کد خبر: ۳۲۰۶۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷

نماینده ایران در آژانس: امیدواریم گزارش‌های آتی آمانو دو پهلو نباشد

نماینده ایران در آژانس با اشاره به برخی پیش‌بینی‌ها نسبت به انتشار گزارش دوپهلوی آژانس درباره اجرای "نقشه راه" ابراز امیدواری کرد که گزارش‌های آتی آژانس این‌گونه نباشد.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به گزارش آژانس درباره اجرای "نقشه راه" گفت:‌ همان‌طور که در این گزارش ذکر شده، ایران توضیحات مکتوب خود را به موقع ارائه و پس از دریافت سوالات آژانس در خصوص ابهامات مربوط به آن توضیحات، تیم‌های کارشناسی ایران و آژانس جلسات فنی در تهران برگزار و به بحث و بررسی آن سوالات پرداختند که قرار است هفته آینده نیز این جلسات ادامه یابد. سایر فعالیت‌ها نیز اجرا شده یا در حال اجراست و پیش‌بینی ما این است که حتی زودتر از 15 اکتبر تمام مراحل طبق نقشه راه پایان یابد.

او گفت: بازدید آمانو از پارچین که بنده هم وی را همراهی می‌کردم فقط یک بازدید عمومی و تشریفاتی بود. این روش بر اساس توافقی بود که طبق نقشه راه داشتیم. در این بازدید آمانو و معاونش با چشمان خود دیدند که تبلیغات اخیر در خصوص بازسازی وسیع در پارچین فقط تعمیر یک جاده تخریب شده به وسیله سیلاب بوده است. آسفالت جدید جاده فقط برای تعمیر جاده بوده است و نه آسفالت‌کاری برای پوشاندن چیزی. آن‌ها هم‌چنین دیدند که اضافه شدن یک بخش کوچک به یک ساختمان فقط یک رختکن بود از این رو مدیرکل آژانس در گزارشش تایید کرده که این مساله دیگر مورد نگرانی آژانس نیست.

نماینده دائم ایران در آژانس ادامه داد: آن‌ها هم‌چنین دیدند که ساختمانی که ادعا می‌شد در آن فعالیت مشکوک انجام می‌شود یک ساختمان معمولی است که هیچ فعالیت ممنوعه‌ای هم در آن انجام نمی‌شود و هیچ تجهیزاتی هم ندارد. این با ادعاهایی که قبلا می‌شد کاملا در تضاد است. این‌که آمانو در گزارشش گفته آن‌جا علائمی از renovation یا به عبارتی بازسازی اخیر یا نوسازی دیده است، بر اساس اظهارات ایران است که هم قبل از ورود به پارچین و هم در حین بازدید، به آن‌ها گفته شد که یک اتاق استراحت کارگران و یک سرویس بهداشتی در این ساختمان به تازگی ساخته شده است.

نجفی افزود: هم‌چنین بوی مواد شیمیایی متعارف که در داخل سالن پیچیده شده بود، نشان از این بود که این مواد شیمیایی مدت‌هاست در این سالن وجود داشته‌اند و نه یک اتاقک انفجاری که برخی موسسات آمریکایی مدت چهار سال است تبلیغ می‌کنند. آن موسسات آمریکایی طبق عکس‌های ماهواره‌یی قبلا ادعا کرده بودند که نشانه‌هایی از شست‌وشو برای پاک‌سازی در خارج این ساختمان مشاهده می‌شود. در حالی که در این بازدید در محل ورود به ساختمان مشاهده کردند که آب‌ریزی‌ها به علت یک ترکیدگی لوله مقابل ساختمان بوده است.

نماینده ایران در آژانس با بیان این‌که برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند تحت تاثیر تبلیغات برخی کشورهای غربی ممکن است گزارش‌ها دو پهلو باشند تصریح کرد: امیدواریم که گزارش‌های آتی این‌گونه نباشد. مهم این است که آژانس متعهد به ارائه ارزیابی نهایی برای بسته شدن این موضوع است و مدیرکل در جلسه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران مجددا بر این موضوع تاکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین