 درصد نیز خودنمایی کند . هر چند دولت یازدهم با اتخاذ تدابیری توانست نرخ تورم را به محدوده 15 درصدی بکشاند اما باز سنگین توزیع ماهانه بیش از یک میلیارد دلار پول نقد میان مردم اقتصاد را از چالاکی دور کرده است.

 بر اساس اين گزارش در شرايطي مردم نزدیک به 85 ميليارد دلار پول نقد از دولت دريافت كردند كه ظرف سه سال اخير بحران اقتصاد ايران كمبود نقدينگي و اعتبارات ، به دليل كاهش قابل توجه درآمدهاي نفتي در اثر تشديد تحريم هاست .

 بسیاری از کارشناسان معتقدند این حجم از نقدینگی که بی هدف میان 76 میلیون ایرانی توزیع می شود ، هنوز تاثیرات مخرب خود را به طور کامل نشان نداده است . آنها معتقدند که این نقدینگی مانند سیلی ویرانگر به هر بخش از اقتصاد ایران سرازیر شود ، خرابی های فراوانی به بار خواهد اورد . تجربه سرازیر شدن بخشی از این نقدینگی به بازار طلا و سکه در سال 90 تا اولین ماه های سال 92 سبب شد قیمت سکه تا بالاتر از یک میلیون و پانصد هزار تومان نیز افزایش پیدا کند . در برهه ای از زمان ،تاثیرات روانی اجرای این طرح، قیمت مسکن را نیز با شیب تندی افزایش داد. از سوی دیگر باید در نظر داشت عدم تزریق این اعتبار به بخش های مولد و مهم اقتصادی از جمله تولید و صنعت زمینه ساز آسیب های جدی به اقتصاد ، از جمله ناتوانی در افزایش اشتغال، تولید و ... شده است .

 در حالی که درآمدهای نفتی ایران در سال های اخیر کاهشی قابل توجه را تجربه کرده است و درآمد نفتی سال 93 به یک ششم درآمدهای نفتی در سال 1390 رسیده است، دولت مجبور است هر ماهه برای اجرایی کردن قانون هدفمندی یارانه ها نسبت به توزیع بیش از یک میلیارد دلار پول نقد در میان مردم اقدام نماید .

 بررسی ها نشان می دهد میزان اعتبارات توزیعی در این دوره زمانی برابر با متوسط 16 میلیارد دلار در سال بوده است .ایران از ابتدای سال 1389 تا پایان سال 1393 حدود 294 میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورده است . به این ترتیب در این دوره زمانی یک سوم درآمدهای نفتی میان مردم توزیع شده است .

 به گزارش خبرآنلاين، درآمد 118 میلیارد دلاری نفت در سال 1390 به حدود 21 میلیارد دلار در سال 1393 کاهش یافته است؛ اما رقم یارانه ها در این دوره زمانی همچنان 45 هزار و 500 تومان باقی مانده است . مسعود نیلی در ابتدای کار دولت یازدهم ارزش واقعی یارانه 45 هزار و 500 تومانی را چیزی در حدود 19 هزار تومان اعلام کرد . با احتساب نرخ تورم در دو سال گذشته ارزش واقعی این یارانه از رقم 19 هزار تومان نیز کمتر شده است . دولت در سال 1393 با اعلام فراوخوانی از مردم خواست از دریافت یارانه انصراف دهند اما این طرح تنها با استقبال دو میلیون و چهارصد هزار نفر از مردم روبرو شد و در عمل جامعه یاران یارانه بگیر باقی ماند . دولت در راستای اجرای مصوبه مجلس لازم است امسال 6 میلیون نفر از تعداد یارانه بگیران بکاهد که این طرح با اعتراضات برخی از حذف شدگان روبرو است.

 
متوسط قیمت دلار در سال های 89 تا 94(قیمت به ریال )

سال

متوسط نرخ دلار

89

10442

90

12047

91

26078

92

31838

93

32800

متوسط قیمت دلار در سال های اجرای هدفمندی

22641

(منبع : بانک مرکزی )

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
0
2
سلام
اگر توزیع نمیشد توسط عده ایی ویژه خواری میگردید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین